Infakt

Przedsiębiorcy rezygnowali z podatku liniowego na rzecz ryczałtu

W dniu 21 lutego minął termin na zmianę formy opodatkowania dla tych przedsiębiorców, którzy pierwszy przychód w tym roku uzyskali w styczniu. Publikujemy pierwsze analizy zmian na podstawie decyzji klientów inFakt.

 

Zamieszanie wokół Polskiego Ładu, liczne błędy i luki w ustawie powodowały, że środowiska biznesowe apelowały o przedłużenie terminu na zmianę formy opodatkowania. Nie zgodził się na to ustawodawca. Jego zdaniem nie było to możliwe m.in. ze względu na to, aby można było właściwie obliczyć składkę zdrowotną za styczeń. Przedsiębiorcy nie byli w stanie dokonać optymalnego wyboru sposobu opodatkowania, ponieważ wszystko mogło się jeszcze zmienić w toku nowelizacji ustawy podatkowej Polskiego Ładu. 

W listopadowym badaniu przeprowadzonym przez inFakt chęć zmiany opodatkowania deklarowało 30,6% przedsiębiorców, a zastanawiało się nad nią 54,2% podatników prowadzących JDG. Ostatecznie zmiany dokonało 37% naszych klientów. 

Zgodnie przewidywaniami, wśród podatników zmieniających sposób rozliczania się z fiskusem, największym zainteresowaniem cieszył się ryczałt ewidencjonowany. Pomimo trudności z wyznaczeniem właściwej stawki wybrało go 84% przedsiębiorców. Jest to odsetek zbieżny z wynikami listopadowego badania inFakt, kiedy chęć przejścia na tę formę opodatkowania zadeklarowało 80,7% przedsiębiorców.  Ryczałt był najczęstszym kierunkiem ucieczki podatników z liniówki – ponad 65% wszystkich zmieniających formę opodatkowania na ten rok przeszło na nią właśnie z niej. Zainteresowanie ryczałtem wzrosło o 80,5% w stosunku do roku 2021.

Odnotowano również wzrost zainteresowania skalą podatkową. W 2022 r. wybrało ją ponad 11% przedsiębiorców zmieniających formę opodatkowania, co pokrywa się z listopadowymi deklaracjami klientów inFakt (9,9%). Również w tym wypadku największy przypływ podatników nastąpił z liniówki. Z powodu podwyższenia pierwszego progu oraz kwoty wolnej przy stawce podatku 17%, stała się ona kusząca dla przedsiębiorców, którzy osiągają dochód pomiędzy 85 tys. zł a 120 tys. zł. 

Obecnie podatek liniowy wybrało zaledwie 4% zmieniających formę opodatkowania, co bliskie jest wynikowi 3,3% wśród deklarujących chęć zmiany z końcem roku w naszym badaniu. Ciekawy natomiast jest trend na przestrzeni ostatnich lat. Od czasów zmian, jakie nastąpiły w podatku liniowym z 2019 r. (m.in. wprowadzenia daniny solidarnościowej), notujemy systematyczny spadek zainteresowania nim. Rok 2022 był pod tym względem rekordowy. W porównaniu do 2021 aż 41% mniej przedsiębiorców wybrało liniówkę, jest to też o 84% mniej niż w 2020 roku. Może być to związane z niejasnościami wokół wyliczenia składki zdrowotnej oraz pozytywnymi zmianami w skali podatkowej, które objęły część lepiej zarabiających podatników. 

Opracował: Piotr Juszczyk, Główny Doradca Podatkowy inFakt

 

Przeczytaj też:
Sposoby na obniżenie kosztów floty z telematyką Systemy telematyczne do zarządzania flotą są opracowywane z myślą o zapewnieniu pełniejszej kontroli nad wykorzystywaniem pojazdów, zwiększeniu wydajności i szeroko pojętej optymalizacji realizowanych zleceń. Dzięki zebranym danym można podejmować efektywniejsze i niezawodne decyzje w celu obniżenia całkowitego kosztu utrzymania floty.
Przetrwają firmy transportowe, które są elastyczne Liczba zamówień na usługi przewozowe w tym roku spadła na rynku krajowym średnio o 10-15%, a w transporcie międzynarodowym w niektórych miesiącach nawet o 30%.
Nowa ustawa o delegowaniu kierowców W dniu 28 lipca 2023 r. Prezydent podpisał ustawę o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym.
Które ciężarówki nie wjadą na Białoruś? W dniu dzisiejszym w Dzienniku ustaw ukazało się rozporządzenie zamykające drogę transportom z i na Białoruś.
Znaki towarowe firm - również transportowych Unijne dofinansowanie do znaku towarowego - tylko do końca grudnia.
Składy jednoosobowe, a nowa uchwała Sądu Najwyższego Uchwała Sądu Najwyższego może otworzyć drogę do wzruszenia spraw zapadłych przed sądem drugiej instancji w trakcie pandemii Covid-19.
Branża TSL w czasach niepewności. Specjaliści szukają nowych kierunków optymalizacji Minione dwa lata były czasem wielkiej próby dla całej branży TSL. Konflikt zbrojny w Ukrainie, rosnące koszty działalności operacyjnej, pozrywane łańcuchy dostaw, spowolnienie w sektorze e-commerce, a także regulacje pakietu mobilności to czynniki, które sprawiły, że utrzymanie rentowności biznesu transportowego stało się obecnie niekwestionowanym wyzwaniem.
MTD Skuratowicz zdobywa prestiżową nagrodę za transport pow. 120 t  MTD Skuratowicz – firma zrzeszona w Ogólnopolskim Stowarzyszeniu Pracodawców Transportu Nienormatywnego (OSPTN) – wygrywa europejski konkurs ESTA Awards of Excellence 2023 za najbardziej spektakularny transport powyżej 120 t.
Direct Vision Standard - wymogi bezpieczeństwa dla pojazdów ciężarowych Czy polski przewoźnik ma szansę uzyskać zezwolenie bezpieczeństwa HGV?