Driving Experience

Driving Experience - poznajemy eActrosa

Podczas organizowanej przez siebie imprezy Driving Experience w Wörth am Rhein Mercedes-Benz Trucks umożliwił międzynarodowym dziennikarzom bliższe zapoznanie się z elektrycznym eActrosem porównując jego eksploatację do Actrosa L.

 

Pomimo różnych systemów napędowych, oba pojazdy łączy zaawansowana technika i szereg innowacji, a ponadto oferują one firmom transportowym możliwość efektywnego wykonywania codziennych operacji, przy jednoczesnym zapewnieniu kierowcom bezpiecznych, komfortowych i dynamicznych pojazdów ciężarowych. Po prezentacji prasowej producent organizuje kilkutygodniową imprezę dla klientów, poświęconą kluczowym aspektom elektromobilności, takim jak infrastruktura, usługi i elektryczne samochody ciężarowe. Weźmie w niej udział około tysiąca uczestników z całej Europy.

Wsiadasz, zapinasz pasy, naciskasz przycisk Start, ruszasz – a w eActrosie nie słychać praktycznie nic poza sprężarką, szumem toczących się opon i wiatrem. Już to pierwsze wrażenie wystarczy, by przekonać się, jak fascynujący jest ten produkowany seryjnie samochód ciężarowy z akumulatorowym napędem elektrycznym, zaprojektowany przez Mercedes-Benz Trucks specjalnie z myślą o ciężkim transporcie dystrybucyjnym. Zarówno na drogach krajowych i lokalnych o zróżnicowanej topografii, jak i w obszarze zabudowanym uwagę zwraca od razu spokojny sposób jazdy oraz niemal całkowity brak zauważalnych dla kierowcy przerw w przepływie siły napędowej. Silniki elektryczne zapewniają ten sam wysoki moment obrotowy w całym zakresie prędkości obrotowej, a wysoka dynamika przyspieszenia jest odczuwalna w każdej sytuacji drogowej. Poziom hałasu w kabinie, nawet przy pełnym obciążeniu napędu, pozostaje na stosunkowo niskim poziomie.
Podczas jazdy można na bieżąco obserwować, jak oszczędnie eActros gospodaruje swoją energią dzięki mechanizmowi inteligentnej rekuperacji; podczas każdego procesu hamowania – lub w fazie toczenia, po aktywnym uruchomieniu dźwigni na kolumnie kierownicy – silnik elektryczny przekształca energię kinetyczną w energię elektryczną. Odzyskana w ten sposób energia trafia z powrotem do akumulatorów eActrosa, wydłużając zasięg pojazdu. Pozytywny efekt uboczny: rekuperacja zmniejsza obciążenie hamulców eActrosa. W zależności od sytuacji kierowca może wybierać spośród pięciu różnych stopni hamowania. Na ekranie dotykowym w cyfrowym kokpicie można również aktywować tryb jazdy z użyciem jednego pedału – tzn. funkcję zwalniania przez rekuperację, bez uruchamiania hamulca mechanicznego. Dzięki temu kierowca może w pełni koncentrować się na ruchu drogowym i nie musi zajmować się techniką. O stanie naładowania akumulatorów, pozostałym zasięgu pojazdu oraz aktualnym i średnim zużyciu energii w kWh na 100 kilometrów stale informuje wskazanie interaktywnego kokpitu multimedialnego (Multimedia Cockpit Interactive), standardowo montowanego w eActrosie.
Jeszcze kilka informacji o energii: akumulatory eActrosa składają się z trzech (eActros 300) lub czterech (eActros 400) pakietów akumulatorowych, każdy o zainstalowanej pojemności 112 kWh1 i pojemności użytkowej ok. 97 kWh2. eActros 400, wyposażony w cztery pakiety akumulatorowe, ma zasięg do 400 kilometrów3. Technicznym sercem tej elektrycznej ciężarówki jest jednostka napędowa – sztywna oś elektryczna z dwoma zintegrowanymi silnikami elektrycznymi i dwustopniową skrzynią biegów. Oba chłodzone cieczą silniki generują moc ciągłą 330 kW oraz moc maksymalną 400 kW. eActrosa można ładować z mocą do 160 kW: po podłączeniu do standardowego terminalu szybkiego ładowania prądem stałym o natężeniu 400 A ładowanie jego trzech pakietów akumulatorowych z poziomu 20 do 80 procent zajmuje nieco ponad godzinę.

W ramach imprezy Driving Experience, w specjalnie zbudowanej bazie ładowania, Mercedes-Benz Trucks udziela odpowiedzi na pytania dotyczące infrastruktury ładowania i samego procesu ładowania. Przykładowo, ile czasu zajmie stworzenie niezbędnej infrastruktury ładowania i z jakimi kosztami należy się liczyć? Na czym polega Combined Charging System CCS jako standard ładowania i jakie urządzenia do ładowania są zalecane? Jak przebiega komunikacja między pojazdem a przyłączem do ładowania? Wyjaśnia też szczegółowo, czy lepsze jest ładowanie szybkie, czy wolne oraz jaka jest różnica między chłodzonymi i niechłodzonymi przewodami do ładowania.

Przeczytaj też:
26 autobusów wodorowych NesoBus będzie jeździło w Chełmie Dostawa autobusów ma odbyć się w 3 transzach, a ostatecznie zakończyć się 30 października 2025 roku. To trzecie duże zamówienie NesoBusów po Rybniku i Gdańsku.
XPO Logistics inwestuje w 165 elektrycznych Renault Trucks XPO, jeden z największych europejskich dostawców innowacyjnych i zrównoważonych rozwiązań transportowych i logistycznych, ogłosił bezprecedensowe nowe zamówienie na 165 elektrycznych pojazdów ciężarowych.
Elektryczna śmieciarka dostarczona do Bolesławca Volvo Trucks Polska dostarczyło elektryczną śmieciarkę do Miejskiego Zakładu Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. w Bolesławcu.
eActros 300 rusza na testy do firmy MEXEM Pierwszym klientem EWT Automotive, który przetestuje eActrosa 300, jest firma MEXEM z Pruszkowa.
Technologia sLH2 - nowy standard tankowania ciekłego wodoru Firmy Daimler Truck i Linde Engineering prezentują sLH2 – opracowaną wspólnie technologię tankowania ciekłego wodoru (subcooled liquid hydrogen).
Solidaris odbiera pierwsze elektryczne Volvo FM Volvo Trucks Polska dostarczyło pierwsze dwa elektryczne ciągniki siodłowe Volvo FM do firmy –Solidaris Sp. z o.o.
Współpraca Hyundai i IVECO - powstanie elektryczny lekki samochód dostawczy Hyundai Motor Company i IVECO Group ogłosiły podpisanie umowy na dostawę elektrycznego lekkiego samochodu dostawczego IVECO dla Europy, opartego na platformie Hyundai Global eLCV.
Pierwszy MAN eTruck sprzedany w Polsce W piątek 19 stycznia 2024 r. w Krakowie została podpisana pierwsza w Polsce umowa sprzedaży w pełni elektrycznej ciężarówki MAN eTruck.
Samochody elektryczne i inne paliwa alternatywne W 2023r zarejestrowano niemal 224 tys. pojazdów z alternatywnymi napędami dla wszystkich kategorii rynku, co oznacza wzrost o 34%.