WITD Gdańsk kontrola kontenera

Transport nienormatywny zmylił inspektorów

W dniu 8 maja br. podczas typowania pojazdów do kontroli, inspektor pełniący służbę na motocyklu zwrócił uwagę na pojazd członowy, przewożący otwarty 40 stopowy kontener na niskopodwoziowej naczepie.

Wstępne oględziny pojazdu w ruchu wskazywały, że pojazd członowy jest dłuższy od normatywnego (16,5 m). W skład pojazdu członowego wchodził 3-osiowy ciągnik siodłowy oraz 4-osiowa naczepa, której konstrukcja umożliwiała jej rozciągniecie.
Specjalistyczny otwarty kontener charakteryzuje się wzmocnioną konstrukcją podłogi i najczęściej jest wykorzystywany do transportu ciężkich ładunków. W związku z uzasadnionym podejrzeniem przekroczenia dopuszczalnej normatywnej długości pojazdu członowego oraz jego masy całkowitej i nacisków osi, pojazd członowy został sprawdzony na punkt kontroli i ważenia pojazdów zlokalizowany w ciągu drogi krajowej S7 w Gdańsku Złotej Karczmie.

Kierowca ciężarówki po zatrzymaniu okazał ważne zezwolenie kategorii IV uprawniające m.in. do przekroczenia długości do 23 m (dla naczepy bez osi skrętnych), a w zakresie masy całkowitej do 60 t. Parametry pojazdu członowego musiały zostać sprawdzone, czy nie przekraczają wartości objętych zezwoleniem.
Zezwolenie może obejmować przekroczenie parametrów tylko podczas przewozu ładunku niepodzielnego. W tym przypadku inspektorzy mieli do czynienia właśnie z takim ładunkiem.

Przeprowadzone czynności kontrolne potwierdziły przypuszczenia, że pojazd członowy przekracza dopuszczalną długość, która wynosiła 19,00 m. Przejazd pojazdu członowego przez przenośną wagę dynamiczną nie wykazał przekroczenia nacisków osi, a masa całkowita wynosiła jedynie 35,65 t.
W trakcie oględzin pojazdu członowego sprawdzono także poprawność zabezpieczenia ładunku. Naczepa została fabrycznie wyposażona w gniazda z łącznikami skrętnymi umożliwiającymi mocowanie kontenerów, co w tego typu naczepach jest rzadko spotykanym rozwiązaniem.

Tym razem kontrola nie ujawniła nieprawidłowości ani naruszeń, a przewoźnik profesjonalnie przygotował się do wykonania zlecenia, zadbał o właściwą konfigurację zestawu transportowego i wymagane dokumenty.

Info: WITD Gdańsk

Przeczytaj też:
Konfiskata aut pijanym kierowcom - najczęściej zadawane pytania W dniu 14 marca 2024 r. wchodzą w życie przepisy pozwalające na konfiskatę samochodów pijanym kierowcom. Co prawda nie ma jeszcze do nich przepisów wykonawczych, lecz jest to tylko kwestia najbliższych tygodni.
Wymiana tachografów niezbędna przy międzynarodowych przewozach drogowych GITD przypomina, że do końca roku 2024 pojazdy wykorzystywane w międzynarodowych przewozach drogowych muszą zostać wyposażone w inteligentne tachografy drugiej wersji (tzw. retrofit).
Nowe przepisy dotyczące pojazdów nienormatywnych W dniu 17 lutego 2024r. wchodzą w życie nowe przepisy w sprawie pilotowania pojazdów nienormatywnych.
Surowa kara za jazdę ciężarówką z zawieszoną działalnością W dniu 01 lutego 2024 r. inspektorzy z WITD w Gdańsku zatrzymali do rutynowej kontroli zestaw ciężarowy.
Ponad tysiąc kilometrów ciężarówką w jedną dobę 1300 km przejechał kierowca ciężarówki w jedną dobę, bez uprawnień, bez karty w tachografie.
Kilkanaście tysięcy złotych kary za tachograf W dniu 22 grudnia pilscy inspektorzy zatrzymali do kontroli zestaw pojazdów niemieckiego przewoźnika.
Inspektorzy ITD protestują, co to oznacza dla kierowców ciężarówek W Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego, od dnia 13 grudnia 2023 r., organizacje związkowe rozpoczęły akcje protestacyjne.
ITD stanie się formacją mundurową Rada Ministrów przyjęła 8 grudnia 2023 r. projekt ustawy o Inspekcji Transportu Drogowego, który ma na celu zwiększenie efektywności zarządzania tą służbą, a przez to podniesienie poziomu efektywności realizowanych przez nią działań.
Kierowca ciężarówki zatrzymany za transport narkotyków Policjanci CBŚP przejęli 120 kg marihuany ukrytej w 246 litrowych beczkach przewożonych przez ciężarówkę.