Czy TIR-y powrócą na tory?
Niemcy biją na alarm. Coraz więcej wypadków z udziałem ciężarówek
Prasa niemiecka zastanawia się dlaczego rośnie liczba wypadków na autostradach. Być może ma to związek z rosnącą liczbą tych pojazdów.
Wypadki samochodów ciężarowych - najczęściej z fatalnym skutkiem
Wczoraj po południu na drodze A3 w pobliżu Bad Honnef zderzyły się cztery ciężarówki. Uderzyły w siebie z pełną siłą. Kierowca pierwszej ciężarówki nagle zahamował wywołując tym spiętrzenie i najazd na siebie kolejnych pojazdów.
Ciężarówka z piwem staranowała, prawdopodobnie przez nieuwagę, samochód na bocznym pasie i uderzyła w sześć innych pojazdów budowlanych. Do wypadku doszło na remontowanej drodze A9 w Brandenburgii. Dwóch pracowników odniosło obrażenia. Ich koledzy odskoczyli w ostatniej chwili, gdy ciężarówka wjechała w środek budowy na zamkniętą część drogi.
Infrastruktura pozostaje w tyle
To tylko dwa poważne wypadki na niemieckich autostradach w ciągu ostatnich 24 godzin. Liczba kierowców ciężarówek zabitych w wypadkach mocno rośnie. Na niemieckich drogach jest coraz więcej ciężarówek. Statystyki pokazują, że prawie trzy czwarte wszystkich transportów jest obecnie obsługiwanych drogami - z tendencją wzrostową. Infrastruktura nie nadąża za tym: brakuje tysięcy miejsc parkingowych do odpoczynku dla kierowców. Kierowcy ciężarówek mają napięte terminy, ciagle muszą się spieszyć. Wielu kierowców odczuwa coraz większy dyskomfort podczas prowadzenia ciężarówki.
Może jednak TIR-y na tory?
nad tym tematem mocno zastanawiają się środowiska odpowiedzialne za transport. Wydaje się, że w obecnym czasie bardzo pożądaną alternatywą dla ciężarówek mogła by być kolej. Stowarzyszenie Niemieckich Przedsiębiorstw Transportowych (VDV) od lat obserwuje spadającą liczbę w kolejowym ruchu towarowym. Do niedawna mówiło się tylko o ekologii, teraz kolej wydaje się być koniecznym rozwiązaniem także ze względu bezpieczeństwa na drogach.
Kolej zbyt droga?
Relacja kosztowa pomiędzy koleją a transportem drogowym wyraźnie przemawia na korzyść drogi. Kolejowy transport towarowy od wielu lat znajduje się w trudnej sytuacji i przegrywa w konkurencji z samochodami ciężarowymi. VDV i Ministerstwo Transportu postulują rozbudowanie lini kolejowych, gdyż w obecnym czasie trasy pociągów zostały zredukowane o połowę. Większy ruch na kolei ostatecznie zwiekszy bezpieczeństwo na drogach.
Jeśli spojrzeć na statystyki wypadków, transport kolejowy jest 43 razy bezpieczniejszy niż ruch ciężarówek. Poważne wypadki ze skutkiem śmiertelnym rzadko zdarzają się w towarowym transporcie kolejowym. - Ale dopóki coś nie ruszy się w Berlinie, obrazy takie jak te z A3 prawdopodobnie będą nadal częścią codziennego życia - podsumowuje Lars Wagner ze Stowarzyszenia Niemieckich Firm Transportowych.