Sprzedaż samochodów ciężarowych i autobusów

Słaby luty w pojazdach użytkowych

Producenci pojazdów ciężarowych odnotowali kolejny spadek sprzedaży nowych ciężarówek.

Kolejny miesiąc z rzędu (szósty) spadku na rynku pojazdów użytkowych. Ogólny spadek był wynikiem słabszej sprzedaży ciągników samochodowych, które obniżyły się o blisko 20%, pozostałe składowe grupy wzrosły: nieliczne samochody specjalne o blisko 17%, podwozia samochodowe o 6%, a autobusy o 92%. Rynek nowych pojazdów użytkowych w ostatnim miesiącu był mniejszy niż używanych sprowadzonych z zagranicy. Optymizm wśród producentów pojazdów użytkowych budzą autobusy, gdzie rynek historycznie rośnie.

Od początku 2024 roku przybyło 4776 szt. nowych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5 t. co oznacza spadek (-10,5%) w skali roku. W grupie samochodów ciężarowych rejestracji było 4459, czyli 14% mniej niż w 2023 r.

W grupie używanych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5 sprowadzanych do Polski z zagranicy w lutym 2024 r. zarejestrowano 3063 szt. po 29,3% wzroście.
W ostatnim miesiącu w całej grupie wyróżniliśmy 2626 samochodów ciężarowych (+25,9% r/r; +2,5% m/m) i 437 autobusy (+54% r/r; +10,9% m/m). Od początku 2024 r. sprowadzono 6019 szt. używanych pojazdów użytkowych (+24,6%; +1 187 szt.), w tej liczbie znalazło się 5188 samochodów ciężarowych (+22,3%; +945 szt.) i 831 autobusów (+41,1%; +242 szt.).

W całej grupie nowych samochodów ciężarowych pow. 3,5 t w lutym 2024 r. zarejestrowano 2318 sztuk. To rezultat mniejszy niż przed rokiem (-14,1 %; -379 szt.) i jednocześnie większy niż w styczniu o 8,3% (+177 szt.). Trzeba pamiętać, że zaobserwowany spadek to także efekt wysokiej bazy analogicznego miesiąca ubiegłego roku kiedy zarejestrowano prawie 2700 pojazdów.
W ogólnym rankingu marek w lutym 2024 r. w grupie samochodów o DMC powyżej 3,5 t na pierwszym miejscu Scania – wydała 637 szt. i uzyskała 27% udz. w rynku, ze wzrostem o 64% r/r. Za nią Mercedes-Benz 357 szt. (-43%) z udziałem wynoszącym 15%. Następne Volvo Trucks zarejestrowało 328 szt. (-33%) co przekłada się na 14% udział w rynku. Czwarty był DAF Trucks 292 szt. (-48%), który zajął 13% rynku. Piątkę zamknął MAN Truck & Bus po rejestracji 291 szt. (+39%).

Wśród ciągników samochodowych w lutym 2024 r. najwięcej zarejestrowała Scania (544 szt.; +67% r/r: +73% m/m), potem Volvo Trucks 275 szt. (-32% r/r; -6% m/m) i Mercedes-Benz 244 szt. (-55% r/r; -22% m/m). Następny był DAF Trucks 238 szt. (-52% r/r i +4% m/m) i MAN Truck & Bus po wydaniu 219 szt. (+61% r/r; -8% m/m) zamyka pierwszą piątkę.

W rankingu marek wśród podwozi samochodów ciężarowych i specjalnych (kompletnych lub skompletowanych) w lutym pierwsze miejsce zajęło IVECO (162 szt.) z 29% wzrostem r/r. Na drugim miejscu znalazł się Mercedes-Benz Truck po wydaniu 113 szt. Trzecie miejsce w tej grupie zajęła Scania po wydaniu 93 szt. a czwarte miejsce należało do marki MAN Truck & Bus – 72 szt. Piąta pozycja przypadła marce DAF Trucks po wydaniu 54 szt. a na szóstym miejscu Volvo po wydaniu 53 szt. a siódmy Renault Trucks, który wydał 41 szt. pojazdów. W grupie 7 marek, cztery zanotowały wzrost IVECO (+29%), Mercedes-Benz +30% , Scania +48% i Renault Trucks +58% a reszta marek spadki:, MAN Truck & Bus -1%, Volvo Trucks -40%, a, i DAF Trucks -16%.

W segmencie autobusów najcięższych od 16 t dostarczono w ostatnim miesiącu 53 szt. wobec 45 szt. w lutym 2023 r. i 68 szt. w styczniu br. Wzrost r/r w tej grupie wyniósł +18% r/r. Najsilniej wypada tu w ostatnim miesiącu Solaris 19 szt., IVECO wydal 13 szt. a BMC 6 szt.
Od początku 2024 roku przybyło 317 autobusów o dmc pow. 3,5 t, wiecej o 109,9% niż w analogicznym czasie w 2023 r. W ogólnym rankingu marek pierwsze miejsce ma Mercedes-Benz, który wydał 50 autobusów (-2%). Druga jest marka Solaris (39 szt. -46%). Trzecie IVECO z rejestracją 19 szt. i wzrostem o 365% w skali roku. Dalej MAN Truck & Bus14 szt., a Autosan po wydaniu 10 szt. zajmuje piątą pozycję.
W grupie autobusów najcięższych od 16 t. w okresie styczeń-luty 2024 r. przybyło 121 autobusów, podczas gdy rok wcześniej było ich 82. Najmocniej w tej grupie są reprezentowane marki: Solaris (37 szt.), IVECO (22 szt.) i Irizar (13 szt.).

Info. PZPM

Przeczytaj też:
Pojazdy użytkowe po pierwszym kwartale 2024 r. To już siódmy miesiąc spadku na rynku pojazdów użytkowych we wszystkich grupach: ciągniki samochodowe obniżyły się o blisko 19%, podwozia samochodowe i nieliczne samochody specjalne o 21%.
Mercedes-Benz Actros L z futurystyczną kabiną ProCabin już w sprzedaży Od kwietnia 2024 r. można składać zamówienia na nowego Actrosa L, który wejdzie do produkcji w grudniu bieżącego roku.
Używane Renault Trucks z gwarancją do 240 tys km Dzięki T Red, który doskonale ilustruje podejście do gospodarki o obiegu zamkniętym, producent kładzie nacisk zarówno na pojazdy używane, jak i na ponowne wykorzystanie użytych części.
RP-Trans nowym autoryzowanym punktem serwisowym Ford Trucks Polska Ford Trucks Polska otwiera piętnasty autoryzowany serwis pojazdów ciężarowych.
FORD TRUCKS F-LINE następca serii Cargo Ford Trucks w oparciu o analizę zapotrzebowania rynku, wymagań klientów oraz regulacji prawnych na rynkach europejskich, nieustannie wprowadzania zmiany w swoich pojazdach.
Tytuł Dealer Roku DAF 2024 otrzymał serwis z Rzeszowa DAF Trucks Polska już od 13 lat nagradza czołowych dealerów marki w Polsce. W tym roku najlepszymi wynikami we wszystkich kluczowych aspektach działalności może pochwalić się oddział Grupy Wanicki z Trzciany pod Rzeszowem.
Wóz pożarniczy Rosenbauer na podwoziu Scania pracuje dla Grupy Azoty S.A. Samochód ten jest drugim wspólnym projektem firmy Rosenbauer Polska i Grupy Azoty S.A.
Nowe przepisy dotyczące pojazdów nienormatywnych W dniu 17 lutego 2024r. wchodzą w życie nowe przepisy w sprawie pilotowania pojazdów nienormatywnych.
Dwa DAF-y LF w służbie Ośrodka Szkolenia Ochotniczej Straży Pożarnej Członkowie Ochotniczych Straży Pożarnych z województwa mazowieckiego mogą wziąć udział w szkoleniach, które przygotują ich do podniesienia kwalifikacji i uzyskania prawa jazdy kategorii C.