Czy warto pompować koła ciężarówek azotem?

Czy warto pompować koła ciężarówek azotem?

Co powinno znaleźć się w kołach samochodów ciężarowych, które przemierzają wielokilometrowe trasy? Bezpieczną, komfortową i opłacalną podróż zapewni sprężony azot czy powietrze?

Azot nie ma zapachu ani koloru, jest także wolny od wilgoci i mało aktywny chemicznie. Chętnie pompują nim koła kierowcy samochodów osobowych. Czy w przypadku opon ciężarowych wypełnianie ogumienia azotem, którego tylko o 20% mniej jest w samym powietrzu, to uzasadniona innowacja?

Rzadsze pompowanie kół
Wśród zalet stosowania azotu kierowcy wymieniają poprawę bezpieczeństwa związaną z lepszą przyczepnością i hamowaniem. Jak wynika z badań Get Nitrogen Institute, strata azotu jest o dwa-trzy razy mniejsza niż w przypadku ogumienia wypełnionego powietrzem. W teorii oznacza to możliwość rzadszego napełniania i kontrolowania stanu opon. - Napompowana azotem opona powinna wolniej tracić ciśnienie, jednak warto pamiętać o tym, że na utrzymanie jego wartości wpływa nie ten konkretny gaz, ale również styl jazdy kierowcy i obciążenie auta - zaznacza Bartłomiej Jureczka z Działu Analiz Oponeo.pl. - Napompowanie kół azotem nie zwalnia kierowcy z konieczności regularnego sprawdzania wysokości ciśnienia w ogumieniu.

Zwolennicy azotu doceniają ograniczenie wahań ciśnienia pod wpływem zmiany temperatury nawet na długiej trasie. Wszystko to wpływa na równomierne zużycie bieżnika oraz zmniejszenie oporów toczenia, czego efektem jest wydłużony przebieg opon. Dodatkowo dzięki wyeliminowaniu obecnej w powietrzu wilgoci opona nie utlenia się, a więc nie starzeje się tak szybko.

Dodatkowy koszt
- Wypełnienie opon azotem cieszy się sporą popularnością wśród kierowców aut osobowych - mówi Sławomir Kamiński z serwisu ogumienia Mobilny Wulkan. - Choć kierowcy zauważają mniejszy ubytek ciśnienia, nie jestem przekonany, że w ciężarówkach takie rozwiązanie się kalkuluje.

O ile taka operacja w przypadku auta osobowego kosztuje ok. 5 zł., w przypadku opon ciężarowych koszt wzrasta do ok. 30 zł za jedno koło. Tym samym całkowity koszt napompowania kompletu kół w samochodzie ciężarowym może wynieść ok. 300 zł. Dla osób, które często jeżdżą w długie trasy i zwracają uwagę na koszt takich podróży, jest to spory jednorazowy wydatek, szczególnie że powietrzem koła można wypełnić za darmo dzięki dostępnym powszechnie na stacjach benzynowych kompresorom.

Niewielka dostępność
Azotem można wypełnić koła jedynie w niektórych serwisach samochodowych. Dla tych, którzy jeżdżą w długie trasy, może się to wiązać z pewnym utrudnieniem. Dobrze przygotowany do podróży kierowca powinien mieć przygotowana listę punktów, w których można skorzystać ze sprężonego azotu. Gdy zaobserwuje on potrzebę uregulowania ciśnienia w kole, powinien udać się do najbliższego serwisu, odczekać przynajmniej pół godziny, by dokonać pomiaru ciśnienia (w nagrzanej oponie ciśnienie jest wyższe) i ewentualnie podnieść jego poziom.

Jak wygląda pompowanie kół azotem?
W serwisach ogumienia opony pompuje się gazem na dwa sposoby: przy wykorzystaniu gazu z butli lub bardziej efektywnie: za pomocą generatora azotu. Takie wytwornice azotu pozwalają wtłoczyć do ogumienia azot o stężeniu ok. 99%. Całą procedurę należy rozpocząć od wyssania powietrza z ogumienia, dzięki czemu stężenie gazu w oponach będzie maksymalnie wysokie. Dla odróżnienia na wentyle kół napompowanych azotem zakłada się kolorowe kapturki, najczęściej zielone lub żółte.

Najważniejsze: optymalne ciśnienie
- Bez względu na to, z jakiej formy pompowania kół korzysta kierowca, najważniejsze jest, by robił to regularnie - zaznacza ekspert z Oponeo.pl. - Zadbane ogumienie szczególnie w przypadku długich tras i ciężkiego załadunku zapewni bezpieczną oraz komfortową podróż.

Zbyt niskie ciśnienie może skutkować nierównomiernym ścieraniem opon oraz zwiększeniem oporów toczenia, a co za tym idzie większym spalaniem.


4trucks.pl / OPONEO.PL SA

Przeczytaj też:
POLOmarket inwestuje w Mercedesy Sieć POLOmarket realizuje kolejną ważną inwestycję w logistykę, finalizując zakup 13 ciągników siodłowych Mercedes-Benz oraz trzech pojazdów z zabudową chłodniczą za blisko 1,5 mln euro.
Daimler Truck Polska nagradza najlepsze firmy w swojej sieci dealersko-serwisowej Grupa Wróbel ponownie okazała się zwycięzcą w kategorii Dealer Roku. Najlepszym serwisem została firma BTC Czapka ze Skoczowa. 
Pojazdy użytkowe po pierwszym kwartale 2024 r. To już siódmy miesiąc spadku na rynku pojazdów użytkowych we wszystkich grupach: ciągniki samochodowe obniżyły się o blisko 19%, podwozia samochodowe i nieliczne samochody specjalne o 21%.
Mercedes-Benz Actros L z futurystyczną kabiną ProCabin już w sprzedaży Od kwietnia 2024 r. można składać zamówienia na nowego Actrosa L, który wejdzie do produkcji w grudniu bieżącego roku.
Używane Renault Trucks z gwarancją do 240 tys km Dzięki T Red, który doskonale ilustruje podejście do gospodarki o obiegu zamkniętym, producent kładzie nacisk zarówno na pojazdy używane, jak i na ponowne wykorzystanie użytych części.
RP-Trans nowym autoryzowanym punktem serwisowym Ford Trucks Polska Ford Trucks Polska otwiera piętnasty autoryzowany serwis pojazdów ciężarowych.
Słaby luty w pojazdach użytkowych Producenci pojazdów ciężarowych odnotowali kolejny spadek sprzedaży nowych ciężarówek.
FORD TRUCKS F-LINE następca serii Cargo Ford Trucks w oparciu o analizę zapotrzebowania rynku, wymagań klientów oraz regulacji prawnych na rynkach europejskich, nieustannie wprowadzania zmiany w swoich pojazdach.
Tytuł Dealer Roku DAF 2024 otrzymał serwis z Rzeszowa DAF Trucks Polska już od 13 lat nagradza czołowych dealerów marki w Polsce. W tym roku najlepszymi wynikami we wszystkich kluczowych aspektach działalności może pochwalić się oddział Grupy Wanicki z Trzciany pod Rzeszowem.