Holowanie od A do Z. Bez mandatu

Holowanie od A do Z. Bez mandatu

Czasem bywa tak, że w najmniej oczekiwanym momencie samochód odmawia posłuszeństwa i trzeba go holować.

Wbrew pozorom nie jest to wcale łatwa operacja, a prawo wyznacza w tym zakresie obowiązki o których trzeba pamiętać. No chyba, że ktoś chce stworzyć zagrożenie dla bezpieczeństwa i dostać mandat.

Prawo dopuszcza możliwość holowania jednego pojazdu silnikowego przez drugi, ale tylko po spełnieniu kilku warunków. Należy pamiętać, że prędkość pojazdu holującego nie może przekraczać 30 km/h w obszarze zabudowanym i 60 km/h poza nim. Osoba kierująca pojazdem holującym powinna pamiętać też o włączeniu świateł mijania - nawet jeśli na drodze panuje dostateczna widoczność. Istotny jest także sposób połączenia obu pojazdów - powinny one być złączone w sposób uniemożliwiający odczepienie w trakcie jazdy. Nie dotyczy to jednak holowania motocykla, który trzeba holować z połączeniem giętkim umożliwiającym łatwe odczepienie. Holowany samochód musi być także odpowiednio oznaczony a kierowca ma do wyboru dwie opcje: może oznaczyć go z tyłu po lewej stronie trójkątem ostrzegawczym albo wysyłać żółte sygnały błyskowe. W okresie niedostatecznej widoczności auto powinno mieć też włączone światła pozycyjne - a wszystko oto przez wzgląd na bezpieczeństwo. Brak właściwego oznaczenia oznacza mandat opiewający na sumę 150 zł.

Sztywne czy giętkie połączenie?
- Kierowcy czasem zastanawiają się kiedy mogą holować pojazd na połączeniu sztywnym, a kiedy trzeba zdecydować się na połączenie giętkie np. na lince holowniczej - zauważa Katarzyna Florkowska z serwisu Korkowo.pl - Z pomocą przychodzi im kodeks drogowy, który mówi, że jeśli mamy sprawne dwa układy hamulcowe to możemy stosować połączenie giętkie, jeśli zaś działa tylko jeden układ to trzeba już zastosować połączenie sztywne - wyjaśnia Florkowska. Holowanie pojazdów przy nieodpowiednim połączeniu może zostać ukarane 250 złotowym lince holowniczejem. Przy sztywnym połączeniu pojazdów odległość między nimi nie może przekraczać więcej niż 3 metry. Natomiast przy połączeniu giętkim odległość między samochodami powinna oscylować między 4 a 6 metrów. Warto pamiętać też o odpowiednim wyróżnieniu połączenia, które powinno być oznaczone białymi i czerwonymi pasami albo zaopatrzone w chorągiewkę (żółtą lub czerwoną). Niewłaściwe oznakowanie lub jego brak mogą sprowadzić na kierowcę mandat w wysokości 50 zł.

Kiedy nie można holować?
Istnieją okoliczności, które wykluczają holowanie pojazdu. Jeżeli pojazd ma niesprawny układ hamulcowy to można holować go tylko wtedy, kiedy nie trzeba będzie używać hamulców (a praktyce kierowcy często decydują się na lawetę). W innym wypadku jest to wzbronione. Jeżeli w pojeździe działanie układu hamulcowego jest uzależnione jest od pracy silnika (a ten jest wyłączony) zabrania się holowania pojazdu za pomocą połączenia giętkiego. Nie powinno się holować więcej niż jednego pojazdu. Holującym nie powinien też być pojazd z przyczepą - w przeciwnym razie kierowcy grozi kara 250 zł. Trzeba pamiętać też, aby pod żadnym pozorem nie holować pojazdu na autostradzie.


4trucks.pl / Korkowo.pl

Przeczytaj też:
Coraz ostrzejsze przepisy drogowe... Co się zmienia?

W ostatnim czasie pojawia się coraz więcej zmian zaostrzających kary dla kierowców oraz sposobów ich kontrolowania. Czy straży miejskiej zależy jedynie na mandatach?

Do ustawowych obowiązków straży miejskiej oraz straży gminnej należy m.in. czuwanie nad spokojem i porządkiem w miejscach publicznych oraz kontrola nad przestrzeganiem zasad ruchu drogowego. Postaw na odBLASK… zanim trafisz na pomnik

Rusza nowa kampania edukacyjna Autostrady Wielkopolskiej SA. Wymiana opon albo mandat?

Październik i listopad to miesiące, w których przed warsztatami wulkanizacji ustawiają się długie na kilkanaście samochodów kolejki. Wszystkich Świętych - wolniej i bardziej niebezpiecznie

Według policyjnych raportów, od 31 października do końca 1 listopada miało miejsce 150 wypadków, a 200 zostało rannych. Sprawdź się nim pojedziesz

Pierwsza połowa października to ok. 3 tys. zatrzymań pijanych kierowców. Wysyp kontroli na majówce

To był prawdziwy deszcz kontroli na drogach - tak podsumować można weekend majowy. Mandat dla cwaniaka

Na drogach nie brak kierowców, którzy - by ułatwić sobie podróż - naginają przepisy i uprzykrzają życie innym. Leśny mandat dla kierowcy - straż czuwa

Patrolowanie dróg kojarzy się raczej z policjantem trzymającym w ręce bloczek do wypisania mandatu, ewentualnie ze strażnikiem miejskim czy funkcjonariuszem Inspekcji Transportu Drogowego. A to przecież nie wszystko!

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL