Ciężarowe czerwiec

Optymistyczne wieści z branży nowych ciężarówek

W czerwcu 2022r. zarejestrowano 2911 pojazdów użytkowych pow. 3,5 t, tj. więcej, niż przed rokiem (wzrost 8,9%) i mniej o 5%, niż w maju br. W ostatnim miesiącu samochody ciężarowe zakończyły miesiąc z 11,1% wzrostem.


Samochodów ciężarowych przybyło 2802 szt. Był to drugi najwyższy rezultat analogicznego miesiąca w historii notowań po czerwcu 2019r kiedy zarejestrowano 3311 szt. Rynek autobusów zmniejszył się zdecydowanie o -27,3% r/r i osiągnął rezultat 109 szt. Od początku roku był to trzeci miesiąc ze spadkiem po lutym (-28,1%) i marcu (-34,6%). Pozostałe notowały wzrosty: styczeń br.+14%, marzec +36%, kwiecień +13%. Osiągnięty poziom był niższy nawet od wyniku z czerwca 2020, w pierwszym roku pandemii, kiedy zarejestrowano 139 szt. Zapaść na rynku autobusów trwa od lipca 2019 r: jeszcze w czerwcu tegoż roku zarejestrowano 396 szt. Rynek autobusów jest mocno niestabilny. Negatywny trend niestety dominuje na przestrzeni ostatnich trzech lat. Wydaje się, że sytuacja geopolityczna nie wpłynie na jego odwrócenie.
Na ogólny wzrost liczby rejestracji samochodów ciężarowych złożyły się dobre wyniki wszystkich kategorii: ciągników, podwozi i samochodów specjalnych. Rejestracje ciągników samochodowych wzrosły w czerwcu o +3,2% r/r podtrzymując dodatni wynik zanotowany w maju (+4,8%). W poprzednich miesiącach ten segment notował spadki: w lutym br. zmniejszył się o 22,1%, w marcu o 21%, a w kwietniu o 21,8%. W okresie od października 2020 r. do stycznia br. rejestracje ciągników rosły nieprzerwanie. Podwozi do samochodów ciężarowych przybyło zdecydowanie więcej w porównaniu z czerwcem ub.r. (+31,5%), a liczba niewiele ważących podwozi samochodów specjalnych podwoiła się. Dostawy łącznie wszystkich ciężarówek do odbiorców objęły 2802 szt.

Od początku 2022 roku przybyło 16 215 szt. nowych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5 t. co oznacza spadek (-2,8%) w skali roku. W grupie samochodów ciężarowych rejestracji było 15 610, mniej o 2,5% niż w tym samym okresie 2021 r., a grupa autobusów zmniejszyła się w tym czasie o -8,9% (do 605 szt.).

W czerwcu 2022 r. w rankingu marek wśród podwozi samochodów ciężarowych i specjalnych (kompletnych lub skompletowanych), których rejestracje wyniosły 798 szt. wobec 581 rok wcześniej, pierwsze miejsce zajęło IVECO (156 szt.) z 64% wzrostem r/r. Drugie było Volvo (134 szt.) i trzeci Mercedes-Benz 123 szt. Czwarte miejsce w tej grupie zajął MAN po wydaniu 120 szt. a piąte należało do marki Scania - 104 szt. Szósta pozycja przypadła Renault 75 szt. a kolejny był DAF, który wydał 50 szt.
W grupie 7 marek, pięć zanotowało wzrost: Volvo Trucks +79%, IVECO +64%, Mercedes-Benz Trucks +64%, Scania +58% i Renault +295%. Reszta marek zanotowała spadki od -10% w przypadku MAN do -30% w przypadku DAF-a.

Wśród ciągników samochodowych w czerwcu 2022 r. najwięcej zarejestrował DAF Trucks (556 szt.; +148% r/r: -22% m/m), następny Mercedes-Benz Trucks 463 szt. (+6% r/r i +0% m/m) i Volvo Trucks 411 szt. (+21% r/r i -19% m/m). Kolejna była Scania po wydaniu 176 szt. (-54% r/r; +1% m/m), a za nią Renault Trucks (168 szt.; +44% r/r i +42% m/m) zamyka pierwszą piątkę.

W ogólnym rankingu marek w czerwcu 2022 r. w grupie samochodów o DMC powyżej 3,5 t na pierwszym miejscu DAF - wydał 611 szt. i uzyskał 22% udz. w rynku, ze wzrostem +102% r/r. Zyskał 9,8 pkt. proc. udziału. Za nim Mercedes-Benz 586 szt. (+14%). Jego udział (21%) był wyższy niż w ub.r. o 0,5pkt. proc. Za nim Volvo
zarejestrowało 545 szt. (+32%) uzyskało 19% udział w rynku, i zyskał 3 pkt. proc. Czwarta SCANIA 280 szt. (-33%), która zajęła 10% rynku. Piątkę zamknęła Renault Trucks po rejestracji 243 szt. (+79%) wobec 136 szt. rok wcześniej.

W grupie używanych ciężarówek o DMC pow. 3,5 t sprowadzanych do Polski z zagranicy, w czerwcu 2022 r. zarejestrowano 2385 szt. przy 18% spadku.
W ostatnim miesiącu br. w całej grupie wyróżniliśmy 2188 szt. samochodów ciężarowych (-19,6% r/r; +5,3% m/m) i 197 autobusów (+4,8% r/r; -33,7% m/m).
Od początku 2022 r. sprowadzono 14 778 szt. używanych pojazdów użytkowych (-18,9%; -3 437 szt.), w tej liczbie znalazło się 13 226 samochodów ciężarowych (-23,1%; -3 966 szt.) i 1552 autobusy (+51,7%; +529 szt.). Wszystkich sprowadzonych używanych pojazdów użytkowych pow. 3,5t było o 8,9% mniej niż zarejestrowano w tym czasie nowych.

Rynek autobusów osiągnął w czerwcu 2022 r. 109 rejestracji (-27% r/r). To poziom niższy (-41 szt.) od wyniku z czerwca ub.r. kiedy zarejestrowano 150 szt. i wyższy niż w maju br. o 24 szt. W ogólnym rankingu marek w czerwcu 2022 r. przewodził MERCEDES-BENZ (39 szt.; -13%), drugi Solaris po rejestracji 33 szt., a trzeci MAN po rejestracji 15 szt.

Przeczytaj też:
FORD TRUCKS F-LINE następca serii Cargo Ford Trucks w oparciu o analizę zapotrzebowania rynku, wymagań klientów oraz regulacji prawnych na rynkach europejskich, nieustannie wprowadzania zmiany w swoich pojazdach.
Tytuł Dealer Roku DAF 2024 otrzymał serwis z Rzeszowa DAF Trucks Polska już od 13 lat nagradza czołowych dealerów marki w Polsce. W tym roku najlepszymi wynikami we wszystkich kluczowych aspektach działalności może pochwalić się oddział Grupy Wanicki z Trzciany pod Rzeszowem.
Wóz pożarniczy Rosenbauer na podwoziu Scania pracuje dla Grupy Azoty S.A. Samochód ten jest drugim wspólnym projektem firmy Rosenbauer Polska i Grupy Azoty S.A.
Nowe przepisy dotyczące pojazdów nienormatywnych W dniu 17 lutego 2024r. wchodzą w życie nowe przepisy w sprawie pilotowania pojazdów nienormatywnych.
Dwa DAF-y LF w służbie Ośrodka Szkolenia Ochotniczej Straży Pożarnej Członkowie Ochotniczych Straży Pożarnych z województwa mazowieckiego mogą wziąć udział w szkoleniach, które przygotują ich do podniesienia kwalifikacji i uzyskania prawa jazdy kategorii C.
DAF ogłosił zdobywców nagrody International Dealer of the Year 2024 Na międzynarodowym spotkaniu dealerów DAF tytuł najlepszego dealera otrzymała polska spółka ESA Trucks Polska.
Współpraca Hyundai i IVECO - powstanie elektryczny lekki samochód dostawczy Hyundai Motor Company i IVECO Group ogłosiły podpisanie umowy na dostawę elektrycznego lekkiego samochodu dostawczego IVECO dla Europy, opartego na platformie Hyundai Global eLCV.
Nowy, mocniejszy silnik do Volvo FH16 również na biopaliwa Volvo Trucks wprowadza nowy silnik dedykowany do kultowego modelu Volvo FH16.
Zmiana naliczania opłat drogowych w Czechach Opłata za przejazd w Czechach dla pojazdów powyżej 3,5 t zostanie powiększona o składnik opłaty za wytwarzanie emisji CO2.