Polski Traker wydanie lutowe

Polski Traker wydanie lutowe

PT-1-2012

Drodzy Czytelnicy
Czy przez przypadek, a właściwie przez niedopatrzenie urzędników dojdzie do pierwszego w naszej historii zahamowania rozwoju flot transportowych?
Może brzmi to poniekąd żartobliwie, ale biorąc pod uwagę, że ciężarówek mamy bardzo dużo i często słyszy się hasła, by ograniczyć ich ilość, by limitować jakoś licencje albo wprowadzać ceny regulowane - ostatnie zawirowania z wydawaniem nowych licencji zdają się zmierzać właśnie w tym kierunku. Oczywiście, kilkutygodniowa przerwa w dopływie nowych firm transportowych niewiele zmieni. Jeśli już, to zrobią to szczegółowe zasady i wymagania, jakie dla przyszłych przewoźników ustali przygotowywana dopiero ustawa. Tak czy inaczej, gdzieś już się myśli, by raczej ograniczać ilość ciężarówek, niż zwiększać…

Takie procesy trwają jednak dość długo, a dziś towary trzeba wozić, i to możliwie ekonomicznie. Stąd przyjrzeliśmy się Aerotrailerowi, czyli oczekiwanej od dawna naczepie, która jest aerodynamiczna, więc powoduje niższe zużycie paliwa zestawu. Na razie to kolejny pomysł, projekt, ale skoro popiera go potężny koncern, może ma większe szanse na rozpatrzenie przez nieruchawych urzędników w Brukseli?
Skoro zaś o urzędnikach i o zmianach przepisów mowa, sporo miejsca poświęcamy na omówienie tych zmian, które dokonały się ostatnio, a które jednak wpłyną na wykonywanie przewozów. Bo dziesiątki drobnych zmian obrosną codzienną praktyką wykonawczą i wtedy to będzie już trochę inny transport.
Kiedyś podziwialiśmy Japonię za elektronikę i Hi-Fi. A teraz? Patrząc na to, co pokazano w grudniu ubiegłego roku w Tokio na największym salonie motoryzacyjnym, wychodzi, że musimy ich podziwiać za… auta elektryczne. I to nie tylko osobowe, ale i dostawcze, i ciężarowe. Są tu chyba lepsi od nas, Europejczyków. I dlatego np. Daimler im powierzył zadanie konstruowania hybrydowych ciężarówek dla całego świata.
Nie brakuje w tym numerze najróżniejszych  ciężarówek: od testowanego długiego DAF-a 105, przez malutkiego Cabstara oraz dostawcze, ale całkiem spore Sprintery i Daily. Do tego piszemy o mocowaniu ładunków i zmianach w ADR, ale i o historycznych, niegdyś popularnych ciężarówkach IFA Sachsenring.
Zapraszam do lektury

Aleksander Głuś
redaktor naczelny

Przeczytaj też:
Czy branża otworzy się na niepełnosprawnych kierowców? Podczas niedawno zakończonych targów Solutrans francuska firma Dyn'Acces zaprezentowała rozwiązanie, które umożliwia niepełnosprawnym kierowcom prowadzić ciężarówkę.
Modyfikacje w silnikach Volvo Trucks Volvo Trucks wprowadza szereg istotnych modyfikacji w swoich silnikach 11- i 13-litrowych spełniających normę emisji spalin Euro 6, których celem jest zapewnienie niższego zużycia paliwa przy jednoczesnej poprawie właściwości jezdnych.
Jakie nowe ciężarówki kupuje się w Rosji. 10 najpopularniejszych marek Patriotyzm, czy państwowe regulacje, sprawiają, że rosyjscy przewoźnicy w większości wybierają rodzime marki.
Solidaris patronem klasy Technik Pojazdów Samochodowych Firma Solidaris została oficjalnym patronem klasy młodych mechaników w Zespole Szkół Żeglugi Śródlądowej w Kędzierzynie-Koźlu.
Volvo Gropu i Daimler Truck wspólnie rozwiną technologię ogniw paliwowych Daimler Truck AG i Volvo Group utworzyły zapowiadaną wcześniej spółkę joint venture. Nowy podmiot powołano w celu rozwijania segmentu ogniw paliwowych.  
Nowe Volvo FH z I-Save - są pierwsze zamówienia od dużych przewoźników Girteka Logistics kupuje 2000 ciężarówek od Volvo Trucks. Samochody sfinansuje Volvo Financial Services.  
Włoski przewoźnik kupuje 1000 ciężarówek Volvo FH z systemem I-Save Lannutti Group, włoska firma transportowo-logistyczna, zamówiła 1000 nowych ciężarówek Volvo FH wyposażonych w najnowszą technologię oszczędzania paliwa I-Save. Firma dostrzega potencjał zmniejszenia zużycia paliwa o 10 procent, a także niższej emisji CO2.  
Firma LINK w nowym roku z nowymi ciężarówkami - DAF XF Firma LINK wzbogaciła swoją flotę o 20 nowych ciągników siodłowych DAF XF FT. To pierwsza partia, z kontraktu na dostawę 83 ciężarówek DAF XF na ten rok.  
Ile kupiliśmy samochodów ciężarowych? Mocny finisz przewoźników w grudniu W grudniu 2020 r. zarejestrowano 2448 pojazdów użytkowych pow. 3,5 t, to więcej aż o 37,9% niż rok wcześniej.