Funkcjonalny system MirrorCam

Cała prawda o systemie kamer MirrorCam

Nowy Mercedes-Benz Actros z systemem MirrorCam. 

 

Od ubiegłego lata na drogach coraz częściej widać ciężarówki Mercedes-Benz bez charakterystycznych dużych lusterek zewnętrznych.

Innowacyjne cyfrowe lusterka wsteczne

Zamiast nich mają one zamontowane na ramie dachowej niewielkie, opływowe ramiona kamer.

Od czerwca 2019 roku Mercedes-Benz Trucks dostarcza klientom nowego Actrosa, standardowo wyposażonego w system MirrorCam. Cyfrowe lusterko wsteczne ma nie tylko futurystyczny wygląd, ale także posiada nieco więcej funkcji niż tradycyjne lusterko główne i szerokokątne, a efektywność tego systemu znacznie przewyższa wymogi prawne.

System MirrorCam składa się z dwóch kamer, zamontowanych na ramie dachowej po lewej i po prawej stronie, dwóch pionowych monitorów zamontowanych w kabinie oraz elementów sterujących w module drzwi i na ekranie dodatkowym (Secondary Display). Ponadto po stronie kierowcy i przy łóżku umieszczono po jednym przycisku uruchamiającym MirrorCam przy wyłączonym silniku. Obrazy z kamer są przesyłane w rozdzielczości 720 x 1920 pikseli na dwa monitory o wielkości 15,2 cala. Analogicznie do konwencjonalnego układu lusterek, obraz na monitorze jest podzielony na główny i szerokokątny.

Ponieważ kamery MirrorCam są przymocowane do ramy dachowej, a monitory znajdują się wewnątrz kabiny, kierowca ma znacznie lepszy bezpośredni widok przez szyby boczne. Nie ma już dużych lusterek zewnętrznych, które w samochodach z konwencjonalnymi lusterkami w wielu sytuacjach ograniczają pole widzenia, a więc niezakłócona jest także widoczność na ukos do przodu. To szczególnie korzystne przy podjeżdżaniu do skrzyżowań i rond, podczas manewrowania oraz pokonywania ciasnych zakrętów.

MirrorCam wspiera także kierowcę przy manewrowaniu tyłem. Na wyświetlaczu włącza się wtedy specjalny widok manewrowy. Ułatwia on szczególnie manewrowanie w tył po łuku, ponieważ pokazuje elementy dalszego otoczenia samochodu. Ten tryb widoku uruchamia się automatycznie wraz z załączeniem biegu wstecznego i utrzymuje podczas jazdy do przodu z prędkością do 10 km/h lub do momentu dezaktywacji przyciskiem.

Kolejnym przydatnym rozwiązaniem są linie odległościowe na wyświetlaczu MirrorCam, które pomagają kierowcy lepiej i odpowiednio do sytuacji oszacować odstęp od obiektów znajdujących się za pojazdem. Ponadto w czasie wyprzedzania system MirrorCam sygnalizuje kierowcy czerwonymi, pomarańczowymi i żółtymi oznaczeniami, czy można już bezpiecznie wrócić na prawy pas ruchu, czy też brakuje jeszcze kilku metrów do osiągnięcia niezbędnego odstępu bezpieczeństwa.

Podczas pokonywania zakrętów zestawem siodłowym przydaje się szczególnie atrakcyjna funkcja systemu MirrorCam, mianowicie obraz na wyświetlaczu po wewnętrznej stronie zakrętu, obraca się wraz ze skrętem, ciągle zapewniając kierowcy doskonałą widoczność końca naczepy.

Wysoka pozycja umiejscowienia ramion kamer nie tylko zapewnia doskonałą widoczność. Hydrofobowa powłoka obiektywów kamer zmniejsza ich zanieczyszczenie. Obraz na monitorach jest ponadto bezodblaskowy i wolny od brudu zbierającego się zwykle na szybach bocznych kabiny. System kamer jest automatycznie podgrzewany, gdy temperatura otoczenia spadnie poniżej 15°C, a jasność obrazu można ustawiać osobno po lewej i po prawej stronie. Po uprzednim przesunięciu pola widzenia odpowiednio do specyficznej sytuacji komunikacyjnej, wystarczy nacisnąć przycisk, aby powrócić do ustawienia podstawowego. Również o zmierzchu i w nocy okazuje się, że jasne kamery mają przewagę nad klasycznym lusterkiem wstecznym ‒ system ten bezstopniowo dostosowuje się do zmiennych warunków świetlnych. To samo dotyczy stref z oświetleniem sztucznym, na przykład tuneli.

W nowym Actrosie, system MirrorCam potrafi ściśle współpracować z asystentem martwego pola. Asystent martwego pola to system ostrzegawczy, który pomaga kierowcy unikać niebezpiecznych wypadków podczas skrętu w prawo. W tym celu system ten uruchamia alarm optyczny i akustyczny, jeśli w strefie ostrzegawczej po prawej stronie pojazdu zaistnieje niebezpieczeństwo kolizji z obiektem nieruchomym lub poruszającym się Wtedy na wyświetlaczu MirrorCam po stronie pasażera pojawia się wtedy najpierw żółty, a następnie czerwony trójkąt ostrzegawczy. Asystent martwego pola pełni również funkcję asystenta zmiany pasa ruchu po prawej stronie pojazdu, a więc ostrzega kierowcę żółtym bądź czerwonym trójkątem na monitorze MirrorCam, gdy obok, na prawym pasie znajdzie się inny uczestnik ruchu drogowego.

Po wyłączeniu silnika pojazdu i po upływie dwuminutowego czasu opóźnionego wyłączenia MirrorCam, system ten można uaktywnić z kabiny kierowcy na kolejne dwie minuty, aby bezpiecznie opuścić pojazd. Odpowiednie przyciski zamontowano w kabinie po stronie pasażera oraz przy łóżku. Ta przyjazna funkcja zwiększa bezpieczeństwo kierowcy, który w ten sposób może w każdej chwili sprawdzić otoczenie pojazdu, nie będąc widocznym z zewnątrz. Jeśli na przykład usłyszy złodziei manipulujących przy zbiorniku paliwa lub ładunku, może ich obserwować także przy zaciągniętej zasłonie i w razie potrzeby wszcząć alarm.

Należy jeszcze dodać, że ramiona kamer składają się zarówno w kierunku jazdy, jak i w kierunku przeciwnym. To minimalizuje uszkodzenia na skutek ewentualnych kolizji. Tylko dzięki mniejszym rozmiarom i wysokiemu montażowi systemu MirrorCam, ryzyko zaczepienia jest znacznie mniejsze.

 

Przeczytaj też:
POLOmarket inwestuje w Mercedesy Sieć POLOmarket realizuje kolejną ważną inwestycję w logistykę, finalizując zakup 13 ciągników siodłowych Mercedes-Benz oraz trzech pojazdów z zabudową chłodniczą za blisko 1,5 mln euro.
Daimler Truck Polska nagradza najlepsze firmy w swojej sieci dealersko-serwisowej Grupa Wróbel ponownie okazała się zwycięzcą w kategorii Dealer Roku. Najlepszym serwisem została firma BTC Czapka ze Skoczowa. 
Pojazdy użytkowe po pierwszym kwartale 2024 r. To już siódmy miesiąc spadku na rynku pojazdów użytkowych we wszystkich grupach: ciągniki samochodowe obniżyły się o blisko 19%, podwozia samochodowe i nieliczne samochody specjalne o 21%.
Mercedes-Benz Actros L z futurystyczną kabiną ProCabin już w sprzedaży Od kwietnia 2024 r. można składać zamówienia na nowego Actrosa L, który wejdzie do produkcji w grudniu bieżącego roku.
Używane Renault Trucks z gwarancją do 240 tys km Dzięki T Red, który doskonale ilustruje podejście do gospodarki o obiegu zamkniętym, producent kładzie nacisk zarówno na pojazdy używane, jak i na ponowne wykorzystanie użytych części.
RP-Trans nowym autoryzowanym punktem serwisowym Ford Trucks Polska Ford Trucks Polska otwiera piętnasty autoryzowany serwis pojazdów ciężarowych.
Nowe doskonalsze fotoradary na polskich drogach - sprawdź ich lokalizacje Nowatorska jakość sprzętu, wyłapująca serię pojazdów jednocześnie, ma być skutecznym straszkiem na kierowców.
Słaby luty w pojazdach użytkowych Producenci pojazdów ciężarowych odnotowali kolejny spadek sprzedaży nowych ciężarówek.
FORD TRUCKS F-LINE następca serii Cargo Ford Trucks w oparciu o analizę zapotrzebowania rynku, wymagań klientów oraz regulacji prawnych na rynkach europejskich, nieustannie wprowadzania zmiany w swoich pojazdach.