Likwidacja miejsc niebezpiecznych na drogach ?

Likwidacja miejsc niebezpiecznych na drogach ?

Image W związku z dużą liczbą wypadków, rannych i zabitych oraz kolizji na drogach zarządzanych przez jednostki samorządu terytorialnego Ministerstwo Transportu podjęło strarania o wdrożenie nowe programu drogowego w ramach Krajowego Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego GAMBIT 2005.

Program Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych na Drogach, zaplanowany na lata 2005-2009, jest realizowany w formule partnerstwa pomiędzy centralną administracją rządową - Ministerstwem Transportu, terenową administracją rządową (wojewodami) i samorządami.

Celem Programu jest zmniejszenie liczby wypadków i ich ofiar oraz liczby kolizji na drogach wojewódzkich, powiatowych, gminnych i miejskich poprzez przebudowę miejsc najbardziej niebezpiecznych, w których dochodzi do największej liczby zdarzeń drogowych.

W ramach Programu jednostki samorządu terytorialnego realizują zadania poprawy bezpieczeństwa zatwierdzone przez Ministerstwo Transportu, a po zakończeniu otrzymują częściowy zwrot kosztów. Zadania są wybierane w drodze konkursu - spośród zgłoszonych projektów Ministerstwo wybiera do dofinansowania najbardziej skuteczne rozwiązania.

Pierwsza edycja Programu
W latach 2005-2006, w pierwszej pilotażowej edycji Programu, na terenie czternastu województw zrealizowano 49 zadań poprawy brd o łącznej wartości ponad 9,2 miliona złotych. Ministerstwo Transportu dofinansowało zadania kwotą ponad 4 milionów złotych z pożyczki Banku Światowego. Zastosowane środki poprawy bezpieczeństwa
w zauważalny sposób zredukowały liczbę wypadków, rannych, zabitych oraz kolizji.
Zadania spotkały się z bardzo pozytywnym odbiorem społecznym - ze strony samorządów i okolicznych mieszkańców. Nagłaśniane były w mediach o zasięgu lokalnym i regionalnym. W pierwszej połowie 2007 r. zostanie opublikowany raport podsumowujący.

Druga edycja Programu
W drugiej edycji Programu, finansowanej ze środków Europejskiego Banku Inwestycyjnego,
w latach 2006-2007 do realizacji w szesnastu województwach przewidziano
147 zadań o łącznej wartości szacowanej na 110 milionów złotych. Do końca 2006 r. zostały podpisane umowy z wykonawcami 77 zadań o łącznej wartości ponad 35,6 miliona złotych. Zostały zakończone 64 zadania o łącznej wartości przeszło 26,6 miliona złotych.
Wartość dofinansowania z pożyczki Europejskiego Banku Inwestycyjnego wyniosła ponad 12,9 miliona złotych. Środki te, za pośrednictwem budżetów wojewodów, zostały przekazane jednostkom samorządu terytorialnego jako refundacje zakończonych zadań.

Zakończone zadania zostały zrealizowane prawidłowo i w terminie. W nielicznych przypadkach wystąpiły odstępstwa od kosztorysu ofertowego lub zmiana zakresu robót.
We wszystkich zadaniach zostały zastosowane zaplanowane środki poprawy bezpieczeństwa. Zadania spotkały się z bardzo pozytywnym odbiorem społecznym ze strony samorządów oraz okolicznych mieszkańców. Były nagłaśniane w mediach o zasięgu lokalnym i regionalnym. Zestawienie zakończonych zadań i podpisanych umów według województw zawiera Tabela 1.

W żadnym przypadku realizowanego zadania nie doszło do poważnych wypadków po zakończeniu robót, na niektórych terenach odnotowano nieliczne kolizje. Zostały przeprowadzone wizje lokalne 53 zakończonych zadań. Jak wynika z obserwacji, zastosowane środki poprawy bezpieczeństwa spełniają swoją rolę i zadania w zauważalny sposób wyeliminowały miejscowe zagrożenia dla ruchu. Jest jednak zbyt wcześnie na formułowanie jednoznacznych wniosków ze względu na zbyt krótki czas od zakończenia zadań.

Zadania są poddawane monitoringowi według metody opracowanej przez Jednostkę Zarządzającą. Metoda opisuje sposób monitoringu wybranych parametrów przed i po realizacji zadań celem dokonania kompleksowej oceny wpływu zadania na bezpieczeństwo ruchu drogowego i warunki życia mieszkańców. Pomiary obejmują okres trzech lat w następujących fazach: przed realizacją oraz 6, 12, 24 i 26 miesięcy po zakończeniu zadania.

Trzecia edycja Programu
Do trzeciej edycji Programu na lata 2007-2009 ze wszystkich województw ogółem zgłoszono 269 zadań o łącznej wartości zadań szacowanej na ponad 315,6 mln złotych.
Po rozpatrzeniu wniosków w pod koniec grudnia 2006 r. do realizacji zakwalifikowano
149 zadań o wartości szacunkowej 205,5 miliona złotych, z czego połowa zostanie sfinansowana ze środków pożyczki Europejskiego Banku Inwestycyjnego.
Zestawienie zadań w III edycji Programu według województw zawiera Tabela 2.

Zadania, które nie zostały zakwalifikowane do III edycji Programu, znajdują się na liście rezerwowej i będą mogły być ponownie rozpatrzone w przypadku rezygnacji z któregoś z już przyjętych zadań lub zwiększenia środków na likwidację miejsc niebezpiecznych.

Podsumowanie
Trzy edycje Programu Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych na Drogach na lata 2005-2009 obejmują obecnie 345 zadań, których całkowita wartość szacowana jest na 324,7 miliona złotych. Na koniec 2006 roku zakończono 113 zadań o wartości ponad 35,8 miliona złotych. Minister Transportu przekazał dotychczas jednostkom samorządu terytorialnego 16,9 miliona złotych z pożyczek Banku Światowego i Europejskiego Banku Inwestycyjnego tytułem refundacji kosztów zadań poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.

 

 

źródło: Ministerstwo Transportu, tekst własny