DAF wtryskiwacze

Pojazdy użytkowe po pierwszym kwartale 2024 r.

To już siódmy miesiąc spadku na rynku pojazdów użytkowych we wszystkich grupach: ciągniki samochodowe obniżyły się o blisko 19%, podwozia samochodowe i nieliczne samochody specjalne o 21%.

Wśród pojazdów użytkowych tylko autobusy wzrosły o 26%. Rynek użytkowych używanych sprowadzonych z zagranicy był trzeci raz z rzędu wyższy niż rynek nowych pojazdów (+7%; +219 szt.)

W marcu 2024 r. zarejestrowano 2946 nowych pojazdów użytkowych pow. 3,5 t, tj. mniej niż przed rokiem (-17,2%) i o 18,5% więcej niż w lutym br. Nowych samochodów ciężarowych przybyło 2765 szt. tj. mniej (-19%) niż rok wcześniej. Rynek autobusów wzrósł o 25,7% do poziomu 181 szt.
W I kwartale 2024 roku przybyło 7724 szt. nowych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5 t. co oznacza spadek (-13,1%) w skali roku. W grupie samochodów ciężarowych rejestracji było 7226 czyli 16% mniej niż w 2023 r., a grupa autobusów zwiększyła się w tym czasie o 68,8% do 498 szt.

W grupie używanych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5 t sprowadzanych do Polski z zagranicy w marcu 2024 r. zarejestrowano 3165 szt. po 8,6% wzroście.
W ostatnim miesiącu w całej grupie wyróżniliśmy 2 782 samochodów ciężarowych (+10,1% r/r; +5,9% m/m) i 383 autobusy (-1% r/r; -12,4% m/m).
Od początku 2024r. sprowadzono 9184 szt. używanych pojazdów użytkowych (+18,6%; +1438 szt.), w tej liczbie znalazło się 7970 samochodów ciężarowych (+17,7%; +1200 szt.) i 1214 autobusów (+24,4%; +238 szt.).

NOWE SAMOCHODY CIĘŻAROWE POWYŻEJ 3,5 t DMC

W całej grupie nowych samochodów ciężarowych pow. 3,5 t w marcu 2024r. zarejestrowano 2765 sztuk. To rezultat mniejszy niż przed rokiem (-19%; -650 szt.) i jednocześnie większy niż w lutym o 19,2% (+445 szt.). Trzeba pamiętać, że zaobserwowany spadek to także efekt wysokiej bazy analogicznego miesiąca ubiegłego roku kiedy zarejestrowano rekordowe 3400 pojazdów.
Za spadek całej grupy samochodów ciężarowych odpowiadają wszystkie składowe grupy. Ciągniki samochodowe - ta zasadnicza grupa kontynuowała spadkowy trend trwający od września ub.r. Ich wydania osiągnęły poziom 2102 szt. (-18,5% r/r). To rezultat niemalże na poziomie średniej miesięcznej z 2023 r (2142 szt.). W ich przypadku zeszłoroczna baza była stosunkowo wysoka bo zarejestrowano prawie 2 600 ciągników. Zmniejszyły się także rejestracje podwozi (-20,8% r/r) osiągając tylko 663 szt. Złożyły się na nie kompletne (lub skompletowane) podwozia samochodów ciężarowych (599 szt.; -20,8% r/r) i samochodów specjalnych (64 szt.; -21%).
W porównaniu z wynikami z lutego br. rynek podwozi ciężarowych i specjalnych był o 7,1% (+44 szt.) wyższy. Wśród ciągników samochodowych, które stanowią przeważającą część (w ostatnim miesiącu 76% udz.) popyt zwiększył się o 23,6% m/m (+401 szt.).


NOWE SAMOCHODY CIĘŻAROWE W PIERWSZYM KWARTALE 2024 R.

W I kwartale 2024 r. zarejestrowano 7226 samochodów ciężarowych pow. 3,5 t. Rynek zmniejszył się o 16%. W ogólnym rankingu marek w grupie samochodów o DMC powyżej 3,5 t w 2024 r. najwięcej pojazdów wydała Scania (1656; +26%). Drugie było Volvo (1200; -27%), które wyprzedza markę Mercedes-Benz (1186; -35%). MAN Truck jest czwarty (1117 szt. +51%), a piąty DAF Trucks (-44%) po wydaniu 863 szt. \
W okresie styczeń-marzec 2024 r. Scania miała 23% udziału w rynku zyskując o 7,7 pkt proc. wobec ubiegłego roku. Volvo miało prawie 17%, tracąc 2,5 pkt. proc. Mercedes-Benz z 16% udziałem stracił 4,7 pkt proc. MAN Truck przekroczył 14% udział w rynku i zyskał 6,9 pkt. proc. DAF Trucks stracił 5,9 pkt. proc.

W całej grupie znalazło się 5335 ciągników samochodowych. Ich liczebność zmniejszyła się porównaniu z poziomem w 2023 r. o 1078 szt. (-16,8%). Wśród nich na czele jest Scania z liczbą 1419 rejestracji (+30%). Zwiększyła udział w rynku (+9,6 pkt. Proc.) do 27%. Za nią Volvo Trucks (972 szt. -27%) zmniejszyło udział o 2,4 pkt. proc do 18% rynku. Za nim na trzecim miejscu jest MAN Truck & Bus (871 szt.; +93%; 16% udz.), który zyskał 9,3 pkt. proc udziału. Na czwartym Mercedes-Benz Trucks z udziałem 16% (837; -41%) i następny DAF Trrucks z 14% udziałem (743; -46%). Za nim Renault Trucks (4% udz.), IVECO (4% udz.) i Ford Trucks (1%), któremu do poprzednika brakuje 112 szt.
W tym samym czasie wydano 1891 kompletnych lub skompletowanych podwozi (-13,5%; -294 szt.). Wśród nich liderem jest IVECO (505 szt. 27% udz.) a vice liderem Mercedes-Benz (349 szt.; 18% udz.). Na trzeciej pozycji MAN Truck (246 szt. i 13% udz.). Dwie kolejne marki to Scania (236) i Volvo Trucks (228).

Wśród samochodów najcięższych o DMC od 16 t, które stanowią ponad 90% rynku samochodów ciężarowych od początku 2024 w ogólnym rankingu pierwsza jest Scania (1655 szt.; 26% udz.) po wzroście o 26%. Na drugim miejscu Volvo Trucks (1 194 szt.; 18% udz.), spadek o 27% a trzeci Mercedes-bvenz Trucks (1087 szt.; -36% i 17% udz.). Tuż za podium MAN Truck & Bus (1082 szt.; +65%; 17% udz.). Pierwszą piątkę zamknął DAF Trucks (841 szt.; -44% i 13% udz.). Marki w drugiej piątce są bardzo zróżnicowane Renault Trucks (304), IVECO (232), a dalej Ford Trucks (78).


NOWE AUTOBUSY POWYŻEJ 3,5T DMC

Rynek nowych autobusów wzrósł o 25,7% r/r i osiągnął rezultat 181 szt. Wzrost nieco wyhamował gdyż od marca ub.r. rynek autobusów zaczął osiągać trzycyfrowe rezultaty. To czternasty z rzędu miesiąc wzrostów od lutego 2023 roku. W porównaniu z lutym br. rynek wzrósł o 14 szt. (+8,4%)

Od początku 2024 roku przybyło 498 autobusów o dmc pow. 3,5t, więcej o 68,8% niż w analogicznym czasie w 2023r. W ogólnym rankingu marek pierwsze miejsce ma Mercedes-Benz, który wydał 212 autobusów (+59%). Druga jest marka MAN Truck & Bus (54 szt. +69%). Trzeci Ford z rejestracją 53 szt. (w ubiegłym roku nie rejestrował). Dalej Solaris 52 szt. i IVECO po wydaniu 44 szt. zajmuje piątą pozycję.
W grupie pojazdów najcięższych od 16 t. w okresie styczeń-marzec 2024 r. przybyło 218 autobusów, podczas gdy rok wcześniej było ich 150. Najmocniej w tej grupie są reprezentowane marki: Solaris (52 szt.), MAN (38 szt.) i Mercedes-Benz (31 szt.).

SAMOCHODY DOSTAWCZE

W grupie samochodów dostawczych do 3,5 t w marcu 2024 r. według analiz PZPM przygotowanych na podstawie wstępnych danych CEP, przybyło 6294 nowo zarejestrowanych pojazdów, ze wzrostem o 7,2% (+423 szt.) r/r. W porównaniu z rezultatem z lutego br. rynek samochodów dostawczych był także większy o 1096 szt. (+21,1%). Osiągnięty rezultat jest trzecim najlepszym w historii po 2021 i 2019r. kiedy zarejestrowano 7684 i 6 432 szt.

Od początku 2024 r. przybyło 16 128 nowo zarejestrowanych pojazdów dostawczych, z niewielkim wzrostem o 1,9% (+300 szt.) r/r. W tym okresie 2024 r. w rankingu samochodów dostawczych leaderem była marka Renault, która zarejestrowała 3092 szt. (-13,4% r/r). Pierwsza marka w rankingu zajęła 19,2% rynku. Drugi był Fiat z wynikiem 2466 szt. (+11,7% r/r). Znajdujący się na ostatnim miejscu podium Ford zarejestrował 2162 szt. (-0,6%), wyprzedził marki Toyota (1931 szt. +38%) oraz Mercedes-Benz (1443 szt.; +5,2%).

W ogólnym rankingu modeli samochodów dostawczych, w 2024 r. miejsce leadera przypadło Renault Master – 2163 szt; drugi był Fiat Ducato (1774 szt.); trzecie IVECO Daily (1228 szt.), czwarty Mercedes-Benz Sprinter (1222 szt.), a za nim Ford Transit (894 szt.).

Przeczytaj też:
POLOmarket inwestuje w Mercedesy Sieć POLOmarket realizuje kolejną ważną inwestycję w logistykę, finalizując zakup 13 ciągników siodłowych Mercedes-Benz oraz trzech pojazdów z zabudową chłodniczą za blisko 1,5 mln euro.
Daimler Truck Polska nagradza najlepsze firmy w swojej sieci dealersko-serwisowej Grupa Wróbel ponownie okazała się zwycięzcą w kategorii Dealer Roku. Najlepszym serwisem została firma BTC Czapka ze Skoczowa. 
Mercedes-Benz Actros L z futurystyczną kabiną ProCabin już w sprzedaży Od kwietnia 2024 r. można składać zamówienia na nowego Actrosa L, który wejdzie do produkcji w grudniu bieżącego roku.
Używane Renault Trucks z gwarancją do 240 tys km Dzięki T Red, który doskonale ilustruje podejście do gospodarki o obiegu zamkniętym, producent kładzie nacisk zarówno na pojazdy używane, jak i na ponowne wykorzystanie użytych części.
RP-Trans nowym autoryzowanym punktem serwisowym Ford Trucks Polska Ford Trucks Polska otwiera piętnasty autoryzowany serwis pojazdów ciężarowych.
Słaby luty w pojazdach użytkowych Producenci pojazdów ciężarowych odnotowali kolejny spadek sprzedaży nowych ciężarówek.
FORD TRUCKS F-LINE następca serii Cargo Ford Trucks w oparciu o analizę zapotrzebowania rynku, wymagań klientów oraz regulacji prawnych na rynkach europejskich, nieustannie wprowadzania zmiany w swoich pojazdach.
Tytuł Dealer Roku DAF 2024 otrzymał serwis z Rzeszowa DAF Trucks Polska już od 13 lat nagradza czołowych dealerów marki w Polsce. W tym roku najlepszymi wynikami we wszystkich kluczowych aspektach działalności może pochwalić się oddział Grupy Wanicki z Trzciany pod Rzeszowem.
Wóz pożarniczy Rosenbauer na podwoziu Scania pracuje dla Grupy Azoty S.A. Samochód ten jest drugim wspólnym projektem firmy Rosenbauer Polska i Grupy Azoty S.A.