Volvo FE 320 Euro 5

Volvo FE 320 Euro 5

Test_Volvo

Wyprodukowany w lipcu 2006 Volvo może uchodzić za nowość, ponieważ gama, z której się wywodzi nie istniała wcześniej. Z drugiej strony, nie jest to pojazd zupełnie nowy, ponieważ FE w większości został skonstruowany na bazie istniejącego już modelu, a mianowicie jego francuskiego kuzyna. Dokonanie takiego wyczynu, było możliwe tylko dzięki ścisłej współpracy całego zespołu tej marki.


Oczywiście FE upomniał się o swoją własną tożsamość, którą udało mu się zdobyć dzięki pewnym konkretnym punktom. Uplasowany w kategorii od 18 do 26 ton model ten zajął miejsce między FL i FM. Lżejszy i ze znacznie zwiększoną pojemnością pojazd ten stał się dobrą alternatywą dla FM w kilku konkretnych przypadkach.

Wspólny motor
Blok D7E pochodzenia Deutz, który zainstalowany jest w FE, stanowi również wyposażenie modelu FL. Jest to klasyczny sześciocylindrowy silnik w układzie rzędowym z czterema zaworami na cylinder o pojemności skokowej 7,2 litra. Poza dwoma mocami silnika 240 KM i 260 KM, które są wspólne z modelem FL, FE posiada również mocniejszą wersję 320 KM. Moc tę uzyskuje przy 2.300 obr./min. podczas gdy maksymalny moment obrotowy wynosi 1200 Nm przy pracy silnika od 1200 do 1700 obr./min.
Warte odnotowania jest również, że system elektronicznego wtrysku działa tutaj pod wysokim ciśnieniem (1.800 bar).
Model ten dysponuje dwiema mechanicznymi skrzyniami biegów do wyboru: jedna 6 biegowa dla wersji 240 KM i 280 KM i druga 9 biegowa dla trzech mocy silnika (240, 280, 320 KM). Również na tym poziomie proponuje się wersję automatyczną (Allison) z 6 biegami dla wszystkich trzech mocy. Tylko kwestią czasu jest pojawienie się wersji z automatyczną skrzynią biegów I-Shift

Bezpieczeństwo
Test_Volvo4Klasyczny system hamulcowy składa się z hamulców pneumatycznych tarczowych z otworami wentylacyjnymi, które to hamulce znajdują się we wszystkich kołach. Do tego jest jeszcze hamulec na wydechu, który może zatrzymać pojazd o mocy 130 kW (177 KM) przy 2800 obr./min. Może on być używany sam lub w połączeniu z hamulcem najazdowym, będącym w stanie zatrzymać auto o mocy 188 kW (256 KM) przy 2800 obr./min. Wybór ostatniej możliwości nie tylko zwiększa bezpieczeństwo. Jego prawidłowe użycie pozwala również na maksymalnie wydłużone działanie hamulca klasycznego. Z automatyczną skrzynią biegów taka wersja jest do zaakceptowania.
System hamowania elektronicznego EBS chroni funkcjonowanie takich urządzeń jak ABS, blokada przekładni różnicowej (dyferencjału), sprzęganie hamulca i spowalniacza. Pozwala to na szybkie i równomierne hamowanie ograniczając jednocześnie zużywanie się hamulców. Pomoc taka jest bardzo wskazana zwłaszcza, kiedy kierowca musi przejechać przez miasto gdzie nieustannie rusza i hamuje.

Ergonomia i komfort
Z pewnością podobieństwo zewnętrzne z Premium Distribution jest oczywiste, mimo, że osłona chłodnicy oraz zderzak gwarantują modelowi FL jego własną tożsamość w gamie Volvo. W modelu tym proponowane są trzy rodzaje kabin w zależności od potrzeb klienta: krótka, komfortowa oraz wyposażona w kuszetkę.
Wysokość wnętrza (1620 mm) oraz szerokość (2300 mm) są takie same dla wszystkich trzech modeli, ale inna jest długość każdego z nich 160 mm, 2000 mm, oraz 2200 mm dla propozycji z kuszetką, aktualnie testowanej. Jest ona przeznaczona do średniej i dużej dystrybucji i pozwala na spędzenie nocy w wygodnych warunkach, ponieważ rozmiar kuszetki to 780 x 2000 mm. Kabina z kuszetką jest zarezerwowana dla modelu FE, natomiast model FL jest wyposażony w wersję podwójnej kabiny (7 osobowej).

Test_Volvo2 Test_Volvo5 Test_Volvo7

Komfort w linii Volvo
Wejście do pojazdu odbywa się po dwóch szerokich i bezpiecznych stopniach. Pierwszy stopień znajduje się na wysokości 280 mm, natomiast całkowita wysokość schodów wynosi 970 mm, co pozwala na wygodne wchodzenie i wychodzenie z kabiny. Będąc w kabinie, natychmiast można rozpoznać szwedzką jakości wykończenia, zwłaszcza patrząc na tablicę rozdzielczą i kierownicę. Układ sterowania przypomina ten z modelu Premium, z takimi elementami jak na przykład dodatkowy hamulec po lewej stronie. Przekładnię ręcznej skrzyni biegów znajdujemy po prawej stronie kierowcy, a tuż za nią jest umieszczony hamulec ręczny.
Jeśli kierowca jest przyzwyczajony do sterowania skrzynią biegów w kierownicy i umiejscowienia hamulca ręcznego na tablicy rozdzielczej to w tym modelu ma się wrażenie powrotu do przeszłości.
Pomimo średniej klasy pojazd został wyposażony w luksusowy fotel kierowcy wzorując się na modelach z gamy FM i FH. Przejście z jednej strony auta na drugą utrudnione jest przez mocno uwypuklony tunel silnika i wystającą gałkę skrzyni biegów, toteż kiedy kierowca chce przejść z jednej strony auta na drugą, zrobi to z pewnością szybciej i łatwej obchodząc pojazd na zewnątrz.
Identyczna z modelem FM i FH tablica rozdzielcza jest jasna i czytelna. W zasięgu ręki są wszystkie niezbędne gałki do sterowania. W przypadku kabiny z kuszetką, miejsca na schowki (poza kilkoma możliwościami na tablicy rozdzielczej) znajdują się pod kuszetką, oraz nad przednią szybą (na środku oraz po prawej stronie). Niestety nie zastosowano tutaj sprytnego rozwiązania, które pozwoliłoby na umieszczenie dokumentów w łatwo dostępnym miejscu.
Podsumowując, wysoka jakość urządzeń i solidne wykończenie modelu FE nie jest nowością ani niespodzianką w przypadku pojazdów tej marki.

Parametry i zużycie paliwa
Zawsze warto zapoznać się z możliwościami danego pojazdu po to, żeby móc z niego jak najlepiej korzystać. Należy, więc wiedzieć, że maksymalną moc model ten osiąga przy 2300 obr./min. a maksymalny moment obrotowy uzyskuje w przedziale między 1200 a 1700 obr./min. oraz że dysponujemy 75 proc. mocy już przy 1000 obr./min.
W przypadku pojazdów dalekobieżnych maksymalny moment obrotowy można osiągnąć już od około 1000 obr./min do 1300, 1400 a nawet 1500 obr./min. Wniosek z tego płynie taki, że warto czasami zrezygnować z dobrych przyzwyczajeń i ośmielić się na jazdę z większą prędkością po to, aby zachować prawidłowe parametry, zwłaszcza gdy ukształtowanie terenu staje się trudniejsze do jazdy.
Jednym ze sposobów na zmniejszenie zużycia paliwa jest odpowiednie wyposażenie pojazdu po to, żeby ograniczyć opór powietrza. W tym wypadku, testowany model FE został wyposażony w uchylne okienko w dachu i boczne osłony nadwozia. Końcowe rezultaty są następujące: 26,19 l/100 km przy średniej prędkości 72,73 km/godz. Analiza poszczególnych etapów podróży pozwoli na uchwycenie skrajności: 22,12 l na autostradzie przebiegającej po płaskim terenie (etap 4 testu) i 37,52 l podczas pierwszego etapu, kiedy ukształtowanie terenu było dużo trudniejsze ze względu na wzniesienia. Ten dobry wynik uzyskany przy dwustulitrowym zbiorniku paliwa oznacza, że kierowca może przejechać 750 km, a tym samym przepracować cały dzień bez konieczności tankowania. Prędkość przelotowa z uwzględnieniem ograniczeń prędkości i objazdów na trasie jest, zatem prawidłowa.
Wybór technologii SCR i przynależność do segmentu pojazdów pół-ciężkich nie pozwala pominąć kwestii paliwa AdBlue. Bardzo skromny, (ale wystarczający) 20 litrowy bak jest na wyposażeniu tego modelu, a rezultaty po 297 km są następujące: 4,28 kg, lub w przeliczeniu na paliwo płynne 3,89 l. Zatem średnia wynosi 1,30 l na 100 km, ze współczynnikiem 4,98 proc.  w porównaniu z normalnym paliwem.

Wrażenie podczas jazdy
Test_Volvo1O ile model FL sprawiał wrażenie dużej ciężarówki, to w przypadku FE nie ma o tym mowy. Uczucie, że jest się w ciężarówce jest oczywiście bardzo realne. Kierowca może wygodnie usiąść w swoim fotelu porównywalnym do foteli z gamy aut o najwyższym standardzie, podziwiając ogólną ergonomię stanowiska pracy z kierownicą i różnymi przyciskami sterowniczymi, które łatwo podchodzą pod rękę. Dobra widoczność tarcz na tablicy rozdzielczej zależy od wzrostu kierowcy, gdyż w niektórych przypadkach tarcze mogą być częściowo przysłonięte przez kierownicę. Jeśli chce się tego uniknąć należy liczyć się z dyskomfortem podczas jazdy.
Widoczność podczas jazdy jest bardzo dobra i dodatkowo wzmocniona przez szybę umieszczoną w dolnej części drzwi pasażera. Oprócz tego mała kamera dyskretnie umieszczona na prawym lusterku wstecznym uruchamia się wraz z włączeniem kierunkowskazu, co daje kierowcy, za pomocą ekranu z prawej strony kierownicy zwiększoną widoczność. Wszystko byłoby świetnie gdyby lusterko wsteczne umieszczone nad przednią szybą było skuteczne stu proc. Niestety jego skuteczność jest bardzo dyskusyjna, ponieważ w przypadku równoczesnego użycia osłony przeciwsłonecznej, staje się bezużyteczne.
Zadowolenia dostarcza jednak mocny i sprawnie działający hamulec silnika i hamulec najazdowy przyczepy. Ich prostą obsługę zapewnia cienka przekładnia umieszczona po lewej stronie kierownicy (1 przełożenie dla hamulca na wydechu i 2 przełożenie dla hamulca najazdowego). Doradza się wybór hamulca najazdowego przyczepy, bo nawet bez odpowiedniej prędkości obrotowej dla jego użycia (2800 obr./min.) i prawidłowego przygotowania pojazdu do zjazdu ze wzniesienia, sprawdza się on doskonale.
Można również w pełni korzystać z wysokiego standardu kabiny kierowcy, który daje się odczuć podczas jazdy na krótkich i długich trasach. Na potwierdzenie można wymienić choćby dobre wyciszenie i zawieszenie pojazdu. Nasz testowany model wyposażony jest w poduszki zarówno z przodu jak i z tyłu przyczepy. Natomiast zawieszenie ciągnika jest mechaniczne (4 punkty na resorach). Wreszcie należy podkreślić, że łatwość i poręczność użycia najbardziej technicznych części modelu FE jest godna podziwu (może wszystkim służyć za przykład).

Skrzynia OK, ale … ręczna
Przyzwyczajenie do przemierzania testowej trasy przejazdowej w Ardenach na automatycznej skrzyni biegów sprawiło, że przejazd tej samej trasy na jej ręcznej wersji nie był wcale taki łatwy. Trudności nie nastręcza sama skrzynia biegów, która jest bardzo dobrej jakości, ale konieczność ciągłej ręcznej obsługi biegów i potrzeba skupienia się na tej czynności, podczas gdy uwagę przyciąga jeszcze wiele innych ważnych czynników składających się na bezpieczną jazdę. Można się również przekonać, że automatyczna skrzynia biegów bez wątpienia odczuwalnie zmniejsza poziom stresu podczas całego dnia pracy. Również zarządzanie prędkością obrotową silnika podczas hamowania, pozwala zdać sobie sprawę z dużo większej szybkości automatycznej skrzyni biegów.

Podsumowanie
Z pewnością Volvo FE nie ma nowego wyglądu, ponieważ jest zainspirowany swoim kuzynem. Ale mimo tych rodzinnych więzów ma on również swoją tożsamość. Korzystając z atutów rodzinnych, stał się on bardziej dojrzałą wersja swojego kuzyna, co pozwala mu przysłonić wielkość jego starszego brata FM. Bardzo komfortowy, poręczny i łatwy w obsłudze, oferuje kierowcy doskonałą widoczność. W przyszłości model FL z pewnością jeszcze awansuje, jeśli zostanie wyposażony w automatyczną skrzynię biegów I-Shift.


Pierre-Yves Bernard
Fot. Erik D
uckers

 

T-B-New-Logo-140x80

 

 

Volvo FE - dane techniczne

Silnik
Typ Volvo D7 E Euro 5
Konfiguracja 6-cylindrowy rzędowy
Wtrysk Bezpośredni
Średnica cylindra 108 x 130 mm
Pojemność skokowa 7200 cm3
Kompresja 18:1
Maksymalna moc 320 KM
Przy prędkości obrotowej silnika 2300 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 1200 Nm
Przy prędkości obrotowej silnika 1200-1700 obr./min.

Elektryka
Napięcie robocze 24 V
Baterie    2 x 12v/224 Ag
Alternator 100 A
Rozrusznik 5 kW

Sprzęgło
Typ jednotarczowy suchy
Charakterystyka    CS43B-O
Średnica 430 mm

Skrzynia biegów
Typ ZTO 1109 / ręczna
Biegi 8 + 1
Redukcja pierwszego biegu 6,58:1
Redukcja wyższego biegu    0,75:1
Redukcja wstecznego biegu 8,97:1

Oś przednia
Typ FAL7.5
Kąt obrotu 47°
Obciążenie 7500 kg

Oś tylna
Typ Hypoide / Volvo RSS1344B
Redukcja 4,63:1
Obciążenie 13 000 kg

Układ kierowniczy
Charakterystyka    ze wspomaganiem / obudowa (osłona) ZF8098       
Średnica kierownicy 450 mm

Zawieszenie
Charakterystyka - przód    pneumatyczne / 2 poduszki
Charakterystyka - tył pneumatyczne / 2+2 poduszki

Hamulce
Charakterystyka    tarcze na wszystkich kołach
Hamulec bezpieczeństwa EBS
Hamulec ręczny Resory na tylnych kołach
Hamulec silnika    188 kW do 2800 obr./min.    

Koła i opony
Rozmiar wieńcy koła 22,5 cale
Rozmiar opon 315 / 70 R 22,5

Kabina
Typ - Volvo L3H1 Sleeper
Zawieszenie - Mechaniczne z 4 punktami na resory
Fotel kierowcy - Komfortowy z wbudowaną w oparcie poduszką na wysokości głowy kierowcy
Podstawowe wyposażenie    Centralny zamek, elektryczne tylne lusterka, elektryczne szyby, schowki pod kuszetką + w drzwiach + szafeczki nad przednią szybą, kuszetka, radio, CD, GPS, kit GSM, …

Wymiary i masy:
Ciężar wg ustawienia biegów (kg) 10 790
DMC (mm) 26 000
Długość (mm) 10 216
Rozstaw osi kół (mm) 4750
Szerokość (mm) 2550
Wysokość (mm) 3565
Szerokość użytkowa (mm)    2090    
Wysokość użytkowa (mm) 1250
Szerokość użytkowa schodów (mm)    280/340/350
Kuszetka dolna (mm) 780x2.020
Ustawienia 20-100