Ciężarówki - nowe zasady na drogach w Niemczech
Od 1 stycznia 2019, kierowcy ciężarówek zapłacą również za obciążenia hałasem.
Opłata za przejazd autostradami i autostradami federalnymi została zwiększona. W nowych taryfach od 1 stycznia 2019 po raz pierwszy uwzględniono również koszty obciążenia hałasem. Większy nacisk kładzie się również na obciążenie infrastruktury drogowej przez ciężkie samochody ciężarowe.
W przypadku ciężarówek Euro 6 z pięcioma lub czterema osiami, opłata za przejazd wzrasta o prawie 40 lub 60 procent, do 18,7 centa za przejechany kilometr. Dla 18 t samochodu z czterema osiami stawka wyniesie o siedem centów za kilometr więcej. Według Niemieckiego Federalnego Stowarzyszenia na rzecz Ruchu Drogowego (SVG) koszt przeciętnego pojazdu długodystansowego wzrasta o 5,7 procent, czyli około 9000 euro rocznie.
Opłaty za ciężarówki nie tylko na autostradach
Już w lipcu ustawodawca rozszerzył opłaty na wszystkie drogi federalne. Na przełomie roku nastąpił drugi ogromny wzrost kosztów transportu drogowego towarów. Niemiecki rząd ma nadzieję na uzyskanie przychodów w wysokości 7,2 miliarda euro rocznie - to około 2,5 miliarda euro więcej niż w ub. roku.
Wysokość opłaty będzie w przyszłości zależała od masy pojazdu brutto. Chodzi tu o obciążenie dróg. Cięższe auto bardziej niszczy nawierzchnię i stąd zróżnicowanie opłat. W przypadku samochodów ciężarowych o masie przekraczającej 18 t zmienione federalne prawo dot. opłat drogowych dodatkowo różnicuje pojazdy w zależności od liczby osi.
Ciężarówki na gaz i elektryczne - zwolnione z Maut
W przypadku pojazdów elektrycznych spedytorzy nie muszą już płacić opłat za przejazd od 1 stycznia. Ciężarówki napędzane gazem ziemnym są zwolnione z opłaty na razie do 2020 roku.
Inteligentny tachograf a Maut
Przybędzie nowy obowiązek dla kierowców ciężarówek. Już od czerwca 2018 r. istotnym kryterium dla opłat będzie również klasa wagowa pojazdu. Konsorcjum operatora Toll Collect zwraca uwagę, że od 1 stycznia kierowcy muszą wpisać swoją kategorię wagową w tachografie. W przypadku ciężkich samochodów ciężarowych i kombinacji pojazdów powyżej 18 ton należy również podać liczbę osi.
W październiku 2020 Niemcy szykują również wprowadzenie opłat za mniejsze samochody. Stosowna umowa została podpisana przez rząd federalny 30 grudnia ub. roku. Słychać już głosy sprzeciwu z innych krajów, np. z Austrii. Wydaje się jednak, że jest to priorytetowy projekt dla Niemiec, z którego państwo nie zrezygnuje.
W tym miejscu zadamy kolejne pytanie dotyczące naszego konkursu kalendarzowego. Kto chce otrzymać kalendarz MAN na 2019 rok musi odpowiedzieć na pytanie: jaki model elektrycznej ciężarówki MAN znajduje się w ofercie tej firmy. Pięć pierwszych osób, które prześlą do nas prawidłową odpowiedź, otrzyma kalendarze MAN Truck & Bus na 2019 rok. Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.