Przepisy Wielka Brytania Transport

Zmiany przepisów w Wielkiej Brytanii. Kto musi posiadać certyfikaty?

Wielka Brytania wprowadza nowe przepisy - przy imporcie niektórych produktów będzie obowiązek przedstawienia odpowiednich certyfikatów.

Polscy przewoźnicy, którzy zajmują się przewozami do Wielkiej Brytanii muszą przygotować się na kolejne zmiany. Od 31 stycznia Wielka Brytania będzie wymagać certyfikatów, tzw. Export Health Certificate (EHC). Nowe przepisy dotyczą przede wszystkim produktów pochodzenia zwierzęcego, ale także roślin, owoców i warzyw.

Wielka Brytania już kilkukrotnie odsuwała w czasie certyfikację importowanej z UE żywności. Obecnie wiadomo, że od 31 stycznia przywóz niektórych produktów z UE, innych krajów EOG (Islandii, Liechtensteinu i Norwegii) oraz Wysp Owczych, Grenlandii i Szwajcarii do Wielkiej Brytanii może być kontynuowany, pod warunkiem spełnienia określonych wymogów. Chodzi o posiadanie odpowiednich certyfikatów, tzw. Export Health Certificate (EHC).

Brexit skomplikował procedury przewozu towarów, dlatego na bieżąco należy śledzić wszelkie zmiany w brytyjskim prawie, które mają wpływ na eksporterów i importerów z UE, w tym z Polski. Obecna certyfikacja to pierwszy krok, kolejnym mają być fizyczne kontrole importowanej do Wielkiej Brytanii żywności, a to wiąże się z dodatkowym czasem, jaki trzeba będzie spędzić na granicy – mówi Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath, specjalizującej się m.in. w obsłudze rynku brytyjskiego.

Wymagane świadectwa zdrowia

Największe zmiany dotyczą produktów pochodzenia zwierzęcego. Świadectwa zdrowia będą wymagane dla produktów mięsnych i wszelkich produktów na bazie surowego mleka.

Zmienione przez Wielką Brytanię środki kontroli dotyczące importu towarów pochodzenia zwierzęcego i roślinnego zakładają, że wszystkie produkty mięsne i mleczne będą wymagały wcześniejszego powiadomienia, a tylko produkty mleczne poddane obróbce cieplnej nie będą wymagały świadectwa zdrowia. Nadal też obowiązują przepisy, zgodnie z którymi importowane zwierzęta i rośliny do sadzenia zawsze wymagają świadectw zdrowia i podlegają inspekcji – mówi nam Steve Cock, Director of Customs Consultancy The Custom House Ltd.

Z kolei w przypadku owoców i warzyw z UE kontrole będą oparte na ryzyku przypisanym do towarów, tj. niskim, średnim i wysokim. W większości przypadków nie będą one musiały przechodzić przez brytyjskie kontrole norm handlowych ani kontrole zdrowia roślin. Brytyjski rząd zachęca jednak, by przewoźnicy sprawdzali, które importowane do UK towary będą podlegać kontroli. Szczegółowy ich wykaz znajduje się na tych stronach:

Kategoryzacja ryzyka dla roślin i produktów roślinnych z Unii Europejskiej:

https://planthealthportal.defra.gov.uk/trade/imports/target-operating-model-tom/tom-risk-categorisations

Dla pozostałych towarów:

https://www.gov.uk/government/publications/risk-categories-for-animal-and-animal-product-imports-to-great-britain/target-operating-model-tom-risk-categories-for-animal-and-animal-product-imports-from-the-eu-to-great-britain

Info: AC Porath

 

Przeczytaj też:
Wynagrodzenia dla kierowców muszą wzrosnąć w 2024 roku Zmiany w wynagrodzeniach kierowców zawodowych w 2024 – o tym warto wiedzieć.
Skuteczne zmniejszenie kary nałożonej przez Border Force W lutym ubiegłego roku, zostały wprowadzone zmiany w przepisach w zakresie przeciwdziałania wjazdowi nielegalnych imigrantów na teren Wielkiej Brytanii. Kary są znacznie bardziej dotkliwe, a przewoźnicy są częściej na nie narażeni.
Nowe przepisy dotyczące pojazdów nienormatywnych W dniu 17 lutego 2024r. wchodzą w życie nowe przepisy w sprawie pilotowania pojazdów nienormatywnych.
Zmiana naliczania opłat drogowych w Czechach Opłata za przejazd w Czechach dla pojazdów powyżej 3,5 t zostanie powiększona o składnik opłaty za wytwarzanie emisji CO2.
eToll - zmiana opłat za samochody ciężarowe na 2024 rok Zmiana wysokości stawek opłaty elektronicznej od 1 stycznia 2024 r.
Czy optymalizacja opłat drogowych jest mitem, czy faktem? Opłaty drogowe stopniowo stają się coraz bardziej znaczącym składnikiem kosztowym w transporcie towarowym.
Kilkukrotny wzrost kar za przewóz nielegalnych imigrantów Maksymalna kara dla firmy transportowej wynosi obecnie 20 tys. funtów za każdą przewiezioną niezgodnie z prawem osobę.
Firmy transportowe będą musiały posiadać odpowiednie certyfikaty Wielka Brytania już kilkukrotnie odsuwała w czasie certyfikację importowanej z UE żywności.
Rewolucja w opłatach drogowych - rekordowe podwyżki w Niemczech już od 1 grudnia Zmienia się system opłat dla pojazdów ciężarowych za korzystanie z dróg i autostrad w Unii Europejskiej.