IVECO Stralis AS3 440 S50 T
Jeden rzut oka wystarczy, żeby dostrzec nową osłonę chłodnicy (bardzo ważny element dla wizualizacji pojazdu) oraz nowe bloki optyczne, w skład których wchodzą obecnie kierunkowskazy. Znaczek gamy Stralis nadal znajduje się bezpośrednio pod przednią szyba, natomiast symbol samej marki IVECO został umieszczony w najwyższym rzędzie osłony chłodnicy, robiąc w ten sposób miejsce na znaczek identyfikacyjny przewoźnika.
Układ napędowy
Od momentu pierwszego pojawienia się na rynku pod koniec lat 90, silnik Cursor miał dużo czasu aby zapracować na doskonałą reputację, a to dzięki swojemu wysokiemu i szybko osiągalnemu maksymalnemu momentowi obrotowemu, ale także dzięki swojemu sprzęgłu o zróżnicowanej geometrii.
Gama Stralis jest dostępna z różnego rodzaju skrzyniami biegów, mechaniczną (9 lub 16 biegów), automatyczną, lub całkowicie zautomatyzowaną (12 biegów). Hamulce klasyczne mają wentylowane tarcze kół z przodu i z tyłu z elektronicznym napędem EBS. Hamulec silnikowy z dekompresją Iveco Turbo Brake (ITB) posiada moc 408 KM i 2.400 obr./min. dla silnika Cursor 13, w który wyposażony jest nasz testowany pojazd. Jeżeli warunki pracy tego wymagają, można dołączyć spowalniacz ZF (Intarder) drugiej generacji, który dysponuje siłą hamowania rzędu 500 kW. Ponadto model ten posiada elektroniczną kontrolę stabilności - ESP, proponowaną w różnych wersjach.
Ergonomia i komfort
Nowa kabina Space3 jest dłuższa (90 mm) i wyższa (95 mm) ale trochę węższa (20 mm). Biorąc pod uwagę te parametry, wewnętrzna objętość kabiny wzrosła o 1,8 m3! I to właśnie ten aspekt bezpośrednio wpłynął na nazwę tego modelu, mimo że, na wniosek jednego z konkurentów nazwa ta nie będzie odtąd więcej pisana słownie.
Stralis oferuje klientom trzy wersje kabiny w zależności od rodzaju wykonywanej pracy. Active Day jest kabiną krótką, z niskim dachem, przeznaczoną do pracy na niewielkich dystansach, nie wymagających spędzenia nocy w pojeździe. Active Time, to kabina o średniej wielkości, mogąca mieć wysoki dach, dzięki czemu istnieje możliwość przenocowania w pojeździe. I wreszcie perełka wśród kabin wersja Active Space3 (lub AS3) reprezentuje najwyższą półkę wśród kabin w kwestii wielkości i komfortu, a przeznaczona jest do pracy na długich dystansach. Wysokość wnętrza należy do czołówki wśród ciągników dostępnych na naszym rynku z wynikiem 2310 mm i 2080 mm na środku kabiny.
Wejście na pokład nie uległo zmianie. Kierowca dysponuje obecnie czterdziestoma dodatkowymi milimetrami na wyregulowanie odległości fotela, co stanowi dla niego wielkie dobrodziejstwo. Czerwona tapicerka w wersji AT i AD jest obecnie w niebieskim odcieniu. Tablica rozdzielcza zachowała swój styl, mimo kilku małych zmian jak na przykład kolorystyka, która przeszła z czerni w szarość.
Różne podstawowe układy sterowania znajdują się na obrzeżach kierownicy, łącznie z małą ciekawostką po raz pierwszy zastosowaną w klasie pojazdów ciężkich, a mianowicie sterownikami automatycznego napędu, które można zobaczyć pod postacią trzech białych przycisków.
Część sypialniana również skorzystała na zmianach nadających jej nową jakość. Nowe rozmiary kuszetek wyglądają następująco: 746 mm x 2020 mm dla dolnej kuszetki (przy redukcji do 630 mm za fotelem kierowcy) i 784 mm x 1940 mm dla kuszetki górnej. Materace na drewnianych stelażach zostały powiększone dla zwiększenia komfortu, a aluminiowa drabinka (dyskretnie schowana) pozwala na wejście na górna kuszetkę. Przy rozkładaniu nie wymaga ona już żadnej modyfikacji fotela kierowcy, gdyż jest usytuowana wystarczająco wysoko. Istnieją trzy możliwości zagospodarowania wnętrza: kuszetka w trzech wersjach z ustawionym na środku stołem, kuszetka w trzech wersjach z pominięciem fotela pasażera lub kuszetka w jednej wersji z umieszczonym pod spodem, w części środkowej, schowkiem na prowadnicach o pojemności 100 l. Za kierowcą znajduje się jeszcze chowana podkładka, na której można umieścić telewizor, a tuż obok umieszczono gniazdko elektryczne o mocy 12 V.
Całkowita pojemność schowków
Powiększone w spektakularny sposób gabaryty wnętrza są wspaniałą sprawą, natomiast korzystanie z nich jest już zupełnie inną kwestią. Schowki umieszczone nad przednią szybą zostały powiększone o 15 proc. w stosunku do swoich poprzedników. Wnętrze w centralnym punkcie zostało zwiększone z 220 x 595 mm do 450 x 780 mm!
Dodatkowo pojawiły się dwa bagażniki boczne, które nie tylko są bardzo pojemne, ale przede wszystkim mają szerokie otwory o wymiarze 360 x 520 mm pozwalające na przykład na włożenie do nich kartoteki. W wersji AS dochodzą do nich jeszcze dwa mniejsze schowki, które znajdują się bezpośrednio w błotnikach. I wreszcie ostatni mały schowek umieszczony pod fotelem kierowcy, który również może pomieścić kilka drobiazgów, takich jak na przykład rękawice.
Ustawienia podłokietników nie zostały tak hojnie zwiększone, ale za to składana podkładka jest szersza o 30 proc. i osiąga rozmiar 580x545 mm. Nie da się również zaprzeczyć, że poziom wykończenia jest zdecydowanie wyższy, choć nadal nieporównywalny z najlepszymi na rynku. Poprzestańmy na stwierdzeniu, że nowa tablica rozdzielcza, która pojawiła się niedawno, uzyskała niezbędne i oczekiwane poprawki.
Parametry i zużycie paliwa
Podczas niedawnego "Testu na 1000 Punktów" Stralis (w wersji 560 KM) pokazał się z dobrej strony w wielu dziedzinach, w tym także i w kwestii zużycia paliwa. Nie jest to niespodzianką, jeśli brać pod uwagę dwa ostatnie testy, które już przeprowadziliśmy: 29,29 l/100 km dla Stralis 430 (Euro 3) i 29,12 l/100 km dla modelu Stralis 450 (Euro5).
Tym razem testowany model jest większy od poprzednika i osiąga zdecydowanie wysoką średnią prędkość: 86,36 km/godz. Ale mimo to, końcowy wynik jest dobry: 29,72 l. Stąd też amatorzy dużych mocy mogą być spokojni gdyż możliwe jest uzyskanie umiarkowanego zużycia paliwa, wszystko zależy tylko od kierowcy.
Dla płynu AdBlue wyniki uzyskane w wersjach 450 i 500 mogą być uznane za przyzwoite: 10,5 l dla 450 KM, co daje 1,41 l/100 km i współczynnik 4,84 proc. w stosunku do całkowitego zużycia paliwa. W wersji 500 KM to 12 l, a więc 1,58 l/100 km i 5,32 proc.
Wrażenia podczas jazdy
Zaledwie moment po wyruszeniu w trasę daje się zauważyć pierwsza istotna nowość, mianowicie kierunkowskaz jest zdecydowanie dużo cichszy! Ruszanie jest naprawdę proste, gdyż trzeba tylko zdjąć hamulec ręczny i włączyć bieg przez naciśnięcie pierwszego z trzech przycisków, tego oznaczonego literą D. Pozostałe przyciski to N oznaczający powrót do punktu wyjścia i R oznaczający bieg wsteczny.
Natomiast jeśli warunki na drodze wymagają ruszanie lub cofania w bardzo wolnym tempie, to używamy tych samych przycisków, tyle że dłużej je przytrzymujemy (2 sekundy).
Słaby punkt tego systemu dotyczy blokady skrzyni biegów dla uzyskania ekonomicznej jazdy, gdyż niektórzy kierowcy zmuszeni są do uniesienia się w fotelu, w celu naciśnięcia na przycisk uruchamiający tę funkcję.
Przycisk po prawej stronie kierownicy spełnia dwie ważne funkcje: zmianę biegu na wyższy lub niższy i uruchomienie hamulca silnikowego jak również spowalniacza. Przy zautomatyzowanej skrzyni nie ma już dźwigni zmiany biegów, która przeszkadzała w momencie przemieszczania się kierowcy wewnątrz kabiny.
Różne konieczne informacje dla kierowcy znajdują się na ekranie komputera pokładowego, którego menu można uruchomić za pomocą układu sterowania. Bardzo kolorowy centralny wyświetlacz pozostaje taki sam, powiększając dodatkowo kontrast z resztą tablicy rozdzielczej poprzez zmianę czerni na szarość.
Jeśli chodzi o bezpieczeństwo, to ogólna widoczność w lusterkach jest dobra. Tymczasem zaktualizowano różne inne systemy podobnie jak u konkurencji: na przykład pomoc w ruszaniu na wzniesieniu (Hill Holder), cruise control adaptatif (ACC) czyli kontrola prędkości i prawidłowego odstępu między pojazdami podczas jazdy oraz system uruchamiający hamowanie lub przyśpieszanie według potrzeb, lub system (LDW), który ostrzega kierowcę o każdej nietypowej zmianie linii trasy dokonanej bez użycia kierunkowskazu.
Na trasie, jeśli chodzi o prowadzenie pojazdu i to pomimo kłopotów związanych z płynnością jazdy, trzeba stanowczo stwierdzić, że Stralis prowadzi się bardzo dobrze, a nawet lepiej: wrażenia za kierownicą, przyczepność do drogi i przyjemność prowadzenia stanowią teraz prawdziwie mocne punkty tego modelu. Wreszcie po raz kolejny i chyba już zbędny dodajemy, że skrzynia biegów Eurotronic II ZF jest świetna i idealnie dopasowana do parametrów wspaniałego silnika Cursor.
Podsumowanie
Bazując na swoim układzie napędowym, który już wielokrotnie udowodnił wysoką jakość, Stralis wysunął nowe argumenty w kwestii kabiny i komfortu przebywania w niej. Kierowca ma do dyspozycji coraz lepsze rozwiązania dotyczące ustawienia przestrzennego i inteligentnego zagospodarowania kabiny jak również coraz większy komfort. Podczas jazdy należy jeszcze raz przytoczyć argument dobrej przyczepności do drogi, przyjemnego prowadzenia pojazdu przez całą drogę i przede wszystkim niskiego zużycia paliwa. Na szczęście udoskonalenia tego typu nigdy nie zostaną zaprzestane i dlatego już teraz można się cieszyć na myśl o nowej tablicy rozdzielczej i jeszcze wyższym poziomie wykończenia wnętrza, co pozwoli na zdecydowane zbliżenie się do najlepszych aut na tym poziomie.
Pierre-Yves Bernard
Fot. Erik Duckers
IVECO Stralis - zużycie paliwa (pogoda: min. 18°C max 30°C)
Topografia |
Długość odcinka testu km |
Średnia prędkość km/h |
Średnie zużycie paliwa l/100 km |
Iloraz (współczynnik) rezultat ekonomiczny |
Autostrada z lekkimi wzniesieniami | 174,9 | 87,65 | 26,03 | 3,367 |
Autostrada z lekkimi wzniesieniami | 196,3 | 87,91 | 29,43 | 2,987 |
Autostrada z wysokimi wzniesieniami | 205,7 | 84,92 | 32,26 | 2,632 |
Autostrada z wysokimi wzniesieniami | 172,6 | 85,03 | 31,12 | 2,732 |
Suma | 749,5 | 86,36 | 29,76 | 2,902 |