IVECO Stralis LNG na targach Bedrijfsauto 2012
Podczas wystawy "Bedrijfsauto 2012", zorganizowanej w centrum wystawienniczym RAI w Amsterdamie, IVECO zaprezentowało nowy pojazd Stralis LNG (Liquefied Natural Gas).
Stralis LNG Natural Power zasilany płynnym gazem ziemnym to pojazd doskonale dostosowany do prowadzenia dystrybucji na średnie odległości i dostaw nocnych. Idealnie nadaje się do zadań w ramach dystrybucji regionalnej i krajowej, takich jak np. transport paliwa.
Ciężarówka na zdjęciu jest dwuosiowym ciągnikiem z naczepą, wyposażonym w zasilany gazem ziemnym silnik Cursor 8 o mocy znamionowej 330 KM, ręczną skrzynię biegów, montowany fabrycznie zwalniacz hydrauliczny i układ EBS. Pojazd zaprojektowany został do zastosowań w zakresie od 18 do 40 ton DMC.
Obecnie, użytkowanie pojazdów zasilanych gazem ziemnym stanowi nie tylko inwestycję o dużym znaczeniu społecznym, lecz także korzyść ekonomiczną dla operatorów pojazdów. Jedną z głównych korzyści technologii LNG jest gwarancja uzyskania dużo większego zasięgu pojazdów, nawet do 750 km.
Oprócz znaczących korzyści w postaci zmniejszenia szkodliwych emisji, które już gwarantuje technologia CNG (Compressed Natural Gas), technologia LNG umożliwia także zmniejszenie ciężaru pojazdu bez ładunku, co prowadzi do zwiększenia ładowności. W przypadku dystrybucji regionalnej, oszacowano, że możliwe jest uzyskanie oszczędności do 10 000 euro, w porównaniu z tradycyjnym pojazdem napędzanym silnikiem Diesla, na dystansie około 40 000km rocznie. W przypadku wywozu śmieci i surowców wtórnych, oszacowano, że można uzyskać oszczędności do 20 000 euro rocznie.
- Technologia zasilania pojazdu gazem ziemnym stanowi priorytet w działalności IVECO. Jesteśmy jednym z niewielu przewidujących producentów, którzy rozumieją znaczenie metanu jako źródła alternatywnej energii - powiedział Alessandro Mortali, Senior Vice President Heavy Range w firmie IVECO.
Przez cały czas od 1995 r., IVECO przywiązuje dużą wagę do napędu gazem ziemnym. Obecnie, firma jest jedynym producentem pojazdów użytkowych i przemysłowych, który oferuje pełny asortyment pojazdów użytkowych zasilanych metanem oraz jest europejskim liderem w badaniach i marketingu tych pojazdów, przy czym liczba pojazdów eksploatowanych w spółkach prywatnych i sektorze publicznym wynosi 11 000. W pojazdach wykorzystujących technologię CNG, metan jest magazynowany w stanie gazowym w stalowych zbiornikach pod ciśnieniem 200 bar. W pojazdach LNG, płynny gaz ziemny jest przechowywany w stanie ciekłym w temperaturze -125ºC w zbiornikach kriogenicznych i doprowadzany do silnika w stanie gazowym po podgrzaniu w wymienniku ciepła.
Możliwości rynkowe dla pojazdów tego tzpu są szczególnie duże w sektorach związanych z transportem żywności, paliwa, w firmach logistycznych i prowadzących nocne dostawy, gdzie zmniejszenie poziomu hałasu jest gwarantowane przez silniki z zapłonem iskrowym. Zmniejszenie poziomu hałasu, w przypadku pojazdów Stralis zasilanych gazem ziemnym, wynosi średnio od 3 do 6 decybeli w porównaniu z pojazdem napędzanym silnikiem Diesla o tej samej mocy znamionowej.
Ostatnio, tego typu ciężarówki zostały przetestowane przez ważnych europejskich klientów + wyniki są pozytywne i dowodzą, że potencjalne zastosowania tych pojazdów jest dużo szersze i obejmuje różne zadania dostawcze.
Modele IVECO LNG będą wkrótce dostępne w wersjach o 2 i 3 osiach sztywnych, przeznaczonych do zadań miejskich i poza miejskich, z 16-biegową ręczną skrzynią biegów i zwalniaczem hydraulicznym. Ewentualnie, pojazdy mogą być oferowane z automatyczną 6-biegową skrzynią biegów z hydraulicznym przemiennikiem momentu obrotowego i zintegrowanym zwalniaczem. Silnik Cursor 8 na gaz ziemny spełnia normy EURO 6 w zakresie granicznych wartości emisji, które wejdą w życie w 2014 r.
Pojazdy użytkowe IVECO zasilane gazem ziemnym można już zasilać biometanem, stanowiącym jedno ze źródeł energii odnawialnej o najlepszej renomie w kategoriach zmniejszenia emisji CO2.
4Trucks.pl / IVECO