Daimler Truck Polska 2024

Drugi historyczny wynik sprzedaży w Daimler Truck Polska

Daimler Truck Polska sprzedał 5881 pojazdów ciężarowych i utrzymał 2. pozycję pod względem udziału w rynku.

Spółka Daimler Truck Polska odnotowała drugi historyczny wynik sprzedaży z 18% udziałem i utrzymała 2. pozycję w sektorze pojazdów powyżej 16 ton. 5881 nowo zarejestrowanych samochodów Mercedes-Benz Trucks i 357 lekkich ciężarówek FUSO to efekt pracy zespołów sprzedaży i serwisu oraz całej sieci dealerskiej producenta.

2023 rok to powrót do normalności po wysokim szczycie wynikającym z ogromnego zapotrzebowania na transport w poprzednich dwóch latach, potrzeba regulacji i uspokojenia rynków, żeby uniknąć kryzysu, stąd lekkie spowolnienie. Poprzedni rok był naszym historycznym wynikiem pod względem udziału w rynku na poziomie 20%. Bardziej jednak liczy się dla nas stały progres pozycji w sektorze w ostatnich 5-6 latach, co biorąc pod uwagę duży wzrost samego rynku, jest ogromnym sukcesem, jesteśmy integralną częścią tego rozwoju - mówi Piotrek Urban, dyrektor sprzedaży i marketingu Daimler Truck Polska.

Zakończony właśnie rok był dla nas czasem wyzwań i sukcesów, które utwierdzają nas w tym, że koncentracja wyłącznie na potrzebach i oczekiwaniach rynku transportowego przynosi wymierne efektydodaje Przemysław Rajewski, prezes Daimler Truck Polska. – Na poziomie koncernu, ale i naszym lokalnym, jesteśmy nastawieni przede wszystkim na wsłuchiwanie się w to, czego potrzebują przewoźnicy, kierowcy i inni użytkownicy naszych produktów i usług. Naszym celem jest dostarczenie kompleksowych mobilnych rozwiązań dla każdego rodzaju transportu. Ta strategia znajduje swoje odzwierciedlenie zarówno w przypadku pojazdów z napędem spalinowym, jak i elektrycznym, które na naszym rynku zadebiutowały w 2023 roku. Nie mamy obecnie wątpliwości, że elektromobilność jest nieuchronną zmianą, przed którą wszyscy stoimy i zakres jej zastosowań w transporcie ciężarowym będzie się sukcesywnie zwiększał. W 2030 roku w Europie pojazdy zeroemisyjne mają stanowić połowę użytkowanych flot, choć w Polsce nastąpi to zapewne z pewnym przesunięciem. Jednocześnie koncern Daimler Truck do roku 2039 ma oferowa wyłącznie pojazdy zeroemisyjne, w tym także napędzane wodorem.

- Wyniki sprzedaży oraz pozycja rynkowa Daimler Truck Polska to efekt systematycznie wdrażanej koncepcji zintegrowanej oferty 360 st., na której rozwoju firma mocno się koncentruje od czasu wydzielenia działalności dedykowanej wyłącznie pojazdom ciężarowym. Opiera się ona na ścisłej współpracy i synergii pomiędzy zespołami sprzedaży i serwisu, zgodnie z hasłem „One team. One direction”. Kompleksowe rozwiązania mobilne dla transportu obejmują po stronie sprzedaży m.in. produkt, usługi, finansowanie, szkolenia TruckTraining, Fleetboard, a także wynajem i odkup pojazdów. Po stronie serwisu oferowane są kontrakty serwisowe (Service Complete), Mercedes-Benz Uptime, portal TruckLife, Serwis 24h, centrum pomocy CAC i Oryginalne Części Zamienne. – Obsługujemy klienta w każdym wymiarze wymaganym w transporcie, jego perspektywa jest dla nas podstawą – wyjaśnia Piotrek Urban. – Ciężarówki to pojazdy użytkowe, dlatego sprzedaż i serwis muszą funkcjonować w pełnej symbiozie, a my chcemy dać klientom maksymalny komfort w ramach jednej raty. To jest nasz główny cel sprzedażowy, także w przypadku pojazdów elektrycznych. Tak widzimy swoją rolę jako partnera polskich przewoźników. W 2023 roku 69% kontraktów obejmowało kontrakty serwisowe i mamy nadzieję, że ta liczba będzie rosła.

– Pracujemy w różnych działach, ale jako jeden zespół dodaje Piotr Materzok, szef Customer Service & Parts. Dzięki kontraktom serwisowym obejmującym usługi takie jak Fleetboard i Mercedes-Benz Uptime już teraz wiemy o każdej powierzonej nam ciężarówce więcej niż klient, możemy też szybciej reagować. To pozwala nam odciążyć go z wielu czynności i potencjalnych problemów. W 2023 roku odnotowaliśmy ponad 12% wzrostu sprzedaży części zamiennych, co przy wyraźnej poprawie jakości naszych pojazdów i coraz młodszych flotach, jest sporym sukcesem. Wprowadzamy też usługi przyszłości, takie jak eConsulting, dzięki któremu wdrożenie pojazdu elektrycznego do floty będzie łatwiejsze i bardziej efektywne.

W 2023 roku koncern Daimler zdecydował także o utworzeniu na polskim rynku osobnej spółki Daimler Truck Financial Services, która ma rozpocząć działalność z początkiem przyszłego roku. – To bardzo istotna zmiana dla polskich klientów, jeszcze mocniej podkreślająca naszą niezależność od samochodów osobowych i dostawczych oraz pełną koncentrację na sektorze truckowym mówi Przemysław Rajewski. – Decyzja ta odzwierciedla też potencjał i znaczenie naszego rynku transportowego w Europie, obecnie zajmującego trzecią pozycję za Niemcami i Francją.

Innym ważnym wydarzeniem w ramach specjalizacji spółki Daimler Truck Polska było otwarcie we wrześniu 2023 roku dedykowanego wyłącznie do obsługi sieci serwisowej pojazdów ciężarowych centralnego magazynu części zamiennych w Strykowie. – Ta inwestycja to dla nas był naturalny kolejny krok po podziale spółek w ramach koncernu, a obszar dostaw części jest absolutnie kluczowy dla naszego biznesu i zadowolenia zarówno serwisu, jak i klienta końcowego –
Centrum, którego operatorem logistycznym jest firma Seifert, wieloletni partner Daimlera także w Niemczech, obsługuje obecnie ok. 1000 zamówień dziennie. Mamy nadzieję, że niebawem uda nam się testowo przeprowadzać niektóre z tych transportów za pomocą eActrosa 300 Tracktoramówi Piotrek Urban. Specyfika pracy polegająca na przewidywalnych, wahadłowych trasach to idealne środowisko dla tych pojazdów.

Daimler Truck Polska tworzy ośmiu dealerów, dysponujących 19 lokalizacjami w całej Polsce. Uzupełniają je dodatkowe oddziały serwisowe oraz niezależne, autoryzowane serwisy. Łącznie usługi serwisowe dla pojazdów ciężarowych Mercedes-Benz Trucks są dostępne w 38 punktach. – Rozwijamy naszą sieć w zróżnicowany sposób, bo wychodzimy z założenia, że kolejne inwestycje muszą być uzasadnione biznesowo wyjaśnia Przemysław Rajewski. – Dlatego w odpowiedzi na lokalne potrzeby powstał niewielki serwis KTC w Grudziądzu, a w Słubicach placówka Grupy Wróbel, przeznaczona dla pojazdów powracających zza granicy w związku z wprowadzeniem pakietu mobilnościowego. Inny przykład to duża inwestycja w nowoczesną stację w Tomaszkowie pod Olsztynem firmy EWT Automotive, a także najmniejszy, modelowy punkt „truck format” Grupy Wróbel w Opolu – funkcjonalny, świetnie wyposażony i dogodnie zlokalizowany.
W 2022 i 2023 roku do sieci dołączyły też nowe stacje: GTP w Pile, Autopartner J.A Garcarek w Koninie, EWT Automotive w Białymstoku i Płocku oraz we Wrocławiu należąca do Grupy Wróbel. W najbliższym kwartale uruchomiony zostanie także najnowszy obiekt Daimler Truck Retail Polska w Rudzie Śląskiej. – To placówka sformatowana podobnie jak stacja w Emilianowie pod Warszawą, która zastąpi oddział w Będziniemówi Przemysław Rajewski. – Będzie jednak od razu przystosowana do obsługi pojazdów elektrycznych. Kolejna inwestycja naszego dealera powstanie w Siedlcach.

Centralnym wydarzeniem ubiegłego roku w Daimler Truck Polska była premiera rynkowa eActrosa oraz pozostałych modeli elektrycznych: eEconica oraz FUSO eCantera. – Przygotowywaliśmy się do tego momentu dość długo, celowo odsuwając debiut w Polsce z kilku ważnych względówwyjaśnia Przemysław Rajewski. – Uważaliśmy, że nasz rynek nie jest przygotowany na takie pojazdy i najpierw musimy zadbać o to, żeby klienci mogli je osobiście przetestować, zapoznać się z całym ekosystemem usług, które przygotowaliśmy po to, żeby transformacja miała ekonomiczne uzasadnienie. Ogromnym wsparciem w tym procesie był fakt, że udało nam się przekonać wszystkich dealerów do podjęcia wyzwania i podpisania umów na sprzedaż elektrycznych ciężarówek. Wszyscy także zdecydowali się na zakup pojazdów demonstracyjnych, co uważamy za kluczowe.

W 2023 roku zarejestrowanych zostało 11 ciężarówek Mercedes-Benz Trucks z napędem elektrycznym, co zapewniło Daimler Truck Polska 2. pozycję w tym sektorze rynku. Wszystkie są pojazdami demonstracyjnymi, do których w tym roku dołączy kilkanaście następnych. – Planujemy szeroką kampanię dostępnych obecnie pojazdów elektrycznych, które już teraz mogą zaspokajać różne potrzeby transportowe: mamy eActrosa 300 Tractora, eActrosa 400 z zabudową chłodni oraz eEconika do zastosowań komunalnych i małego eCanteramówi Igor Kaczorkiewicz, Head of Product & Marketing, PR Daimler Truck Polska. – W tym roku kończymy zabudowy komunalne na eActrosie 400. Wszystkie te pojazdy będziemy chcieli zademonstrować statycznie i dynamicznie u naszych dealerów w całej Polsce.
Oprócz prezentacji firma rozpoczęła już szeroki program jazd testowych. – To jest według nas kluczowy element transformacji – klienci muszą mieć szansę zapoznać się z realnym potencjałem ciężarowych pojazdów elektrycznych podkreśla Igor Kaczorkiewicz. Zmiana wymaga edukacji, dlatego ważniejsze są dla nas obecnie pojazdy demonstracyjne niż sprzedaż jednego egzemplarza do wybranej firmy. Dzięki testom mamy szansę dotrzeć z tą wiedzą do wielu klientów – a po pierwszych kilku, m.in. w firmach FanLogic, InPost i Clip, mamy powody do optymizmu.

Obecnie już 34 z 38 serwisów należących do sieci Daimler Truck Polska dysponuje przeszkolonymi, certyfikowanymi technikami, kolejne punkty dołączą po przeprowadzeniu niezbędnych inwestycji. – To dla nas duże wyzwanie, bo obsługa takiego pojazdu z jednej strony jest prostsza, z drugiej wymaga ogromnej odpowiedzialności i ścisłego przestrzegania procedur, dlatego będziemy kłaść duży nacisk na ten element podkreśla Piotr Materzok.
Dostępne dziś w Polsce samochody ciężarowe Daimler Truck z napędem elektrycznym znajdują zastosowanie w transporcie lokalnym oraz w miastach. Jednak już pod koniec tego roku zadebiutuje eActros 600 do transportu dalekobieżnego. – eActros 600 otwiera zupełnie nowe perspektywy przed transportem mówi Igor Kaczorkiewicz. Nowa kabina ProCabin, mniejsze opory powietrza, nowa elektryczna oś, przewidujący tempomat ePPC, długowieczna bateria, na którą dajemy 10 lat lub do miliona kilometrów gwarancji, nowa architektura 800 V umożliwiająca ładowanie z mocą 1 MW i zasięg 500 km – to wszystko, uwzględniając obowiązkowe pauzy dla kierowców, umożliwi przewozy dalekobieżne. Kolejnym, dalszym krokiem w tę stronę będzie ciężarówka napędzana wodorem o nazwie GenH2, która w ramach testów pokonuje na jednym ładowaniu bez problemu ponad 1000 km – jej debiut koncern planuje na rok 2027.

Przeczytaj też:
Technologia sLH2 - nowy standard tankowania ciekłego wodoru Firmy Daimler Truck i Linde Engineering prezentują sLH2 – opracowaną wspólnie technologię tankowania ciekłego wodoru (subcooled liquid hydrogen).
Jest już nowy Mercedes-Benz eSprinter Dwa rodzaje i dwie długości nadwozia, trzy pojemności akumulatorów i duża ładowność stanowią podstawę dla licznych wariantów nadwozia i sprawiają, że nowy eSprinter może stać się idealnym dużym vanem.
Rozpoczęcie sprzedaży nowego eSprintera i Sprintera Mercedes-Benz eSprinter o zasięgu do 440 kilometrów.
Rejestracje samochodów ciężarowych w 2023 - kto zwycięzcą? W całym 2023 roku przybyło 37 323 szt. nowych pojazdów użytkowych (ciężarowe, dostawcze, autobusy) o DMC pow. 3,5 t. co oznacza wzrost (+3,5%) w skali całego roku.
Elektryczny ciężarowy Actros na testach w polskiego klienta Elektryczny eActros 300 ciągnik siodłowy pracował na zróżnicowanych trasach, także w centrum Warszawy.
Defence Trucks Experience 2023 Mercedes-Benz Special Trucks od dziesięcioleci oferuje swoim klientom pojazdy użytkowe różnych typoszeregów i konfiguracji, spełniające te wysokie wymogi zarówno w bardzo niskich temperaturach, jak i w palącym pustynnym upale.
Daimler Truck Polska - kolejne Mercedesy dla firmy Batim 555 Actros we flocie Batim – uroczystość odbyła się w fabryce Mercedes-Benz Trucks w Wörth.
Actros Team – ruszamy do szkół! ZMPD z Daimler Truck Polska wspierają kształcenie kierowców zawodowych w szkołach branżowych.
Daimler Truck przeprowadza intensywne testy systemów wspomagających bezpieczeństwo W ramach przeprowadzonych ostatnio szeroko zakrojonych testów skupiono się przede wszystkim na systemach asystujących, które będą montowane w ciężarówkach i autobusach Daimler Truck od kwietnia 2024 r.