Badanie techniczne

Zniesienie obowiązkowego badania technicznego pojazdów

Parlament rosyjski wierzy, że bezpieczeństwo ruchu drogowego i stan techniczny pojazdów nie są ze sobą w żaden sposób powiązane.

 

Czy to możliwe? Okazuje się, że tak... Pod koniec grudnia Duma Państwowa w Rosji uchwaliła ustawę o zniesieniu obowiązkowego przeglądu technicznego pojazdów osobowych. W ustawie czytamy: - Samochody i pojazdy silnikowe będące własnością osób fizycznych i używane przez nie wyłącznie do celów osobistych nie podlegają dozorowi technicznemu, z wyjątkiem przypadków: samochodów służbowych, transportu publicznego i taksówek, w przypadku zmian w ich konstrukcji - te pojazdy nadal obowiązuje obowiązkowa kontrola techniczna.

Poluzowanie obciążeń administracyjnych może jednak odbyć się czkawką dla obywateli Federacji. Każdorazowe przekroczenie granicy UE będzie skutkowało koniecznością uzyskania odpowiedniego dokumentu potwierdzającego badanie techniczne.

Pomysł nowej ustawy narodził się we wrześniu ub. roku. Procedowana była do grudnia, kiedy to po drugim czytaniu Duma Państwowa, w dniu 22.12.2021 roku uchwaliła przepisy. Dlaczego Rosjanie znieśli badanie techniczne dla samochodów osobowych? Na to pytanie odpowiada Członek Rady Publicznej Ministerstwa Transportu i Infrastruktury Drogowej Regionu Moskiewskiego Andrei Mukhortikov: - przegląd od dawna jest taką imitacją kontroli - nie ma to realnego wpływu na stan techniczny samochodu. Możesz kupić przegląd techniczny za dwa lub trzy tysiące rubli. Jest to tylko "pośredni" dodatkowy podatek dla właściciela samochodu, więc absolutnie słuszne jest anulowanie tego. 
Konieczność wykonania badania technicznego samochodu dotyka dziś co trzeciego mieszkańca kraju. W Rosji jeździ około 49 mln samochodów i motocykli, a 27 mln samochodów ma mniej niż dziesięć lat. Zgodnie z wcześniejszymi przepisami regularna coroczna kontrola techniczna była obowiązkowa dla pojazdów starszych, niż czteroletnie.

Info: RIA Nowosti

Przeczytaj też:
Pojazdy w wynajmie - firmy transportowe czekają zmiany na lepsze Zmiany w prawie umożliwią przewoźnikom prowadzącym działalność na terytorium Polski na czasowe korzystanie z pojazdu wynajmowanego, zarejestrowanego na terytorium innego państwa UE.
POLOmarket inwestuje w Mercedesy Sieć POLOmarket realizuje kolejną ważną inwestycję w logistykę, finalizując zakup 13 ciągników siodłowych Mercedes-Benz oraz trzech pojazdów z zabudową chłodniczą za blisko 1,5 mln euro.
Daimler Truck Polska nagradza najlepsze firmy w swojej sieci dealersko-serwisowej Grupa Wróbel ponownie okazała się zwycięzcą w kategorii Dealer Roku. Najlepszym serwisem została firma BTC Czapka ze Skoczowa. 
Pojazdy użytkowe po pierwszym kwartale 2024 r. To już siódmy miesiąc spadku na rynku pojazdów użytkowych we wszystkich grupach: ciągniki samochodowe obniżyły się o blisko 19%, podwozia samochodowe i nieliczne samochody specjalne o 21%.
Mercedes-Benz Actros L z futurystyczną kabiną ProCabin już w sprzedaży Od kwietnia 2024 r. można składać zamówienia na nowego Actrosa L, który wejdzie do produkcji w grudniu bieżącego roku.
Używane Renault Trucks z gwarancją do 240 tys km Dzięki T Red, który doskonale ilustruje podejście do gospodarki o obiegu zamkniętym, producent kładzie nacisk zarówno na pojazdy używane, jak i na ponowne wykorzystanie użytych części.
RP-Trans nowym autoryzowanym punktem serwisowym Ford Trucks Polska Ford Trucks Polska otwiera piętnasty autoryzowany serwis pojazdów ciężarowych.
Nowe doskonalsze fotoradary na polskich drogach - sprawdź ich lokalizacje Nowatorska jakość sprzętu, wyłapująca serię pojazdów jednocześnie, ma być skutecznym straszkiem na kierowców.
Słaby luty w pojazdach użytkowych Producenci pojazdów ciężarowych odnotowali kolejny spadek sprzedaży nowych ciężarówek.