Zmiana przepisów w transporcie drogowym

Zmiana przepisów w transporcie drogowym

Scania-R

Zmiana ustawy o transporcie drogowym wprowadzi nowy taryfikator kar nakładanych przez ITD na firmy transportowe. Z 15 do 10 tys. zł zmniejszy się maksymalna wysokość grzywny, jaką Inspektorzy Transportu Drogowego będą mogli nałożyć na przewoźnika w trakcie kontroli drogowej.

Wysokość kar w przypadku kontroli w siedzibie przedsiębiorstwa będzie uzależniona od liczby zatrudnionych kierowców i wyniesie od 15 do 30 tys. zł. 40 tys. zł zapłacą natomiast spedytorzy i transportowi pośrednicy. Ustawa wejdzie w życie z początkiem nowego roku, ale firmy szukają skutecznych rozwiązań już dziś.
W sytuacji, kiedy większość firm transportowych w Polsce balansuje na granicy bankructwa, 30-40% floty stoi na parkingach, a stawki za fracht wahające się w granicach 0,5 €/km nie pokrywają nawet kosztów przewozu, posłowie uznali, że należy zracjonalizować przepisy i dostosować je do kondycji przewoźników. Nowa ustawa ma przede wszystkim ograniczać działania nieuczciwej konkurencji, zwiększać funkcje prewencyjne przepisów i usuwać biurokratyczne bariery utrudniające prowadzenie działań przewozowych. Tymczasem firmy systematycznie wdrażają nowe rozwiązania wewnętrzne mające usprawnić funkcjonowanie transportu i zapobiec przed karami ITD.

Nowe kary, nowe rozwiązania
Jak dotąd, najczęstszym powodem nakładania sankcji na firmy transportowe były niezgodności w rozliczaniu czasu pracy kierowców. Wiele do życzenia pozostawiała także dokumentacja pracownicza, naliczanie dodatków za nadgodziny i pracę w dni wolne. Odpowiedzialność za prowadzenie rozliczeń pracowników i odpowiednich ewidencji leży po stronie przewoźników, dlatego przedsiębiorcy coraz częściej decydują się na informatyzację, usprawniając tym samym zarządzanie i prowadzenie biznesu.

Kary-wykres

- Oprogramowanie dedykowane firmom transportowym to przede wszystkim automatyzacja czasochłonnych procedur, do których obligują odpowiednie ustawy. Ponadto poziom skomplikowania polskich i europejskich przepisów wymusza na przedsiębiorcach, zarówno tych z sektora MSP, jak i większych podmiotów, wprowadzanie skuteczniejszych rozwiązań systemowych. Sytuacja ta jest szczególnie trudna dla dużych firm, dysponujących własną flotą transportową, ponieważ po zmianie ustawy to one zapłacą najwięcej - mówi Jadwiga Wojtas, dyr. ds. strategii Soneta Sp. z o.o., tworzącej oprogramowanie dla firm ERP enova.

W obliczu statystyk mówiących, że ponad połowa kar nałożonych przez ITD dotyczy nieprawidłowości związanych z prowadzeniem ewidencji pracowniczych i dokumentacji czasu pracy kierowców, wdrażanie skutecznych rozwiązań systemowych wydaje się wręcz niezbędne. Póki co, obowiązują jeszcze stare, w opinii przewoźników, nieadekwatne do sytuacji przepisy, ale informatyzacja branży transportowej jest nieunikniona, zwłaszcza, że to także ograniczenie kosztów i minimalizacja błędów popełnianych przez pracowników.

- Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom branży stworzyliśmy profesjonalny moduł do zarządzania transportem w firmie. Stawiając na jakość i doświadczenie nawiązaliśmy współpracę z PC NET SERVICE, twórcą systemu 4Trans. Wspólnie opracowaliśmy enova.4Trans umożliwiający przenoszenie danych z sytemu 4Trans do systemu enova Kadry i Płace. Efektem naszej pracy jest szybki i niemal bezobsługowy system rozliczania czasu pracy kierowców, dający gwarancję poprawności wszystkich wyliczeń. Nowe rozwiązanie pozwala na precyzyjne wyszukanie początku doby pracowniczej, automatyczne wyznaczenie czasu pracy, naliczenie dodatków za dyżury, nadgodziny dobowe i średniotygodniowe. enova.4Trans tworzy także raporty i dokumenty wymagane podczas kontroli PIP oraz pozwala na import danych z TachoScan. Nowy system to również ukłon w stronę kierowców. Moduł generuje gotowe wnioski o udzielenie czasu wolnego za przepracowane nadgodziny i pozwala automatycznie naliczyć prawidłowe wynagrodzenie - dodaje Jadwiga Wojtas.



Taryfikator kar od 1.01.2012r.
W przypadku przewoźników suma kar pieniężnych nałożonych za naruszenie stwierdzone podczas kontroli drogowej nie wyniesie więcej niż 10 tys. zł. Kierowca zatrzymany do kontroli może zapłacić od 300 zł do 2000 zł, a osoba zarządzająca przedsiębiorstwem lub odpowiedzialna za transport od 500 zł do 2000 zł. O wysokości grzywny po kontroli w siedzibie przedsiębiorstwa zadecyduje liczba zatrudnianych kierowców. Dla podmiotów zatrudniających lub wykorzystujących do wykonywania przewozów do 10-ciu kierowców suma kar wyniesie maksymalnie 15 tys. zł. Największe firmy, zatrudniające ponad 250-ciu kierowców zapłacą do 30 tys. zł. Wzrosną natomiast kary dla firm wykonujących czynności związane z przewozem drogowym. Spedytorzy, nadawcy, odbiorcy, załadowcy, organizatorzy wycieczek i turystyki zapłacą do 40 tys. zł.

Krzysztof Oflakowski


Przeczytaj też:
Firma Eko-Okna z nowymi wózkami widłowymi Hiab MOFFETT

Spółka Hiab, wchodząca w skład korporacji Cargotec, otrzymała od polskiej firmy Eko-Okna, jednego z wiodących producentów stolarki okienno-drzwiowej w Europie, rekordowe na skalę europejską zamówienie o wartości 21,7 mln EUR.

Czy zachodni producenci samochodów powrócą do Rosji?

Brak komponentów czy surowców wydobywanych w Ukrainie oraz Rosji, a także międzynarodowe sankcje – to tylko część kryzysów spowodowanych wojną. Wojna trwa również na rynku motoryzacyjnym.

Niebieski znak TIR na ciężarówkach co oznacza?

Niebieski znak TIR na ciężarówkach co oznacza? Często spotykamy się z tytułami TIR przejechał drogą... lub kierowca TIRa wymusił pierwszeństwo... To potoczne określenie nie oznacza wcale samochodu ciężarowego, a jest to, mówiąc w skrócie, karnet w międzynarodowym ruchu drogowym.

Wakacje z ograniczeniami ruchu dla samochodów ciężarowych za granicą

Wakacyjne ograniczenia ruchu dla samochodów ciężarowych są wprowadzane, ponieważ chodzi o ograniczenie ruchu pojazdów w okresach, gdy ruch ten gwałtownie rośnie. Różne kraje, w różny sposób stosują zbiegi poprawiające płynność ruchu i zwiększając bezpieczeństwo na drogach.

Wakacyjne zakazy dla ciężarówek

Inspekcja Transportu drogowego przypomina o wakacyjnych ograniczeniach ruchu samochodów ciężarowych.

Automotive – branża nadal na zakręcie?

Na to pytanie starali się odpowiedzieć uczestnicy trzeciej edycji konferencji sektora motoryzacyjnego, organizowanej przez Polsko - Niemiecką Izbę Przemysłowo Handlową.

Czy wynagrodzenie za urlop dla kierowców zawodowych będzie wyższe - nawet do 30 tys. kary dla przewoźnika

Sezon urlopowy powoli się rozpoczyna, a wraz z nim firmy transportowe czekają kolejne wydatki.

Program TMS - dla kogo jest przydatny i gdzie się sprawdza?

W branży transportowej dużo się dzieje. Powstaje liczne nowoczesne oprogramowanie, którego celem jest skuteczna obsługa działalności firmy, gdy baza kontrahentów się rozrasta. Wówczas działanie bez odpowiednich narzędzi i planu skazana jest na niepowodzenie.

Z czego wynikają tak duże podwyżki cen paliw?

Choć ceny paliw wzrosły w całej Europie, z danych Komisji Europejskiej wynika, że w Polsce benzyna podrożała najbardziej – o ponad 35 proc. w okresie od lutego do maja br.

Wyszukiwarka

Informacje