Palfinger Bramowiec Actros

Zelektryfikowana zabudowa bramowa PALFINGER współpracująca z eActrosem i eWorX firmy ZF

Na tegorocznych targach IFAT, na stoisku Mercedes-Benz Trucks można zapoznać się z tym wielofunkcyjnym urządzeniem prezentowanym w eActrosie z zabudową bramową PS T 18 firmy PALFINGER.

 

Urządzenie bramowe z pilotem zdalnej obsługi, dzięki swojej przyjaznej w użytkowaniu konstrukcji oraz asymetrycznym i indywidualnie sterowanym ramionom podnoszącym, jest w stanie szybko załadować nawet kontenery stojące w trudno dostępnym miejscu. Nowością jest tu integracja systemu eWorX firmy ZF, który łączy system zarządzania energią pojazdu z zabudową. Aby zoptymalizować wydajność eksploatacyjną, eWorX integruje takie komponenty, jak silnik elektryczny, falownik, elektroniczny sterownik i moduły oprogramowania właściwe dla danego zastosowania w jednym tylko urządzeniu typu „podłącz i pracuj”.
Rozwiązanie to działa w następujący sposób: Akumulator trakcyjny eActrosa za pomocą złącza prądu stałego zasila energią elektryczną system ZF eWorX. Silnik elektryczny eWorX wykorzystuje tę energię do napędzania pompy hydraulicznej zabudowy. Nie jest więc potrzebne jej mechaniczne połączenie z silnikiem trakcyjnym pojazdu. System eWorX zapewnia płynną komunikację między elektryczną ciężarówką a zabudową za pośrednictwem złącza magistrali CAN.
Aby uzyskać całościowe zrozumienie systemu w szerokim zakresie zastosowań urządzeń domontowywanych i stworzyć znormalizowaną komunikację między pojazdem a zabudową, firmy ZF, PALFINGER i Mercedes-Benz Trucks skonstruowały wcześniej różne pojazdy testowe i demonstracyjne. PALFINGER, jako dostawca kompletnych rozwiązań dźwigowych, wniósł swoje know-how w odniesieniu do wymagań swojej szerokiej gamy produktów i rozwiązań, począwszy od różnych typów żurawi załadunkowych, poprzez zabudowy bramowe lub hakowe, aż po podnoszone pomosty robocze.
W system ZF eWorX, stanowiący połączenie między pojazdem a zabudową, wyposażony jest również eActros z zabudową hakową RS21.65 przystosowaną do przewozu kontenerów, prezentowany na stoisku targowym firmy MEILLER. Zaletą tego systemu jest praca układu hydraulicznego w zależności od zapotrzebowania, co oznacza, że pompa pracuje tylko podczas poruszania zabudowy. Zapobiega to niepotrzebnemu zużyciu energii. Nie ma też hałasu, jaki generowałby silnik spalinowy, co jest szczególnie cenne podczas eksploatacji pojazdu na obszarach wrażliwych, np. w dzielnicach mieszkaniowych. Sama zabudowa jest wyposażona m.in. w zdalne sterowanie radiowe, zależny od obciążenia system szybkiego biegu, umożliwiający osiąganie szybkich cykli roboczych, oraz w nożycową osłonę przeciwwjazdową z lampami pozycyjnymi.

Mercedes-Benz Trucks wyposaża eActrosa w system ePowertrain w postaci elektrycznej osi sztywnej z dwoma zintegrowanymi silnikami elektrycznymi i dwustopniową skrzynią biegów. Oba chłodzone cieczą silniki generują moc ciągłą 330 kW oraz moc maksymalną 400 kW. Akumulatory eActrosa składają się z trzech (eActros 300) lub czterech (eActros 400) pakietów akumulatorowych, każdy o zainstalowanej pojemności 112 kWh1 i pojemności użytkowej ok. 97 kWh2. eActros 400, wyposażony w cztery pakiety akumulatorowe, ma zasięg do 400 kilometrów3. eActrosa można ładować prądem o mocy do 160 kW – po podłączeniu do zwykłego terminalu szybkiego ładowania prądem stałym o natężeniu 400 A ładowanie trzech pakietów akumulatorowych eActrosa 300 z poziomu 20 do 80 procent zajmuje nieco ponad godzinę4.
Standardowe wyposażenie bezpieczeństwa obejmuje m.in. zewnętrzny dźwiękowy system ostrzegawczy AVAS (Acoustic Vehicle Alerting System) wymagany przepisami prawa, Active Brake Assist piątej generacji z funkcją rozpoznawania pieszych i asystenta martwego pola S1R. Ostrzeżenia wizualne asystent martwego pola przekazuje na wyświetlaczu MirrorCam, który w eActrosie montowany jest zamiast konwencjonalnych lusterek głównych i szerokokątnych. W kwietniu 2022 r. wprowadzono do użytku drugą generację tego systemu kamer zastępujących lusterka, która teraz jeszcze lepiej wspiera kierowcę w wielu sytuacjach na drodze – między innymi dzięki skróceniu ramion obu kamer o dziesięć centymetrów oraz nowym parametrom obrazu.

Przeczytaj też:
Wielozadaniowy eTruck ETM6 BYD śmieciarka Firma BYD jest jednym z największych producentów pojazdów elektrycznych, obecnym w 70 krajach na świecie.
Mercedes-Benz Trucks z ładowarką dla ciężarówek elektrycznych z mocą 1000 kW W ramach testu przeprowadzonego w fabryce Mercedes-Benz Trucks konstruktorzy po raz pierwszy przeprowadzili ładowanie elektrycznej ciężarówki mocą 1000 kilowatów.
Wodorowy MAN hTGX - firma rozszerza ofertę produktów zeroemisyjnych MAN Truck & Bus będzie pierwszym europejskim producentem samochodów ciężarowych, który wprowadzi na rynek serię z wodorowym silnikiem spalinowym.
Rekordowe zamówienie z Jeleniej Góry - wybrali autobusy Yutong Zamówienie obejmowało zakup łącznie 20 sztuk modelu E12, który zadebiutował na polskim rynku właśnie w Jeleniej Górze.
POLOmarket inwestuje w Mercedesy Sieć POLOmarket realizuje kolejną ważną inwestycję w logistykę, finalizując zakup 13 ciągników siodłowych Mercedes-Benz oraz trzech pojazdów z zabudową chłodniczą za blisko 1,5 mln euro.
Daimler Truck Polska nagradza najlepsze firmy w swojej sieci dealersko-serwisowej Grupa Wróbel ponownie okazała się zwycięzcą w kategorii Dealer Roku. Najlepszym serwisem została firma BTC Czapka ze Skoczowa. 
Mercedes-Benz Actros L z futurystyczną kabiną ProCabin już w sprzedaży Od kwietnia 2024 r. można składać zamówienia na nowego Actrosa L, który wejdzie do produkcji w grudniu bieżącego roku.
26 autobusów wodorowych NesoBus będzie jeździło w Chełmie Dostawa autobusów ma odbyć się w 3 transzach, a ostatecznie zakończyć się 30 października 2025 roku. To trzecie duże zamówienie NesoBusów po Rybniku i Gdańsku.
XPO Logistics inwestuje w 165 elektrycznych Renault Trucks XPO, jeden z największych europejskich dostawców innowacyjnych i zrównoważonych rozwiązań transportowych i logistycznych, ogłosił bezprecedensowe nowe zamówienie na 165 elektrycznych pojazdów ciężarowych.