Dostarczą klientom ze Stolicy zakupy za pomocą elektrycznych Volkswagenów e-Crafter

Misja Zerowa Emisja - Volkswagen e-Crafter

W ramach pilotażu Misja Zerowa Emisja, PSPA zbada, czy logistyka w miastach może być przyjazna dla środowiska.

Roczne dostawy, które realizują kurierzy w Warszawie przekraczają milion ton. Dostawcy w samym tylko Śródmieściu wykonują dziennie ponad kilkanaście tysięcy operacji załadunku i rozładunku. Nie jest to obojętne dla czystości powietrza w mieście. Ponad 60 proc. zanieczyszczeń powoduje transport drogowy.

- Celem projektu Misja Zerowa Emisja jest przeprowadzenie rzetelnej i miarodajnej analizy porównawczej emisji CO2 oraz całkowitych kosztów posiadania pojazdu elektrycznego w odniesieniu do pojazdu spalinowego. W tym celu, na ulice Warszawy wyjadą dwa pojazdy: elektryczny Volkswagen e-Crafter i jego konwencjonalny odpowiednik, VW Crafter z silnikiem Diesla – mówi Łukasz Witkowski z PSPA.

Partnerzy projektu Misja Zerowa Emisja

W badanie zaangażowało się wiele firm. Pojazdy dostarczył Volkswagen Samochody Użytkowe, a procesem logistycznym zarządza firma No Limit. W pierwszej kolejności dostawy będą realizowane dla marki IKEA. Towary ze sklepów trafiać będą wprost do klientów (B2C) w ramach usługi home delivery. Następnie realizowane będą dostawy dla H&M. Ładunki z magazynów firmy No Limit będą transportowane do sieci sklepów w Warszawie (B2B).
Badanie przeprowadzone zostanie w codziennym trybie pracy, na tych samych trasach przez dwa pojazdy, przez okres 3 tygodni dla każdego z partnerów.
- Dbałość o środowisko naturalne jest priorytetem coraz szerszego grona firm. Przejawia się to zaangażowaniem w projekty i tworzenie rozwiązań, które łączą efektywność z ekologią. Cieszymy się, że projekt tej skali, pod patronatem Europejskiego Stowarzyszenia Elektromobilności (AVERE), możemy realizować jako pierwsi w Polsce – mówi Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych.

Udział w projekcie Misja Zerowa Emisja bierze także Przemysłowy Instytut Motoryzacji (PIMOT), który we współpracy z PSPA opracował metodologię badania i zajmie się agregacją i analizą danych. Jeden z największych w Europie dostawców usług Car Fleet Management, badający potencjał elektryfikacji flot, firma Alphabet, która dostarczyła urządzenia pomiarowe. Największy producent infrastruktury w Polsce, firma GARO, zapewniła ładowarki na czas realizacji badania, a wsparcie technologiczne zapewnia koncern energetyczny Engie, światowy lider w zakresie elektromobilności, z niemal 60 tysiącami urządzeń do ładowania EV na całym świecie.

- Zdecydowaliśmy się wziąć udział w projekcie, ponieważ wykorzystanie niskoemisyjnego transportu produktów do klientów jest częścią naszej globalnej strategii zrównoważonego rozwoju. Jednym z jej priorytetowych obszarów jest przeciwdziałanie zmianom klimatycznym. W tym celu zobowiązaliśmy się do 2030 roku zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych w ilości większej niż IKEA emituje w całym swoim łańcuchu wartości. W ramach podejmowanych działań chcemy, aby do 2025 roku 100% transportu realizowanego w związku z dostawami i usługami dla klientów bazowało na pojazdach elektrycznych lub innych rozwiązaniach o zerowej emisji spalin. Ciekawi jesteśmy wyników badań oraz tego, jak sprawdzi się elektryczny samochód ciężarowy w realizacji naszych dostaw – mówi Wiktor Zaremba, Sustainability Developer IKEA.

- W grupie H&M wierzymy, że zrównoważona moda i design powinny być dostępne dla każdego. Dlatego bardzo duży nacisk kładziemy na kwestie związane z ochroną klimatu i gospodarką obiegu zamkniętego. Niskoemisyjny, elektryczny transport od dawna leży w zasięgu naszych zainteresowań, a dzięki badaniu będziemy mogli sprawdzić, jak działa w praktyce – mówi Michael Schulz Head of CEE logistics division H&M Polska.
W ramach badania analizie zostanie poddanych wiele parametrów eksploatacyjnych obu VW Crafterów, w tym m.in. czas jazdy, pokonywany dystans, średnia prędkość, profil przyśpieszeń, liczba tankowań i ładowań oraz spalanie i zużycie energii. Zakładając ośmiogodzinny dzień pracy kierowcy, na każdy parametr przypadnie około 25 tysięcy pomiarów każdego dnia. Dokładność lokalizacji pojazdów wynosić będzie 1,5-4m, a każdy nadajnik będzie widoczny dla przynajmniej 4 z 24 satelitów. W raporcie końcowym uwzględnione będą dodatkowo takie parametry, jak cena pojazdu, cena paliwa i energii elektrycznej, koszty serwisu, a nawet temperatura otoczenia. Premierę raportu zaplanowano na marzec przyszłego roku, podczas kongresu MOVE (Mobility & Vehicles) w trakcie Poznań Motor Show 2019, który współorganizuje PSPA.

- Jednym z celów marki Volkswagen Samochody Użytkowe jest wyznaczenie kierunków nowocześniej logistyki miejskiej. Koncentrujemy się na przyszłych obszarach mobilności. Mając na uwadze kwestie środowiskowe i nowe potrzeby naszych Klientów uzupełniamy gamę modelową o pojazdy elektryczne. Pierwszym elektrycznym, samochodem dostawczym w ofercie jest e-Crafter, produkowany w Polsce. W przyszłym roku pojawi się także elektryczny Volkswagen Caddy i Transporter. Wszystkie wymienione modele są odpowiedzią na pojawiające się nowe ekologiczne zapotrzebowanie naszych klientów i ich odbiorców. Cieszymy się, że możemy wziąć udział w badaniu i zweryfikować założenia, które przyświecały nam przy tworzeniu tego samochodu - podsumował Patryk Grzeczka z marki Volkswagen Samochody Użytkowe.

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL