Elektryczny ciężarowy autotransporter o zasięgu około 500 km
Szwajcarska grupa Designwerk dostarczyła swój pierwszy w pełni elektryczny transporter samochodów.
Według firmy, pojazd Carporter 26E marki Futuricum jest pierwszym na świecie w pełni elektrycznym transporterem samochodów. Codziennie powinien pokonywać odległości około 450 kilometrów po szwajcarskich drogach.
Carporter 26E ma moc 500 kW, jednak komunikat prasowy nie podaje zasięgu pojazdu. Przewiduje się, że będzie on wynosił około 500 kilometrów z pełnym obciążeniem.
Naczepa pochodzi od firmy Kässbohrer i waży 4,9 t. Zestaw o długości 19,75 metra ma DMC 42 t (na dodatkowe dwie tony DMC, firma zezwolenie wydane przez Szwajcarski Federalny Urząd Dróg (FEDRO). Masa całkowita transportera to 26 ton. Zestaw może przewieźć osiem samochodów.
Jako podstawę Futuricum wykorzystało podwozie od Volvo, a dokładniej: od Volvo FM. Designwerk i Volvo Group współpracują ze sobą od kilku lat, wiele pojazdów Futuricum bazuje na podwoziach Volvo. Pod koniec grudnia 2020 r. obaj partnerzy zapowiedzieli, że rozszerzą współpracę również na Niemcy. W kwietniu ubiegłego roku Volvo Group przejęło 60 procent Designwerk Group, przy czym Designwerk nadal działa jako niezależna firma.
Oprócz napędu, naczepa Carporter 26E jest również obsługiwana całkowicie elektrycznie. Cały zestaw wyposażony jest w cztery modułowe zestawy akumulatorów o łącznej pojemności 900 kilowatogodzin. Zasobniki energii to: dwa pakiety, każdy o mocy 225 kWh, znajdują się między osiami, a dwa kolejne, również o mocy 225 kWh każdy, są umieszczone za kabiną kierowcy. Designwerk podaje, że pojemność użytkowa wynosi 765 kWh. Baterie ważą 5440 kilogramów i pochodzą z własnej produkcji - fabryki należącej do marki Designwerk Products AG.
Autotransporter jest ładowany w nocy. Pojazd ma port ładowania CCS i może być ładowany prądem przemiennym o mocy 22 kW lub prądem stałym o mocy 350 kW. Dzięki prądowi stałemu o mocy 350 kW akumulator można naładować do 80 procent w ciągu 1,45 godz. Można w tym okresie naładować 612 kWh (czyli 80 procent 765 kWh użytkowej netto).
Przy okazji: nie tak dawno temu elektryczna ciężarówka firmy Futuricum ustanowiła imponujący rekord świata. Pojazd pokonał 1099 kilometrów w 23 godziny bez możliwości ładowania i tym samym został wpisany do Księgi Rekordów Guinnessa.