Samochód elektryczny – bateria

Samochód elektryczny – kiedy bateria posłuży Ci na dłużej

Wielu potencjalnych użytkowników może zastanawiać się, jak odpowiednio zadbać o baterię samochodu elektrycznego w taki sposób, by ta służyła jak najdłużej.

Choć baterie litowo-jonowe, stosowane w elektrykach, jak wszystkie części samochodowe zużywają się, to jednak praktyka pokazuje, że przy normalnej eksploatacji z powodzeniem służą przy przebiegach sięgających nawet 300 000 kilometrów i więcej. W tym celu warto jednak podejmować kroki, które pozwolą wydłużyć ich żywotność. Wysoka wydajność to aspekt, o który możemy zadbać sami, ale też coś, o co walczą producenci, ciągle inwestując
w badania mające poprawić technologię stosowaną w bateriach elektryków.

Optymalne ładowanie baterii samochodu elektrycznego

Według ekspertów motoryzacji uważa, że jednym z głównych czynników, który wpływa na żywotność baterii w samochodzie elektrycznym, jest nie tylko liczba cykli użytkowania, ale i sam proces ładowania. - Do ładowania baterii powinniśmy podchodzić z odpowiednią wiedzą. Jedną z podstawowych porad jest ta, by unikać rozładowywania baterii do zera, a z drugiej strony nie ładować jej za każdym razem też do pełna – mówi Adam Dutkowski, Product Manager w Mercedes-Benz Vans Polska. – Naładowana na 100% bateria jest nam potrzebna w zasadzie tylko w chwili, kiedy wyruszamy w dłuższą trasę, bo przekłada się to na zasięgi, a zużycie tej energii podczas dalekiej podróży jest też inne. W ramach jazdy po mieście czy na krótszych odcinkach powinniśmy jednak utrzymywać poziom naładowania baterii w przedziale od 20 do 80% – dodaje ekspert.

Im wolniejsze ładowanie baterii - tym lepiej

Wskazówką, która może zaskoczyć niejednego kierowcę, jest oparcie procesu ładowania o "wolniejsze" ładowarki z prądem przemiennym (AC). – Ładowanie oparte o tzw. "szybki" prąd stały (DC) to bardzo intensywny proces dla baterii. Podobnie jak przy ładowaniu wszystkich innych baterii, szybkie ładowanie powoduje wzrost temperatury. To niekorzystne dla ogniw, ponieważ ponadnormatywne ciepło zwiększa tempo ich degradacji. Wysoka temperatura i moc ładowania w dłuższej perspektywie zmniejszają pojemność baterii, jednocześnie skracając jej trwałość – wyjaśnia Adam Dutkowski, Product Manager w Mercedes-Benz Vans Polska. – Najkorzystniejsze ładowanie dla naszego elektryka to takie, które opiera się na prądzie przemiennym, które jest wolniejsze i łagodniejsze dla baterii, ale też bardziej ekonomiczne dla naszego portfela. Różnice pomiędzy ładowaniem samochodu na stacji szybkiego ładowania, a np. podpięciem się pod domową stację typu wallbox, mogą wynosić nawet ponad złotówkę na każdej kilowatogodzinie. Jeśli więc mamy taką możliwość, np. w domu czy w biurze, korzystajmy ze standardowych ładowarek, a te szybkie wybierajmy na trasie lub wtedy, kiedy naprawdę zależy nam na
czasie – dodaje Adam Dutkowski.

Kontrola temperatury i poziomu naładowania

Kolejnym czynnikiem, o którym powinni pamiętać kierowcy chcący wpłynąć na żywotność baterii swojego elektryka, to utrzymywanie jej w optymalnej temperaturze. Baterie litowo-jonowe nie lubią bowiem ekstremalnych zmian w temperaturze powietrza i dotyczy to zarówno zimowych mrozów, jak i letnich upałów. – Nowoczesne elektryki, takie jak np. model EQV, eVito czy eCitan ze stajni Mercedes-Benz, są wyposażone w odpowiednie systemy grzania i chłodzenia ogniw baterii, dbające o odpowiednie warunki pracy. Możemy jednak podejmować kroki związane z kontrolą poziomu naładowania ogniw, szczególnie w przypadku dłuższego postoju. Wtedy warto pamiętać, by pozostawić baterię naładowaną na około 50% jej pojemności, co zapewni ogniwom bezpieczeństwo. Długotrwały postój na poziomie poniżej 15%, ale również na pełnym, stuprocentowym naładowaniu, może doprowadzić do szybszej degradacji ogniw - mówi Adam Dutkowski, Product Manager w Mercedes-Benz Vans Polska.

Jak dbać o baterie w samochodzie elektrycznym

Jak podkreślają eksperci, o baterię samochodu elektrycznego warto dbać już od początku użytkowania auta. Rozsądne zarządzanie ładowaniem, kontrolowanie poziomu energii baterii i regularne sprawdzanie stanu technicznego ogniwa samochodu, to tylko kilka kroków, które mogą wydłużyć żywotność baterii. Szczęśliwie, kierowcy nie są zdani tylko na siebie, mogą liczyć też na wsparcie producentów: - Kierowcy, którzy zdecydują się na zakup elektryka ze stajni Mercedes-Benz mogą być spokojni. Oferta gwarancyjna na baterię obejmuje 8 lat lub 160 tysięcy kilometrów, a do tego profesjonalną opiekę i fachowe porady – mówi Adam Dutkowski. – Należy też podkreślić, że rynek e-mobility bardzo intensywnie się rozwija, a cała branża pracuje nad jeszcze lepszą jakością i trwałością baterii elektrycznych. Przyszłość dla właścicieli elektryków rysuje się w prawdziwie zielonych barwach – dodaje ekspert.

Przeczytaj też:
eActros 300 rusza na testy do firmy MEXEM Pierwszym klientem EWT Automotive, który przetestuje eActrosa 300, jest firma MEXEM z Pruszkowa.
Technologia sLH2 - nowy standard tankowania ciekłego wodoru Firmy Daimler Truck i Linde Engineering prezentują sLH2 – opracowaną wspólnie technologię tankowania ciekłego wodoru (subcooled liquid hydrogen).
Jest już nowy Mercedes-Benz eSprinter Dwa rodzaje i dwie długości nadwozia, trzy pojemności akumulatorów i duża ładowność stanowią podstawę dla licznych wariantów nadwozia i sprawiają, że nowy eSprinter może stać się idealnym dużym vanem.
Solidaris odbiera pierwsze elektryczne Volvo FM Volvo Trucks Polska dostarczyło pierwsze dwa elektryczne ciągniki siodłowe Volvo FM do firmy –Solidaris Sp. z o.o.
Współpraca Hyundai i IVECO - powstanie elektryczny lekki samochód dostawczy Hyundai Motor Company i IVECO Group ogłosiły podpisanie umowy na dostawę elektrycznego lekkiego samochodu dostawczego IVECO dla Europy, opartego na platformie Hyundai Global eLCV.
Pierwszy MAN eTruck sprzedany w Polsce W piątek 19 stycznia 2024 r. w Krakowie została podpisana pierwsza w Polsce umowa sprzedaży w pełni elektrycznej ciężarówki MAN eTruck.
Rozpoczęcie sprzedaży nowego eSprintera i Sprintera Mercedes-Benz eSprinter o zasięgu do 440 kilometrów.
Samochody elektryczne i inne paliwa alternatywne W 2023r zarejestrowano niemal 224 tys. pojazdów z alternatywnymi napędami dla wszystkich kategorii rynku, co oznacza wzrost o 34%.
E-Ducato, E-Doblò i E-Scudo - ruszyły zamówienia na elektryczne dostawczaki Wersja elektryczna E-Ducato jest wyposażona w nowy akumulator o pojemności 110 kWh zapewnia zasięg wynoszący do 420 km (N2) lub do 370 km (N1) w cyklu WLTP.