Rejestracje nowych naczep w kwietniu. Schmitz Cargobull ponownie liderem
W kwietniu 2020 r. rynek nowych przyczep i naczep wszystkich rodzajów, skurczył się o 51,8% r/r. W marcu r/r spadek wynosił nieco mniej, bo 45,6%.
Szczyt wiosennego sezonu w głównych kategoriach przypada najczęściej w marcu (dla naczep) lub kwietniu (dla przyczep lekkich). Naczep przybyło 677 szt. Liczba ich rejestracji po raz kolejny zmniejszyła się i to najszybciej spośród wszystkich rodzajów. Spadek w ostatnim miesiącu w tej grupie wyniósł -70,2% (-1594 szt.) podczas, gdy jeszcze w marcu br. sięgał -58,3%. Rynek naczep jest w defensywie od czerwca ub.r. W ostatnim miesiącu również rynek przyczep był zdecydowanie mniejszy niż w kwietniu ub.r. (-45,6% r/r; -3 115 szt.) i osiągnął 3711 szt. Dwucyfrowe spadki odnotowano we wszystkich rodzajach przyczep z wyjątkiem ciężarowych przyczep rolniczych, które wzrosły umiarkowanie (+15,7% r/r. +62 szt.) do 457 szt. - one ciągle są przed zwyczajowym szczytem, który najczęściej wypadał w lipcu.
Nowe przyczepy i naczepy o DMC>3,5t
W podgrupie przyczep i naczep o DMC pow. 3,5 t odnotowaliśmy spadek jedenasty miesiąc z rzędu. Rezultat z kwietnia br. wyniósł 790 szt. i był niższy niż rok wcześniej o 68,3% (-1 699 szt.). W marcu br. tempo spadku wyniosło 56,9% r/r. Przyhamowanie w tej części rynku obserwujemy od czerwca 2019 r. i to w wymiarze dwucyfrowym. Ostatnie dwa miesiące przyniosły jednak ekstremalne załamanie związane z rozszerzaniem się koronawirusa. Wiosenny szczyt, który zazwyczaj w grupie przyczep i naczep ma miejsce w marcu wypadł w br. słabo a spadek w kwietniu br. w porównaniu do poprzedniego miesiąca był dotkliwy i wyniósł 34,5% i 416 szt.
W kwietniu br. rejestracje ciągników samochodowych, sygnalizujące z wyprzedzeniem sytuację na rynku naczep, były w głębokiej defensywie (-78,1% r/r 482 szt.), po nieprzerwanych, głębokich spadkach obserwowanych od lipca 2019 r. Nie obserwowana dotąd w tej skali obecna pandemia niszczy różne dziedziny gospodarki, w tym również te decydujące o rynku pojazdów ciężarowych w tym również naczep.
W kwietniu 2020 roku ogólny ranking producentów naczep wygląda następująco:
- SCHMITZ CARGOBULL po wydaniu 185 pojazdów (-65%).
- KRONE - 114 nowych pojazdów do użytkowania (-77%).
- WIELTON zakończył ostatni miesiąc z trzecią lokatą po wydaniu 73 pojazdów i przy 78% spadku.
- KOEGEL - dostarczył użytkownikom 56 pojazdów, przy 74% spadku.
- Piąte miejsce zajął BODEX z liczbą 38 szt., spadek o 44%.
Od początku 2020 r. w grupie przyczep i naczep o DMC pow. 3,5 t. zarejestrowano 4 855 szt.; o 51% mniej niż w analogicznym okresie 2019. Tylko przyczep przybyło 526 szt. (-40%) a naczep 4329 (-52%).
W rankingu marek od początku 2020 r. w grupie przyczep i naczep pow. 3,5 t, nastąpiła zmiana lidera, teraz na pierwszym miejscu, podobnie jak przed rokiem, jest SCHMITZ CARGOBULL (EWT Truck & Trailer Polska)z liczbą 939 wydanych pojazdów. Druga po kwietniu jest KRONE (Pozkrone) , która wydała 878 szt. Te dwie marki mają podobny udział w rynku: pierwsza przekracza 19% a druga ma 18%.
W ogólnym rankingu przyczep i naczep, według podrodzaju od początku br., największą grupę stanowiły niezmiennie, platformy i zabudowy skrzyniowe (w tym kurtynowe i skrzyniowe obejmujące również skrzyniowo-plandekowe - zgodnie z nazewnictwem danych rejestracyjnych). Przybyło ich razem 2289 szt.; mniej (-59% ; -3 344 szt.) niż rok wcześniej. Ich udział przekracza 47% wobec 57% po kwietniu ub.r.
Najwięcej rejestracji, naczep kurtynowych i naczep skrzyniowych, przypadło marce KRONE (499 szt.), następnie WIELTON (441 szt.) i SCHMITZ CARGOBULL (438 szt.), KOEGEL (309 szt.). Liderzy w tej grupie odczuli spadki odpowiednio o 67%, 53%, 67% i 52%.
Na drugim miejscu w rankingu były furgony, których przybyło 985 (-25%). Zajęły 20% rynku wobec 13% rok wcześniej. Wyróżniono wśród nich 675 chłodni (-27%), 303 (-5%) furgony uniwersalne i 7 izoterm (-87%), których przed rokiem było 55 szt. Najwięcej chłodni 372 szt. zarejestrowano marki SCHMITZ CARGOBULL i 268 KRONE.
Na trzecim miejscu wg podrodzaju były wywrotki, których przybyło 741 szt. -53%. Zajęły ponad 15% rynku wobec 16% rok wcześniej. Pierwsze miejsca zajmują tu: BODEX (167 szt.; -6%), KEMPF (121 szt.; -25% ) i WIELTON (100 szt. -65%) za nim SCHMITZ CARGOBULL (82 szt.; -73%) W całej grupie przyczep i naczep o DMC pow. 3,5t poza innymi, zarejestrowano także od początku br. 197 szt. cystern (-19%) i 108 szt. (-23%) kłonicowych.
W grupie przyczep (526 szt.; -40%) oprócz zabudów skrzyniowych (313 szt.; -39%), które miały tu 60% udział wobec 58% w analogicznym czasie przed rokiem, popularne były też przyczepy kłonicowe i nadwozia wymienne po 43 szt. 8% udziałem rynkowym.
W rankingu marek tylko wśród naczep pow. 3,5 t od początku 2020 roku pierwsze miejsce zajął SCHMITZ CARGOBULL (936 szt.), drugie KRONE (869 szt.) i trzecie WIELTON (632 szt.). Wśród przyczep ciężarowych pow. 3,5 t, na pierwszym miejscu jest GNIOTPOL (98 szt.), drugi WIELTON (95 szt.). Trzecie miejsce WECON po rejestracji w tej grupie 94 szt..