Trendy w TSL - lepsza koniunktura kosztem większych nakładów pracy i środków

Adam-Bober_Petronas-Polska

Komentarz Adama Bobera, dyrektora sprzedaży Petronas PLI Polska, Niemcy i Austria:

 

- Rok 2021, jako drugi rok pandemii, umocnił pozycję kanału e-commerce przyczyniając się do wzrostów zamówień w sektorze transportowym. Dzięki temu w TSL przeważały nastroje pozytywne: wskaźnik Miesięcznego Indeksu Koniunktury dla branży utrzymywał się od czerwca ‘21 na poziomie powyżej średniej, tylko w listopadzie wyniósł 109 punktów.

Jednak branża zmagała się w z opóźnieniami w produkcji i dostawach nowych pojazdów, wzrostami cen i podatków oraz ograniczonymi zasobami kadrowymi, co nieuchronnie prowadziło do wzrostu kosztów. Zerwane łańcuchy dostaw, także na rynku paliwowym, spowodowały znaczący wzrost kosztów produkcji części, paliwa oraz środków smarnych – mimo rozgrzanej koniunktury, Total Cost of Ownership (TCO) dla flot samochodowych po prostu wzrósł. Dynamikę rozwoju sektora hamowały także spore ograniczenia w dostępie do nowych pojazdów i znaczący skok cen pojazdów używanych.
Budowanie przewag konkurencyjnych w sektorze stało się trudniejsze, szczególnie dla mniejszych firm, w mniejszym stopniu polegających na rozwiązaniach cyfrowych oraz długoterminowym planowaniu strategicznym.

W 2021 roku dało się odczuć w branży TSL spory niepokój związany z planowanym wprowadzeniem Pakietu Mobilności. Istotne znaczenie dla branży ma tempo w jakim zakładane zmiany i związane z nimi koszty będą postępować. Kłopotliwe mogą się także okazać kwestie organizacyjne. Z rozmów, które prowadzimy z klientami wynika, że potencjalne trudności mogą przewyższyć, w krótszej perspektywie, korzyści z wejścia w życie regulacji tego pakietu. Propozycja przepisów Pakietu Mobilności, w obecnym kształcie oznacza dla branży roczne, dodatkowe koszty wynikające z wprowadzenia zmian w życie, około 30 mld. rocznie, jak wskazuje Organizacja Transport Logistyka Polska.
To są naprawdę spore koszty, a jeszcze dochodzi praca operacyjna, kwestie organizacyjne i stała presja konkurencyjna – szczególnie ze strony dużych firm i na rynku międzynarodowym. Mam przekonanie, że 2022 przyniesie jednak pewną stabilizację. Biznes nauczył się szybkiego reagowania na pandemiczne przeszkody, ma sprzyjającą sytuację koniunkturalną, a regulacje prawne będą z czasem ewoluowały, bo tym obecnym daleko do doskonałości i pragmatyzmu.

Większe organizację już w 2020 roku dokonały inwestycji w obszar operacyjny, w tym cyfryzację biznesu, a w 2021 proces tylko przyspieszył. Mam przekonanie, że dobra passa TSL utrzyma się w 2022 roku, a sytuacja nieco się ustabilizuje po pierwszym półroczu. Jeśli sytuacja makro, ściśle powiązana z pandemią, polityką i dostępnością do surowców będzie stabilna, możemy także spodziewać się przyspieszenia konsolidacji na rynku TSL. Ostatecznie, w najlepszej sytuacji będą firmy, które w pełni wykorzystują zaawansowane wsparcie ze strony dystrybutorów i dostawców dla sektora mogących zagwarantować stabilność dostaw i rozwiązania, które zmniejsza TCO flot samochodowych – liczyć się będzie każda złotówka, której kurs nie musi być w 2022 roku stabilny.

 

Przeczytaj też:
Kolejne nowe ciężarówki pojawią się w tym roku w firmie Drutex

Drutex, kolejny rok wymienia flotę. W ubiegłym roku odebrali pierwsze MAN-TGX. W tym roku powtórzą zakup.

Martin Lundstedt, Volvo Group - nowym przewodniczącym Rady ds. Pojazdów Użytkowych ACEA

Wczoraj Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) wybrało Martina Lundstedta, dyrektora generalnego Volvo Group, na przewodniczącego rady ds. pojazdów użytkowych na nadchodzący rok.

Sprzedaż ciężarówek MAN podchodzi do poziomu sprzed kryzysu w 2021 roku

W 2021 roku MAN Truck & Bus dostarczył swoim klientom znacznie więcej pojazdów użytkowych, zbliżając się tym samym do poziomu sprzed wybuchu pandemii.

Rok 2021 w branży samochodów ciężarowych

W 2021 roku rynek samochodów ciężarowych o dmc pow. 3,5 t wyniósł 32 684 szt. co przełożyło się na 58,1% wzrost (+12 012 szt.).

Foton Daimler Auman Galaxy zdobywa nagrodę chińskiej ciężarówki roku 2022

W dniu 28 grudnia 2021 r. w Pekinie, podczas ceremonii wręczenia i rozdania nagród chińskiej ciężarówki roku (CTOY 2022), która odbyła się online, jury przyznało nagrodę Li Jianowi, wiceprezesowi Foton Motor Group.

MOYA otworzyła kolejnych pięć stacji paliw

Kolejne pięć stacji paliw zaczęły funkcjonować w sieci MOYA. Są to stacje franczyzowe – w Rzeszowie i Choroszczy (woj. Podlaskie) oraz własne – w Kościerzynie (woj. Pomorskie), w Poznaniu i w Głogowie.

Zniesienie obowiązkowego badania technicznego pojazdów

Parlament rosyjski wierzy, że bezpieczeństwo ruchu drogowego i stan techniczny pojazdów nie są ze sobą w żaden sposób powiązane.

Indeka odbiera kolejne Renault Trucks

Flota firmy, licząca ponad 260 pojazdów, powiększyła się właśnie o 30 zestawów kubaturowych na podwoziach Renault Trucks T 480 P6×2Low.

Grupa Wielton przejmuje hiszpańskiego producenta naczep Guillén

Grupa Wielton przejęła 80% udziałów w hiszpańskiej firmie Guillén Desarrollos Industriales S.L., będącej producentem naczep i przyczep o ponad 125-letniej historii. Przejęcie nastąpiło za kwotę 4,6 mln EUR, przy czym wartość ostateczna będzie znana po dokonaniu audytu wyników rocznych spółki. Przejęcie pozostałych 20% udziałów planowane jest w 2026 roku w modelu earn-out, w którym cena będzie oparta o zysk EBITDA wypracowany w 2025 roku.

Wyszukiwarka

Informacje