MAN TGX Betonomieszarka

Rejestracje samochodów ciężarowych w 2023 - kto zwycięzcą?

W całym 2023 roku przybyło 37 323 szt. nowych pojazdów użytkowych (ciężarowe, dostawcze, autobusy) o DMC pow. 3,5 t. co oznacza wzrost (+3,5%) w skali całego roku.

Jest to najwyższy wynik w historii od co najmniej 2008 roku. Poprzedni rekord zanotowano w 2022 roku, a wcześniej w 2021. Najbardziej znaczące dla wyniku pojazdów użytkowych o dmc powyżej 3,5 t są to ciągniki samochodowe, które stanowią zawsze około 2/3 rynku. I chociaż w ubiegłym roku zarejestrowano ich mniej, niż w roku 2022, to rekordowe są wyniki podwozi samochodowych i pojazdów specjalnych oraz odbudowujący się rynek autobusów.

Od 21 sierpnia 2023 roku obowiązują zmiany w tzw. Pakiecie Mobilności, w nowych pojazdach wymagane są nowe tachografy, czyli tachografy inteligentne (G2V2) w wersji drugiej. Zmiana ta spowodowała, przyspieszone rejestracje pojazdów przed tą datą - co mocno zwiększyło rynek pojazdów użytkowych przed wrześniem, a w samym sierpniu został osiągnięty najwyższy miesięczny rezultat w historii – ponad 4,2 tys. pojazdów. Natomiast od września do grudnia notowaliśmy duże spadki.
Ogółem w 2023 roku w grupie samochodów ciężarowych rejestracji było 35 502, czyli 1,7% więcej niż w 2022 r., a grupa autobusów zwiększyła się w tym czasie o 59,7% do 1 821 szt.

Grudzień na rynku pojazdów użytkowych

Kolejny miesiąc z rzędu (czwarty) spadku na rynku pojazdów użytkowych (spowodowany stosunkowo wysoką zeszłoroczna baza oraz zwiększonymi rejestracjami w sierpniu). Spośród składowych grupy samochodów ciężarowych podwozia samochodowe oraz nieliczne samochody specjalne odnotowały wzrost (+3% i +47%), a ciągniki samochodowe spadek o 24%. Rynek nowych autobusów nadal rośnie znowu w tempie trzycyfrowym (+103%). Rynek nowych pojazdów użytkowych w ostatnim miesiącu był większy niż używanych sprowadzonych z zagranicy (+25,5%;+574 szt.)

W grudniu 2023 r. zarejestrowano 3240 nowe pojazdy użytkowe pow. 3,5 t, tj. mniej niż przed rokiem (-8,7%) i o 6 szt. więcej niż w listopadzie ub.r. Nowych samochodów ciężarowych przybyło 2982 szt. tj. mniej (-12,8%) niż rok wcześniej. Rynek autobusów wzrósł o 103,1% do poziomu 258 szt.

W grupie używanych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5 t sprowadzanych do Polski z zagranicy w grudniu 2023 r. zarejestrowano 2666 szt. po 10,6% wzroście.
W ostatnim miesiącu ub.r. W całej grupie wyróżniliśmy 2272 samochodów ciężarowych (+9,9% r/r; -11% m/m) i 394 autobusy (+15% r/r; +31%).
Od początku 2023 r. sprowadzono 31 396 szt. używanych pojazdów użytkowych (+6,6%; +1 942 szt.), w tej liczbie znalazło się 27 300 samochodów ciężarowych (+5%; +1 500 szt.) i 4096 autobusów (+19%; +642 szt.).

W całej grupie nowych samochodów ciężarowych pow. 3,5t w grudniu 2023r. zarejestrowano 2 982 sztuk. To rezultat mniejszy niż przed rokiem (-12,8 %; -439 szt.) i jednocześnie nieznacznie mniejszy niż w listopadzie ub.r. o 3,2% (-99 szt.). Spadek to efekt z jednej strony wysokiej bazy analogicznego miesiąca ubiegłego roku a z drugiej wyhamowania rynku po nadmiarowych rejestracjach w sierpniu spowodowanych koniecznością zarejestrowania pojazdów nie wyposażonych w nowy inteligentny tachograf (G2V2) przed dniem 21 sierpnia br.
Zmniejszenie liczby rejestracji całej grupy samochodów ciężarowych było spowodowane przez zasadniczą grupę ciągników samochodowych. Ciągniki samochodowe (-23,7%) kontynuowały spadkowy trend z września, października i listopada, po czterech wcześniejszych miesiącach wzrostu, ich wydania osiągnęły poziom 1 861 szt. To rezultat niższy niż średnia z ostatnich jedenastu miesięcy
(-306 szt.). Zwiększyły się natomiast rejestracje podwozi (+14,3% r/r) osiągając 1 121 szt. Złożyły się na nie kompletne (lub skompletowane) podwozia samochodów ciężarowych (757 szt.; +3,3% r/r) i samochodów specjalnych (364 szt.; +46,8%).
W porównaniu z wynikami z listopada ub.r. rynek podwozi ciężarowych i specjalnych był o 30,7% (+263 szt.) wyższy. Wśród ciągników samochodowych, które stanowią przeważającą część (w ostatnim miesiącu 62% udz.) popyt zmniejszył się o 16,3% m/m (-362 szt.).

W ogólnym rankingu marek w grudniu 2023 r. w grupie samochodów o DMC powyżej 3,5 t na pierwszym miejscu MAN Truck & Bus – wydał 675 szt. i uzyskał 22,6% udz. w rynku, wzrost o 22% r/r. Za nim IVECO 506 szt. (+66%) z udziałem wynoszącym 17%. Następny Mercedes-Benz Trucks zarejestrował 462 szt. (-32%) co przekłada się na 15% udział w rynku. Czwarte było Volvo Trucks 460 szt. (-22%), który zajął 15% rynku. Piątkę zamknęła Scania po rejestracji 372 szt. (-11%).

Wśród ciągników samochodowych w grudniu 2023 r. najwięcej zarejestrował MAN Truck & Bus Polska (511 szt.; +27% r/r: +9% m/m), potem Volvo Trucks Polska 338 szt. (-21% r/r; -34% m/m) i Daimler Truck Polska 313 szt. (-44% r/r; -12% m/m). Następna była Scania Polska 251 szt. (-9% r/r i -40% m/m) i DAF Trucks Polska po wydaniu 229 szt. (-47% r/r; -18% m/m) zamyka pierwszą piątkę.

W rankingu marek wśród podwozi samochodów ciężarowych i specjalnych (kompletnych lub skompletowanych) w grudniu pierwsze miejsce zajęło IVECO (387 szt.) z 93% wzrostem r/r. Na drugim miejscu znalazł się MAN po wydaniu 164 szt. Trzecie miejsce w tej grupie zajęło Mercedes-Benz po wydaniu 149 szt. a czwarte miejsce należało do marki Volvo – 122 szt. Piąta pozycja przypadła marce Scania po wydaniu 121 szt. a na szóstym miejscu Renault Trucks po wydaniu 89 szt. a siódmy DAF Trucks, który wydał 50 szt. pojazdów. W grupie 7 marek, tylko IVECO, MAN i Mercedes zanotowały wzrosty (+93% , 9% i 19%) a reszta marek spadki: Volvo -25%, a Scania-15% DAF -24% i Renault Trucks -6%.

Rejestracje samochodów najcięższych o DMC od 16 t. (łącznie podwozi i ciągników) objęły w grudniu 2458 szt. Było to mniej o 584 szt. niż rok wcześniej (-19,2%) i więcej (-10%.) niż w listopadzie. Czołowe miejsca w tej grupie zajęły marki: MAN (652 szt.; +34% r/r), Volvo Trucks (453 szt.; -23%) i Mercedes-Benz (407 szt.; 36% r/r). Czwarta była Scania (372 szt.; -11%) a za nią DAF Trucks (269 szt.; -45) i Renault Trucks (138 szt.; -42%)

Rok 2023 w samochodach ciężarowych

W całym 2023 r. zarejestrowano 35 502 samochody ciężarowe pow. 3,5 t. Rynek powiększył się o 1,7%. To najlepszy roczny rezultat, przewyższający dotąd rekordowy 2022 r. o 595 szt.
W ogólnym rankingu marek w grupie samochodów o DMC powyżej 3,5 t w 2023 r. najwięcej pojazdów wydało Volvo Trucks (6644 szt.) po 6% wzroście. Drugi był Mercedes-Benz (6144; -12%), który wyprzedza firmę DAF Trucks (5 750; -22%). Scania jest czwarta (5 241 szt. +25%), a piąty MAN Truck & Bus (+10%) po wydaniu 5166 szt.
Tegoroczny lider Volvo Trucks Polska w 2023 r. miało prawie 19% udziału w rynku zyskując 0,8 pkt proc. wobec ubiegłego roku.
W całej grupie znalazło się 25 703 ciągników. Ich liczebność zmniejszyła się w porównaniu z poziomem w 2022 r. o 485 szt. (-1,9%). Wśród nich na czele jest Volvo z liczbą 5203 rejestracji (+7%), uzyskało 20% rynku. (+1,7 pkt. proc.). Za nim DAF (4 977 szt. -25%) zmniejszyło udział o 5,5 pkt. proc do 19% rynku. Za nim na trzecim miejscu jest Mercedes-Benz (4744 szt.; -14%; 18% udz.), który stracił 2,5 pkt. proc. Na czwartym Scania z udziałem 17% (4293 +38%), zyskała +4,8 proc. rynku i następny MAN Truck & Bus z 14% udziałem (3 584; +5%). Za nim Renault Trucks (5% udz.), Iveco (4% udz.) i Ford Trucks (2%), który wydał 478 szt. a w roku wcześniejszym 650 szt.
W tym samym czasie wydano 9799 kompletnych lub skompletowanych podwozi (+12,4%; +1080 szt.). Wśród nich liderem jest IVECO (2 342 szt. 24% udz.) a vice liderem MAN Truck & Bus (1581 szt.; 16% udz.). Na trzeciej pozycji Volvo Trucks (1441 szt. i 15% udz.). Dwie kolejne marki to Mercedes-Benz Trucks (1399) i Scania (948).

Wśród samochodów najcięższych o DMC od 16 t, które stanowią 90% rynku samochodów ciężarowych w 2023 w ogólnym rankingu klasyfikacja ma się następująco:

- Volvo Trucks Polska (6574 szt.; 21% udz.) po wzroście o 5%;
- Na drugim miejscu Daimler Truck Polska (5732 szt.; 18% udz.), spadek o 13%;
- Trzeci DAF Trucks Polska (5624 szt.; -22% i 18% udz.);
- Za podium Scania Polska (5241 szt.; +25%; 16% udz.);
- Pierwszą piątkę zamknął MAN Truck & Bus Polska (4758 szt.; +9% i 15% udz.);
- Wyniki marek na kolejnych miejscach są bardzo zróżnicowane Renault Trucks Polska (1965), IVECO Poland (1344), a dalej Ford Trucks (487).


W 2023 roku przybyło 1821 autobusów o DMC pow. 3,5 t - to więcej o 59,7%, niż w 2022 r. W ogólnym rankingu marek pierwsze miejsce ma Mercedes-Benz (EvobusPolska), który wydał 684 autobusy (+73%). Druga jest firma Solaris Bus & Coach (400 szt. +66%). Trzecie IVECO Poland z rejestracją 182 szt. i wzrostem o 130% w skali roku. Dalej MAN Trucks & Bus Polska 179 szt., a Autosan po wydaniu 74 szt. zajmuje piątą pozycję.

W grupie pojazdów najcięższych od 16 t. w 2023r. przybyło 1069 autobusów i autokarów, podczas gdy rok wcześniej było ich 641. Najmocniej w tej grupie są reprezentowane marki: Solaris (393 szt.), Mercedes-Benz (211 szt.) i MAN Truck & Bus (118 szt.).

Od początku 2023 r. przybyło 64 522 nowo zarejestrowanych pojazdów dostawczych, więcej o 3,7% (+2 286 szt.) r/r. W rankingu samochodów dostawczych leaderem była marka Renault, która zarejestrowała 13 380 szt. nieznacznie lepiej niż rok temu (+3,5%). Pierwsza marka w rankingu zgarnęła w tym okresie 20,7% rynku. Drugi był Ford z wynikiem 9156 szt. (+6,5% r/r). Znajdujący się na ostatnim miejscu podium Fiat zarejestrował 7418 szt. (+6,6%), wyprzedził marki: Toyota (6826 szt. +46,7%) oraz Volkswagen (5 788 szt.; +33,8%).
W ogólnym rankingu modeli w 2023 r. miejsce leadera przypadło Renault Master – 10 050 szt.; drugie było IVECO Daily (5682 szt.); trzeci Fiat Ducato (4971 szt.); Mercedes-Benz Sprinter był czwarty (4661 szt.), a za nim Ford Transit (4221 szt.).


Info: PZPM

Przeczytaj też:
FORD TRUCKS F-LINE następca serii Cargo Ford Trucks w oparciu o analizę zapotrzebowania rynku, wymagań klientów oraz regulacji prawnych na rynkach europejskich, nieustannie wprowadzania zmiany w swoich pojazdach.
Tytuł Dealer Roku DAF 2024 otrzymał serwis z Rzeszowa DAF Trucks Polska już od 13 lat nagradza czołowych dealerów marki w Polsce. W tym roku najlepszymi wynikami we wszystkich kluczowych aspektach działalności może pochwalić się oddział Grupy Wanicki z Trzciany pod Rzeszowem.
Wóz pożarniczy Rosenbauer na podwoziu Scania pracuje dla Grupy Azoty S.A. Samochód ten jest drugim wspólnym projektem firmy Rosenbauer Polska i Grupy Azoty S.A.
Technologia sLH2 - nowy standard tankowania ciekłego wodoru Firmy Daimler Truck i Linde Engineering prezentują sLH2 – opracowaną wspólnie technologię tankowania ciekłego wodoru (subcooled liquid hydrogen).
Nowe przepisy dotyczące pojazdów nienormatywnych W dniu 17 lutego 2024r. wchodzą w życie nowe przepisy w sprawie pilotowania pojazdów nienormatywnych.
Dwa DAF-y LF w służbie Ośrodka Szkolenia Ochotniczej Straży Pożarnej Członkowie Ochotniczych Straży Pożarnych z województwa mazowieckiego mogą wziąć udział w szkoleniach, które przygotują ich do podniesienia kwalifikacji i uzyskania prawa jazdy kategorii C.
DAF ogłosił zdobywców nagrody International Dealer of the Year 2024 Na międzynarodowym spotkaniu dealerów DAF tytuł najlepszego dealera otrzymała polska spółka ESA Trucks Polska.
Nowy, mocniejszy silnik do Volvo FH16 również na biopaliwa Volvo Trucks wprowadza nowy silnik dedykowany do kultowego modelu Volvo FH16.
Pierwszy MAN eTruck sprzedany w Polsce W piątek 19 stycznia 2024 r. w Krakowie została podpisana pierwsza w Polsce umowa sprzedaży w pełni elektrycznej ciężarówki MAN eTruck.