Lusterka w ciężarówce

Lusterka w ciężarówce

Każdy nowo zaprojektowany pojazd przed dopuszczeniem do ruchu na drogach publicznych musi przejść szereg badań, aby uzyskać homologację.

Większość podzespołów nie wymaga indywidualnych homologacji, poza kilkoma, które mają istotny wpływ na bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego. Jedną z nich są lusterka.

Szczegółowy opis wymagań, jakie muszą spełniać lusterka, aby otrzymać homologację, zawarty jest w Regulaminie nr 46 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ). Warto zatem wiedzieć, jakie podstawowe lusterka są wymagane w różnych typach pojazdów oraz jakie oznaczenia mają konkretne typy lusterek.

Lusterko musi mieć homologację

Każde lusterko w widocznym miejscu musi posiadać międzynarodowy znak homologacji składający się z trzech elementów:
- litery „E” w okręgu, przy której umieszczony jest numer określający państwo udzielające homologacji,
- numeru homologacji,
- symbolu (cyfry rzymskiej) od I do VII określającego klasę lusterka.

Klasy lusterek oznaczane są odpowiednio:
Klasa I – Wewnętrzne lusterka wsteczne;
Klasa II – Główne zewnętrzne lusterka wsteczne (szerokości min. 200), tzw. duże;
Klasa III – Główne zewnętrzne lusterka wsteczne (szerokość min. 70), tzw. małe;
Klasa IV – Zewnętrzne lusterka szerokokątne;
Klasa V – Zewnętrzne lusterka bliskiego zasięgu;
Klasa VI – Lusterka przednie;
Klasa VII – Główne lusterka zewnętrzne do pojazdów kategorii L – pojazdy dwu- lub trzykołowe.

MirrorCam i lusterka tradycyjne

Duże powierzchnie lusterek niestety zwiększają opory aerodynamiczne i zużycie paliwa, jednak są niezbędne dla dobrej widoczności tego co dzieje się w pobliżu pojazdu. Ciekawostką jest, że nowy Mercedes-Benz Actros, którego premiera odbyła się we wrześniu 2018 roku, oferuje już w standardzie cyfrowe lusterka MirrorCam. Istnieje jednak możliwość zamówienia Actrosa również z tradycyjnymi lustrami. Lusterka cyfrowe, w obecnej chwili nie są dopuszczone do ruchu poza krajami UE.