Samochody ciężarowe marzec2022

Co może oznaczać mocny spadek sprzedaży samochodów ciężarowych w marcu?

W ostatnim miesiącu wolumenowe samochody ciężarowe, które utrzymywały się na plusie nieprzerwanie od listopada 2020r. do stycznia 2022r. zakończyły marzec z 17,5% spadkiem.

 

Za ogólny spadek samochodów ciężarowych odpowiadają głównie ciągniki siodłowe, których rynek skurczył się o -21,0% r/r. To kolejny miesiąc spadku (w lutym br. zmniejszył się o 22,1%) po 16. nieprzerwanych miesiącach wzrostu – od października 2020 r. Na rynku podwozi natomiast: podwozi do samochodów ciężarowych ubyło w porównaniu z marcem ub.r. o 7,8% a liczba niewiele ważących podwozi - samochodów specjalnych zwiększyła się o 17,5%. Dostawy łącznie wszystkich ciężarówek do odbiorców objęły 2650 szt. Autobusów przybyło 136 szt. – to poziom wyraźnie niższy od średniej z ostatnio najlepszych lat 2017-2019 ( 238 szt.) ostatnio podobną liczbę 100 i 116 szt. zanotowano w latach 2021 i 2020r. Wolumen w tej kategorii pozostaje stosunkowo niski zwłaszcza jak na miesiąc kończący kwartał.

W całej grupie nowych samochodów ciężarowych pow. 3,5 t w marcu 2022 r. zarejestrowano 2650 szt. To rezultat o 563 szt. niższy niż w takim samym miesiącu przed rokiem (-17,5% r/r;). Pomimo spadku to jeden z wyższych wyników ( piąty) dla analogicznego miesiąca w całej historii notowań.
Co prawda baza sprzed roku była rekordowo wysoka (3213 szt.) po wzroście wtedy o 114% i wcześniejszym spadku o 50% w 2020 (z początkiem pandemii). W związku z tym ostatni spadek o blisko jedną szóstą r/r jeszcze nie niepokoi.
O spadku ostatniego miesiąca zadecydowały mniejsze niż rok wcześniej wydania ciągników samochodowych do klientów, których zarejestrowano 1954 tj. mniej o -21% niż przed rokiem, kiedy przybyło ich rekordowo dużo, jak na wynik z analogicznego miesiąca 2474. Utrzymał się jednak ich przyzwoity poziom zbliżony do 2 tys. szt. . Jednocześnie rejestracje podwozi w ostatnim miesiącu były mniejsze niż przed rokiem w stopniu umiarkowanym (-5,8% r/r) i osiągnęły 696 szt. Złożyły się na nie kompletne (lub skompletowane) podwozia samochodów ciężarowych (629 szt.; -7,8% r/r) i samochodów specjalnych (67 szt.; +17,5%). To trzeci po 2019r i 2021r najwyższy rezultat marca w historii w tej grupie (wtedy 745 szt. i 739 szt.). W porównaniu z wynikami z lutego br. rynek podwozi ciężarowych i specjalnych zwiększył się łącznie o 15% (+91 szt.). Wśród ciągników samochodowych, które stanowią przeważającą część (w ostatnim miesiącu przekroczyły 73,9% udz.) popyt zwiększył się o +14,4% m/m (+246 szt.).

W marcu 2022r. w rankingu marek wśród podwozi samochodów ciężarowych i specjalnych (kompletnych lub skompletowanych), których rejestracje wyniosły 696 szt. wobec 739 rok wcześniej,
- pierwsze miejsce zajęło IVECO (134 szt.) z 46% wzrostem r/r.
- drugi był MAN Truck & Bus (126 szt.),
- trzeci Mercedes-Benz Trucks 99 szt.,
- czwarte miejsce w tej grupie zajęło Volvo Trucks po wydaniu 88 szt.,
- piąte miejsce należało do dwóch marek DAF Trucks i Scania z wynikiem po 83 szt. każda,
- kolejne było Renault Trucks wydało 48 szt. .
W grupie 7 marek, tylko IVECO zanotowało wzrost, reszta marek spadki - od -2% w przypadku MAN do -38% w przypadku Mercedes-Benz.

Wśród ciągników siodłowych, w marcu 2022 r., DAF Trucks wydał 481 szt. i odnotował spadek -24% r/r, Volvo Trucks 440 szt. ( wzrost +15% r/r, Mercedes-Benz Trucks sprzedało 362 szt. (spadek -6%3 r/r), MAN Truck & Bus wydał 290 szt. ciągników siodłowych (-11% r/r), Scania (187 szt.; -62% r/r).

W całej grupie znalazło się 5459 ciągników i ich liczebność zmniejszyła się porównaniu z poziomem w 2021r. tylko o 299 szt. (spadek -5,2%).

W segmencie autobusów najcięższych od 16 t wyróżniliśmy w ostatnim miesiącu 83 szt. wobec 40 szt. w marcu 2021 r. i 48 szt. w lutym br.. Wzrost r/r w tej grupie wyniósł +107,5% i do poprzedniego miesiąca +72,9%. Najsilniej wypada tu w ostatnim miesiącu MAN Truck & Bus (27 szt.). Dalej Solaris (22 szt.), Volvo Buses i Mercedes-Benz (Evobus) - po 17 szt. każda z marek. W ogólnym rankingu marek w marcu 2022r. przewodził MAN (45 szt.; +650%), drugi Mercedes-Benz po rejestracji 41 szt., trzeci za nim Solaris po rejestracji 22 szt.

Przeczytaj też:
POLOmarket inwestuje w Mercedesy Sieć POLOmarket realizuje kolejną ważną inwestycję w logistykę, finalizując zakup 13 ciągników siodłowych Mercedes-Benz oraz trzech pojazdów z zabudową chłodniczą za blisko 1,5 mln euro.
Daimler Truck Polska nagradza najlepsze firmy w swojej sieci dealersko-serwisowej Grupa Wróbel ponownie okazała się zwycięzcą w kategorii Dealer Roku. Najlepszym serwisem została firma BTC Czapka ze Skoczowa. 
Pojazdy użytkowe po pierwszym kwartale 2024 r. To już siódmy miesiąc spadku na rynku pojazdów użytkowych we wszystkich grupach: ciągniki samochodowe obniżyły się o blisko 19%, podwozia samochodowe i nieliczne samochody specjalne o 21%.
Mercedes-Benz Actros L z futurystyczną kabiną ProCabin już w sprzedaży Od kwietnia 2024 r. można składać zamówienia na nowego Actrosa L, który wejdzie do produkcji w grudniu bieżącego roku.
Używane Renault Trucks z gwarancją do 240 tys km Dzięki T Red, który doskonale ilustruje podejście do gospodarki o obiegu zamkniętym, producent kładzie nacisk zarówno na pojazdy używane, jak i na ponowne wykorzystanie użytych części.
RP-Trans nowym autoryzowanym punktem serwisowym Ford Trucks Polska Ford Trucks Polska otwiera piętnasty autoryzowany serwis pojazdów ciężarowych.
Słaby luty w pojazdach użytkowych Producenci pojazdów ciężarowych odnotowali kolejny spadek sprzedaży nowych ciężarówek.
FORD TRUCKS F-LINE następca serii Cargo Ford Trucks w oparciu o analizę zapotrzebowania rynku, wymagań klientów oraz regulacji prawnych na rynkach europejskich, nieustannie wprowadzania zmiany w swoich pojazdach.
Tytuł Dealer Roku DAF 2024 otrzymał serwis z Rzeszowa DAF Trucks Polska już od 13 lat nagradza czołowych dealerów marki w Polsce. W tym roku najlepszymi wynikami we wszystkich kluczowych aspektach działalności może pochwalić się oddział Grupy Wanicki z Trzciany pod Rzeszowem.