Poznajemy MAN-a TGS Nowej Generacji

Nowy MAN TGS

Istnieje ogromna różnorodność zastosowań, w których można wykorzystać pojazdy MAN TGS. 

W tym artykule skupimy się na zastosowaniach budowlanych i komunalnych, gdyż model TGS, a zwłaszcza jego podwozia, są najczęściej wybierane przez użytkowników segmentu pojazdów specjalnych, zastosowań komunalnych czy budowlanych.

Nowa generacja pojazdów ciężarowych MAN została zaprojektowana w taki sposób, aby jeszcze dokładniej dopasować je do indywidualnych potrzeb różnych branż. W związku z tym klienci mogą korzystać z wyjątkowej wiedzy, którą posiada MAN Truck & Bus - jeden z liderów w podwoziach ciężarowych.

Z istotnych szczegółów, które posiada Nowa Generacja pojazdów TGS do ciężkich zastosowań, na uwagę zasługuje trzyczęściowy stalowy, łatwo demontowalny zderzak. Sprawia on wrażenie mocnego i solidnego, a jednocześnie harmonijnie wtapia się w wygląd nowego przodu pojazdu. To samo dotyczy reflektorów. W modułowej konstrukcji nowych ciężarówek również lampy podlegają unifikacji. Wszystkie wersje pojazdów mogą być w technologii LED. W najnowszych pojazdach dostępne są światła LED: mijania, światła drogowe, światła do jazdy dziennej, światła nawigacyjne i kierunkowskazy, a także listwa świetlna ze światłami przeciwmgielnymi i zakrętowymi. Osłony ochronne, w zależności od modelu i wyposażenia, chronią reflektory przed uszkodzeniem przez kamienie lub innego rodzaju uszkodzenia.

Wygląd nowej generacji pojazdów MAN przyciąga wzrok, ale dużo ważniejsza jest funkcjonalność samochodów. Użytkownicy z branż budowlanych wiedzą, co jest naprawdę ważne. Ciężarówki wymagają dużego prześwitu, co z kolei może utrudniać wsiadanie i wysiadanie z kabiny. W związku z tym nowy układ stopni w kształcie schodów przeszedł metamorfozę. Stopnie są szersze i umieszczone bliżej wycięcia na koło. Umożliwia to bardziej ergonomiczne i bezpieczniejsze wchodzenie do kabiny. Najniższy stopień, który często może ulec uszkodzeniu podczas jazdy w terenie, jest teraz wyposażony w funkcję wychylania. Zaczepy mocujące są wykonane z elastycznego materiału, dzięki czemu mogą się odkształcać, gdy dotkną twardego podłoża. Pozostałe stopnie są wykonane ze szczególnie odpornego na warunki atmosferyczne, czarnego tworzywa sztucznego i mają krawędź do skrobania brudnych podeszew. Oznacza to, że mniej brudu trafia do kabiny. Cechą ułatwiającą wsiadanie jest też duży kąt otwarcia drzwi, wynosi on aż 89 stopni.

Nowy MAN TGS

Kiedy wejdziemy już do kabiny, wewnątrz przywita nas mieszanka chłodnych, szarych odcieni (odcień Moon Grey). Projektanci od wzornictwa kierowali sie tu przede wszystkim funkcjonalnością. Powierzchnie poszczególnych elementów wewnątrz kabiny od wyglądają na praktyczne, solidne i łatwe w utrzymaniu. Jeśli wolisz cieplejsze kolory, wnętrze kabiny jest również dostępne w kolorze Desert Beige, który jest bardziej jasnym, piaskowym kolorem.

Zajmujemy miejsce kierowcy. Warto zwrócić uwagę na zupełnie nową generację foteli. Można tu szybko i łatwo znaleźć wygodną pozycję, przesuwać go do przodu i do tyłu w zakresie od 50 do 230 mm, a wysokość siedzenia można regulować w zakresie 120 mm. Oznacza to, że niezależnie od tego, czy kierowca jest wysoki, czy mniejszy, może siedzieć w wygodnej i przyjaznej dla pleców pozycji.

Potrzeby kierowców o różnym wzroście uwzględnia również zwiększony zakres regulacji nowej wielofunkcyjnej kierownicy. W celu zapewnienia indywidualnej i wygodnej pozycji za sterami ciężarówki, wysokość koła można regulować w zakresie 110 mm. Pozycję kierownicy można zmieniać w zakresie od 20 stopni do 55 stopni. Gdy pojazd jest zaparkowany, kierownicę można całkowicie wychylić do przodu, jest ona wówczas prawie w poziomie. Na wielofunkcyjnej kierownicy znajdują się przyciski do sterowania tempomatem (z różnymi funkcjami dodatkowymi) oraz zestawem informacyjno-multimedialnym np. wskaźnik obciążenia osi lub istotne dane o stanie przyczepy, połączeniem telefonu, radia itp. Funkcje multimedialne są pokazane na prawym wyświetlaczu, który ma rozmiar 8 cali lub opcjonalnie jest 12-calowy. Funkcje dotyczące pojazdu wyświetlane są na centralnym wyświetlaczu pomiędzy tarczą prędkościomierza i obrotomierza. Tam znajdziemy również informacje dotyczące działania aktywnego tempomatu czy też asystenta linii bocznych.

Multimedia w ciężarówkach MAN można obsługiwać za pomocą nowego systemu MAN SmartSelect, który jest wyposażony w funkcję panelu dotykowego. Kierowca może poruszać się po menu głównym za rozkładanego pokrętła umieszczonego w środkowej części kokpitu. Ergonomiczny podparcie dłoni pomaga również kierowcy ustabilizować rękę obsługującą i zmniejszyć obciążenie ramienia. Aby kierowca nie mógł odrywać uwagi od ruchu drogowego, jaki znajduje się przed nim, MAN nie oferuje ekranów dotykowych.

Ciężarówki MAN TGS Nowej Generacji są standardowo wyposażone w zintegrowany układ wspomagania nagłego hamowania (EBA) drugiej generacji. Od prędkości 15 km/h wzwyż EBA stopniowo ostrzega kierowcę o zbliżającej się kolizji, a w sytuacji zagrożenia automatycznie uruchamia hamowanie awaryjne. Wykorzystując połączenie danych z radaru i kamery. System prawie niezawodnie ocenia skomplikowane scenariusze ruchu drogowego i uruchamia hamowanie awaryjne tylko wtedy, gdy jest to naprawdę potrzebne.
Czujniki elektronicznego programu stabilności (ESP) pełnią określoną funkcję bezpieczeństwa, ponieważ stale monitorują stan ruchu pojazdu. Jeżeli istnieje ryzyko poślizgu czy też przewrócenia się pojazdu, system aktywuje hamulce poszczególnych kół w ukierunkowany sposób i w razie potrzeby zmniejsza moment obrotowy silnika. System ten zapewnia dodatkowe bezpieczeństwo podczas szybkich przejazdów po nierównych drogach. MAN oferuje ESP do pojazdów z osią przednią lub wleczoną, podwozii wieloosiowych, pojazdów 4-osiowych, a nawet do pojazdów z napędem na wszystkie koła.

Samochody ciężarowe TGL, TGS i TGX wyposażone w aktywne wspomaganie kierownicy MAN ComfortSteering mają również asystenta powrotu z pasa ruchu LRA, który aktywnie interweniuje, jeśli wydaje się, że ciężarówka niezamierzenie opuszcza pas i powraca do pasa ruchu. Jednak kierowca jest zawsze odpowiedzialny za kierowanie pojazdem i dlatego system wykrywa również, czy kierowca trzyma kierownicę. Całkowite puszczenie kierownicy system sygnalizuje najpierw komunikatem świetlno-dźwiękowym, a następnie dezaktywuje systemy wspomagające.

Adaptacyjny tempomat (ACC) pomaga w utrzymaniu właściwej bezpiecznej odległości podczas jazdy z prędkością około 15 km / h. W ciężarówkach MAN TGS i TGX dodatkowa funkcja Stop & Go automatycznie reguluje odległość od poprzedzającego pojazdu, gdy ciężarówki poruszają się z prędkością od 0 do 15 km / h, na przykład w wolno poruszającym się korku, i może nawet hamować, aby w razie potrzeby pojazd całkowicie się zatrzymał. To rozwiązanie jest bardzo wygodne w miastach, gdyż system odciąża kierowcę w ruchu o dużym natężeniu, co oznacza, że ​​może on poruszać się w korkach z mniejszym wysiłkiem.

Kierowcy modeli TGS i TGX mogą korzystać z systemu asystującego w korkach, będącego rozszerzeniem adaptacyjnego tempomatu ACC Stop & Go. Gdy ciężarówka jedzie z niską prędkością do 40 km/h, system ten aktywnie steruje niezależnie układem napędowym, hamulcami i układem kierowniczym, zwalnia pojazd, jeśli znajduje się za hamującym pojazdem - w razie potrzeby do zatrzymania - a następnie uruchamia pojazd ponownie. Dodatkowo, gdy działają mapy, system rozpoznaje topografię terenu i dostosowuje prędkość po wykryciu zakrętu a nawet ronda.

Firmy transportowe, które kupują do swojej floty nowy pojazd, taki jak wywrotka, hakowiec, transporter materiałów budowlanych lub mieszalnik samochodowy, mają bardzo jasne wyobrażenie o tym, które rozwiązanie pojazdu jest najbardziej odpowiednie do ich zadania transportowego. Niezależnie od tego, czy pojazd będzie używany do lekkich, średnich lub ciężkich zastosowań w segmencie budowlanym, czy do zastosowań z napędem na wszystkie koła nowy MAN TGS jest oferowany w klasie od 18 t do 51 t dmc.

W swoich seriach ciężarówek MAN oferuje również różne typy kabin, aby sprostać różnorodnym potrzebom. Najmniejsza kabina dzienna NN jest dostępna dla samochodów ciężarowych TGS i ma najlepsze zastosowanie do transportu lokalnego i dystrybucyjnego. Bardziej wszechstronna jest kabina FN, jest dłuższa (2,28 m) i przy małej wysokości, może pomieścić jedną leżankę. Kabina FM jest jeszcze bardziej przestronna (szerokość 2,44 m). Ma średnią wysokość, dzięki czemu, przy skromnym komforcie, pomieści już dwie leżanki. Duża kabina GN jest szczególnie polecana do użytku w segmencie budowlanym ze względu na jeszcze stosunkowo niewielką wagę.

MAN TGS NG - konfiguracje podwozi

Niezależnie od tego, czy podwozie jest przeznaczone pod wywrotkę, hakowca, pojazdu z zabudową dźwigową, betonomieszarki czy nawet pompy do betonu, w nowej generacji ciężarówek MAN, podwozie jest idealne do użytku do każdego zastosowania. Dzięki szerokiej gamie dostępnych rozstawów osi można zamontować wszystkie standardowe długości nadwozi. Ponadto istnieje możliwość indywidualnej regulacji ram.

Klienci mogą wybrać idealną dla siebie konfigurację. Model TGS ma najbardziej zróżnicowaną gamę konfiguracji podwozia i osi i jest dostępny jako podwozie dwu-, trzy- lub czteroosiowe, a także dwu- lub trzyosiowy ciągnik siodłowy gotowy do użytku we wszystkich obszarach zastosowania w budownictwie sektor transportu. Jest dostępny w wersjach 4x2, 6x2, 6x4, 8x4 lub 8x6. Z opcjonalnym MAN HydroDrive w wersji 4x4H, 6x4H, 6x6H, 8x4H i 8x6H lub z napędem na wszystkie koła jako 4x4, 6x6 i 8x8, ciężarówka może bezpiecznie i niezawodnie poruszać się po wszystkich drogach w terenie. Ważnym kryterium operacyjnym dla pojazdów w ruchu budowlanym jest to, że są one w stanie poruszać się nie tylko po drogach utwardzonych, ale również po bezdrożach. Tutaj klienci mogą skorzystać z doświadczenia MAN w dziedzinie pojazdów z napędem na wszystkie koła. Istnieje wiele różnych środków wspomagających trakcję, których można używać w zależności od charakterystyki eksploatacyjnej podwozia. Załączany hydrostatyczny napęd osi przedniej MAN HydroDrive zapewnia lepszą trakcję i bezpieczeństwo podczas wjeżdżania np. na plac budowy. Podczas zjazdu ze wzniesienia z włączonym MAN HydroDrive hamulec działa również na przednią oś, stabilizując cały pojazd. Zaletą układu MAN HydroDrive jest to, że zużycie paliwa jest podobne jak w przypadku konwencjonalnego napędu tylnej osi, jedyna różnica polega na tym, że masa jest nieco większa. Jako osie napędowe firma MAN stosuje planetarne systemy z napędem hipoidalnym. Osie planetarne są szczególnie odpowiednie do ciężkich zastosowań terenowych, gdzie mogą wystąpić duże siły skręcające. Zawieszenie na resorach parabolicznych zapewnia wysoki komfort jazdy zarówno podczas przewożenia ładunku, jak i gdy jest on pusty. Opcja zawieszenia pneumatycznego zapewnia jeszcze większy komfort i specjalne funkcje techniczne.
Oprócz standardowej osi hipoidalnej MAN oferuje również lekką, zoptymalizowaną pod względem masy podstawę osi hipoidalnej, która pozwala na zmniejszenie masy o 180 kg w porównaniu ze standardowymi modelami tandemowymi. Szczególnie ważnym elementem nośnym jest opcjonalna 10-tonowa oś przednia. Jest dostępna dla TGS w wersji 6x4 i 8x4, a także w wersji 6x4 dla TGX. Jeśli zastosowanie pojazdu wymaga możliwie jak najlżejszej osi przedniej, na życzenie ciężarówka TGM o wyższym tonażu oraz ciężarówki TGS i TGX mogą korzystać z 7,5-tonowej osi przedniej o zoptymalizowanej masie, która dzięki opatentowanemu profilowi ​​w kształcie litery Z waży 8,5 kg mniej niż standardowe osie.

Praktyczną funkcją hamowania, szczególnie do użytku w ciasnych zakrętach, jest hamulec skrętu. Jest dostępny dla pojazdów z zespołem osi tandemowej, może być uruchamiany przyciskiem i może być używany przy prędkościach do 30 km / h. Hamulec skrętu działa tylko na tylne koła po wewnętrznej stronie zakrętu w zależności od kąta skrętu i znacznie zmniejsza napędzany promień skrętu. 

MAN TGS NG - silnik i skrzynia biegów

W przypadku modeli TGS i TGX, gdzie ważna jest masa pojazdu, pierwszym wyborem jest silnik D15. Został pierwotnie opracowany i wprowadzony w 2019 roku, ma pojemność dziewięciu litrów i spektrum mocy 330 KM, 360 KM i 400 KM. Szczególnie wydajny silnik D15 zapewnia maksymalny moment obrotowy przy niskich obrotach między 1600 a 1800 Nm. Nowe metody konstrukcyjne i materiały uczyniły go solidnym, ale także o około 230 kilogramów lżejszym niż poprzednio stosowana jednostka D20.
W przypadku samochodów ciężarowych TGS i TGX idealnym rozwiązaniem jest silnik MAN D26. Sześciocylindrowa jednostka, o pojemności 12,4 litra, jest dostępna w klasach mocy 430 KM, 470 KM i 510 KM. Maksymalny moment obrotowy wynosi odpowiednio 2200 Nm, 2400 Nm lub 2600 Nm i jest dostępny już od 930 obr/min, aż do 1350 obr/min. Dzięki licznym udoskonaleniom silnik D26 jest o 70 kg. lżejszy niż jednostki stosowane w starszych ciężarówkach.

Na koniec warto kilka słów poświęcić skrzyni biegów MAN TipMatic. Skrzynie zautomatyzowane stały sie tak powszechne, że nikt już nie mówi o przekładniach manualnych. MAN TipMatic to zautomatyzowana skrzynia biegów, która może być używana ze wszystkimi silnikami. Silnik D15 w ciężarówkach TGS i TGX można, w zależności od wymagań zastosowania, łączyć z 12-biegową wersją skrzyni biegów o momencie obrotowym 2200 Nm, 2400 Nm lub 2600 Nm. Z silnikiem D26 w ciężarówkach TGS i TGX dostępna jest 12-biegowa skrzynia biegów o momencie obrotowym 2600 Nm lub 2800 Nm, a także 14-biegowa skrzynia biegów z momentem obrotowym 2700 Nm lub 3000 Nm.
Zautomatyzowana skrzynia biegów zapewnia wybór optymalnego biegu dzięki automatycznemu wykrywaniu obciążenia, które określa najlepszy bieg, na którym pojazd ruszy, gdy nie ma żadnego ładunku, gdy jest w pełni załadowany. Nie znaczy to, że automat w pełni decyduje za nas o wyborze przełożenia i stylu jazdy. Skrzynia MAN TipMatic może mieć kilka trybów jazdy (standardowo efficiency i manual), ale również power i off-road.
W wersji skrzyni 12-biegowej automatyczna funkcja SpeedShifting umożliwia szybkie przełączanie między najwyższymi biegami, 10, 11 i 12, przy zmniejszonych przerwach w trakcji. Daje to dodatkowy wzrost mocy podczas pokonywania wzniesień. Co więcej, SmartShifting łączy proces szybkiej zmiany biegów na wszystkich biegach. Oznacza to, że kierowca może szybko zmienić bieg podczas wspinaczki, że pęd zostaje zachowany. Jest oczywiście tryb dostosowany do jazdy w terenie z funkcją kołysania, w razie niewielkiego uślizgu kół i niemożności wyjechania. Program Offroad został specjalnie opracowany do użytku na drogach nieutwardzonych. Jest ukierunkowany na osiągi i przyspiesza proces zmiany biegów przy wyższych momentach obrotowych. Zapewnia również wystarczający moment obrotowy i wysoką skuteczność hamowania silnikiem podczas jazdy w terenie. Program Low Range idzie jeszcze dalej, aktywując redukcję w terenie dla pojazdów z przełączanymi skrzyniami rozdzielczymi, zapewniając tym samym maksymalny moment obrotowy i moc hamowania silnikiem. 
W połączeniu z 12-biegową skrzynią biegów do samochodów ciężarowych TGS i TGX, stosowanych w budownictwie i pojazdach z napędem na wszystkie koła, MAN oferuje hydrodynamiczny hamulec dodatkowy, który jest sprzężony z wałem wychodzącym ze skrzyni biegów. W zależności od prędkości, z jaką porusza się ciężarówka, może zapewnić maksymalny ciągły moment hamowania do 3500 Nm. Aktywowany retarder wywiera trwałe działanie spowalniające na oś napędową niezależnie od włączonego biegu, a także w przypadku rozłączenia sprzęgła i zmiany biegów. Zwalniacz działa najlepiej przy średnich lub dużych prędkościach około 40 km/h. Kierowca może ręcznie zwiększać lub stopniowo zmniejszać siłę hamowania poprzez manualne sterowanie dźwignią przy kierownicy.

 

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL