Ile kupiliśmy samochodów ciężarowych? Mocny finisz przewoźników w grudniu

Rejestracja ciężarówek

W grudniu 2020 r. zarejestrowano 2448 pojazdów użytkowych pow. 3,5 t, to więcej aż o 37,9% niż rok wcześniej.

 

Silna końcówka ub.r. daje nadzieję, że kryzys trwający od lipca ub.r. stracił impet. W grupie samochodów ciężarowych poprawę zanotowaliśmy we wszystkich kategoriach - ciągniki samochodowe wzrosły o 60,2% , podwozia ciężarowe o 17,6% a samochody specjalne o 6,4%. Dostawy wszystkich ciężarówek do odbiorców objęły 2306 szt. a autobusów 142 szt.

W całym 2020 roku przybyło 22 156 nowych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5 t. co oznacza spadek o 28,0% r/r. W grupie samochodów ciężarowych rejestracji ubyło o 27% w porównaniu z rezultatem od stycznia do grudnia 2019 r. a w grupie autobusów o 39,9%.

Nowe samochody ciężarowe o DMC>3,5 t

W całej grupie nowych samochodów ciężarowych pow. 3,5 t w grudniu 2020 r. zarejestrowano 2306 szt. To rezultat o 678 szt. wyższy niż w takim samym miesiącu przed rokiem, ale tempo zmiany jest imponujące (+41,6% r/r;). Mimo przyhamowania w porównaniu z poprzednim miesiącem (-16,3% m/m) był to trzeci najwyższy miesięczny rezultat ub.r.. Ostatnio wyższy wynik grudnia mieliśmy w 2017 r. kiedy przybyło 2729 szt. Teraz kontynuowany był znaczy wzrost r/r wśród ciągników samochodowych o 60,2% do poziomu 1551 szt. i mimo niskiej bazy to porównania z ub.r. (zaledwie 968 szt.) jest to po listopadzie (2006 szt.) i październiku (1820 szt.) trzeci miesięczny rezultat w tej grupie ub.r.. Rejestracje wszystkich podwozi były prawie o 1/7 wyższe niż rok wcześniej (+95 szt.) i osiągnęły 755 szt. Złożyły się na nie kompletne (lub skompletowane) podwozia samochodów ciężarowych (555 szt.; +17,6% r/r) i samochodów specjalnych (200 szt.; +6,4%%).
W porównaniu z wynikami z poprzedniego miesiąca br. rynek podwozi ciężarowych i specjalnych był stabilny i zwiększył się - łącznie o 0,8% (+6 szt.). Wśród ciągników samochodowych popyt przyhamował (-22,7% m/m; -455 szt.) w czasie ostatniego miesiąca i po trzech wcześniejszych miesiącach wzrostu m/m. Ogólnie w zagregowanej grupie rynek był mniejszy niż miesiąc wcześniej o 16,3% m/m (-449 szt.).

W grudniu 2020 r. w rankingu marek wśród podwozi samochodów ciężarowych i specjalnych (kompletnych lub skompletowanych), których rejestracje wyniosły 755 szt. wobec 660 rok wcześniej, pierwsze miejsce zajął MAN (142 szt.). Drugie było IVECO (138 szt.) a tuż za nim trzecia SCANIA 136 szt. z najwyższym 79% wzrostem r/r wśród pierwszej dziesiątki. Czwarty w tej grupie był MERCEDES-BENZ (124 szt.) i piąte VOLVO z rezultatem 83 szt. W ostatnim miesiącu minionego roku RENAULT Trucks (52 szt.) na szóstym, zarejestrowało więcej wydanych podwozi niż DAF (46 szt.). W grupie 7 pierwszych marek, tylko pierwszy MAN (-16,5%) odnotował stratę.

Wśród ciągników samochodowych w grudniu 2020 r. najwięcej zarejestrował:
- MERCEDES-BENZ (415 szt.; +237% r/r: +43% m/m).
- DAF 356 szt. (+82% r/r i -34% m/m).
- MAN z liczbą 279 szt. (+42% r/r i -1% m/m).
- VOLVO (231 szt.; -25% r/r i -45% m/m).
- SCANIA (123 szt.; +37% r/r; -58% m/m).

 

Rejestracje samochodów najcięższych o DMC od 16 t. (łącznie podwozi i ciągników) objęły w grudniu 2020 r. 2001 szt. Było to więcej o 653 szt. niż rok wcześniej (+46%) i mniej o 450 szt. (-18%.) niż miesiąc wcześniej. Pierwsze miejsca w tej grupie zajęły: MARCEDES-BENZ (484 szt.; +156% r/r), tym razem jako drugi był DAF (398 szt.; +69%) i następny MAN (353 szt.; +15%) a za nim VOLVO (303 szt.; -15%) i SCANIA (259szt.; +56%)

W ogólnym rankingu marek w grudniu 2020 r. w grupie samochodów o DMC powyżej 3,5 t najwięcej pojazdów wydał po raz drugi w ub.r., pierwszy raz miało to miejsce w sierpniu - MERCEDES-BENZ 539 szt. (+121%; 23% udz. wobec 15% rok wcześniej). Drugi był MAN 421 szt. (+15%) uzyskując ponad 18% tej części rynku – mniej jednak o 4,3 pkt. proc. niż przed rokiem, kiedy był pierwszy. Trzeci był DAF 402 szt. (+67%). Jego udział wyniósł 17% i był niższy niż w ub.r. (-2,6 pkt. proc). Za nim VOLVO zarejestrował 314 szt. (-12%) uzyskał 14 % udziału w rynku, strata udziału o 8,7 pkt. proc. Piątkę zamknęła SCANIA po rejestracji 259 szt. i wzroście o 56%.

Samochody ciężarowe - podsumowanie roku

W całym 2020 r. zarejestrowano 20 671 samochodów ciężarowych pow. 3,5 t. Spadek wyniósł 27,0%. W całej grupie znalazło się 14 465 ciągników i ich liczebność zmniejszyła się porównaniu z poziomem w 2019 r. o 5807 szt. (-28,6%).

- DAF z liczbą 3812 rejestracji (-23%). Mimo spadku zwiększył udział na przestrzeni roku o 2,1 pkt. proc. do pond 26%.
- VOLVO (2644 szt. -22%), która wzmocniło swój udział o 1,5 pkt. proc. i przekroczyło 18% rynku.
- SCANIA po rejestracji 2292 szt. (-46%; 16% udz.).
- MERCEDES-BENZ (2 227; -28%) utrzymując ponad 15% udziałem.
- MAN z 15% udziałem (2221 ; -33%).

 
W tym samym czasie przybyło 6206 kompletnych lub skompletowanych podwozi (-22,9%; -1839 szt.).
- MAN (1279 szt. 21% udz.)
- MERCEDES-BENZ (1130 szt.; 18% udz.).
- IVECO (1109 szt. i niecałe 18% udz.).
- VOLVO (789).
- DAF (716).

 

W ogólnym rankingu marek w grupie samochodów o DMC powyżej 3,5 t w 2020 r. najwięcej pojazdów wydał:
- DAF (4441; -22%).
- MAN (3500; -33%).
- VOLVO (3 433; -19%).
- MERCEDES-BENZ podobnie jak rok wcześniej został czwarty, teraz z niedużym dystansem do podium (3358 szt. -25%).
- SCANIA (-43%) po wydaniu 3008 szt.

 

DAF Trucks Polska przekroczyła w 2020 r. 21% udział w rynku. MAN Truck & Bus Polska i VOLVO Trucks Polska uzyskały niemal po 17% rynku każdy – dzieli je 67 szt. (0,3 pkt. proc udz.). MERCEDES-BENZ Trucks Polska wzmocniła swój udział sprzed roku o 0,4 pkt. proc. i przekroczył 16%. Ale do podium zabrakło mu 75 szt. czyli jeszcze 0,4 pkt. proc. SCANIA Polska była blisko 15% udziału (-4,1 pkt. proc. udziału). Pierwsza piątka skupiła 2020r. prawie 86% rynku podczas gdy w 2019 przekraczała 88%.

Wśród samochodów najcięższych o DMC od 16 t; który stanowi 89% rynku samochodów ciężarowych, od początku 2020 roku w ogólnym rankingu:
- DAF (4326 szt.; 24% udz.) po spadku o 23%.
- VOLVO (3416 szt.; 19% udz.) , spadek o 19%.
- SCANIA (3008 szt.; -43% i 16% udz.) która w 2019 r. była druga.
- MAN (2973 szt.; -34%; 16% udz.).
- MERCEDES-BENZ (2912 szt.; -27% i 16% udz.).
- RENAULT (840).
- IVECO (620).
- FORD TRUCKS (146) z najwyższym wzrostem o 564%.

Używane samochody ciężarowe

W grupie używanych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5 t sprowadzanych do Polski z zagranicy, w grudniu 2020 r. zarejestrowano 2974 szt. po 37% wzroście. Rynek pojazdów użytkowych od maja ub.r. odrabiał straty z okresu pierwszego lockdownu na początku roku ( w I kwartale było -18,1% a w II kwartale -38,6%) by w III i IV kwartale powiększyć rejestracje odpowiednio o 17,% i 19,8%. W grupie sprowadzanych używanych pojazdów użytkowych ostatni grudzień za sprawą napływu używanych samochodów ciężarowych zamknął się na rekordowo wysokim poziomie, który nie był wcześniej notowany w analogicznym miesiącu.

W całym 2020r. sprowadzono 29 503 używane pojazdy użytkowe (-6,2%; -1 948szt.), w tej liczbie znalazło się 27 174 samochody ciężarowe (-3,8%; -1070 szt.) i 2329 autobusów (-27,4%; -878 szt.). Wszystkich sprowadzonych używanych pojazdów było o 33,2% więcej niż zarejestrowano w tym czasie nowych.

Przeczytaj też:
Firma LINK w nowym roku z nowymi ciężarówkami - DAF XF

Firma LINK wzbogaciła swoją flotę o 20 nowych ciągników siodłowych DAF XF FT. To pierwsza partia, z kontraktu na dostawę 83 ciężarówek DAF XF na ten rok.

 

Program wymiany starszych ciężarówek na nowe pod pewnymi warunkami

Niemiecki rząd federalny przyjął program wymiany starych samochodów ciężarowych na nowe, bardziej ekologiczne modele, ale nie tylko.

 

Kto kupi IVECO?

CNH Industrial potwierdza negocjacje dotyczące sprzedaży Iveco chińskiej grupie FAW.

 

Nowy salon i serwis Mercedes-Benz Trucks w Rzeszowie już otwarty

Od 1 grudnia 2020 r. działa już najnowocześniejszy Autoryzowany Salon i Serwis dla samochodów ciężarowych Mercedes-Benz Sobiesław Zasada.

 

Co czwarta firma z sektora MŚP kupi samochód w 2021 roku

Firmy nie dają się pandemii - 25 proc. przedsiębiorców z sektora MŚP deklaruje, że w ciągu najbliższych 12 miesięcy kupi przynajmniej jeden samochód.

 

Od stycznia nowe obostrzenia emisyjne dla pojazdów - nie każde nowe auto da się zarejestrować

Wraz z nowym rokiem w życie wchodzą europejskie przepisy obligujące producentów nowych pojazdów, głównie osobowych, do redukcji zanieczyszczeń pochodzących ze spalin. Samochody emitujące ich nadmierną ilość i nie posiadające urządzeń monitorujących zużycie paliwa lub energii, nie będą dopuszczone do ruchu.

 

Zamówienie na 1300 ciężarówek DAF XF

Na koniec roku DAF Trucks może jeszcze pochwalić się niemałym zamówieniem. Hiszpański przewoźnik zakupił 1300 ciężarówek w kabinie Super Space Cab.

 

Volvo Trucks dostarczy podwozia do konwersji elektrycznej dla Futuricum. Faun zajmie się sprzedażą e-ciężarówek

Zakres zamówienia na ciężarówki Volvo obejmuje dostawę podwozia, współpracę przy sprzedaży oraz dostęp do istniejącej infrastruktury posprzedażowej.

 

Za dwadzieścia lat nie będzie już ciężarówek z dieslem

Wiodący europejscy producenci ciężarówek chcą sprzedawać pojazdy bez paliw kopalnych dopiero od 2040 roku. Jest to konieczne, aby osiągnąć cel neutralności klimatycznej na 2050 r.

 

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL