Polski Traker wydanie lutowe
Drodzy Czytelnicy
Czy przez przypadek, a właściwie przez niedopatrzenie urzędników dojdzie do pierwszego w naszej historii zahamowania rozwoju flot transportowych?
Może brzmi to poniekąd żartobliwie, ale biorąc pod uwagę, że ciężarówek mamy bardzo dużo i często słyszy się hasła, by ograniczyć ich ilość, by limitować jakoś licencje albo wprowadzać ceny regulowane - ostatnie zawirowania z wydawaniem nowych licencji zdają się zmierzać właśnie w tym kierunku. Oczywiście, kilkutygodniowa przerwa w dopływie nowych firm transportowych niewiele zmieni. Jeśli już, to zrobią to szczegółowe zasady i wymagania, jakie dla przyszłych przewoźników ustali przygotowywana dopiero ustawa. Tak czy inaczej, gdzieś już się myśli, by raczej ograniczać ilość ciężarówek, niż zwiększać…
Takie procesy trwają jednak dość długo, a dziś towary trzeba wozić, i to możliwie ekonomicznie. Stąd przyjrzeliśmy się Aerotrailerowi, czyli oczekiwanej od dawna naczepie, która jest aerodynamiczna, więc powoduje niższe zużycie paliwa zestawu. Na razie to kolejny pomysł, projekt, ale skoro popiera go potężny koncern, może ma większe szanse na rozpatrzenie przez nieruchawych urzędników w Brukseli?
Skoro zaś o urzędnikach i o zmianach przepisów mowa, sporo miejsca poświęcamy na omówienie tych zmian, które dokonały się ostatnio, a które jednak wpłyną na wykonywanie przewozów. Bo dziesiątki drobnych zmian obrosną codzienną praktyką wykonawczą i wtedy to będzie już trochę inny transport.
Kiedyś podziwialiśmy Japonię za elektronikę i Hi-Fi. A teraz? Patrząc na to, co pokazano w grudniu ubiegłego roku w Tokio na największym salonie motoryzacyjnym, wychodzi, że musimy ich podziwiać za… auta elektryczne. I to nie tylko osobowe, ale i dostawcze, i ciężarowe. Są tu chyba lepsi od nas, Europejczyków. I dlatego np. Daimler im powierzył zadanie konstruowania hybrydowych ciężarówek dla całego świata.
Nie brakuje w tym numerze najróżniejszych ciężarówek: od testowanego długiego DAF-a 105, przez malutkiego Cabstara oraz dostawcze, ale całkiem spore Sprintery i Daily. Do tego piszemy o mocowaniu ładunków i zmianach w ADR, ale i o historycznych, niegdyś popularnych ciężarówkach IFA Sachsenring.
Zapraszam do lektury
Aleksander Głuś
redaktor naczelny