Daimler Truck elektryczny

Przez Alpy na wodorze...

Testowano dwie elektryczne ciężarówki: prototypy Mercedes-Benz GenH2 Truck z wodorowym ogniwem paliwowym oraz ciągnik siodłowy Mercedes-Benz eActros 300 z elektrycznym napędem akumulatorowym.

Na tyrolskie drogi wyjechały dwie prototypowe wersje samochodu ciężarowego Mercedes-Benz GenH2 Truck, napędzane ciekłym wodorem. Przez szereg dni pokonywały one wyznaczoną próbną trasę wahadłową o łącznej długości ok. 70 kilometrów między Innsbruckiem a przełęczą Brenner. Przełęcz ta stanowi jeden z węzłowych punktów europejskiego transportu ciężarowego – odbywa się tędy rocznie 2,5 mln przejazdów ciężarówek. Masa całkowita załadowanego zestawu wynosiła podczas jazd testowych 40 ton.

Równocześnie między Innsbruckiem a położonym na wysokości 1560 m rejonem narciarskim "Axamer Lizum" kursował na ok. 40-kilometrowej trasie prototyp GenH2 Truck, zasilany wodorem gazowym. W tym przypadku eksploatację ogniwa paliwowego zademonstrowano na różnych przewyższeniach, w terenie o wymagającej topografii. Paliwo tankowano na zakładowej stacji tankowania wodoru, należącej do austriackiego przedsiębiorstwa spożywczego MPREIS. Mieszcząca się w Völs centrala MPREIS wytwarza tzw. zielony wodór u siebie na miejscu, z wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii – i udostępniała go firmie Daimler Truck do jazd testowych i pokazowych.

W pracach nad rozwojem napędów wodorowych firma Daimler Truck preferuje w dłuższej perspektywie zastosowanie wodoru ciekłego. Jako nośnik energii ma on w tym stanie skupienia znacznie większą gęstość energetyczną w stosunku do objętości, niż w stanie gazowym. Umożliwia to przewożenie większej ilości wodoru, a tym samym znacznie zwiększa zasięg oraz zapewnia pojazdowi osiągi porównywalne z konwencjonalnym samochodem ciężarowym napędzanym olejem napędowym. Celem konstrukcyjnym jest osiągnięcie zasięgów nawet powyżej tysiąca kilometrów bez konieczności dodatkowego tankowania. Uczyni to tę ciężarówkę zdolną do obsługi szczególnie trudnych i wymagających elastyczności operacji transportowych, zwłaszcza w ważnym segmencie ciężkiego transportu dalekobieżnego.

Rozpoczęcie produkcji seryjnej samochodu ciężarowego z napędem wodorowym przewidziano na drugą połowę obecnej dekady.

Siodłowa wersja eActrosa 300 odbyła sporą liczbę jazd w rejonie Innsbrucku, w warunkach zbliżonych do rzeczywistej eksploatacji. Zachowując dopuszczalną długość całkowitą, pojazd ten może ciągnąć wszystkie powszechnie stosowane europejskie naczepy. Ten elektryczny ciągnik siodłowy bazuje na tych samych rozwiązaniach technicznych, co eActros 300/400. Dysponuje on trzema pakietami akumulatorowymi o zainstalowanej pojemności 112 kWh1 każdy, co w rezultacie daje zasięg wynoszący do 220 km na jednym ładowaniu2. eActrosa można ładować prądem o mocy do 160 kW – po podłączeniu do zwykłego terminalu szybkiego ładowania prądem stałym o natężeniu 400 A ładowanie jego trzech pakietów akumulatorowych z poziomu 20 do 80 procent zajmuje nieco ponad godzinę3. W zeszłorocznej serii testów ciężarówka ta pokonała już przełęcz Arlberg w Austrii. Trasy testowe przebiegały miejscami na wysokości ponad 1800 m. Seryjna produkcja tego ciągnika siodłowego ma ruszyć jesienią bieżącego roku.

Seryjną wersją eActrosa LongHaul będzie można przejechać ok. 500 km na jednym ładowaniu; gotowość do produkcji wyznaczono na rok 2024. W eActrosie LongHaul zastosowano akumulatory z ogniwami litowo-żelazowo-fosforanowymi (LFP). Odznaczają się one przede wszystkim długą żywotnością. Korzystając ze stacji ładowania o mocy około jednego megawata, akumulatory seryjnego eActrosa LongHaul będzie można naładować z poziomu 20 do 80 procent w czasie znacznie krótszym niż 30 minut.

Przeczytaj też:
Wielozadaniowy eTruck ETM6 BYD śmieciarka Firma BYD jest jednym z największych producentów pojazdów elektrycznych, obecnym w 70 krajach na świecie.
Mercedes-Benz Trucks z ładowarką dla ciężarówek elektrycznych z mocą 1000 kW W ramach testu przeprowadzonego w fabryce Mercedes-Benz Trucks konstruktorzy po raz pierwszy przeprowadzili ładowanie elektrycznej ciężarówki mocą 1000 kilowatów.
Wodorowy MAN hTGX - firma rozszerza ofertę produktów zeroemisyjnych MAN Truck & Bus będzie pierwszym europejskim producentem samochodów ciężarowych, który wprowadzi na rynek serię z wodorowym silnikiem spalinowym.
Rekordowe zamówienie z Jeleniej Góry - wybrali autobusy Yutong Zamówienie obejmowało zakup łącznie 20 sztuk modelu E12, który zadebiutował na polskim rynku właśnie w Jeleniej Górze.
26 autobusów wodorowych NesoBus będzie jeździło w Chełmie Dostawa autobusów ma odbyć się w 3 transzach, a ostatecznie zakończyć się 30 października 2025 roku. To trzecie duże zamówienie NesoBusów po Rybniku i Gdańsku.
XPO Logistics inwestuje w 165 elektrycznych Renault Trucks XPO, jeden z największych europejskich dostawców innowacyjnych i zrównoważonych rozwiązań transportowych i logistycznych, ogłosił bezprecedensowe nowe zamówienie na 165 elektrycznych pojazdów ciężarowych.
Elektryczna śmieciarka dostarczona do Bolesławca Volvo Trucks Polska dostarczyło elektryczną śmieciarkę do Miejskiego Zakładu Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. w Bolesławcu.
eActros 300 rusza na testy do firmy MEXEM Pierwszym klientem EWT Automotive, który przetestuje eActrosa 300, jest firma MEXEM z Pruszkowa.
Technologia sLH2 - nowy standard tankowania ciekłego wodoru Firmy Daimler Truck i Linde Engineering prezentują sLH2 – opracowaną wspólnie technologię tankowania ciekłego wodoru (subcooled liquid hydrogen).