Nowe przepisy dotyczące pojazdów nienormatywnych
W dniu 17 lutego 2024r. wchodzą w życie nowe przepisy w sprawie pilotowania pojazdów nienormatywnych.
Nowe rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie pilotowania pojazdów nienormatywnych zostały ogłoszone w Dzienniku Ustaw w 2023 r. pod poz. 2487. Przepis wprowadza bardzo istotne zmiany dotyczące konstrukcji, oznakowania i wyposażenia pojazdów pilotujących tzw. ponadgabaryty.
Rozporządzenie określa m.in. typ auta pilotującego (samochód o nadwoziu van, pick-up lub wielozadaniowy i wysokości nie mniejszej niż 1,7 m) oraz jego oznakowanie odblaskowymi pasami w kontrastujących barwach białej i czerwonej z napisem PILOT na masce przedniej, bocznych drzwiach i tylnej klapie. Z czterech do dziesięciu elementów zwiększa się obowiązkowe wyposażenie samochodu pilotującego.
Wymagane są m.in.:
- co najmniej dwa światła błyskowe barwy żółtej, umieszczone na dachu pojazdu symetrycznie względem podłużnej osi symetrii pojazdu;
- wysyłane sygnały świetlne mają być widoczne ze wszystkich stron pojazdu z odległości nie mniejszej niż 150 m przy dobrej przejrzystości powietrza i nie powinny powodować oślepiania innych uczestników ruchu;
- światło barwy białej lub żółtej samochodowej z napisem „PILOT” barwy czarnej, umieszczone na dachu pojazdu; dopuszcza się umieszczenie tych świateł w jednej lampie zespolonej ze światłami, o których mowa w pkt 1; napis "PILOT" ma być widoczny z przodu pojazdu z odległości nie mniejszej niż 50 m przy dobrej przejrzystości powietrza;
- dwa światła umieszczone z przodu pojazdu oraz dwa światła umieszczone z tyłu pojazdu symetrycznie względem podłużnej osi symetrii pojazdu na wysokości od 250 mm do 1500 mm od dolnej krawędzi obudowy światła do powierzchni jezdni, a odległość pomiędzy ich osiami nie może być mniejsza niż 0,6 m, które umożliwiają wysyłanie przerywanego strumienia światła barwy żółtej; wysyłane sygnały świetlne mają być widoczne z przodu pojazdu z odległości nie mniejszej niż 150 m przy dobrej przejrzystości powietrza i nie powinny powodować oślepiania innych uczestników ruchu; mają one działać tylko wówczas, gdy włączone są światła, o których mowa w pkt 1 i 2;
- środki bezpośredniej łączności radiowej z pojazdami pilotowanymi, w tym co najmniej jedno urządzenie przenośne umożliwiające bezpośrednią łączność radiową - spoza pojazdu wykonującego pilotowanie;
- urządzenia nagłaśniające;
- co najmniej 4 pachołki drogowe U-23 o wysokości nie mniejszej niż 750 mm, o których mowa w przepisach dotyczących szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach;
- tarcza do zatrzymywania pojazdów;
- latarka umożliwiającą wysyłanie światła barwy czerwonej do dawania sygnałów innym uczestnikom ruchu drogowego podczas niedostatecznej widoczności;
- wysokościomierz o możliwości pomiaru wysokości nie mniej niż 5 m;
- taśma miernicza o zakresie pomiaru nie mniej niż 30 m.
Info: WITD Kraków/GITD