Ciężarówki o nacisku osi 11,5 ton - na drogach bez zezwoleń

Nacisk osi 11,5 ton zezwolenia

Pojazdy o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi napędowej do 11,5 ton będą mogły jeździć po drogach publicznych bez zezwoleń.

 

Ograniczenia w ruchu ciężarówek wprowadzą zarządcy drogi, także samorządy, po spełnieniu jednocześnie dwóch ustawowo określonych warunków. Prezydent RP podpisał nowelizację ustawy w tej sprawie w dniu 29.12.2020 roku. Ustawa wdraża do polskiego porządku prawnego postanowienia orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości UE z 21 marca 2019 r. w sprawie C-127/17 Komisja Europejska przeciwko Polsce. Wyrok TSUE dotyczył uchybienia zobowiązaniom ciążącym na Polsce w związku z przepisami dyrektywy Rady 96/53/WE .

Na drogach publicznych w Polsce możliwy będzie ruch pojazdów o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi napędowej do 11,5 ton – bez konieczności uzyskiwania zezwoleń. Ruch ten będzie jednak mógł być ograniczony przez zarządcę drogi lub samorządy.

Przewidziano kary pieniężne za naruszenia przepisów dotyczących zakazu ruchu pojazdów ciężkich. Wysokość kary będzie zależała od procentu przekroczenia nacisku osi – im wyższy procent przekroczenia dopuszczalnego nacisku osi napędowej na danej drodze, tym wyższa kara pieniężna.

Przewidziano przepisy, które będą skutkować odzyskaniem zapłaconych opłat i kar (przed wyrokiem TSUE) i umorzeniem postępowań w sprawie zezwoleń lub kar za brak takiego zezwolenia (w zakresie niezgodnym z wyrokiem TSUE).

Przewoźnicy, którzy zapłacili opłatę i karę administracyjną za brak zezwolenia jeszcze przed wyrokiem TSUE (za przekroczenie osi nacisku pojedynczej osi napędowej do 11,5 t) – będą mieli miesiąc na złożenie odpowiedniego wniosku (od dnia wejścia znowelizowanej ustawy w życie), i tym samym szansę na odzyskanie pieniędzy.

Nowe rozwiązania mają obowiązywać po 60 dniach od daty ich ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem przepisów, które wejdą w życie po 14 dniach od daty ich ogłoszenia (dotyczą one możliwości ubiegania się o zwrot opłat i kar zapłaconych przed wyrokiem TSUE).

Źródło: Prawo.pl. dla Lex z dn. 29.12.2020 r./HW

Przeczytaj też:
Naczepa z ciężarówką w środku

Wydaje się, że kontrolujących ciężarówki funkcjonariuszy policji nic już nie jest w stanie zaskoczyć.

 

Kolejny duży przewoźnik odmawia wysyłania transportów do Anglii

Niemiecka grupa logistyczna DB Schenker zawiesiła usługi doręczeń transgranicznych z powodu nowej biurokracji i procedur celnych nałożonych Przez Wielka Brytanię. DB Schenker twierdzi, że tylko 10 procent przesyłek do Wielkiej Brytanii ma prawidłową dokumentację.

 

Komu opłaca się korzystać z usług spedycji lotniczej?

Dowiedz się czym jest spedycja lotnicza, z jakimi wiąże się zaletami oraz jakie posiada wady.

 

Niecodzienny wypadek na A8

W dniu 7 stycznia doszło do spektakularnego wypadku na autostradzie A8, tuż przed zjazdem Bad Aibling.

 

Koszty transportów z Francji do Wielkiej Brytanii wzrosły ponad czterokrotnie

Wraz z nadejściem Brexitu zwiększył się czas oczekiwania na granicy UE-Wielka Brytania.

 

Ciężarówki w drodze do Wielkiej Brytanii - na co trzeba zwrócić uwagę

Pomimo osiągniętego porozumienia między Wielką Brytanią a UE, wymagania dotyczące deklaracji celnych, sanitarnych, bezpieczeństwa i ochrony pozostają niezmienione.

Pakiet Mobilności - jak zmieni się transport do 3,5 tony DMC

Dyskusja na temat tzw. pakietu mobilności w branży TSL nie cichnie od kilku miesięcy. Przegłosowane w lipcu przepisy dotykają między innymi norm socjalnych, tachografów, czy wynagrodzeń kierowców.

 

Co czwarta firma z sektora MŚP kupi samochód w 2021 roku

Firmy nie dają się pandemii - 25 proc. przedsiębiorców z sektora MŚP deklaruje, że w ciągu najbliższych 12 miesięcy kupi przynajmniej jeden samochód.

 

Główne zmiany w opłatach drogowych od stycznia 2021 r w Czechach

Od 1 stycznia 2021 r. wejdą w życie zmiany dekretu rządu Republiki Czeskiej nr 240/2014 Dz. i dekret nr 470/2012 Coll. W efekcie zacznie obowiązywać kilka ważnych zmian w elektronicznym systemie poboru opłat za pojazdy powyżej 3,5 tony DMC.

 

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL