Samochód elektryczny – bateria

Samochód elektryczny – kiedy bateria posłuży Ci na dłużej

Wielu potencjalnych użytkowników może zastanawiać się, jak odpowiednio zadbać o baterię samochodu elektrycznego w taki sposób, by ta służyła jak najdłużej.

Choć baterie litowo-jonowe, stosowane w elektrykach, jak wszystkie części samochodowe zużywają się, to jednak praktyka pokazuje, że przy normalnej eksploatacji z powodzeniem służą przy przebiegach sięgających nawet 300 000 kilometrów i więcej. W tym celu warto jednak podejmować kroki, które pozwolą wydłużyć ich żywotność. Wysoka wydajność to aspekt, o który możemy zadbać sami, ale też coś, o co walczą producenci, ciągle inwestując
w badania mające poprawić technologię stosowaną w bateriach elektryków.

Optymalne ładowanie baterii samochodu elektrycznego

Według ekspertów motoryzacji uważa, że jednym z głównych czynników, który wpływa na żywotność baterii w samochodzie elektrycznym, jest nie tylko liczba cykli użytkowania, ale i sam proces ładowania. - Do ładowania baterii powinniśmy podchodzić z odpowiednią wiedzą. Jedną z podstawowych porad jest ta, by unikać rozładowywania baterii do zera, a z drugiej strony nie ładować jej za każdym razem też do pełna – mówi Adam Dutkowski, Product Manager w Mercedes-Benz Vans Polska. – Naładowana na 100% bateria jest nam potrzebna w zasadzie tylko w chwili, kiedy wyruszamy w dłuższą trasę, bo przekłada się to na zasięgi, a zużycie tej energii podczas dalekiej podróży jest też inne. W ramach jazdy po mieście czy na krótszych odcinkach powinniśmy jednak utrzymywać poziom naładowania baterii w przedziale od 20 do 80% – dodaje ekspert.

Im wolniejsze ładowanie baterii - tym lepiej

Wskazówką, która może zaskoczyć niejednego kierowcę, jest oparcie procesu ładowania o "wolniejsze" ładowarki z prądem przemiennym (AC). – Ładowanie oparte o tzw. "szybki" prąd stały (DC) to bardzo intensywny proces dla baterii. Podobnie jak przy ładowaniu wszystkich innych baterii, szybkie ładowanie powoduje wzrost temperatury. To niekorzystne dla ogniw, ponieważ ponadnormatywne ciepło zwiększa tempo ich degradacji. Wysoka temperatura i moc ładowania w dłuższej perspektywie zmniejszają pojemność baterii, jednocześnie skracając jej trwałość – wyjaśnia Adam Dutkowski, Product Manager w Mercedes-Benz Vans Polska. – Najkorzystniejsze ładowanie dla naszego elektryka to takie, które opiera się na prądzie przemiennym, które jest wolniejsze i łagodniejsze dla baterii, ale też bardziej ekonomiczne dla naszego portfela. Różnice pomiędzy ładowaniem samochodu na stacji szybkiego ładowania, a np. podpięciem się pod domową stację typu wallbox, mogą wynosić nawet ponad złotówkę na każdej kilowatogodzinie. Jeśli więc mamy taką możliwość, np. w domu czy w biurze, korzystajmy ze standardowych ładowarek, a te szybkie wybierajmy na trasie lub wtedy, kiedy naprawdę zależy nam na
czasie – dodaje Adam Dutkowski.

Kontrola temperatury i poziomu naładowania

Kolejnym czynnikiem, o którym powinni pamiętać kierowcy chcący wpłynąć na żywotność baterii swojego elektryka, to utrzymywanie jej w optymalnej temperaturze. Baterie litowo-jonowe nie lubią bowiem ekstremalnych zmian w temperaturze powietrza i dotyczy to zarówno zimowych mrozów, jak i letnich upałów. – Nowoczesne elektryki, takie jak np. model EQV, eVito czy eCitan ze stajni Mercedes-Benz, są wyposażone w odpowiednie systemy grzania i chłodzenia ogniw baterii, dbające o odpowiednie warunki pracy. Możemy jednak podejmować kroki związane z kontrolą poziomu naładowania ogniw, szczególnie w przypadku dłuższego postoju. Wtedy warto pamiętać, by pozostawić baterię naładowaną na około 50% jej pojemności, co zapewni ogniwom bezpieczeństwo. Długotrwały postój na poziomie poniżej 15%, ale również na pełnym, stuprocentowym naładowaniu, może doprowadzić do szybszej degradacji ogniw - mówi Adam Dutkowski, Product Manager w Mercedes-Benz Vans Polska.

Jak dbać o baterie w samochodzie elektrycznym

Jak podkreślają eksperci, o baterię samochodu elektrycznego warto dbać już od początku użytkowania auta. Rozsądne zarządzanie ładowaniem, kontrolowanie poziomu energii baterii i regularne sprawdzanie stanu technicznego ogniwa samochodu, to tylko kilka kroków, które mogą wydłużyć żywotność baterii. Szczęśliwie, kierowcy nie są zdani tylko na siebie, mogą liczyć też na wsparcie producentów: - Kierowcy, którzy zdecydują się na zakup elektryka ze stajni Mercedes-Benz mogą być spokojni. Oferta gwarancyjna na baterię obejmuje 8 lat lub 160 tysięcy kilometrów, a do tego profesjonalną opiekę i fachowe porady – mówi Adam Dutkowski. – Należy też podkreślić, że rynek e-mobility bardzo intensywnie się rozwija, a cała branża pracuje nad jeszcze lepszą jakością i trwałością baterii elektrycznych. Przyszłość dla właścicieli elektryków rysuje się w prawdziwie zielonych barwach – dodaje ekspert.

Przeczytaj też:
Wielozadaniowy eTruck ETM6 BYD śmieciarka Firma BYD jest jednym z największych producentów pojazdów elektrycznych, obecnym w 70 krajach na świecie.
Mercedes-Benz Trucks z ładowarką dla ciężarówek elektrycznych z mocą 1000 kW W ramach testu przeprowadzonego w fabryce Mercedes-Benz Trucks konstruktorzy po raz pierwszy przeprowadzili ładowanie elektrycznej ciężarówki mocą 1000 kilowatów.
Wodorowy MAN hTGX - firma rozszerza ofertę produktów zeroemisyjnych MAN Truck & Bus będzie pierwszym europejskim producentem samochodów ciężarowych, który wprowadzi na rynek serię z wodorowym silnikiem spalinowym.
Rekordowe zamówienie z Jeleniej Góry - wybrali autobusy Yutong Zamówienie obejmowało zakup łącznie 20 sztuk modelu E12, który zadebiutował na polskim rynku właśnie w Jeleniej Górze.
Elektryczny autobus z Sanoka W ramach projektu: "Autobus z tylnym, zewnętrznym, elektrycznym układem napędowym" fabryka wyprodukowała nietypowy autobus o nazwie AUTOELEKTROSAN.
26 autobusów wodorowych NesoBus będzie jeździło w Chełmie Dostawa autobusów ma odbyć się w 3 transzach, a ostatecznie zakończyć się 30 października 2025 roku. To trzecie duże zamówienie NesoBusów po Rybniku i Gdańsku.
XPO Logistics inwestuje w 165 elektrycznych Renault Trucks XPO, jeden z największych europejskich dostawców innowacyjnych i zrównoważonych rozwiązań transportowych i logistycznych, ogłosił bezprecedensowe nowe zamówienie na 165 elektrycznych pojazdów ciężarowych.
Elektryczna śmieciarka dostarczona do Bolesławca Volvo Trucks Polska dostarczyło elektryczną śmieciarkę do Miejskiego Zakładu Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. w Bolesławcu.
eActros 300 rusza na testy do firmy MEXEM Pierwszym klientem EWT Automotive, który przetestuje eActrosa 300, jest firma MEXEM z Pruszkowa.