MAN etruck Polska

Pierwszy MAN eTruck sprzedany w Polsce

W piątek 19 stycznia 2024 r. w Krakowie została podpisana pierwsza w Polsce umowa sprzedaży w pełni elektrycznej ciężarówki MAN eTruck.

Od października ubiegłego roku MAN Truck & Bus otrzymał już około 800 zamówień, a pierwsze pojazdy zostaną dostarczone klientom w 2024 roku. Obecnie MAN pracuje nad dwoma etapami w odniesieniu do zasięgu: dzisiaj osiągane jest 600-800 kilometrów dziennego zasięgu, ale do 2026 roku 1000 kilometrów stanie się rzeczywistością. Dzięki temu do 2030 roku pojazdy elektryczne będą stanowić połowę sprzedaży wszystkich samochodów ciężarowych.
Wszystkie te widoczne i zmaterializowane w pojazdach zmiany pociągają za sobą całą serię przekształceń w firmie, wpływając na wszystkie obszary - od szkoleń po produkcję. Centrum eMobility w Monachium przeszkoliło już i wyspecjalizowało ponad 2600 osób w zakresie obsługi wysokiego napięcia, zaś linia montażowa w zakładzie w Monachium przejdzie w 2025 roku na mieszaną produkcję ciężarówek z silnikiem Diesla i elektrycznym.
Kolejnym ważnym obszarem są akumulatory. MAN Truck & Bus zainwestował 100 milionów euro w rozbudowę zakładu w Norymberdze, aby umożliwić tam seryjną produkcję akumulatorów, która rozpocznie się na początku 2025 roku. Produkcja nowych akumulatorów jest równie ważna jak wiedza o tym, co zrobić z nimi, gdy czas ich użytkowania bezpowrotnie minie. Choć znaczna liczba takich zużytych akumulatorów pojawi się na rynku dopiero za 10-15 lat, MAN Truck & Bus już dzisiaj aktywnie opracowuje plany ich wykorzystania w nowych, innowacyjnych zastosowaniach, aby zamknąć cykl zrównoważonego rozwoju i rozwijać w obszarze akumulatorów gospodarkę cyrkularną. Pierwszym krokiem jest maksymalne wydłużenie pierwszego cyklu życia akumulatora poprzez wspieranie klientów w takiej optymalizacji ich procesów (wykorzystanie i prowadzenie pojazdu), aby przyczyniały się one do zwiększenia jego trwałości. W przypadku problemów z akumulatorem producent zobowiązuje się do jego naprawy a nie wymiany. MAN posiada już dwa centra naprawcze w Europie. Po zakończeniu okresu użytkowania akumulatorów, strategia przewiduje trzy scenariusze ich ponownego wykorzystania: drugie użycie, czyli naprawa i ponowne wykorzystanie w pojeździe, drugie życie jako magazyn pośredni dla instalacji solarnych lub wiatrowych, lub odzysk surowców do produkcji nowych akumulatorów.

Alexander Vlaskamp, dyrektor generalny MAN Truck & Bus:

- Polska jako producent elektrycznych autobusów Lion's City E odgrywa kluczową rolę w naszej strategii elektryfikacji. Jestem bardzo zadowolony z kolejnego kroku MAN Truck & Bus Polska w elektryfikacji, dzięki podpisanej dzisiaj umowie sprzedaży pierwszego MAN eTruck. Sukces elektryfikacji zależy od infrastruktury ładowania, a w przypadku eTrucków wymaga dodatkowych specyfikacji, głównie punktów ładowania o dużej mocy. W Europie do 2030 roku będzie potrzebnych ponad 50 000 stacji o takich parametrach, dlatego rządy, w tym także polski, muszą działać szybko .

Claus Wallenstein, dyrektor zarządzający MAN Truck & Bus Polska:

- Przejście na elektromobilność jest jak garnitur szyty na miarę. Musimy analizować każdy przypadek, każdego klienta, każdą trasę, rodzaj terenu, przez który przejeżdża pojazd, liczbę przewożonych ton. To nasza strategia oparta na podejściu "Potrójne A": Analizujemy szczegółowo potrzeby naszych klientów, Asystujemy im, udzielając profesjonalnych porad, niezależnie od ich obecnej gotowości na przejście na elektromobilność, oraz Aktywnie wspieramy ich w procesie tej zmiany. W Polsce 28 stacji obsługi otrzymało już certyfikat e-Mobility. Przeszkoliliśmy ponad 120 pracowników obsługi. Dodatkowo przeszkoliliśmy 70 przedstawicieli handlowych, ponieważ istnieje znacząca różnica między sprzedażą eTrucka i samochodów ciężarowych z silnikiem Diesla. W tym roku specjalnie dla naszego eTrucka rozpoczynamy także szkolenie naszych techników i elektryków. Jesteśmy gotowi!

Pierwsza umowa sprzedaży eTrucka w Polsce została podpisana w Krakowie z Grupą TOBI, która współpracuje z MAN Truck & Bus Polska od 2006 roku. Klient odbierze swoją elektryczną ciężarówkę w pierwszej połowie 2025 roku.

Tomasz Wieczorek, właściciel Grupy TOBI:

- Wychodząc naprzeciw rozpoczynającej się transformacji transportu ciężkiego w kierunku zeroemisyjnym, Grupa TOBI po analizie tras poprzez MAN eKonsultacje 360° oraz odbyciu jazd testowych w Monachium, zdecydowała się na zakup pierwszego w Polsce elektrycznego samochodu ciężarowego MAN eTruck. Miałem okazję osobiście przetestować eTrucka w Monachium i jestem pod jego wielkim wrażeniem. Zastosowane rozwiązania technologiczne i udogodnienia dla kierowcy robią wrażenie! Jakość prowadzenia i rekuperacja pozytywnie mnie zaskoczyły. Podczas jazdy prawie w ogóle nie używałem hamulca, a dzięki odpowiedniemu wykorzystaniu rekuperacji byłem w stanie niemal całkowicie zatrzymać pojazd. Zamówiony eTruck będzie przez nas eksploatowany w transporcie międzymagazynowym przemierzając odległość 300 km dziennie. Nasza baza, jako pierwsza w okolicy, będzie wyposażona w ogólnodostępne stacje ładowania o mocy 180 oraz 400 kW.

 

Przeczytaj też:
eActros 300 rusza na testy do firmy MEXEM Pierwszym klientem EWT Automotive, który przetestuje eActrosa 300, jest firma MEXEM z Pruszkowa.
Technologia sLH2 - nowy standard tankowania ciekłego wodoru Firmy Daimler Truck i Linde Engineering prezentują sLH2 – opracowaną wspólnie technologię tankowania ciekłego wodoru (subcooled liquid hydrogen).
Jest już nowy Mercedes-Benz eSprinter Dwa rodzaje i dwie długości nadwozia, trzy pojemności akumulatorów i duża ładowność stanowią podstawę dla licznych wariantów nadwozia i sprawiają, że nowy eSprinter może stać się idealnym dużym vanem.
Solidaris odbiera pierwsze elektryczne Volvo FM Volvo Trucks Polska dostarczyło pierwsze dwa elektryczne ciągniki siodłowe Volvo FM do firmy –Solidaris Sp. z o.o.
Współpraca Hyundai i IVECO - powstanie elektryczny lekki samochód dostawczy Hyundai Motor Company i IVECO Group ogłosiły podpisanie umowy na dostawę elektrycznego lekkiego samochodu dostawczego IVECO dla Europy, opartego na platformie Hyundai Global eLCV.
Rozpoczęcie sprzedaży nowego eSprintera i Sprintera Mercedes-Benz eSprinter o zasięgu do 440 kilometrów.
Samochody elektryczne i inne paliwa alternatywne W 2023r zarejestrowano niemal 224 tys. pojazdów z alternatywnymi napędami dla wszystkich kategorii rynku, co oznacza wzrost o 34%.
Rejestracje samochodów ciężarowych w 2023 - kto zwycięzcą? W całym 2023 roku przybyło 37 323 szt. nowych pojazdów użytkowych (ciężarowe, dostawcze, autobusy) o DMC pow. 3,5 t. co oznacza wzrost (+3,5%) w skali całego roku.
E-Ducato, E-Doblò i E-Scudo - ruszyły zamówienia na elektryczne dostawczaki Wersja elektryczna E-Ducato jest wyposażona w nowy akumulator o pojemności 110 kWh zapewnia zasięg wynoszący do 420 km (N2) lub do 370 km (N1) w cyklu WLTP.