Driving Experience - poznajemy eActrosa

Driving Experience

Podczas organizowanej przez siebie imprezy Driving Experience w Wörth am Rhein Mercedes-Benz Trucks umożliwił międzynarodowym dziennikarzom bliższe zapoznanie się z elektrycznym eActrosem porównując jego eksploatację do Actrosa L.

 

Pomimo różnych systemów napędowych, oba pojazdy łączy zaawansowana technika i szereg innowacji, a ponadto oferują one firmom transportowym możliwość efektywnego wykonywania codziennych operacji, przy jednoczesnym zapewnieniu kierowcom bezpiecznych, komfortowych i dynamicznych pojazdów ciężarowych. Po prezentacji prasowej producent organizuje kilkutygodniową imprezę dla klientów, poświęconą kluczowym aspektom elektromobilności, takim jak infrastruktura, usługi i elektryczne samochody ciężarowe. Weźmie w niej udział około tysiąca uczestników z całej Europy.

Wsiadasz, zapinasz pasy, naciskasz przycisk Start, ruszasz – a w eActrosie nie słychać praktycznie nic poza sprężarką, szumem toczących się opon i wiatrem. Już to pierwsze wrażenie wystarczy, by przekonać się, jak fascynujący jest ten produkowany seryjnie samochód ciężarowy z akumulatorowym napędem elektrycznym, zaprojektowany przez Mercedes-Benz Trucks specjalnie z myślą o ciężkim transporcie dystrybucyjnym. Zarówno na drogach krajowych i lokalnych o zróżnicowanej topografii, jak i w obszarze zabudowanym uwagę zwraca od razu spokojny sposób jazdy oraz niemal całkowity brak zauważalnych dla kierowcy przerw w przepływie siły napędowej. Silniki elektryczne zapewniają ten sam wysoki moment obrotowy w całym zakresie prędkości obrotowej, a wysoka dynamika przyspieszenia jest odczuwalna w każdej sytuacji drogowej. Poziom hałasu w kabinie, nawet przy pełnym obciążeniu napędu, pozostaje na stosunkowo niskim poziomie.
Podczas jazdy można na bieżąco obserwować, jak oszczędnie eActros gospodaruje swoją energią dzięki mechanizmowi inteligentnej rekuperacji; podczas każdego procesu hamowania – lub w fazie toczenia, po aktywnym uruchomieniu dźwigni na kolumnie kierownicy – silnik elektryczny przekształca energię kinetyczną w energię elektryczną. Odzyskana w ten sposób energia trafia z powrotem do akumulatorów eActrosa, wydłużając zasięg pojazdu. Pozytywny efekt uboczny: rekuperacja zmniejsza obciążenie hamulców eActrosa. W zależności od sytuacji kierowca może wybierać spośród pięciu różnych stopni hamowania. Na ekranie dotykowym w cyfrowym kokpicie można również aktywować tryb jazdy z użyciem jednego pedału – tzn. funkcję zwalniania przez rekuperację, bez uruchamiania hamulca mechanicznego. Dzięki temu kierowca może w pełni koncentrować się na ruchu drogowym i nie musi zajmować się techniką. O stanie naładowania akumulatorów, pozostałym zasięgu pojazdu oraz aktualnym i średnim zużyciu energii w kWh na 100 kilometrów stale informuje wskazanie interaktywnego kokpitu multimedialnego (Multimedia Cockpit Interactive), standardowo montowanego w eActrosie.
Jeszcze kilka informacji o energii: akumulatory eActrosa składają się z trzech (eActros 300) lub czterech (eActros 400) pakietów akumulatorowych, każdy o zainstalowanej pojemności 112 kWh1 i pojemności użytkowej ok. 97 kWh2. eActros 400, wyposażony w cztery pakiety akumulatorowe, ma zasięg do 400 kilometrów3. Technicznym sercem tej elektrycznej ciężarówki jest jednostka napędowa – sztywna oś elektryczna z dwoma zintegrowanymi silnikami elektrycznymi i dwustopniową skrzynią biegów. Oba chłodzone cieczą silniki generują moc ciągłą 330 kW oraz moc maksymalną 400 kW. eActrosa można ładować z mocą do 160 kW: po podłączeniu do standardowego terminalu szybkiego ładowania prądem stałym o natężeniu 400 A ładowanie jego trzech pakietów akumulatorowych z poziomu 20 do 80 procent zajmuje nieco ponad godzinę.

W ramach imprezy Driving Experience, w specjalnie zbudowanej bazie ładowania, Mercedes-Benz Trucks udziela odpowiedzi na pytania dotyczące infrastruktury ładowania i samego procesu ładowania. Przykładowo, ile czasu zajmie stworzenie niezbędnej infrastruktury ładowania i z jakimi kosztami należy się liczyć? Na czym polega Combined Charging System CCS jako standard ładowania i jakie urządzenia do ładowania są zalecane? Jak przebiega komunikacja między pojazdem a przyłączem do ładowania? Wyjaśnia też szczegółowo, czy lepsze jest ładowanie szybkie, czy wolne oraz jaka jest różnica między chłodzonymi i niechłodzonymi przewodami do ładowania.

Przeczytaj też:
Gdzie MAN wybuduje fabrykę baterii? 

MAN Truck & Bus od początku 2025 r. będzie produkować baterie do pojazdów ciężarowych i autobusów. W tym celu w najbliższych pięciu latach firma zainwestuje ponad 100 milionów euro w posiadający najdłuższą tradycję zakład, w Norymberdze, produkujący dotąd silniki spalinowe.

eActros LongHaul - jesienią premiera

Elektryczny samochód ciężarowy eActros LongHaul, przeznaczony do transportu dalekobieżnego, będzie atrakcją targową Mercedes-Benz Trucks na tegorocznych wrześniowych targach IAA w Hanowerze.

Volvo Trucks inwestuje w napęd wodorowy

Volvo Trucks rozpoczęło testy pojazdów wykorzystujących wodór, jako technologię do napędu. Jest to możliwe dzięki ogniwom paliwowym zasilanym wodorem.

Pierwszy DAF CF Electric we flocie dużego przewoźnika

Wiodący węgierski dostawca usług logistycznych Waberer's wybrał firmę DAF Trucks na dostawę swojego pierwszego w pełni elektrycznego ciężkiego pojazdu dystrybucyjnego.

Zelektryfikowana zabudowa bramowa PALFINGER współpracująca z eActrosem i eWorX firmy ZF

Na tegorocznych targach IFAT, na stoisku Mercedes-Benz Trucks można zapoznać się z tym wielofunkcyjnym urządzeniem prezentowanym w eActrosie z zabudową bramową PS T 18 firmy PALFINGER.

Kto najszybciej przesiądzie się na samochody elektryczne?

Dużo mówi się o samochodach elektrycznych, a tak na prawdę kogo stać na ich zakup? Okazuje się, że są kraje, gdzie pojazdy elektryczne rozpowszechnią się już niedługo. Są jednak kraje, w których elektromobilność długo pozostanie jeszcze teorią.

Elektryczny długodystansowy lew na rynku już za dwa lata

Celem MAN Truck & Bus jest nie tylko wyprodukowanie elektrycznej ciężarówki, ale zapewnienie możliwości ładowania w systemie najwyższych mocy (megavatt charging system – MCS).

Mercedes-Benz eEconic przed rozpoczęciem produkcji seryjnej

Mercedes-Benz eEconic jest cichy i lokalnie nie emituje dwutlenku węgla dlatego sprawdzi się eksploatacji w gospodarce komunalnej.

Gaz czy biogaz?

Pojazdy na gaz stają się coraz bardziej popularne w całej Europie, ale rynki takie jak Hiszpania, Włochy, Francja, Niemcy oraz Europa Środkowo-Wschodnia wysuwają się na pierwszy plan.

Wyszukiwarka

Informacje