Mercedes-Benz Uptime – z pomocą firmom transportowym

Piotr-Materzok_Mercedes-Benz-Trucks

Coraz większa konkurencja na rynku transportowym sprawia, ze firmy muszą stosować rozwiązania, które obniżą im koszty funkcjonowania i sprawią, że usługa będzie wykonana zawsze na czas.

 

Jednym z istotnych czynników "być albo nie być" na rynku przewoźników jest niezawodna flota pojazdów. Jednak, dla prawidłowego funkcjonowania transportu, nie wystarczy sam zakup nowych samochodów. Jest wiele czynników mających wpływ na bezawaryjne funkcjonowanie floty. Na pewno istotnym czynnikiem jest ich prawidłowa eksploatacja, a w razie awarii szybki i skuteczna naprawa pojazdów. To właśnie katalog usług posprzedażnych bywa tym kluczowym czynnikiem na jaki klient powinien zwrócić uwagę. Czasem samo posiadanie kontraktów serwisowych nie wystarczy, gdy nie zastosujemy się do wskazówek producenta.
A co zrobić, żeby jak najrzadziej odwiedzać serwis, a zwłaszcza w sytuacjach mało komfortowych, gdy na przykład mamy ładunek terminowy, a auto odmawia współpracy?
Ważna profilaktyka. Podobnie, jak ze zdrowiem, warto zapobiegać, niż leczyć. Sytuacja w eksploatacji pojazdów jest całkiem podobna. Jednak tym trudniejsza, gdy zarządzamy nie jednym, lecz dziesiątkami lub setkami pojazdów. Ale jak wcześniej przewidzieć awarię samochodu? Z pomocą przychodzi usługa Mercedes-Benz dedykowana samochodom ciężarowym.
O usłudze Uptime rozmawiamy z Piotrem Materzokiem, odpowiedzialnym w Mercedes-Benz Trucks Polska za obsługę posprzedażną i sprzedaż części zamiennych do pojazdów ciężarowych, odpowiedzialnym również za wprowadzenie w Polsce usługi Uptime.

 

Od kiedy klienci mogą korzystać z Uptime i na czym polega usługa Mercedes-Benz?
- Produkt Mercedes-Benz Uptime został wdrożony na rynkach europejskich w 2017 roku. Mówiąc o rynkach europejskich chciałbym podkreślić, że MB Uptime zapewnia klientom bezpieczeństwo użytkowania pojazdów na drogach nie tylko polskich ale również europejskich. System działa w czasie rzeczywistym, monitorując na bieżąco stan techniczny pojazdu. MB Uptime pełni trzy funkcje:
1. przekazuje klientom (dedykowanych osobom) informacje na temat możliwości wystąpienia awarii (np. ubytek powietrza z koła), zapobiegając w ten sposób niespodziewanym przestojom,
2. przekazuje do centrali S24h (CAC) informacje dotyczące możliwości wystąpienia awarii, co umożliwia organizowanie pomocy w jak najkrótszym czasie i w najbliżej zlokalizowanym serwisie,
3. umożliwia nowoczesną komunikację pomiędzy homedealerem (serwisem macierzystym), a klientem. Dotyczy to przede wszystkim tworzenia zintegrowanych ofert dla klienta, co w znacznym stopniu zmniejsza liczbę zaplanowanych przestojów pojazdów do minimum.
Z punktu widzenia technicznego MB Uptime korzysta z 1500 reguł, czyli spisanych algorytmów zdarzeń technicznych. Wszystkie elementy pojazdu wyposażone w czujniki elektroniczne są monitorowane przez MB Uptime. Warto podkreślić, że MB Uptime monitoruje również naczepę pojazdu (w zależności od jej specyfikacji).

Jakim zainteresowaniem cieszy się usługa Uptime wśród polskich przewoźników i jakim samochodom jest dedykowana?
- Aktualnie po drogach Europy porusza się tysiące polskich pojazdów ciężarowych Mercedes-Benz z aktywną usługą MB Uptime. Większość naszych flotowych klientów korzysta z tej usługi. Oczywiście ta nowoczesna usługa wymaga zaangażowania zarówno serwisu macierzystego, jak również klienta. Konsekwentne użytkowanie portalu klienta MB Uptime gwarantuje oszczędności czasowe i finansowe. Podsumowując MB Uptime wymaga pewnej zmiany nastawienia (mindset) i zaadoptowania firmy do nowej formuły Mercedes-Benz Connectivity.
Jeżeli chodzi o pojazdy dedykowane tej usłudze: wszystkie pojazdy wyposażone w jednostkę FleetBoard produkowane od lipca 2019 mogą mieć aktywowaną usługę MB Uptime.

Gdzie znajdują się konsultanci Uptime i jaki jest zasięg monitoringu samochodów?
- Jak już wspomniałem w temacie poważnych zdarzeń technicznych pojazd komunikuje się bezpośrednio z operatorem centrali S24h (CAC). Jeżeli chodzi o zdarzenia, które nie maja bezpośredniego wpływu unieruchomienie pojazdu (np. niski poziom płynu chłodniczego), taka informacja pojawi się w portalu klienta. Klient może sam usprawnić pojazd lub zlecić wykonanie danej czynność do operatora S24h (CAC). Tak, jak już wspomniałem MB Uptime działa w większości krajów europejskich, wszędzie tam gdzie działa system GPS.

Czy usługa Uptime jest już zawarta w kontrakcie serwisowym, czy można ja zakupić oddzielnie i jakich samochodów ona dotyczy?
- Staramy się zawsze dopasować ofertę do potrzeb klienta. Najbardziej korzystną opcją jest pełna opieka pojazdu tzn.: kontrakt serwisowy Complete z aktywowaną usługą MB Uptime oraz kartą Mercedes Service Card (MSC). Jest oczywiście możliwa aktywacja samej usługi MB Uptime ale jest to opcja rzadko wybierana przez naszych klientów. MB Uptime może być aktywowany w każdym pojeździe wyprodukowanym po lipcu 2019, niezależnie od tego czy pojazd jest nowy, czy już po gwarancji.

Co monitoruje komputer i o czym można poinformować użytkownika pojazdu?
- Mercedes-Benz Uptime pozwala obecnie wykrywać konieczność wykonania czynności naprawczo-konserwacyjnych w następujących systemach pojazdu:
1. układzie przeniesienia napędu,
2. układzie oczyszczania spalin,
3. układach hamulcowych,
4. systemach ciśnienia w ogumieniu,
5. instalacji oświetleniowej.

- Jeżeli chodzi o monitorowanie naczepy, to kontrola obejmuje:
1. układy zasilania powietrzem hamulców i zawieszenia pneumatycznego w zakresie sterowania hamulcami,
2. sprawdzenia stanu gniazda naczepy/przyczepy,
3. funkcje monitorowania ciśnienia w oponach oraz poziomu zużycia hamulców (po warunkiem wyposażenia naczepy/przyczepy w odpowiednie czujniki).

Zatem jakim usterkom najczęściej udaje się zapobiec dzięki usłudze Uptime?
- Zapobieganie awariom, które mogą unieruchomić pojazd w trasie lub sytuacjom, gdzie grozi awaria pojazdu w najbliższym czasie.
Klient jest niezwłocznie powiadamiany telefonicznie przez Centrum obsługi klienta S24h Mercedes-Benz. Pracownicy Centrum Obsługi klienta wyszukują ASO w rejonie trasy pojazdu, sprawdzają możliwość naprawy i umawiają z warsztatem termin wizyty.
Pojazdami wciąż kierują ludzie. Niestety nie zawsze sygnały, które wysyła pojazd do kierowcy w trakcie jazdy są analizowane/weryfikowane. To może spowodować poważne awarie. Powodem może być zmęczenie, rozkojarzenie czy brak doświadczenia kierowcy. Wtedy właśnie wkracza Mercedes-Benz Uptime, informując/alarmując klienta lub operatora S24h czy serwis macierzysty o konieczności wykonania konkretnych czynności na pojeździe. Wyobraźmy sobie sytuacje spadającego poziomu oleju w silniku. Olej należy natychmiast, na najbliższej stacji uzupełnić. Zignorowanie tego sygnału może spowodować trwałe uszkodzenie mechaniczne silnika, a w konsekwencji długi przestój i straty materialne. Dzięki usłudze MB Uptime taka awaria nie nastąpi.

Czy po kilkudziesięciu miesiącach funkcjonowania Uptime można już zrobić wyliczenia ile zaoszczędzają przewoźnicy dzięki możliwości monitoringu potencjalnych awarii podczas podróży?
- Bardzo trudno jest to wyliczyć. Jedno co obserwujemy, to znaczny spadek nieoczekiwanych awarii pojazdów naszych klientów, a w szczególności spowodowanych poważnymi awariami, które mogą unieruchomić pojazd na wiele dni. Warto podkreślić bardzo dobrą jakość naszych pojazdów, co spotyka się z uznaniem naszych klientów. To jest również zasługa MB Uptime, dzięki temu ważnemu elementowi programu Mercedes-Benz Connectivity nasi klienci zaoszczędzają wiele czasu, a czas to pieniądz.

Uptime to nie tylko monitoring stanu technicznego pojazdów. Usługa również informuje o zbliżających się przeglądach. Czy dzięki temu, przewoźnicy mają możliwość wcześniejszego zarezerwowania terminu odwiedzin w serwisach?
- Ta usługa nie tylko umożliwia zarezerwowanie terminu i miejsca na serwisie ale przede wszystkim grupowanie czynności do wykonania w czasie jednej wizyty w serwisie. Jako przykład podam wykonanie przeglądu, kalibrację tachografu, wykonanie przeglądu technicznego oraz wymianę klocków hamulcowych w pojeździe i naczepie. Te czynności można wykonać w ciągu jednego dnia przestoju i pozwolić klientowi użytkować pojazd przez wiele kolejnych miesięcy. Informacje o czynnościach do wykonania są automatycznie przekazywane do macierzystego serwisu Mercedes-Benz wskazanego przez klienta. Dodatkowo chciałbym podkreślić, że ta funkcjonalność jest bardzo ważna dla serwisu opiekującego się klientem. Otóż dedykowani pracownicy przygotowują serwis do przyjęcia pojazdu i "bezkolizyjnej" obsługi: zabezpieczenie części, przygotowanie dokumentacji, zaplanowanie miejsca na serwecie i przyporządkowanie odpowiednich techników do wykonania konkretnych czynności. Wsparcie w czasie rzeczywistym dla czynności konserwacyjnych podejmowanych przez klienta. Klient otrzymuje informacje oraz konkretne zalecenia dotyczące czynności obsługowo-naprawczych, które z łatwością może wykonać sam. Są one przekazywane klientowi zawczasu, na portalu dla klientów Mercedes-Benz Uptime. Korzyści dla klienta: unika się zbędnych pobytów w warsztacie i kosztów napraw.

Dziękuję za rozmowę
Michał Bąk

Przeczytaj też:
Mobilne kontrole e-Toll już działają

Na początku grudnia w systemie e-TOLL zarejestrowano 1,361 tys. pojazdów, w tym 1,167 tys. (85%) ciężarówek i 204 tys. (15%) samochodów osobowych.

Japońska technologia już od grudnia w europejskiej fabryce

FUSO, japońska spółka córka Daimler Truck i zarazem jeden z wiodących azjatyckich producentów pojazdów użytkowych, ogłosiła rozpoczęcie sprzedaży w Europie nowego FUSO Cantera.

Najstarszy oryginalny samochód ciężarowy na świecie

Jest nim Daimler Motor-Lastwagen z roku 1898, zbudowany w firmie Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG), na stałe eksponat Muzeum Mercedes-Benz.

Panoramiczny obraz z lotu ptaka dzięki kamerom 360° i 270°

W dawnych czasach marynarz wspinał się na grotmaszt okrętu, by z bocianiego gniazda obserwować morze. Dziś pojazdy użytkowe mogą już być wyposażane w system kamer o kącie widzenia 360° lub 270°. Cel jest taki sam: uzyskanie najlepszej możliwej widoczności wokół całego pojazdu.

3G nie dla kierowców ciężarówek - jest nowa interpretacja przepisów

Berlin ułatwił kierowcom ciężarówek stosowanie przepisów 3G. Dowód szczepienia kierowcy nie jest już obowiązkowy.

Kiedy można prowadzić pojazd bez uprawnień a komu policja zatrzyma prawo jazdy

Jeździsz bez "prawka"? Ubezpieczyciel wystawi ci rachunek za wypadek…

Utrudnienia dla ciężarówek na przeprawach promowych w Calais

W proteście przeciwko limitom połowowym francuscy rybacy chcą dziś zablokować przeprawy promowe ciężarówek w tunelu pod kanałem La Manche. Protest może doprowadzić do opóźnień w porcie Calais.

Protest niemieckich stowarzyszeń transportowych przeciwko 3G

Sześć niemieckich stowarzyszeń transportowych i logistycznych skrytykowało nową wersję ustawy 3G o ochronie przed infekcjami, która weszła w życie w tym tygodniu.

Girteka otwiera największy swój oddział z lokalizacją w Polsce

Będzie to największa lokalizacja Girteki. Firma planuje w przyszłym roku zatrudnić ponad 5000 nowych pracowników, głównie nowych kierowców, ale także techników transportu i pracowników administracyjnych, zwłaszcza specjalistów ds. finansów i zasobów ludzkich.

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL

Wyszukiwarka

Informacje