Poznajemy DAF XF model 2022

DAF XF model 2022

Oglądamy jeden z pierwszych samochodów, nowej serii DAF XF, który trafił do Polski. Samochód wyspecyfikowany na polski rynek, a więc taki jaki zapewne będą kupować polscy przewoźnicy. 

 

We wrześniu ubiegłego roku Unia Europejska wprowadziła nowe przepisy dotyczące mas i wymiarów, dając producentom ciężarówek większą swobodę w zakresie długości kabiny. Dziesięć lat temu większość producentów lobbowała właśnie za tymi zmianami, ale obecnie chyba ze względów oszczędnościowych, większą kabinę przedstawiło, rok temu, tylko Volvo, a obecnie DAF.

Wiosną tego roku DAF wypuścił nową gamę ciężarówek XF/XG/XG+, obejmującą dłuższe kabiny. Myśl o stworzeniu większej kabiny narodziła się nieco wcześniej, bo już siedem lat temu. Wówczas było jeszcze wiele niewiadomych. Nikt nie wiedział, jak ma wyglądać transport za parę lat. W planach rozważano także opracowanie ciężarówki z "nosem", jednak projekt zarzucono gdy okazało się, że ten kształt ma niekorzystny współczynnik aerodynamiczny, większa masa oraz trudności z manewrowaniem i więcej martwych punktów. Ostatecznie DAF zdecydował się na rozwój kabiny wagonowej ograniczając przy tym maksymalnie jej masę. Ostateczny projekt, który wszedł do produkcji ma przednią ścianę lekko pochyloną co mam być bezpieczniejsze dla pieszych (w razie potrącenia), jak również poprawia aerodynamikę do poziomu 19 procent - co oznacza poprawę zużycia paliwa o 6,3 procent w porównaniu z poprzednim XF. Warte zaznaczenia jest to, że DAF w nowych modelach, obniżył też masę własną całego układu napędowego (o 175 kg).

Tymczasem modele XG i XG+ mają dodatkowe 330 mm długości tylnej części kabiny, podczas gdy flagowy XG+ ma także wyższy o 200 mm. Wielkość kabiny ma związek z liczba stopni wejściowych. Ta najniższa ma ich trzy, za to najwyższy tunel wewnątrz kabiny (17 cm). Kabiny XG/XG+ ten tunel mają znacznie niższy, bo zaledwie 5 cm. Większy komfort daje również nowy zakres regulacji kierownicy. W nowym modelu można ją postawić niemal pionowo i położyć prawie poziomo.
Patrząc na kabinę, zarówno na zewnątrz jak i wewnątrz, na każdym kroku widać ogromny wysiłek producenta chcącego obniżyć masę pojazdu. Mówiąc nieco brutalnie wszędzie plastik. Czy to się komuś spodoba - rzecz gustu, jednak liczymy, że producent dobrze obliczył np. trwałość plastikowej drabinki wejściowej, na górną leżankę, zamiast aluminiowej, jaka jest w starym XF. Zdziwienie budzą też jasne plastikowe stopnie, które po zaledwie kilku wejściach miały już widoczne ślady użytkowania.
Na szczęście to co w DAF'ie zawsze było mocną stroną przeszło również do nowych modeli. Mam tu na myśli komfort "życia" kierowcy podczas odpoczynku. Górna część kokpitu ciężarówki nadal pozostała idealnie płaska dając dużo miejsca na postawienie na niej różnych przedmiotów. Dodatkową powierzchnię zyskujemy wysuwając stolik, który jest jeszcze większy, niż był dotychczas. Tworząc jednolitą przestrzeń, z płaskim kokpitem, otrzymujemy imponujących rozmiarów powierzchnię! Drugą rzeczą, na którą zwróciliśmy uwagę jest unoszone siedzisko fotela (wersja bez przesuwu) po stronie pasażera dające ogromną przestrzeń wejściową. Kierowcy z pewnością, podczas pakowania się w podróż, docenią wygodne wejście.
Z drobiazgów - bardziej czytelny jest pilot do sterowania zawieszeniem pneumatycznym ciągnika - jest bardziej czytelny i ma większe przyciski.
Poprawiono również widoczność. Zasiadając w fotelu kierowcy od razu widać większe boczne okna. Większa jest też powierzchnia przedniej szyby, bo aż 2,3 m2.

Nie mieliśmy okazji dłużej jeździć nowym DAF'em dlatego nie wypowiemy się na temat jego walorów drogowych. Jednak obiecująco wyglądają zapewnienia producenta o nowym tempomacie połączonym z GPS (Predictive Cruise Control 3) oraz o poprawionym silniku MX13.

Chociaż najbardziej ciekawa, pod względem projektowym, jest kabina XG+ o kubaturze 12,5 m3 to należy się spodziewać, że największym zainteresowaniem przewoźników będzie właśnie prezentowany powyżej model XF.

 

MB.

 

Przeczytaj też:
Kolejne nowe ciężarówki pojawią się w tym roku w firmie Drutex

Drutex, kolejny rok wymienia flotę. W ubiegłym roku odebrali pierwsze MAN-TGX. W tym roku powtórzą zakup.

Martin Lundstedt, Volvo Group - nowym przewodniczącym Rady ds. Pojazdów Użytkowych ACEA

Wczoraj Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) wybrało Martina Lundstedta, dyrektora generalnego Volvo Group, na przewodniczącego rady ds. pojazdów użytkowych na nadchodzący rok.

Sprzedaż ciężarówek MAN podchodzi do poziomu sprzed kryzysu w 2021 roku

W 2021 roku MAN Truck & Bus dostarczył swoim klientom znacznie więcej pojazdów użytkowych, zbliżając się tym samym do poziomu sprzed wybuchu pandemii.

Sześć spółek DAF i ośmiu menadżerów otrzymało kary na łączną kwotę ponad 122 mln zł

UOKiK wydał dwie decyzje dotyczą zmów dealerów samochodów ciężarowych. Prezes UOKiK nałozył kary na pięć spółek, dealerów ciężarówek DAF: DBK z Olsztyna, ESA Trucks Polska z Komornik, TB Truck & Trailer Serwis z Wolicy, Van Tilburg-Bastianen Groep z Bredy w Holandii i WTC z Długołęki.

Rok 2021 w branży samochodów ciężarowych

W 2021 roku rynek samochodów ciężarowych o dmc pow. 3,5 t wyniósł 32 684 szt. co przełożyło się na 58,1% wzrost (+12 012 szt.).

Foton Daimler Auman Galaxy zdobywa nagrodę chińskiej ciężarówki roku 2022

W dniu 28 grudnia 2021 r. w Pekinie, podczas ceremonii wręczenia i rozdania nagród chińskiej ciężarówki roku (CTOY 2022), która odbyła się online, jury przyznało nagrodę Li Jianowi, wiceprezesowi Foton Motor Group.

MOYA otworzyła kolejnych pięć stacji paliw

Kolejne pięć stacji paliw zaczęły funkcjonować w sieci MOYA. Są to stacje franczyzowe – w Rzeszowie i Choroszczy (woj. Podlaskie) oraz własne – w Kościerzynie (woj. Pomorskie), w Poznaniu i w Głogowie.

Zniesienie obowiązkowego badania technicznego pojazdów

Parlament rosyjski wierzy, że bezpieczeństwo ruchu drogowego i stan techniczny pojazdów nie są ze sobą w żaden sposób powiązane.

Indeka odbiera kolejne Renault Trucks

Flota firmy, licząca ponad 260 pojazdów, powiększyła się właśnie o 30 zestawów kubaturowych na podwoziach Renault Trucks T 480 P6×2Low.

Wyszukiwarka

Informacje