Adam-Bober_Petronas-Polska

Trendy w TSL - lepsza koniunktura kosztem większych nakładów pracy i środków

Komentarz Adama Bobera, dyrektora sprzedaży Petronas PLI Polska, Niemcy i Austria:

 

- Rok 2021, jako drugi rok pandemii, umocnił pozycję kanału e-commerce przyczyniając się do wzrostów zamówień w sektorze transportowym. Dzięki temu w TSL przeważały nastroje pozytywne: wskaźnik Miesięcznego Indeksu Koniunktury dla branży utrzymywał się od czerwca ‘21 na poziomie powyżej średniej, tylko w listopadzie wyniósł 109 punktów.

Jednak branża zmagała się w z opóźnieniami w produkcji i dostawach nowych pojazdów, wzrostami cen i podatków oraz ograniczonymi zasobami kadrowymi, co nieuchronnie prowadziło do wzrostu kosztów. Zerwane łańcuchy dostaw, także na rynku paliwowym, spowodowały znaczący wzrost kosztów produkcji części, paliwa oraz środków smarnych – mimo rozgrzanej koniunktury, Total Cost of Ownership (TCO) dla flot samochodowych po prostu wzrósł. Dynamikę rozwoju sektora hamowały także spore ograniczenia w dostępie do nowych pojazdów i znaczący skok cen pojazdów używanych.
Budowanie przewag konkurencyjnych w sektorze stało się trudniejsze, szczególnie dla mniejszych firm, w mniejszym stopniu polegających na rozwiązaniach cyfrowych oraz długoterminowym planowaniu strategicznym.

W 2021 roku dało się odczuć w branży TSL spory niepokój związany z planowanym wprowadzeniem Pakietu Mobilności. Istotne znaczenie dla branży ma tempo w jakim zakładane zmiany i związane z nimi koszty będą postępować. Kłopotliwe mogą się także okazać kwestie organizacyjne. Z rozmów, które prowadzimy z klientami wynika, że potencjalne trudności mogą przewyższyć, w krótszej perspektywie, korzyści z wejścia w życie regulacji tego pakietu. Propozycja przepisów Pakietu Mobilności, w obecnym kształcie oznacza dla branży roczne, dodatkowe koszty wynikające z wprowadzenia zmian w życie, około 30 mld. rocznie, jak wskazuje Organizacja Transport Logistyka Polska.
To są naprawdę spore koszty, a jeszcze dochodzi praca operacyjna, kwestie organizacyjne i stała presja konkurencyjna – szczególnie ze strony dużych firm i na rynku międzynarodowym. Mam przekonanie, że 2022 przyniesie jednak pewną stabilizację. Biznes nauczył się szybkiego reagowania na pandemiczne przeszkody, ma sprzyjającą sytuację koniunkturalną, a regulacje prawne będą z czasem ewoluowały, bo tym obecnym daleko do doskonałości i pragmatyzmu.

Większe organizację już w 2020 roku dokonały inwestycji w obszar operacyjny, w tym cyfryzację biznesu, a w 2021 proces tylko przyspieszył. Mam przekonanie, że dobra passa TSL utrzyma się w 2022 roku, a sytuacja nieco się ustabilizuje po pierwszym półroczu. Jeśli sytuacja makro, ściśle powiązana z pandemią, polityką i dostępnością do surowców będzie stabilna, możemy także spodziewać się przyspieszenia konsolidacji na rynku TSL. Ostatecznie, w najlepszej sytuacji będą firmy, które w pełni wykorzystują zaawansowane wsparcie ze strony dystrybutorów i dostawców dla sektora mogących zagwarantować stabilność dostaw i rozwiązania, które zmniejsza TCO flot samochodowych – liczyć się będzie każda złotówka, której kurs nie musi być w 2022 roku stabilny.

 

Przeczytaj też:
POLOmarket inwestuje w Mercedesy Sieć POLOmarket realizuje kolejną ważną inwestycję w logistykę, finalizując zakup 13 ciągników siodłowych Mercedes-Benz oraz trzech pojazdów z zabudową chłodniczą za blisko 1,5 mln euro.
Daimler Truck Polska nagradza najlepsze firmy w swojej sieci dealersko-serwisowej Grupa Wróbel ponownie okazała się zwycięzcą w kategorii Dealer Roku. Najlepszym serwisem została firma BTC Czapka ze Skoczowa. 
Pojazdy użytkowe po pierwszym kwartale 2024 r. To już siódmy miesiąc spadku na rynku pojazdów użytkowych we wszystkich grupach: ciągniki samochodowe obniżyły się o blisko 19%, podwozia samochodowe i nieliczne samochody specjalne o 21%.
Mercedes-Benz Actros L z futurystyczną kabiną ProCabin już w sprzedaży Od kwietnia 2024 r. można składać zamówienia na nowego Actrosa L, który wejdzie do produkcji w grudniu bieżącego roku.
Używane Renault Trucks z gwarancją do 240 tys km Dzięki T Red, który doskonale ilustruje podejście do gospodarki o obiegu zamkniętym, producent kładzie nacisk zarówno na pojazdy używane, jak i na ponowne wykorzystanie użytych części.
RP-Trans nowym autoryzowanym punktem serwisowym Ford Trucks Polska Ford Trucks Polska otwiera piętnasty autoryzowany serwis pojazdów ciężarowych.
Słaby luty w pojazdach użytkowych Producenci pojazdów ciężarowych odnotowali kolejny spadek sprzedaży nowych ciężarówek.
FORD TRUCKS F-LINE następca serii Cargo Ford Trucks w oparciu o analizę zapotrzebowania rynku, wymagań klientów oraz regulacji prawnych na rynkach europejskich, nieustannie wprowadzania zmiany w swoich pojazdach.
Tytuł Dealer Roku DAF 2024 otrzymał serwis z Rzeszowa DAF Trucks Polska już od 13 lat nagradza czołowych dealerów marki w Polsce. W tym roku najlepszymi wynikami we wszystkich kluczowych aspektach działalności może pochwalić się oddział Grupy Wanicki z Trzciany pod Rzeszowem.