Elektryczny Solaris obsłuży port w Ystad

Elektryczny Solaris obsłuży port w Ystad

Trzy lata temu Solaris wyprodukował 8 autobusów dedykowanych do obsługi ruchu pasażerskiego w porcie Pireus w Grecji.

Niedawno kolejny pojazd o takim przeznaczeniu, wyprodukowany w Bolechowie, dostarczono do szwedzkiego portu - tym razem w Ystad. Autobus dedykowany do obsługi ruchu pasażerskiego pomiędzy terminalem a promami jest pojazdem unikatowym nie tylko ze względu na dość szczególny charakter użytkowy. Jest to bowiem pierwszy w dotychczasowej historii dostaw z Bolechowa pojazd tego typu z napędem elektrycznym.

Solaris Urbino 12 electric, który rozpoczął kursy w porcie w Ystad napędzany jest za pośrednictwem portalowej osi elektrycznej z wbudowanymi silnikami trakcyjnymi o mocy 2 x 125 kW. Magazynami energii są baterie typu Solaris High Power o pojemności 58 kWh, do ładowania których, zgodnie z życzeniem zamawiającego, wykorzystywana jest ładowarka pokładowa umożliwiająca nocne ładowanie pojazdu z mocą do 20 kW.

Oprócz wyposażenia typowego dla nowoczesnych autobusów niskopodłogowych, takich jak klimatyzacja, oświetlenie wykonane w energooszczędnej technologii LED czy system monitoringu wizyjnego, elektryczny pojazd portowy z Bolechowa posiada szereg bardzo indywidualnych cech, których próżno szukać w standardowych autobusach miejskich. Wśród nich należy wymienić inną aranżację przestrzeni pasażerskiej, której priorytetem było uzyskanie większej liczby miejsc stojących oraz na bagaż, które wygospodarowano na przednich nadkolach oraz w miejscu tzw. tylnej ławki.

Autobus ma również system sygnałów wizualnych w postaci dodatkowego oświetlenia awaryjnego zamontowanego w przedniej części dachu pojazdu, którego użycie wyzwala równocześnie pracę tylnych górnych kierunkowskazów.

Solaris Urbino 12 electric ze skandynawskim pakietem

Bezemisyjny autobus został także wyposażony przez producenta w specjalny ‘skandynawski pakiet izolacji termicznej’, który poprawia komfort termiczny pasażerów oraz zmniejsza zużycie energii w surowych skandynawskich warunkach atmosferycznych. W jego skład wchodzą takie dodatki jak m.in. niestandardowa izolacja ścian bocznych i sufitu, dodatkowa izolacja podwozia w okolicy nadkoli oraz podwójne szyby boczne. Portowy Urbino 12 electric posiada również bardzo interesujące rozwiązania w zakresie gospodarki cieplnej pojazdu. Podczas nocnego ładowania baterii, codziennie o godzinie 5:00 rano automatycznie włącza się ogrzewanie lub chłodzenie postojowe autobusu tak, aby rozpoczynając pracę o godzinie 6:00 w pojeździe panowała zaprogramowana temperatura – zależna od pory roku. Pozwala to zminimalizować zużycie energii z baterii potrzebnej na ewentualne ogrzewanie lub chłodzenie autobusu w trakcie codziennej pracy.

Wśród zrealizowanych do tej pory dostaw autobusów specjalnych Solaris może pochwalić się mobilnym centrum kosmetycznym, mobilnym centrum filmowym, wozami służącymi jako mobilne centra dowodzenia Straży Pożarnej czy dostawami mobilnych centrów krwiodawstwa dla Regionalnego Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa w Bydgoszczy, Gdańsku, Katowicach, Poznaniu oraz Warszawie. Dwa spośród "krwiopijców" zamówionych przez RCKiK z Katowic to pojazdy unikatowe na skalę światową – to bowiem pierwsze na świecie autobusy o takim przeznaczeniu z napędem elektrycznym. Z kolei lotniskowe autobusy polskiego producenta wożą pasażerów lotnisk m. in w Poznaniu, Warszawie, Paryżu, Hamburgu, Oslo, Madrycie, Barcelonie czy na słonecznej Majorce. Pojazd do Ystad, choć unikalny pod kątem napędu, nawiązuje do dostarczonych w 2015 roku 8 pojazdów portowych dostarczonych do portu w Pireusie.

Przeczytaj też:
Wielozadaniowy eTruck ETM6 BYD śmieciarka Firma BYD jest jednym z największych producentów pojazdów elektrycznych, obecnym w 70 krajach na świecie.
Mercedes-Benz Trucks z ładowarką dla ciężarówek elektrycznych z mocą 1000 kW W ramach testu przeprowadzonego w fabryce Mercedes-Benz Trucks konstruktorzy po raz pierwszy przeprowadzili ładowanie elektrycznej ciężarówki mocą 1000 kilowatów.
Wodorowy MAN hTGX - firma rozszerza ofertę produktów zeroemisyjnych MAN Truck & Bus będzie pierwszym europejskim producentem samochodów ciężarowych, który wprowadzi na rynek serię z wodorowym silnikiem spalinowym.
Rekordowe zamówienie z Jeleniej Góry - wybrali autobusy Yutong Zamówienie obejmowało zakup łącznie 20 sztuk modelu E12, który zadebiutował na polskim rynku właśnie w Jeleniej Górze.
Elektryczny autobus z Sanoka W ramach projektu: "Autobus z tylnym, zewnętrznym, elektrycznym układem napędowym" fabryka wyprodukowała nietypowy autobus o nazwie AUTOELEKTROSAN.
26 autobusów wodorowych NesoBus będzie jeździło w Chełmie Dostawa autobusów ma odbyć się w 3 transzach, a ostatecznie zakończyć się 30 października 2025 roku. To trzecie duże zamówienie NesoBusów po Rybniku i Gdańsku.
XPO Logistics inwestuje w 165 elektrycznych Renault Trucks XPO, jeden z największych europejskich dostawców innowacyjnych i zrównoważonych rozwiązań transportowych i logistycznych, ogłosił bezprecedensowe nowe zamówienie na 165 elektrycznych pojazdów ciężarowych.
Elektryczna śmieciarka dostarczona do Bolesławca Volvo Trucks Polska dostarczyło elektryczną śmieciarkę do Miejskiego Zakładu Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. w Bolesławcu.
eActros 300 rusza na testy do firmy MEXEM Pierwszym klientem EWT Automotive, który przetestuje eActrosa 300, jest firma MEXEM z Pruszkowa.