Firmy-Transportowe_Wielka-Brytania

Firmy transportowe będą musiały posiadać odpowiednie certyfikaty

Wielka Brytania już kilkukrotnie odsuwała w czasie certyfikację importowanej z UE żywności.

Teraz jednak padły konkretne daty: od 31 stycznia 2024 r. przywóz niektórych schłodzonych mięs mielonych i schłodzonych wyrobów mięsnych z UE, innych krajów EOG (Islandii, Liechtensteinu i Norwegii) oraz Wysp Owczych, Grenlandii i Szwajcarii do Wielkiej Brytanii może być kontynuowany, pod warunkiem spełnienia określonych wymogów. Chodzi o posiadanie odpowiednich certyfikatów, tzw. Export Health Certificate (EHC).

Polskich przewoźników, którzy zajmują się przewozami do Wielkiej Brytanii czekają kolejne zmiany. Tym razem nowe przepisy dotyczą schłodzonych mięs mielonych i przetworów mięsnych. Od 31 stycznia 2024 r. Wielka Brytania będzie wymagać certyfikatów, tzw. Export Health Certificate (EHC). – UK planuje też fizyczne kontrole importowanej do nich żywności, a to wiąże się z dodatkowym czasem, jaki trzeba będzie spędzić na granicy – mówi Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

Certyfikacja to pierwszy krok, kolejnym mają być fizyczne kontrole importowanej do Wielkiej Brytanii żywności, a to wiąże się z dodatkowym czasem, jaki trzeba będzie spędzić na granicy. DEFRA, czyli brytyjski Departament ds. Środowiska, Żywności, Spraw Wiejskich zapowiedział serię sesji szkoleniowych, aby przygotować handlowców do certyfikacji i kontroli granicznych. Firmy transportowe muszą liczyć się też dodatkowymi kosztami, by sprostać nowym regulacjom i wymogom – mówi Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath, specjalizującej się m.in. w obsłudze rynku brytyjskiego.

Zmiany, które czekają przewoźników od 31 stycznia 2024 r. uzupełnią obowiązujące już przepisy. Obecnie przy imporcie produktów pochodzenia zwierzęcego objętych środkami bezpieczeństwa jest wymagane świadectwo weterynaryjne. Importer jest też zobowiązany do wcześniejszego zgłaszania przewozu ładunków za pomocą systemu IPAFFS oraz do przekazania eksporterowi numeru wygenerowanego przez ten system.

Zgłoszeniu podlegają m.in. żywe zwierzęta, produkty pochodzenia zwierzęcego, produkty uboczne pochodzenia zwierzęcego, ale też złożone produkty spożywcze, rośliny i produkty roślinne. Faktem jest, że Brexit skomplikował procedury przewozu towarów, dlatego na bieżąco należy śledzić wszelkie zmiany w brytyjskim prawie, które mają wpływ na eksporterów i importerów z UE, w tym z Polski – dodaje Joanna Porath.

Przeczytaj też:
Czy optymalizacja opłat drogowych jest mitem, czy faktem? Opłaty drogowe stopniowo stają się coraz bardziej znaczącym składnikiem kosztowym w transporcie towarowym.
Kilkukrotny wzrost kar za przewóz nielegalnych imigrantów Maksymalna kara dla firmy transportowej wynosi obecnie 20 tys. funtów za każdą przewiezioną niezgodnie z prawem osobę.
Rewolucja w opłatach drogowych - rekordowe podwyżki w Niemczech już od 1 grudnia Zmienia się system opłat dla pojazdów ciężarowych za korzystanie z dróg i autostrad w Unii Europejskiej.
Strefa Q&A – wsparcie dla branży transportowej od Inelo Branża transportowa zmienia się bardzo dynamicznie. Ciągłe aktualizacje przepisów sprawiają, że przedsiębiorcy mają szereg wątpliwości i szukają sprawdzonych informacji.
Przewoźnicy mogą zredukować koszty nawet do 500 zł na miesiąc Już od blisko dwóch miesięcy obowiązuje ustawa o delegowaniu kierowców i znowelizowana ustawa o czasie pracy kierowców.
Sposoby na obniżenie kosztów floty z telematyką Systemy telematyczne do zarządzania flotą są opracowywane z myślą o zapewnieniu pełniejszej kontroli nad wykorzystywaniem pojazdów, zwiększeniu wydajności i szeroko pojętej optymalizacji realizowanych zleceń. Dzięki zebranym danym można podejmować efektywniejsze i niezawodne decyzje w celu obniżenia całkowitego kosztu utrzymania floty.
Przetrwają firmy transportowe, które są elastyczne Liczba zamówień na usługi przewozowe w tym roku spadła na rynku krajowym średnio o 10-15%, a w transporcie międzynarodowym w niektórych miesiącach nawet o 30%.
Nowa ustawa o delegowaniu kierowców W dniu 28 lipca 2023 r. Prezydent podpisał ustawę o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym.
Które ciężarówki nie wjadą na Białoruś? W dniu dzisiejszym w Dzienniku ustaw ukazało się rozporządzenie zamykające drogę transportom z i na Białoruś.