Ustawa o Drogach 2021

Straż Miejska zważy twoją ciężarówkę. Trzy kary za jedno wykroczenie

W dniu 11 stycznia 2021 wszedł w życie nowy akt prawny. Ustawodawca postanowił wprowadzić kolejną ustawę nakładającą wysokie kary za niektóre naruszenia dotyczące ruchu przeciążonych pojazdów po drogach publicznych.

 

Problem jednak w tym, że nowy akt prawny przewiduje możliwość nałożenia trzech różnych kar podczas jednej kontroli drogowej za to samo naruszenie - informuje Pomorskie Stowarzyszenie Przewoźników Drogowych. Dotychczasowa sytuacja prawna już była mocno wątpliwa z punktu widzenia konstytucji RP: mianowicie ustawodawca przewidział dla przewoźników korzystających z nienormatywnych pojazdów dwie odrębne kary pieniężne: za brak zezwolenia (ustawa - Prawo o ruchu drogowym) oraz za faktyczne przeciążenie lub przekroczenie innych parametrów (ustawa o transporcie drogowych ). Teraz dochodzi trzecia kara - za przekroczenie nacisków na osi (na podstawie komentowanej ustawy o drogach publicznych). W konsekwencji w skrajnym przypadku przewoźnik po kontroli otrzyma trzy protokoły kontroli: z ustawy o transporcie drogowym, ustawy o drogach publicznych i ustawy - Prawo o ruchu drogowym, które kierowca będzie musiał przeczytać , złożyć ewentualne uwagi i podpisać.

Konsekwencje finansowe za podróżowanie z przekroczonymi naciskami osi lub masą całkowitą (maksymalnie do):

- 15 000 zł – prawo o ruchu drogowym – za brak zezwolenia na przejazd pojazdem nienormatywnym,
- 20 000 zł – ustawa o drogach publicznych – za przekroczenie dopuszczalnych nacisków osi w miejscu ich ograniczenia do 8 lub 10 ton,
- 15 000 zł – ustawa o transporcie drogowym – za przekroczenie dmc, długości lub wysokości

Ustawa zawiera więcej istotnych zmian w organizacji ponadgabarytowego przewozu drogowego:

Na drogach publicznych dopuszczalny będzie powszechnie nacisk osi do 11,5 tony. Jednakże zarządca drogi w ściśle określonych przypadkach będzie miał możliwość wprowadzić znak drogowy obniżający dopuszczalny nacisk na osi na konkretnej drodze lub w strefie do lub 10 ton.
Kontrolę nacisków osi w samochodach ciężarowych, w oparciu o przepisy ustawy o drogach publicznych, będzie mogła dokonywać Straż Miejska lub Straż Gminna, a decyzje o nałożeniu kary będzie wydawał komendant SM lub gminnej.

Ustawa zmienia przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego umożliwiając ponowne wszczęcie postępowania zakończonego decyzją ostateczną w przypadku wydania przez TSUE wyroku stwierdzającego niezgodność z prawem UE przepisu, - na którym opiera się taka decyzja.

Zmniejszono ilość rodzajów zezwoleń na przejazd pojazdem nienormatywnym z 7 do 5. Zwiększono karę (w prawie o ruchu drogowym) za najmniejsze przekroczenia (do 10%) z obecnych 500 zł do 6000 zł (o 1200%). Zwiększono karę za średnie przekroczenia (od 10 do 20%) z obecnych 2000 zł do 10000 zł (o 500 %).

Ustawa przewiduje możliwość wznowienia postępowań zakończonych karą pieniężną w zakresie przejazdu dokonanego w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia wejścia w życie niniejszej ustawy w związku z orzeczeniem przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej o niezgodności przepisów krajowych nakładających obowiązek posiadania zezwoleń umożliwiających poruszanie się po drogach publicznych pojazdów o nacisku pojedynczej osi do 11,5 t (ograniczono możliwość składania wniosków i skarg do organu, który wydał decyzję ostateczną do miesiąca do wejścia w życie ustawy, zaś do sądu – do 3 miesięcy).
Ustawa wchodzi w życie (w większości po 60 dniach od daty publikacji, czyli w dniu 11 kwietnia 2021 roku.

Źródło: PSPD

Przeczytaj też:
POLOmarket inwestuje w Mercedesy Sieć POLOmarket realizuje kolejną ważną inwestycję w logistykę, finalizując zakup 13 ciągników siodłowych Mercedes-Benz oraz trzech pojazdów z zabudową chłodniczą za blisko 1,5 mln euro.
Daimler Truck Polska nagradza najlepsze firmy w swojej sieci dealersko-serwisowej Grupa Wróbel ponownie okazała się zwycięzcą w kategorii Dealer Roku. Najlepszym serwisem została firma BTC Czapka ze Skoczowa. 
Pojazdy użytkowe po pierwszym kwartale 2024 r. To już siódmy miesiąc spadku na rynku pojazdów użytkowych we wszystkich grupach: ciągniki samochodowe obniżyły się o blisko 19%, podwozia samochodowe i nieliczne samochody specjalne o 21%.
Mercedes-Benz Actros L z futurystyczną kabiną ProCabin już w sprzedaży Od kwietnia 2024 r. można składać zamówienia na nowego Actrosa L, który wejdzie do produkcji w grudniu bieżącego roku.
Używane Renault Trucks z gwarancją do 240 tys km Dzięki T Red, który doskonale ilustruje podejście do gospodarki o obiegu zamkniętym, producent kładzie nacisk zarówno na pojazdy używane, jak i na ponowne wykorzystanie użytych części.
RP-Trans nowym autoryzowanym punktem serwisowym Ford Trucks Polska Ford Trucks Polska otwiera piętnasty autoryzowany serwis pojazdów ciężarowych.
Słaby luty w pojazdach użytkowych Producenci pojazdów ciężarowych odnotowali kolejny spadek sprzedaży nowych ciężarówek.
FORD TRUCKS F-LINE następca serii Cargo Ford Trucks w oparciu o analizę zapotrzebowania rynku, wymagań klientów oraz regulacji prawnych na rynkach europejskich, nieustannie wprowadzania zmiany w swoich pojazdach.
Tytuł Dealer Roku DAF 2024 otrzymał serwis z Rzeszowa DAF Trucks Polska już od 13 lat nagradza czołowych dealerów marki w Polsce. W tym roku najlepszymi wynikami we wszystkich kluczowych aspektach działalności może pochwalić się oddział Grupy Wanicki z Trzciany pod Rzeszowem.