Nowy eSprointer 2024

Jest już nowy Mercedes-Benz eSprinter

Dwa rodzaje i dwie długości nadwozia, trzy pojemności akumulatorów i duża ładowność stanowią podstawę dla licznych wariantów nadwozia i sprawiają, że nowy eSprinter może stać się idealnym dużym vanem.

Nowy Mercedes-Benz eSprinter to elektryczna wersja segmentu dużych samochodów dostawczych. Nowy eSprinter będzie początkowo dostępny jako furgon w wersji długiej długi furgon z wysokim dachem w USA i Kanadzie z akumulatorem o pojemności 113 kWh (pojemność użytkowa), natomiast na rynkach europejskich w ofercie będzie także akumulator o pojemności 56 kWh i 81 kWh. W późniejszym terminie model pojawi się ponadto po raz pierwszy także jako podwozie. To wszystko sprawia, że nowy eSprinter jest atrakcyjnym pojazdem dla wielu nowych branż, a także dla firm zabudowujących.

W wersji z największym dostępnym akumulatorem zasięg, obliczony na podstawie symulacji z wykorzystaniem WLTP, wynosi w cyklu mieszanym aż 440 km, a w cyklu miejskim WLTP do 530 km. Sprawia to, że pojazd idealnie nadaje się zarówno do codziennego użytku w mieście, jak i na dłuższych dystansach.
Bateria oparta na technologii fosforanu litowo-żelazowego nie zawiera kobaltu lub niklu i ze względu na trwałość idealnie nadaje się do lekkich pojazdów użytkowych. Aktywne zarządzanie temperaturą poprawia wydajność; pompa ciepła jest standardem. Oferując przestrzeń ładunkową do 14 m3 i dopuszczalną masę całkowitą pojazdu do 4,25 t, eSprinter z napędem na tylne koła jest równie praktyczny jak jego brat z silnikiem spalinowym.

Mercedes-Benz eSprinter opiera się na nowej koncepcji składającej się z trzech modułów, co ułatwia dostosowanie go do wielu wariantów pojazdu. Moduł przedni zawiera wszystkie komponenty wysokiego napięcia i można go łączyć ze wszystkimi wersjami nadwozia, niezależnie od rozstawu osi i wielkości akumulatora.
Zintegrowany akumulator wysokonapięciowy znajduje się w module środkowym, w solidnej obudowie w podwoziu. Taka lokalizacja skutkuje nisko położonym środkiem ciężkości, co pozytywnie wpływa na prowadzenie pojazdu. W tylnym module znajduje się kompaktowy i mocny silnik elektryczny, który napędza tylną oś.

Główne elementy elektrycznego układu napędowego nowego eSprintera to dwa nowe rozwiązania: wydajny silnik i zaawansowana elektryczna oś tylna. Obydwa są instalowane w elektrycznym samochodzie dostawczym Mercedes-Benz po raz pierwszy.
Silnik synchroniczny z magnesami trwałymi (PSM), który waży około 130 kilogramów, charakteryzuje się wysoką wydajnością i zoptymalizowanym zarządzaniem temperaturą. Dostępny jest w wersjach o mocy szczytowej 100 lub 150 kW i zapewnia moment obrotowy do 400 Nm. Dla klienta połączenie wydajnego silnika i zaawansowanej elektrycznej osi tylnej oznacza wiele korzyści: dużo możliwości konwersji i rodzajów zabudów, dwie długości pojazdów (A2 i A3), dopuszczalną masę całkowitą pojazdu do 4,25 tony, a także opcjonalne zainstalowanie haka holowniczego do przyczepy o masie do 2 ton.

Na pokładzie elektrycznego dostawczaka dostępna jest najnowsza wersja systemu multimedialnego MBUX znana z samochodów osobowych Mercedes-Benz. Klienci pojazdów dostawczych zyskali takie funkcje, jak asystent głosowy Hej Mercedes, a także rozbudowane opcje personalizacji.

Standardowy aktywny asystent hamowania to tylko jeden z wielu oferowanych systemów wspomagających. Aktywny asystent hamowania może również wspomagać kierowcę w sytuacji awaryjnej. Inne rozwiązania to m.in. asystent martwego pola i ATTENTION ASSIST. Dodatkową atrakcją wewnątrz pojazdu jest opcjonalne cyfrowe lusterko wsteczne, zapewniające kierowcy niezakłócony widok do tyłu i lepsze wsparcie podczas cofania. Konwencjonalne lusterko wsteczne instalowane na przedniej szybie pokazuje wówczas obraz z kamery High Dynamic Range, zainstalowanej w tylnej krawędzi dachu. Lusterko wewnętrzne wyposażone jest w czujniki światła z przodu i z tyłu, i automatycznie dostosowuje jasność wyświetlacza do warunków otoczenia.

Zaawansowana technologia dotyczy nie tylko systemów bezpieczeństwa; trzy różne tryby jazdy pozwalają na skonfigurowanie wydajności i zużycia energii nowego eSprintera. Tryb Comfort zapewnia pełny zestaw osiągów i momentu obrotowego. Tryb Economic ogranicza moc silnika w celu zwiększenia wydajności, a tryb Maximum Range dodatkowo zmniejsza moc silnika, ograniczając jednocześnie wykorzystanie takich funkcji jak klimatyzacja, aby maksymalnie zwiększyć zasięg.
Zasięg pozwala też zwiększyć hamowanie z wykorzystaniem rekuperacji, które przekształca energię kinetyczną w energię elektryczną. Do wyboru są cztery ręcznie wybierane poziomy rekuperacji (D-, D, D+, D++), ale kierowca może także przełączyć się na tryb automatyczny DAUTO. Zaletą tej funkcji jest to, że samochód wówczas automatycznie określa stopień odzysku energii na podstawie sytuacji na drodze i zapewnia optymalną rekuperację. System ECO Assist na desce rozdzielczej pokazuje kierowcy, kiedy zdjąć nogę z gazu, a następnie pojazd automatycznie wybiera odpowiedni poziom odzysku energii.
Funkcje takie jak inteligentna nawigacja dla samochodów elektrycznych (Electric Intelligence) jeszcze bardziej zwiększają komfort posiadania eSprintera. Oblicza ona zoptymalizowaną trasę, uwzględniając przystanki na ładowanie w czasie rzeczywistym, w zależności od aktualnej sytuacji na drodze i topografii. Podpowiada również optymalną strategię ładowania tak, aby albo dotrzeć do celu możliwie najszybciej, albo, by po przybyciu na miejsce pozostał określony stan naładowania.

Podobnie jak wszystkie elektryczne samochody dostawcze Mercedes-Benz, nowego eSprintera można ładować zarówno prądem przemiennym (AC), jak i prądem stałym (DC). Ładowarka pokładowa, która przetwarza prąd w pojeździe podczas ładowania prądem przemiennym, np. przy użyciu ładowarki ściennej, ma maksymalną moc ładowania 11 kW. Aby skrócić czas ładowania, nowego eSprintera można ładować mocą do 115 kW na stacjach szybkiego ładowania. Szybkie ładowanie od 10 do 80 proc. pojemności7 zajmuje wówczas około 42 minut w przypadku akumulatora o pojemności 113 kWh. Cyfrowa usługa Mercedes me Charge8 zapewnia klientom bezproblemowe ładowanie i płatności. Mercedes me Charge jest obecnie dostępna w ponad 1,5 mln punktów ładowania na całym świecie, obsługiwanych przez ponad 1300 operatorów, takich jak ChargePoint czy IONITY (tylko w Europie). Dlatego stanowi jedną z największych zintegrowanych sieci ładowania na świecie.
Mercedes me Charge zapewnia przejrzyste ceny publicznych stacji ładowania. Przed rozpoczęciem procesu ładowania użytkownik może na wyświetlaczu MBUX lub w aplikacji Mercedes me sprawdzić koszt kilowatogodziny lub minuty, a także szacunkowy całkowity koszt pełnego naładowania.

Pakiet serwisowy zawarty już w cenie pojazdu (Integrated Service Package, ISP) pokrywa koszty prac zgodnie z książką serwisową i specyfikacjami producenta dla pierwszych czterech przeglądów w ciągu pierwszych czterech lat lub maksymalnie do 160 000 kilometrów. Dzięki regularnej i profesjonalnej kontroli podzespołów wysokiego napięcia oraz innych części i funkcji pojazdu, eSprinter jest zawsze gotowy do jazdy i zachowuje swoją wartość.
Z kolei bezpłatny certyfikat akumulatora Mercedes-Benz AG w ramach odpowiedzialności prawnej za wady fizyczne i gwarancji nowego pojazdu Mercedes-Benz, zapewnia łącznie na okres 8 lat od dostawy/pierwszej rejestracji lub do 160 000 km, że maksymalna pozostała pojemność baterii w zestawie akumulatorów nie będzie mniejsza niż 70 proc. pojemności początkowej.
Dla nowego eSprintera dostępne jest przedłużenie certyfikatu akumulatora o dodatkowe 140 000 km do łącznie 8 lat/300 000 km (w ramach pakietów eComplete).

 

Przeczytaj też:
Wielozadaniowy eTruck ETM6 BYD śmieciarka Firma BYD jest jednym z największych producentów pojazdów elektrycznych, obecnym w 70 krajach na świecie.
Mercedes-Benz Trucks z ładowarką dla ciężarówek elektrycznych z mocą 1000 kW W ramach testu przeprowadzonego w fabryce Mercedes-Benz Trucks konstruktorzy po raz pierwszy przeprowadzili ładowanie elektrycznej ciężarówki mocą 1000 kilowatów.
Rekordowe zamówienie z Jeleniej Góry - wybrali autobusy Yutong Zamówienie obejmowało zakup łącznie 20 sztuk modelu E12, który zadebiutował na polskim rynku właśnie w Jeleniej Górze.
Elektryczny autobus z Sanoka W ramach projektu: "Autobus z tylnym, zewnętrznym, elektrycznym układem napędowym" fabryka wyprodukowała nietypowy autobus o nazwie AUTOELEKTROSAN.
26 autobusów wodorowych NesoBus będzie jeździło w Chełmie Dostawa autobusów ma odbyć się w 3 transzach, a ostatecznie zakończyć się 30 października 2025 roku. To trzecie duże zamówienie NesoBusów po Rybniku i Gdańsku.
XPO Logistics inwestuje w 165 elektrycznych Renault Trucks XPO, jeden z największych europejskich dostawców innowacyjnych i zrównoważonych rozwiązań transportowych i logistycznych, ogłosił bezprecedensowe nowe zamówienie na 165 elektrycznych pojazdów ciężarowych.
Elektryczna śmieciarka dostarczona do Bolesławca Volvo Trucks Polska dostarczyło elektryczną śmieciarkę do Miejskiego Zakładu Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. w Bolesławcu.
Solidaris odbiera pierwsze elektryczne Volvo FM Volvo Trucks Polska dostarczyło pierwsze dwa elektryczne ciągniki siodłowe Volvo FM do firmy –Solidaris Sp. z o.o.
Pierwszy MAN eTruck sprzedany w Polsce W piątek 19 stycznia 2024 r. w Krakowie została podpisana pierwsza w Polsce umowa sprzedaży w pełni elektrycznej ciężarówki MAN eTruck.