Bosch wprowadza elektryczne ciężarówki na ulice

Bosch wprowadza elektryczne ciężarówki na ulice

Dzięki zakupom online, produkty zamówione za pomocą kilku kliknięć, dostarczane są do klienta jeszcze tego samego dnia.

Boom na tego typu transakcje przekłada się na wzmożony ruch samochodów dostawczych i ciężarowych na ulicach miast, na których niejednokrotnie brakuje stref rozładunku, a kierowcy zmuszeni są do parkowania „na drugiego”. W efekcie blokowane są ulice, rośnie poziom hałasu i emisji spalin. To z kolei prowadzi do coraz częstszych rozmów na temat zakazu wjazdu do centrów miast pojazdów z firm kurierskich, transportowych czy innych, których przedstawiciele poruszają się samochodami dostawczymi. „Aby utrzymać poziom dostaw towarów w miastach, ruch pojazdów musi zostać przemyślany na nowo" – mówi dr Markus Heyn, członek zarządu Robert Bosch GmbH. Jest to jeden z celów, które Bosch chce zrealizować dzięki nowym elektrycznym układom napędowym do lekkich samochodów ciężarowych. Pierwsze pojazdy z takim napędem pojawią się w 2019 roku.

Ciche dostawy
Deutsche Post zainicjował już proces zmian miejskich dostaw dzięki wprowadzeniu skuterów elektrycznych – StreetScooter, które zostały wyposażone w napęd Boscha. Teraz Bosch idzie o krok dalej uruchamiając elektryczny układ napędowy, odpowiedni dla większości pojazdów dostawczych, które przewożą produkty na ostatnim etapie łańcucha logistycznego – z centrów dystrybucji do odbiorców w mieście.

Właśnie w ruch typu "stop-and-go" pojazdy elektryczne są szczególnie efektywne, ponieważ mogą odzyskiwać energię ze stałego hamowania, co zwiększa ich zasięg. Większość tras pokonywanych dziennie przez dostawców wynosi mniej niż 80 kilometrów, czyli dystans który można pokonać na jednym ładowaniu akumulatora. Następnie flotę można naładować przez noc na terenie magazynów. Zakazy wjazdu pojazdów do centrów miast nie dotyczyłyby flot aut elektrycznych, ponieważ w ich przypadku emisja spalin jest zerowa. Nie tylko miasta są zainteresowane usługami kurierskimi, które są przyjazne dla środowiska. Dla 61% Niemców kluczowym kryterium przy wyborze sklepu internetowego jest to, czy firma kurierska korzysta z pojazdów elektrycznych (źródło: PwC). Kolejną zaletą jest to, że pojazdy elektryczne emitują mniej hałasu, co powinno również zachęcić ludzi do przyjmowania dostaw późnym wieczorem. Pozwoli to zmniejszyć ruch w godzinach szczytu i zapewni bardziej elastyczne godziny dostaw. „Bosch wprowadza e-mobilność tam, gdzie ma to sens – do miejskich dostaw" – mówi Heyn.

Gotowy na rynek masowy
Istnieją dwie wersje układu napędowego Bosch eCityTruck – jedna występuje z przekładnią, druga bez. Celem jest stworzenie rozwiązań, które można szybko zintegrować i dostosować do różnych wymagań producentów samochodów. Te rozwiązania układu napędowego mogą być skalowane w ramach samochodów dostawczych o masie od 2 do 7,5 tony, dzięki czemu nadają się do dużej grupy ciężarówek. Dlaczego? Bowiem samochody dostawcze są powszechne; około trzy czwarte wszystkich pojazdów użytkowych zarejestrowanych w Niemczech należy do tej grupy, a ich liczba stale rośnie (źródło: Shell). „Elektryczny napęd Bosch do pojazdów użytkowych może zmienić oblicze miejskiego transportu towarów. My przygotowujemy elektryczne samochody dostawcze na rynek masowy" – mówi Heyn. W nowej koncepcji układu napędowego eCityTruck Bosch połączył w jedno urządzenie wiele komponentów, takich jak silnik elektryczny i elektronika mocy. Spowodowało to oszczędność użycia części, dzięki czemu układ napędowy jest nie tylko znacznie efektywniejszy, ale także bardziej przystępny cenowo. Łatwe do zintegrowania rozwiązanie sprawia, że klienci nie muszą już spędzać wielu godzin nad opracowywaniem nowych projektów. Kolejną zaletą dla producentów samochodów, zarówno uznanych marek, jak i nowych graczy, jest to, że rozwiązanie Bosch pozwala szybko wprowadzić pojazd na rynek.

Bosch oferuje już kompleksowe rozwiązanie dla samochodów osobowych – e-oś, która znacznie skraca czas projektowania pojazdu. Rozszerzając ofertę produktów o samochody dostawcze, Bosch podejmuje kolejny decydujący krok we wspieraniu producentów samochodów w rozwijaniu ich strategii elektryfikacji.

Plany Boscha dotyczące elektryfikacji pojazdów użytkowych wykraczają poza samochody dostawcze. Wraz z Nikola Motor Company, amerykańskim start-upem, Bosch opracowuje układ napędowy, który podnosi poprzeczkę dla zasięgu elektrycznego. Dla Boscha te technologie napędu dla ruchu dostaw są kolejnym kamieniem milowym na drodze do osiągnięcia wiodącej pozycji na globalnym rynku masowej elektromobilności, co ma nastąpić po 2020 r., a także przybliża wizję mobilności bezemisyjnej, bezwypadkowej i bezstresowej.

Przeczytaj też:
RENAULT TRUCKS zaprzestaje sprzedaży średnich ciężarówek z silnikiem Diesla od 2022 roku

Renault Trucks Germany opublikowało komunikat, w którym informuje klientów, że zaprzestaje sprzedaży ciężarówek z silnikiem Diesla od 16 do 26 ton serii D i D Wide.

Amazon zamawia IVECO S-WAY CNG

IVECO dostarczyło już pierwsza partię 216 jednostek IVECO S-WAY CNG (na sprężony gaz ziemny), kolejne 848 jednostek zostanie dostarczone w połowie 2022 roku. Oznacza to, że całkowite zamówienie wynosi 1064 ciężarówek.

Leo Messi ogląda pierwszą ciężarówkę zasilaną wodorem, która wystartuje w Rajdzie Dakar

Organizatorzy legendarnego Rajdu Dakar planują, że impreza stanie się całkowicie zielona do 2030 r.

Elektryczna wywrotka pokona bez zasilania 200 km

Chiński producent Yutong, znany wielu jako producent autobusów, dziś specjalizuje się również w produkcji ciężkich elektrycznych ciężarówek.

CZYSTE CIĘŻARÓWKI MOGĄ WAŻYĆ DO 46 TON

W krajach Beneluksu – Belgii, Holandii i Luksemburgu – ciężarówki z alternatywnymi napędami będą mogły w ruchu transgranicznym ważyć 45 lub 46 ton.

Panele słoneczne na naczepach - TAK. Jednak czy sprawdzą się wszędzie?

Firma eNow ogłosiła zawarcie umowy z firmą XL Fleet Corp. na dostawy akumulatorów i systemów energoelektronicznych dla pierwszych 1000 sztuk nowych zelektryfikowanych naczep chłodniczych.

Z prawem jazdy kategorii B pojedziesz elektrycznym busem do 4,25 t

Na wczorajszym posiedzeniu Komisja do Spraw Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych oraz Komisja Infrastruktury przegłosowały bardzo ważną dla branży zeroemisyjnej logistyki poprawkę do projektu nowelizacji Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Umożliwi ona kierowcom z prawem jazdy kategorii B prowadzenie dostawczych samochodów całkowicie elektrycznych o DMC do 4,25 tony.

Elektryczne autobusy nagrodzone na TRANSEXPO

Podczas tegorocznych, XV Międzynarodowych Targów Transportu Zbiorowego Transexpo w Kielcach, Solaris zaprezentował trzy bezemisyjne pojazdy: bateryjne Urbino 9 LE electric i Urbino 15 LE electric, a także zasilane wodorem Urbino 12 hydrogen.

Mercedes-Benz GenH2 Truck w testach na drogach publicznych

W październiku br. prototyp ciężarówki zasilany na ogniwami wodorowymi Mercedes-Benz GenH2 Truck otrzymał aprobatę władz niemieckich do użytku na drogach publicznych.

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL

Wyszukiwarka

Informacje