Najstarszy oryginalny samochód ciężarowy na świecie

Daimler pierwsza ciężarówka

Jest nim Daimler Motor-Lastwagen z roku 1898, zbudowany w firmie Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG), na stałe eksponat Muzeum Mercedes-Benz.

 

Jego ładowność 1,25 t była, jak na owe czasy, imponująca. Dwucylindrowy silnik o pojemności skokowej 1527 cm3 rozwijał moc 4,1 kW (5,6 KM). Jak to? Tak niewielką moc przy tej masie - zapytacie?
Jak radził sobie z pełnym ładunkiem? To bardzo proste – może nie był szybki, ale za to był wytrwały. Jego prędkość maksymalna bez ładunku nie przekraczała nawet 12 km/h. Jednymi z pierwszych klientów nabywających pojazdy użytkowe DMG były browary. Ciężarówka z roku 1898 mogła przewieźć do gospody dwanaście beczek o pojemności ok. 60 litrów. Powolna jazda z tym ładunkiem wprawdzie upodabniała ją do konnych wozów browarnych, jednak do ich obsługi trzeba było wkładać dużo więcej wysiłku. Dzisiaj odpowiednikiem, w klasie masowej, swojego praprzodka jest Mercedes-Benz Vito.

Zaledwie dwa lata wcześniej firma Daimler-Motoren-Gesellschaft sprzedała swoją pierwszą ciężarówkę do Anglii. Samochód jako taki liczył wówczas jedynie dwanaście lat. Samochody osobowe i ciężarowe były na drogach niezwykłą rzadkością. Szczególnie w miastach do transportu ludzi i ładunków wciąż używano wozów konnych. Z kolei transport towarów na większe odległości odbywał się koleją bądź statkiem.
Właśnie w tej sytuacji pojawił się samochód ciężarowy Daimler, wyspecjalizowany w elastycznym i niezawodnym transporcie ciężkich ładunków, początkowo spotykany głównie w miastach i na krótkich trasach podmiejskich. Taki zakup opłacał się ówczesnemu przewoźnikowi. Ciężarówka była w utrzymaniu tańsza od stajni pełnej żywej siły transportowej. Ponadto przewoźnik mógł rozszerzać swój obszar dostaw, ponieważ nawet z pełnym ładunkiem samochód ciężarowy wciąż był szybszy od porównywalnego pojazdu konnego. Efektywność ekonomiczna i możliwość pozyskiwania rynku – do dziś takie są najważniejsze kryteria zakupu pojazdów użytkowych.

Dopracowana technika: Duża platforma ładunkowa na drewnianych kołach z silnikiem spalinowym – tak w uproszczeniu można by opisać eksponat z roku 1898, znajdujący się w zbiorach Muzeum Mercedes-Benz. Ciężarówka ta była w pełni dostosowana do swoich zadań. Pomimo że powstała zaledwie dwa lata po pierwszym samochodzie ciężarowym z roku 1896, odznaczała się już znacznie nowocześniejszą techniką, a podstawowe właściwości jej najważniejszych elementów pozostają aktualne do dziś. Na przykład silnik umieszczono już z przodu, pod ławką kierowcy, a do kierowania pojazdem służyła przekładnia kierownicza, zastępująca stosowane dotychczas łańcuchy. Przeniesienie napędu przez zębniki w kołach antycypowało nowoczesną oś na zwolnicach planetarnych. Bardzo nowoczesnym rozwiązaniem, jak na rok 1898, było również zastosowanie wydajnej chłodnicy rurkowej do chłodzenia silnika, a także trzech hamulców – działających na oba koła tylne i koło pasowe. Hamulce umieszczone wyłącznie na osi tylnej powszechnie stosowano jeszcze przez wiele lat.
Kolejne rozwiązania konstrukcyjne odzwierciedlały użytkowe przeznaczenie ciężarówki. Skupiono się bowiem na przewozie ładunków, a nie na wygodzie przewoźnika. W pojeździe bez kabiny był on wystawiony na wiatr i niepogodę. Zresztą dzielił ten los z wozakami konnymi, dlatego podobnie jak oni miał najczęściej pod ręką pelerynę ochronną i koc, złożone na ławce za umieszczoną poziomo żelazną kierownicą. Kierowca ciężarówki korzystał przynajmniej z resorowanych osi, wyposażonych w resory piórowe z przodu i sprężyny śrubowe z tyłu, choć chroniły one jednak przede wszystkim ładunek i silnik przed drganiami.
Platformy innowacyjności: Najstarszy zachowany samochód ciężarowy na świecie jest zaawansowanym technicznie produktem swoich czasów. Podobnie jak jego dzisiejsze odpowiedniki oferowane przez Daimler Trucks.

 

Przeczytaj też:
W lutym kolejne kontrole ciężarówek w całej Europie ramach akcji Roadpol

Od 7 do 13 lutego ciężarówki i autokary będą kontrolowane przez policję w całej Europie. Europejska sieć funkcjonariuszy policji drogowej Roadpol ogłosiła termin pierwszej, w tym roku, kampanii kontrolnej Truck & Bus.

Zdalny odczyt tachografów już w Polsce. Pierwsze kontrole ITD w Lublinie

Poniedziałek był pierwszym dniem, gdy kierowcy mogli spotkać na terenie województwa lubelskiego pojazd Inspekcji Transportu Drogowego wyposażony w antenę DSRC.

Kolejne nowe ciężarówki pojawią się w tym roku w firmie Drutex

Drutex, kolejny rok wymienia flotę. W ubiegłym roku odebrali pierwsze MAN-TGX. W tym roku powtórzą zakup.

Nowe fotoradary w Rumunii

Stacjonarne kamery radarowe zostaną zamontowane na wszystkich zatłoczonych drogach w Rumunii, w tym na Autostradzie Soarelui, Valea Prahovei i Valea Oltului.

Na parkingach powstanie infrastruktura do odśnieżania pojazdów ciężarowych

W świetle przepisów, za właściwe przygotowanie pojazdu do drogi, w tym jego dokładne odśnieżenie, odpowiedzialny jest kierowca. Trudno jednak utrzymać pojazd ciężarowy w należytym stanie, gdy trzeba się wspiąć na wysokość 4 m. GDDKiA zadba, aby na parkingach pojawiły się specjalne rampy.

MOYA otworzyła kolejnych pięć stacji paliw

Kolejne pięć stacji paliw zaczęły funkcjonować w sieci MOYA. Są to stacje franczyzowe – w Rzeszowie i Choroszczy (woj. Podlaskie) oraz własne – w Kościerzynie (woj. Pomorskie), w Poznaniu i w Głogowie.

Zniesienie obowiązkowego badania technicznego pojazdów

Parlament rosyjski wierzy, że bezpieczeństwo ruchu drogowego i stan techniczny pojazdów nie są ze sobą w żaden sposób powiązane.

Jakimi nowymi drogami pojedziemy w 2022 roku?

Rok 2021 GDDKiA zakończyła udostępniając do ruchu ponad 425 km nowych dróg. Obecnie kierowcy w Polsce mają do dyspozycji 4670,5 km dróg szybkiego ruchu, w tym 1 778,9 km autostrad i 2891,6 km dróg ekspresowych.

Kierowca ciężarówki a odpowiedzialność załadowcy. Nowy rekord przeładowania ciężarówki

Ustanowił go niedawno ukraiński kierowca w swoim kraju.

Wyszukiwarka

Informacje