Ekonomia współdzielenia w przedsiębiorstwach. Czy należy zmienić myślenie?

Ekonomia współdzielenia

Co czwarta firma chce dzielić się swoimi maszynami, autami a nawet pracownikami z innymi firmami. Świat idzie w kierunku używania, a nie posiadania, i przedsiębiorcy z sektora MŚP chcą się w ten trend wpisać.

 

Z raportu EFL "Cyfrowa (r)ewolucja na rynku leasingu. Pod lupą" wynika, że w perspektywie 5 lat wspólne użytkowanie zyska dwukrotnie więcej entuzjastów. Dziś korzysta z niego 10% firm, za 5 lat planuje już 26%. Przedsiębiorcy są skłonni dzielić się maszynami, samochodami a nawet pracownikami. Eksperci zwracają uwagę, że potencjał współdzielenia jest nieograniczony, a pandemia może ten trend tylko wzmocnić.

Wojciech Przybył, członek zarządu EFL:
- Ekonomia współdzielenia to obszar, który w przypadku wielu firm będzie służył do rozwoju nowych modeli biznesowych. Z jednej strony ułatwi prowadzenie działalności i zoptymalizuje koszty, z drugiej zaś da nową przestrzeń do rozwoju biznesu. Katalizatorem dynamicznego rozwoju tej formy był kryzys finansowy w 2008 roku, a także potrzeba oszczędzania i lepszego wykorzystania zasobów. W Polsce na razie jesteśmy na początku drogi, ten trend dopiero się kształtuje i nabiera rozpędu. Głównie za sprawą gospodarki. Rosnące koszty prowadzenia działalności, w szczególności koszty pracy, a z nią świadomość, że czas to pieniądz, sprawiają, że coraz więcej przedsiębiorców spogląda w kierunku ekonomii współdzielenia. Przyszłością̨ jest rozwój wspólnego użytkowania w mikrospołecznościach np. w zakresie korzystania z energii czy samochodów w sąsiadujących biznesach.


Z raportu EFL "Cyfrowa (r)ewolucja na rynku leasingu. Pod lupą" wynika, że dziś wspólne użytkowanie aktywów razem z innymi przedsiębiorcami w celu redukcji kosztów nie jest jeszcze tak popularne. Korzysta z niego tylko co dziesiąty przedsiębiorca z sektora MŚP. Jednak w przyszłości może to się zmienić – 26% firm planuje być z tą formą „za pan brat”. W szczególności dotyczy to najmłodszych przedsiębiorców, którzy znacznie rzadziej korzystają i zamierzają korzystać z tradycyjnych form finansowania inwestycji takich jak kredyt czy zakup za gotówkę. Zetki dużo bardziej niż starsi koledzy są przekonane do możliwości wspólnego użytkowania aktywów. Dziś już 39% korzysta z tego rozwiązania, podczas gdy w pozostałych pokoleniach od 1% do 4%.
Biorąc pod uwagę branże, dziś wspólne użytkowanie ma najwięcej zwolenników w budownictwie i handlu (odpowiednio 15% i 14% wskazań), a najmniej w produkcji (6%). W ciągu 5 lat ta forma dostępu do aktywów najbardziej zyska w transporcie i logistyce (38%) oraz handlu (31%).

W celu obniżenia kosztów MŚP najczęściej są gotowe współużytkować maszyny i urządzenia (86%) oraz samochody (72%). Podium domyka sprzęt IT (62%). Rzadziej firmy chciałyby się dzielić z innymi powierzchniami biurowymi (44%) oraz pracownikami (29%). I tu ponownie widać pokoleniowe różnice. Najmłodsi przedsiębiorcy zdecydowanie bardziej niż starsi byliby otwarci na współużytkowanie powierzchni – 2 na 3 Zetki są skłonne dzielić się swoim biurkiem, podczas gdy na taki krok zdecydowałby się tylko co czwarty przedstawiciel pokolenia Baby Boomers. Podobnie jest w przypadku pracowników – 46% Zetek i tylko 15% BB byliby skłonni podzielić się nimi z innymi przedsiębiorcami.
Podobnie od dłuższego czasu działa wynajem narzędzi dla branży budowlanej, zmienia się też wynajem powierzchni biurowych. Powierzchnie nie są przeznaczone tylko i wyłącznie dla jednego nabywcy. Są też miejsca coworkingowe, gdzie w ciągu dnia, tygodnia pracuje wiele różnych osób czy różnych firm. I oni dzielą tę powierzchnię między sobą.

 

 

Przeczytaj też:
Martin Lundstedt, Volvo Group - nowym przewodniczącym Rady ds. Pojazdów Użytkowych ACEA

Wczoraj Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) wybrało Martina Lundstedta, dyrektora generalnego Volvo Group, na przewodniczącego rady ds. pojazdów użytkowych na nadchodzący rok.

Przedsiębiorcy wybierając firmowe auta, patrzą przede wszystkim na cenę zakupu

Cena jest obecnie głównym kryterium decydującym o wyborze samochodów w firmach z sektora MŚP - wynika z badania zrealizowanego przez Instytut Keralla na zlecenie Carefleet S.A.

Samochody jak kostki lodu

Kilkadziesiąt samochodów, pokrytych grubą warstwą lodu, zostało rozładowanych ze statku, który 27 grudnia przybył do Władywostoku z Japonii.

Mocna konkurencja na rynku transportowym - jak sobie skutecznie z nią radzić?

Pomimo wielu przeciwności, z którymi muszą się borykać branża TSL, można zaobserwować, że wolumen przewozów u polskich przewoźników systematycznie wzrasta.

Ubezpieczenia OC i AC w 2022 roku - jakie zmiany?

Nie jest wykluczone, że drożejące samochody, części do nich i usługi serwisowe wpłyną na ceny ubezpieczeń komunikacyjnych w 2022 roku. Ale także wraz ze wzrostem płacy minimalnej, w przyszłym roku, urosną także kary za brak obowiązkowego OC.

Badanie Verizon Connect

Nikogo nie trzeba już przekonywać, że dzięki telematyce organizacja pracy jest bardziej wydajna i łatwiejsza. Firmy odnotowują również zmniejszenie liczby wypadków, a 52% – obniżenie kosztów paliwa.

Transport obciążony ponad normę - do udźwignięcia już 1,2 mld zł zobowiązań

Według danych Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej, w pandemii długi firm transportowych wzrosły o 27% i obecnie przekraczają już 1,2 mld zł.

Przedsiębiorcy ustawiają się w kolejkach do firm leasingowych, żeby jeszcze w tym roku rozliczyć leasing. Dlaczego?

Jak szybko zmienić leasing na kredyt samochodowy - podpowiadamy...

Kierowcy ciężarówek czekający na pod rampą tracą cały dzień, a ile tracą szukając wolnego parkingu?

Jedna godzina dziennie na znalezienie parkingu, 20 godzin tygodniowo na czekanie na rozładunek.

Wyszukiwarka

Informacje