Ukraina

Trudna sytuacja kierowców ciężarówek pozostających w Ukrainie i pomoc na Zachodzie Europy

IRU (Światowa Organizacja Transportu Drogowego) szacuje, że około 12 000 kierowców ciężarówek utknęło na granicach i jest uwięzionych w Ukrainie.

 

Nagła rosyjska inwazja w Ukrainie zaskoczyła wielu kierowców będących w podróży. Mogli oni realizować dostawy lub jechać tranzytem przez terytorium Ukrainy. Większości z nich być może udało się opuścić zawieruchę wojenną przekraczając granice z Polską, Słowacją, Węgrami lub Rumunią. Jednak pokonanie terytorium Ukrainy zajmuje od dwóch do czterech dni, a w obecnej sytuacji może to potrwać nawet dłużej. Granice z Białorusią są zamknięte. Zdarzają się przypadki kierowców ciężarówek, którzy porzucili swój pojazd na Ukrainie i próbują się wydostać wraz z ludnością cywilną.

Od 28 lutego Ukraina tymczasowo zamyka wszystkie przejścia graniczne na granicy z Rosją, Białorusią i nieuznawanym Naddniestrzem. Poinformowała o tym Państwowa Służba Graniczna Ukrainy. Najbardziej martwi los tych, którzy zostali na granicy ukraińsko-rosyjskiej, gdyż mamy niewiele informacji o ich liczbie i stanie zdrowia. Szacuje się, że mogło tam pozostać nawet sześciuset tureckich kierowców. Ponieważ odwołano wszystkie promy na Morzu Czarnym, powrót bezpośrednio do Turcji jest niemożliwy. Długość granicy rosyjsko-ukraińskiej wynosi około 2 tysięcy kilometrów. Do 2014 roku na granicy znajdowało się około 60 przejść granicznych. Po konflikcie w Donbasie i wybuchu pandemii koronawirusa ich liczba spadła do 12.

Według Komitetu Granicznego Białorusi, na rano 28 lutego na granicy białorusko-łotewskiej zaparkowanych jest ponad 1120 ciężarówek, ponad 1660 ciężarówek czeka na wjazd na Litwę, a ponad 1520 ciężarówek ma wjechać do Polski. Rząd Polski nie wyklucza zamknięcia granic z Federacją Rosyjską i Białorusią. Powiedział o tym wczoraj Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji RP Mariusz Kamiński.

IRU apeluje do UE, aby Komisja Europejska zwolniła kierowców ciężarówek, nie będących obywatelami UE, z wiz lub innych zezwoleń, ale to nie wystarczy. Komisja Europejska i niektóre kraje UE opowiedziały się już za tymczasowymi zwolnieniami z wiz i zezwoleń. Jednak według Pakietu Mobilności nadal brakuje jasności w interpretacji przepisów i potrzebne są dalsze działania.

Ukraińscy kierowcy ciężarówek, pracujący poza swoim krajem, mogą mieć inne problemy. Wraz z atakiem wojsk rosyjskich na ukraińskie miasta mogło dojść do nieprawidłowego funkcjonowania systemów bankowych. Kierowcy posiadający konta bankowe w Ukrainie mogli mieć problem z realizacją wypłat. Oblicza się, że karty i konta bankowe około 10 000 kierowców zostały zablokowane przez wojnę. Z pomocą solidarnie przyszli wolontariusze, którzy zorganizowali zbiórkę pieniędzy dla ukraińskich kierowców w Holandii. Suma darowizn przekroczyła już kwotę 113 600 euro. Pieniądze przekazało 4500 osób. Akcja rozpoczęła się w piątek, jest inicjatywą Fundacji Chauffeursnieuws & Transporteffect.

Dzięki zebranym pieniądzom fundacja chce zapewnić kierowcom żywność i zaopatrzenie. Grupa wolontariuszy rozdawała paczki żywnościowe na dużych parkingach przy stacjach benzynowych, gdzie kierowcy spędzają weekendy. Dzisiaj zostanie rozważone, jak dalej koordynować działania na najbliższe dni i co jeszcze można zrobić z pieniędzmi zebranymi dla ukraińskich kierowców.

 

Przeczytaj też:
Nowe doskonalsze fotoradary na polskich drogach - sprawdź ich lokalizacje Nowatorska jakość sprzętu, wyłapująca serię pojazdów jednocześnie, ma być skutecznym straszkiem na kierowców.
Wynagrodzenia dla kierowców muszą wzrosnąć w 2024 roku Zmiany w wynagrodzeniach kierowców zawodowych w 2024 – o tym warto wiedzieć.
Skuteczne zmniejszenie kary nałożonej przez Border Force W lutym ubiegłego roku, zostały wprowadzone zmiany w przepisach w zakresie przeciwdziałania wjazdowi nielegalnych imigrantów na teren Wielkiej Brytanii. Kary są znacznie bardziej dotkliwe, a przewoźnicy są częściej na nie narażeni.
Dwa DAF-y LF w służbie Ośrodka Szkolenia Ochotniczej Straży Pożarnej Członkowie Ochotniczych Straży Pożarnych z województwa mazowieckiego mogą wziąć udział w szkoleniach, które przygotują ich do podniesienia kwalifikacji i uzyskania prawa jazdy kategorii C.
Jakimi autami będą jeździć Polacy? Tegoroczna edycja badania Portfele Polaków pod lupą na zlecenie Volkswagen Financial Services przyniosła sporo niespodzianek.
Girteka stawia na zimowe szkolenia dla kierowców Wspólna, z Volvo Trucks, akcja "Bezpieczna Jazda Zimą" rozszerza program szkoleń organizowanych przez Girtekę w ramach Akademii Kierowcy.
Finał Profesjonalni Kierowcy odbył się w Wieluniu Podwozie typu tandem Volvo FH z zabudową oraz naczepą Wielton stanęły w Wieluniu podczas VIII edycji akcji Profesjonalni Kierowcy. A to wszystko po to, aby dostarczyć porządną dawkę wiedzy kierowcom z kategorią C+E, którzy nie są obecnie aktywni zawodowo.
II EDYCJA OGÓLNOPOLSKIEJ OLIMPIADY LOGISTYCZNEJ we Wrocławiu Ogólnopolska Olimpiada Logistyczna jest formą współzawodnictwa edukacyjnego, podczas którego oceniane są: wiedza, umiejętności oraz postawy w obszarze branży TSL (transport-spedycja-logistyka).
Bezpłatne szkolenie dla młodych kierowców w Wieluniu Bezpłatne, praktyczne szkolenia "Profesjonalni Kierowcy" odbędą się 21 listopada w Wieluniu. Właśnie trwają zapisy.