Mercedes-Benz Actros L z futurystyczną kabiną ProCabin już w sprzedaży
Od kwietnia 2024 r. można składać zamówienia na nowego Actrosa L, który wejdzie do produkcji w grudniu bieżącego roku.
- Mercedes-Benz Actros L ProCabin 2024Mercedes-Benz Actros L ProCabin 2024
- Mercedes-Benz Actros L ProCabin 2024Mercedes-Benz Actros L ProCabin 2024
- Mercedes-Benz Actros L ProCabin 2024Mercedes-Benz Actros L ProCabin 2024
- Mercedes-Benz Actros L ProCabin 2024Mercedes-Benz Actros L ProCabin 2024
- Mercedes-Benz Actros L ProCabin 2024Mercedes-Benz Actros L ProCabin 2024
- Mercedes-Benz Actros L ProCabin 2024Mercedes-Benz Actros L ProCabin 2024
Od czasu swojej premiery rynkowej w czerwcu 2021 r. Actros L reprezentuje segment premium wysokotonażowych samochodów ciężarowych Mercedes-Benz Trucks z napędem wysokoprężnym. Już na pierwszy rzut oka uwagę przykuwa całkowicie nowy wygląd zewnętrzny Actrosa L.
Actros L - trochę historii
Kształt nadany kabinie ProCabin, zaprezentowanej po raz pierwszy podczas światowej premiery akumulatorowo-elektrycznego eActrosa 600 w październiku 2023 r., został całkowicie podporządkowany celowi osiągnięcia wysokiej efektywności aerodynamicznej ‒ począwszy od dodatkowego spojlera przedniego, umieszczonego przed właściwym spojlerem dachowym, poprzez deflektory na słupkach A w bocznej strefie szyb i dużą płaską pokrywę przednią kabiny, po zoptymalizowany zderzak ze zminimalizowanymi otworami wlotowymi powietrza chłodzącego, a także nowego rodzaju osłonę spodnią kabiny. Pęd powietrza natrafia więc na wydłużony o 80 milimetrów, efektywny aerodynamicznie przód, a następnie optymalnie opływa pojazd. Sprzyjają temu opływowe wejście, ulepszone nadkola i zoptymalizowane osłony międzyosiowe. Dla uzyskania zoptymalizowanego przepływu strumienia powietrza praktycznie całkowicie wyeliminowano łączenia i szczeliny. Wreszcie wydłużone, zaprojektowane w kształcie żagli spojlery boczne kabiny zapewniają korzystne przejście pomiędzy ciągnikiem siodłowym a dołączoną do niego naczepą. Dopełnieniem systemu rozwiązań aerodynamicznych jest zastosowanie różnego rodzaju uszczelnień, oddzielających komorę silnika od zewnętrznego przepływu powietrza. Wszystko to przekłada się w przypadku nowego Actrosa L na oszczędność paliwa sięgającą nawet trzech procent.
Konstruując nowego Actrosa L z kabiną o futurystycznej stylistyce, Mercedes-Benz Trucks uwzględnił jednocześnie fakt, że przy zakupie pojazdu, oprócz jego efektywności i ekonomiczności, istotną rolę odgrywają również takie aspekty, jak atrakcyjny wizerunek i komfort w kabinie kierowcy. W tym kontekście godne uwagi są także elementy czysto zewnętrzne, jak całopowierzchniowe lakierowanie wraz z gwiazdą Mercedesa i napisami w kolorze Dark Chrome czy aluminiowe podesty. Wszystkie lampy pojazdu wykonano w technice LED, zarówno reflektory główne i kierunkowskazy, jak i lampy boczne i tylne. Opcjonalnie dostępne są także matrycowe reflektory LED zapewniające maksymalną moc oświetlenia.
Wnętrze kabiny ProCabin, dostępnej w trzech wariantach – Stream, Big lub Giga Space, oferuje szereg komfortowych rozwiązań, np. udoskonalone ogrzewanie fotela, obicie fotela z nowej, najwyższej jakości tkaniny płaskiej czy łóżka z pełnowymiarowym stelażem listwowym i nowym grubym materacem klasy premium. Nowością jest zarówno rozszerzony zakres funkcji paneli obsługowych przy łóżkach, jak i oświetlenie Ambiente oraz dodatkowe lampki do czytania LED na elastycznych pałąkach. Kolejne elementy wyposażenia, na które warto zwrócić uwagę, to dodatkowe gniazda USB typu C w ścianach bocznych, elegancka dwubarwna zasłonka, druga lodówka, gniazdo 230 V czy SoloStar Concept, dostępny teraz w dwóch nowych wariantach obiciowych. Od kwietnia 2025 r. dostępny będzie także Multimedia Cockpit Interactive 2 z nowym układem menu, obsługą głosową, jeszcze lepszą łącznością sieciową i nowymi aplikacjami, takimi jak Connected Traffic Warnings.
Silnik wysokoprężny Actros L
W uzupełnieniu rozwiązań optymalizujących aerodynamikę, Mercedes-Benz Trucks dodatkowo zwiększa ekonomiczność nowego Actrosa L, wyposażając go 12,8-litrowy silnik wysokoprężny OM 471 trzeciej generacji. Jednostka OM 471, dostępna oprócz sprawdzonych silników wysokoprężnych OM 470 i OM 473, jest konsekwentnie ukierunkowana na obniżenie całkowitych kosztów posiadania (TCO) – poprzez paliwooszczędną jazdę, niższą emisję dwutlenku węgla, niższe koszty eksploatacji i wyższą dochodowość, bez uszczerbku dla mocy, dynamiki jazdy czy komfortu jazdy.
Wraz z trzecią generacją OM 471 Mercedes-Benz Trucks wprowadza dwie nowe turbosprężarki, precyzyjnie skonfigurowane pod różnorodne potrzeby klientów. W wariancie dedykowanym do zastosowania w transporcie dalekobieżnym szczególny nacisk położono na maksymalne obniżenie zużycia paliwa. W połączeniu ze zmodyfikowanym układem oczyszczania spalin ta turbosprężarka zapewnia oszczędność paliwa na poziomie nawet czterech procent w porównaniu z poprzednią generacją.
Systemy bezpieczeństwa Mercedes-Benz Trucks
Daimler Truck zaprojektował nową platformę elektroniczną, która poprzez tak zwaną fuzję czujników umożliwia łączenie danych z radarów i kamer w celu uzyskania jeszcze szerszego pola widzenia do przodu i na boki. Platforma elektroniczna pozwala na 20-krotne zwiększenie ilości przetwarzanych danych, a łącznie sześć zainstalowanych czujników – cztery boczne radary krótkiego zasięgu z przodu i z tyłu, odpowiednio po prawej i lewej stronie, radar dalekiego zasięgu z przodu pośrodku oraz kamera wielofunkcyjna w przedniej szybie – obejmują teraz kąt 270 stopni wokół pojazdu. Dzięki znacznemu rozszerzeniu kąta widzenia, wbudowane systemy asystujące mogą teraz jeszcze lepiej wykorzystywać swoje atuty.
Active Brake Assist 6 z funkcją monitorowania wielu pasów ruchu
Dobrym przykładem efektywności techniki 270-stopniowej fuzji czujników oraz naddatkowego spełnienia wymogów rozporządzenia GSR jest system Active Brake Assist (ABA), obecnie już szóstej generacji. Ten najnowszy asystent hamowania awaryjnego firmy Daimler Truck – reagując na użytkowników drogi przecinających tor jazdy, nadjeżdżających z naprzeciwka lub poruszających się na tym samym pasie ruchu – potrafi teraz w sposób zautomatyzowany wykona
pełne hamowanie i zatrzymać pojazd z prędkości do 60 km/h. Przepisy GSR wymagają rozszerzonej reakcji na pieszych i rowerzystów dla nowych ciężarówek i autobusów dopiero od 1 lipca 2026 r. Na stojące pojazdy system reaguje hamowaniem i zatrzymaniem pojazdu tak jak dotąd – przy prędkościach do 80 km/h. Kolejnym atutem ABA 6 jest funkcja monitorowania wielu pasów ruchu na odległość do 250 metrów, umożliwiająca jeszcze lepsze rozpoznawanie niebezpieczeństw.
Active Sideguard Assist 2 z rozszerzonym zakresem działania po stronie kierowcy
Kolejnym potwierdzeniem tego, jak bardzo wyposażenie pojazdów w sześć czujników i związany z tym szerszy kąt widzenia zwiększa bezpieczeństwo ruchu drogowego, jest system Active Sideguard Assist (ASGA) drugiej generacji. ASGA 2 monitoruje ruch drogowy zarówno po stronie kierowcy, jak i po stronie pasażera, a jego dwustopniowy system ostrzegania ostrzega kierowcę przed potencjalnymi zagrożeniami, umożliwiając odpowiednio szybkie zażegnanie krytycznej sytuacji na drodze. Strefa ostrzegania, aktywna do prędkości 30 km/h, obejmuje 30 metrów za i siedem metrów przed pojazdem. Ponadto, w przypadku braku odpowiedniej reakcji kierowcy na ostrzeżenie dźwiękowe i wizualne, w strefie czerwonego ostrzegania system (do własnej prędkości skrętu 20 km/h) uruchamia zautomatyzowane hamowanie aż do zatrzymania pojazdu. Również dzięki tej funkcji system wykracza poza wymogi rozporządzenia GSR, które w przypadku asystenta martwego pola wymaga jedynie wyemitowania ostrzeżenia w razie potrzeby. ASGA 2 wyposażono też w inteligentny system ostrzegania podczas zmiany pasa ruchu w zależności od pozycji zajmowanej przez pojazd na pasie ruchu.
Front Guard Assist monitoruje przestrzeń komunikacyjną przed pojazdem
Nowy Front Guard Assist może być pomocny w zapobieganiu wypadkom z udziałem pieszych lub rowerzystów, znajdujących się bezpośrednio przed ruszająca z miejsca ciężarówką. Jest to system monitorujący przestrzeń przed pojazdem i wspierający kierowcę podczas postoju, ruszania oraz na skrzyżowaniach. Po wykryciu przed pojazdem nieruchomych lub poruszających się obiektów, do prędkości 15 km/h, system ostrzega kierowcę o zagrożeniach za pomocą dwustopniowego systemu ostrzegania. Dzięki technice 270-stopniowej fuzji czujników obejmuje on swym działaniem strefę martwego kąta przed pojazdem, od 0,8 metra do ok. czterech metrów na całej szerokości pojazdu.
W zamyśle Daimler Truck wszystkie systemy asystujące oferowane w całej gamie produktów mają w granicach swoich możliwości systemowych zapewniać kierowcom najlepsze możliwe wsparcie i odciążać ich podczas jazdy. Jednak bez względu na to, jak dobre one są, nie mogą znieść ograniczeń wynikających z praw fizyki. Dlatego ‒ także zgodnie z przepisami prawa ‒ to zawsze na kierowcy spoczywa pełna odpowiedzialność za bezpieczne prowadzenie ciężarówki.
Spójny pakiet systemów asystujących umożliwiający odprężającą jazdę
Oprócz systemów asystujących zaprojektowanych z myślą o bezpieczeństwie ruchu drogowego, atutem nowego Actrosa L jest dobrze skoordynowane współdziałanie takich funkcji, jak Active Drive Assist 3 (ADA) i inteligentnego systemu Predictive Powertrain Control (PPC), sterującego skrzynią biegów i tempomatem. System ADA, który od 2018 r. jako pierwszy na świecie umożliwia częściowo zautomatyzowaną jazdę seryjną ciężarówką (poziom 2. zautomatyzowanej jazdy), teraz wchodzi na rynek w swojej trzeciej generacji. W czerwcu 2021 r. wprowadzono drugą generację ADA, rozszerzoną o funkcję awaryjnego zatrzymania pojazdu. Natomiast ADA 3 dodatkowo jeszcze lepiej wspiera kierowcę we wzdłużnym i poprzecznym prowadzeniu samochodu ciężarowego. Predykcyjny system PPC ze swojej strony przyczynia się do obniżenia napięcia kierowcy poprzez automatyczne uwzględnianie topografii, przebiegu drogi i znaków drogowych, także dla uzyskania techniki jazdy o maksymalnej ekonomiczności. Od kwietnia 2025 r. system uwzględni ponadto informacje o trasie pochodzące z nawigacji, co pozwoli na lepsze rozpoznawanie zdarzeń na trasie przed pojazdem. Umożliwi to kierowcom unikanie niepotrzebnego hamowania, przyspieszania i przełączania biegów.