Śrem PGK IVECO LNG

Pierwsze w Polsce śmieciarki zasilane skroplonym gazem ziemnym LNG

Zamówione przez PGK w Śremie trzy pojazdy do zbiórki odpadów, zabudowane na podwoziach IVECOS-WAY, to pierwsze w naszym kraju tego rodzaju pojazdy zasilane LNG. Flota tego wielkopolskiego przedsiębiorstwa komunalnego wzbogaciła się także o imponujący zestaw z ciągnikiem siodłowym IVECO S-WAY, również napędzany ekologicznym LNG.

 

Pojazdy dostarczono na podstawie umowy zawartej z firmą SLT Group, która złożyła najkorzystniejszą ofertę w przetargu ogłoszonym przez Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej w Śremie. Wszystkie dostarczone do PGK Śrem specjalistyczne pojazdy ciężarowe są wyposażone w ekologiczne, niskoemisyjne jednostki napędowe zasilane CNG lub LNG, dzięki czemu spełniają wymagania stawiane przedsiębiorstwu przez Ustawę o Elektromobilności i Paliwach Alternatywnych.

W uroczystości przekazania pojazdów do eksploatacji udział wzięli przedstawiciele lokalnej władzy, z burmistrzem Śremu Adamem Lewandowskim i prezesem zarządu PGK Śrem Pawłem Wojną na czele. Obecni byli także przedstawiciele gmin, z którymi PGK współpracuje: Zaniemyśla, Gostynia, Dolska, Brodnicy, Czempinia oraz Kórnika, a także reprezentanci przedsiębiorstw komunalnych z Leszna, Kościana, Gostynia. Na uroczystości pojawiło się również sporo młodzieży z miejscowych szkół, a także dzieci w wieku przedszkolnym. Dla tych ostatnich organizatorzy przygotowali konkurs plastyczny z atrakcyjnymi nagrodami.

– To najnowocześniejszy sprzęt dla usług komunalnych, jaki można w chwili obecnej zakupić. Jest w pełni ekologiczny i warto w tym miejscu dodać, że dzięki temu zakupowi flota pojazdów używanych w Przedsiębiorstwie Gospodarki Komunalnej w Śremie jest w chwili obecnej w 56,8% niskoemisyjna - powiedział podczas swojego wystąpienia Paweł Wojna, prezes śremskiego PGK.

Za napęd śmieciarek odpowiada niskoemisyjny silnik IVECO Cursor 9 NG o mocy 340 KM, zasilany LNG. Jednostka współpracuje z 12-biegową zautomatyzowaną skrzynią przekładniową HiTroniX. O bezpieczeństwo pracy pojazdu zadbają takie rozwiązania jak: retarder hydrauliczny, system ostrzegania o niekontrolowanej zmianie pasa ruchu - LDWS, układ automatycznego hamowania awaryjnego - AEBS, układ stabilizujący tor jazdy - ESP oraz aktywny tempomat ACC z czujnikiem radarowym. W dążeniu do uzyskaniu niskich kosztów eksploatacji ciężarówek użytkownika wspomagać będą takie rozwiązania jak: funkcja oceny stylu jazdy kierowcy - DSE, moduł telematyczny Connectivity BOX (4G) oraz przełącznik ekonomicznego trybu jazdy - ECOSWITCH.

Oprócz trzech IVECO S-WAY z zabudowami do zbiórki odpadów, PGK w Śremie odebrało także zestaw, który składa się z ciągnika siodłowego IVECO S-WAY AS440S46T/P2 LNG oraz naczepy firmy STAS wyposażonej w system rozładunku za pomocą ruchomej podłogi. Jego zadaniem będzie transport ładunków przeznaczonych do recyklingu. Aby móc bez problemu dotrzeć do odbiorców znajdujących się nawet w dużej odległości od Śremu, IVECO S-WAY został wyposażony w dwa zbiorniki LNG, mogące łącznie pomieścić aż 950 litrów skroplonego gazu, co zapewnia zasięg na jednym tankowaniu nawet do 1300 km. Lewy zbiornik jest tu nieco mniejszy, co umożliwia montaż zbiornika oleju hydraulicznego, koniecznego do obsługi naczepy z ruchomą podłogą.

Ciągnik IVECO S-WAY w konfiguracji 4x2 napędza jednostka Cursor 13 NG o mocy 460 KM. Współpracuje ona z 12-biegową zautomatyzowaną skrzynią HiTroniX. Ze względu na większe dystanse, na jakich będzie on użytkowany wyposażono go w komfortową kabinę sypialną z wysokim dachem Active Space (AS-HR). Kierowca ma do dyspozycji wygodną 3-częściową leżankę (która po złożeniu stanowi wygodny stół i dwa siedzenia), lodówkę o pojemności 25 litrów oraz ogrzewanie postojowe. Jego pneumatyczny fotel (Premium) ma regulowany skok, jest wentylowany i ogrzewany, a także zapewnia podparcie lędźwiowe i regulację w części barkowej. Pojazd jest wyposażony w moduł telematyczny Connectivity Box (4G). Zespół multimedialny Infotainment z 7-calowym ekranem dotykowym, oprócz obsługi radia FM/DAB i multimediów, zapewnia dostęp do funkcji podłączonego telefonu (Apple CarPlay/Android Auto) oraz nawigację.

Pojazdy gazowe charakteryzują się niższym poziomem hałasu niż konwencjonalne silniki wysokoprężne, dostarczany ciągnik posiada dodatkowo cichy tryb pracy (Silent Mode) pozwalający na wyciszenie do 71 dB (A), co zmniejsza uciążliwość ruchu, szczególnie w nocy. Dostarczany ciągnik wyposażono również w przystawkę odbioru mocy zasilającą układ hydrauliczny rozładunku naczepy z ruchomą podłogą. Funkcja rozkołysania "Rocking Mode" pomoże wyjechać z grząskiego terenu. Bezpieczną jazdę zapewniają reflektory oraz światła tylne w technologii LED. Światła przeciwmgielne wyposażono w funkcję doświetlania zakrętów.

W ramach zamówienia firma SLT Group dostarczyła cztery hakowce oraz jednego bramowca zabudowane na podwoziach IVECO Daily 70C14G. Wszystkie te pojazdy wyposażone są w ekonomiczną jednostkę napędową o pojemności 3 litrów i mocy 136 KM zasilaną sprężonym gazem (CNG). Pojazdy z zabudową hakową o DMC do 7,2 t zostały wyposażone w urządzenie hakowe Skibicki HKS 5/3300 posiadające moc załadunkową 5 t i możliwość pracy z kontenerami KP-7 – KP-10. Bramowiec natomiast otrzymał zabudowę BK35 produkcji firmy Konar o udźwigu 3,5 tony oraz posiada DMC do 7 t. W celu zapewnienia niezakłóconej pracy w zadaniach komunalnych wszystkie podwozia Daily zostały wyposażone w blokady tylnych mostów, wzmocnione tylne zawieszenia oraz komfortowe amortyzowane fotele kierowcy, a zainstalowane zbiorniki CNG o pojemności 194 l w przypadku bramowca oraz 246 l w hakowcach pozwalają osiągać znaczne zasięgi nawet przy częstej pracy z przystawką odbioru mocy.

Przeczytaj też:
Rusza produkcja VW Caddy z napędem CNG W zakładzie Volkswagen Poznań ruszyła produkcja kolejnej wersji modelu Caddy 5 - z napędem na gaz ziemny CNG.
Ciężarówki gazowe nie podlegają zakazowi jazdy nocnej Grupa Hegelmann złożyła zamówienie na 150 ciągników siodłowych IVECO S-WAY LNG oraz 10 ciągników siodłowych IVECO S-WAY CNG.
Gaz czy biogaz? Pojazdy na gaz stają się coraz bardziej popularne w całej Europie, ale rynki takie jak Hiszpania, Włochy, Francja, Niemcy oraz Europa Środkowo-Wschodnia wysuwają się na pierwszy plan.
Co w zamian za rosyjski gaz do napędu samochodów ciężarowych CNG LNG? Komisja Europejska ogłasza ograniczenie zależności od rosyjskiego gazu dla transportów ciężarowych.
Co oznacza program H2-ICE Wkrótce może się okazać, że napędy elektryczne nie spełniają oczekiwań branży transportowej i na rynku pojawi się kolejna technologia. Technologia ta nie jest niczym nowym, jednak do tej pory zdecydowanie ustępowała miejsca przekazom medialnym gloryfikującym napędy elektryczne. Obecnie wyraźniej widać wzrost zainteresowania napędem wodorowym, czego dowodem jest choćby niedawna nagroda Truck Innovation Award 2022 dla DAF'a XF Hydrogen.
Amazon zamawia IVECO S-WAY CNG IVECO dostarczyło już pierwsza partię 216 jednostek IVECO S-WAY CNG (na sprężony gaz ziemny), kolejne 848 jednostek zostanie dostarczone w połowie 2022 roku. Oznacza to, że całkowite zamówienie wynosi 1064 ciężarówek.
AGROMEX z nowymi ciągnikami siodłowymi IVECO S-WAY LNG Firma AGROMEX Wojciech i Jacek Fraszka Sp. j. odebrała pierwsze 18 ciągników IVECO S-WAY LNG z 30 sztuk zamówionych na rok 2021. Dołączą one do 20 pojazdów IVECO S-WAY LNG, które pracują już w firmie AGROMEX od 2020 roku.
MAN TGX z homologacją B100 MAN Truck & Bus France i producent biopaliw Saipol połączyli siły w celu przystosowania samochodu ciężarowego na biopaliwo.
Popularność napędów gazowych CNG/LNG stale rośnie W pierwszej połowie 2021 roku PGNiG Obrót Detaliczny zanotowało 150-proc. wzrost sprzedaży skroplonego gazu ziemnego (LNG) w porównaniu do analogicznego okresu w roku 2020.