
Ile kupiliśmy samochodów ciężarowych? Mocny finisz przewoźników w grudniu
W grudniu 2020 r. zarejestrowano 2448 pojazdów użytkowych pow. 3,5 t, to więcej aż o 37,9% niż rok wcześniej.
Silna końcówka ub.r. daje nadzieję, że kryzys trwający od lipca ub.r. stracił impet. W grupie samochodów ciężarowych poprawę zanotowaliśmy we wszystkich kategoriach - ciągniki samochodowe wzrosły o 60,2% , podwozia ciężarowe o 17,6% a samochody specjalne o 6,4%. Dostawy wszystkich ciężarówek do odbiorców objęły 2306 szt. a autobusów 142 szt.
W całym 2020 roku przybyło 22 156 nowych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5 t. co oznacza spadek o 28,0% r/r. W grupie samochodów ciężarowych rejestracji ubyło o 27% w porównaniu z rezultatem od stycznia do grudnia 2019 r. a w grupie autobusów o 39,9%.
Nowe samochody ciężarowe o DMC>3,5 t
W całej grupie nowych samochodów ciężarowych pow. 3,5 t w grudniu 2020 r. zarejestrowano 2306 szt. To rezultat o 678 szt. wyższy niż w takim samym miesiącu przed rokiem, ale tempo zmiany jest imponujące (+41,6% r/r;). Mimo przyhamowania w porównaniu z poprzednim miesiącem (-16,3% m/m) był to trzeci najwyższy miesięczny rezultat ub.r.. Ostatnio wyższy wynik grudnia mieliśmy w 2017 r. kiedy przybyło 2729 szt. Teraz kontynuowany był znaczy wzrost r/r wśród ciągników samochodowych o 60,2% do poziomu 1551 szt. i mimo niskiej bazy to porównania z ub.r. (zaledwie 968 szt.) jest to po listopadzie (2006 szt.) i październiku (1820 szt.) trzeci miesięczny rezultat w tej grupie ub.r.. Rejestracje wszystkich podwozi były prawie o 1/7 wyższe niż rok wcześniej (+95 szt.) i osiągnęły 755 szt. Złożyły się na nie kompletne (lub skompletowane) podwozia samochodów ciężarowych (555 szt.; +17,6% r/r) i samochodów specjalnych (200 szt.; +6,4%%).
W porównaniu z wynikami z poprzedniego miesiąca br. rynek podwozi ciężarowych i specjalnych był stabilny i zwiększył się - łącznie o 0,8% (+6 szt.). Wśród ciągników samochodowych popyt przyhamował (-22,7% m/m; -455 szt.) w czasie ostatniego miesiąca i po trzech wcześniejszych miesiącach wzrostu m/m. Ogólnie w zagregowanej grupie rynek był mniejszy niż miesiąc wcześniej o 16,3% m/m (-449 szt.).
W grudniu 2020 r. w rankingu marek wśród podwozi samochodów ciężarowych i specjalnych (kompletnych lub skompletowanych), których rejestracje wyniosły 755 szt. wobec 660 rok wcześniej, pierwsze miejsce zajął MAN (142 szt.). Drugie było IVECO (138 szt.) a tuż za nim trzecia SCANIA 136 szt. z najwyższym 79% wzrostem r/r wśród pierwszej dziesiątki. Czwarty w tej grupie był MERCEDES-BENZ (124 szt.) i piąte VOLVO z rezultatem 83 szt. W ostatnim miesiącu minionego roku RENAULT Trucks (52 szt.) na szóstym, zarejestrowało więcej wydanych podwozi niż DAF (46 szt.). W grupie 7 pierwszych marek, tylko pierwszy MAN (-16,5%) odnotował stratę.
Wśród ciągników samochodowych w grudniu 2020 r. najwięcej zarejestrował:
- MERCEDES-BENZ (415 szt.; +237% r/r: +43% m/m).
- DAF 356 szt. (+82% r/r i -34% m/m).
- MAN z liczbą 279 szt. (+42% r/r i -1% m/m).
- VOLVO (231 szt.; -25% r/r i -45% m/m).
- SCANIA (123 szt.; +37% r/r; -58% m/m).
Rejestracje samochodów najcięższych o DMC od 16 t. (łącznie podwozi i ciągników) objęły w grudniu 2020 r. 2001 szt. Było to więcej o 653 szt. niż rok wcześniej (+46%) i mniej o 450 szt. (-18%.) niż miesiąc wcześniej. Pierwsze miejsca w tej grupie zajęły: MARCEDES-BENZ (484 szt.; +156% r/r), tym razem jako drugi był DAF (398 szt.; +69%) i następny MAN (353 szt.; +15%) a za nim VOLVO (303 szt.; -15%) i SCANIA (259szt.; +56%)
W ogólnym rankingu marek w grudniu 2020 r. w grupie samochodów o DMC powyżej 3,5 t najwięcej pojazdów wydał po raz drugi w ub.r., pierwszy raz miało to miejsce w sierpniu - MERCEDES-BENZ 539 szt. (+121%; 23% udz. wobec 15% rok wcześniej). Drugi był MAN 421 szt. (+15%) uzyskując ponad 18% tej części rynku – mniej jednak o 4,3 pkt. proc. niż przed rokiem, kiedy był pierwszy. Trzeci był DAF 402 szt. (+67%). Jego udział wyniósł 17% i był niższy niż w ub.r. (-2,6 pkt. proc). Za nim VOLVO zarejestrował 314 szt. (-12%) uzyskał 14 % udziału w rynku, strata udziału o 8,7 pkt. proc. Piątkę zamknęła SCANIA po rejestracji 259 szt. i wzroście o 56%.
Samochody ciężarowe - podsumowanie roku
W całym 2020 r. zarejestrowano 20 671 samochodów ciężarowych pow. 3,5 t. Spadek wyniósł 27,0%. W całej grupie znalazło się 14 465 ciągników i ich liczebność zmniejszyła się porównaniu z poziomem w 2019 r. o 5807 szt. (-28,6%).
- DAF z liczbą 3812 rejestracji (-23%). Mimo spadku zwiększył udział na przestrzeni roku o 2,1 pkt. proc. do pond 26%.
- VOLVO (2644 szt. -22%), która wzmocniło swój udział o 1,5 pkt. proc. i przekroczyło 18% rynku.
- SCANIA po rejestracji 2292 szt. (-46%; 16% udz.).
- MERCEDES-BENZ (2 227; -28%) utrzymując ponad 15% udziałem.
- MAN z 15% udziałem (2221 ; -33%).
W tym samym czasie przybyło 6206 kompletnych lub skompletowanych podwozi (-22,9%; -1839 szt.).
- MAN (1279 szt. 21% udz.)
- MERCEDES-BENZ (1130 szt.; 18% udz.).
- IVECO (1109 szt. i niecałe 18% udz.).
- VOLVO (789).
- DAF (716).
W ogólnym rankingu marek w grupie samochodów o DMC powyżej 3,5 t w 2020 r. najwięcej pojazdów wydał:
- DAF (4441; -22%).
- MAN (3500; -33%).
- VOLVO (3 433; -19%).
- MERCEDES-BENZ podobnie jak rok wcześniej został czwarty, teraz z niedużym dystansem do podium (3358 szt. -25%).
- SCANIA (-43%) po wydaniu 3008 szt.
DAF Trucks Polska przekroczyła w 2020 r. 21% udział w rynku. MAN Truck & Bus Polska i VOLVO Trucks Polska uzyskały niemal po 17% rynku każdy – dzieli je 67 szt. (0,3 pkt. proc udz.). MERCEDES-BENZ Trucks Polska wzmocniła swój udział sprzed roku o 0,4 pkt. proc. i przekroczył 16%. Ale do podium zabrakło mu 75 szt. czyli jeszcze 0,4 pkt. proc. SCANIA Polska była blisko 15% udziału (-4,1 pkt. proc. udziału). Pierwsza piątka skupiła 2020r. prawie 86% rynku podczas gdy w 2019 przekraczała 88%.
Wśród samochodów najcięższych o DMC od 16 t; który stanowi 89% rynku samochodów ciężarowych, od początku 2020 roku w ogólnym rankingu:
- DAF (4326 szt.; 24% udz.) po spadku o 23%.
- VOLVO (3416 szt.; 19% udz.) , spadek o 19%.
- SCANIA (3008 szt.; -43% i 16% udz.) która w 2019 r. była druga.
- MAN (2973 szt.; -34%; 16% udz.).
- MERCEDES-BENZ (2912 szt.; -27% i 16% udz.).
- RENAULT (840).
- IVECO (620).
- FORD TRUCKS (146) z najwyższym wzrostem o 564%.
Używane samochody ciężarowe
W grupie używanych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5 t sprowadzanych do Polski z zagranicy, w grudniu 2020 r. zarejestrowano 2974 szt. po 37% wzroście. Rynek pojazdów użytkowych od maja ub.r. odrabiał straty z okresu pierwszego lockdownu na początku roku ( w I kwartale było -18,1% a w II kwartale -38,6%) by w III i IV kwartale powiększyć rejestracje odpowiednio o 17,% i 19,8%. W grupie sprowadzanych używanych pojazdów użytkowych ostatni grudzień za sprawą napływu używanych samochodów ciężarowych zamknął się na rekordowo wysokim poziomie, który nie był wcześniej notowany w analogicznym miesiącu.
W całym 2020r. sprowadzono 29 503 używane pojazdy użytkowe (-6,2%; -1 948szt.), w tej liczbie znalazło się 27 174 samochody ciężarowe (-3,8%; -1070 szt.) i 2329 autobusów (-27,4%; -878 szt.). Wszystkich sprowadzonych używanych pojazdów było o 33,2% więcej niż zarejestrowano w tym czasie nowych.








