Ryzyko bez barier
Na wielu odcinkach dróg bariery są niezbędne, aby w przypadku zjechania samochodu z jezdni minimalizować skutki tego zdarzenia, nierzadko ratując ludzkie życie.
Normy energii
Żeby bariery spełniały swoją funkcję ochronną, muszą być dobrej jakości i zgodne z europejską normą EN 1317. Wbrew pozorom bezpieczna bariera nie może być twarda i niezniszczalna. Wręcz przeciwnie - ma dać się zniszczyć, a przez to przejąć energię kinetyczną samochodu i wyhamować go. Głównym elementem bariery jest metalowa taśma, która podczas zderzenia opasuje samochód. Jeśli jest dobrej jakości i dobrze zamocowana , wówczas nie pęknie. Pod taśmą często znajduje się stalowa lina, która przejmuje znaczą część energii.
Testy na poligonie
Taka norma stawia wysokie wymagania producentom barier. Trzeba je najpierw przetestować. W Polsce takie testy odbywają się na specjalnym poligonie we Wrocławiu pod okiem specjalistów z Instytutu Budowy Dróg i Mostów oraz Inowrocławskiego Instytutu Badawczego Ochronnych Systemów. Zgodnie z europejskimi normami, bariera musi wytrzymać uderzenie samochodu osobowego przy prędkości do 110 km/godz. oraz autobusu i ciężarówki jadących z szybkością do 70 km/godz. Ale nie przy uderzeniu centralnym, lecz pod kątem 7, 15 i 20 stopni. Każdego roku na poligonie wykonuje się po kilkadziesiąt testów, rozbijając kilkadziesiąt pojazdów.
Bariery są tak zaprojektowane, by przejąć od uderzającego w nią pojazdu jak najwięcej energii. Muszą się więc odkształcić. Oczywiście, wytrzymałość takiej konstrukcji też ma swoje granice.
Chronią i oddzielają
Na wielu odcinkach dróg bariery są niezbędne, aby w przypadku zjechania samochodu z jezdni minimalizować skutki tego zdarzenia, nierzadko ratując ludzkie życie. Bariery stanowią ostatnią deskę ratunku dla tych, którzy w czasie jazdy popełnili fatalny błąd. Ustawione w pasie dzielącym ograniczają możliwość zderzeń czołowych, na krawędzi drogi chronią pojazdy przez zjechaniem z wysokiego nasypu lub stanowią zabezpieczenie przed najechaniem na słup lub drzewo rosnące blisko krawędzi jezdni. Bariera powinna też powodować w trakcie kolizji możliwie niewielkie uszkodzenia pojazdu, nie utrudniające panowania nad kierunkiem jazdy. Na drogach można dopuszczać stosowanie tylko takich barier, które w testach zderzeniowych udowodniły swoją skuteczność i jednocześnie barier identycznych w każdym aspekcie (fizycznym, technicznym i technologicznym) jak te, które poddawane były próbom zderzeniowym.
Konieczne i racjonalne
Bariery ochronne zwykle ustawia się tam, gdzie jest to absolutnie konieczne i racjonalne. Ustawienie ich poprzedzone jest gruntowną analizą zagrożeń występujących na danym odcinku drogi. Jeśli okaże się, że badane miejsce jest niebezpieczne i bariery mogą pomóc w minimalizowaniu liczby ofiar lub ciężkości wypadków drogowych czy strat spowodowanych kolizjami, wtedy do pracy przystępują inżynierowie, którzy muszą ocenić jakiego rodzaju bariery w danym miejscu będą potrzebne.
4trucks.pl / Drogi Zaufania