Pomiar grubości lakieru

Co grubość lakieru mówi o stanie pojazdu?

Zmierzenie grubości warstwy lakieru to skuteczny sposób na zbadanie, czy auto w przeszłości ulegało wypadkom i było poddawane naprawom lakierniczym lub blacharskim.

Wiedza na ten temat jest szczególnie istotna dla zmotoryzowanych, którzy planują zakup samochodu z drugiej ręki.

Grubość powłoki lakierniczej podaje się w mikrometrach (μm), czyli jednej tysięcznej części milimetra. Na powłokę tę składają się warstwa ocynku, podkład, kolor i często warstwa lakieru bezbarwnego. Grubości powłoki różnią się w zależności od rejonu, w którym zostało wyprodukowane auto.

Auta azjatyckie – normy dla powłoki wynoszą 80-100 μm.
Samochody europejskie – ich powłoka lakiernicza jest grubsza i wynosi ok. 120-150 μm.
Pojazdy europejskie wyprodukowane po 2007 roku – stosuje się w nich lakier wodny, którego grubość wynosi ok. 120 μm.

Jakie odchyły od normy są dopuszczalne?
Nie ma szans na to, by warstwa lakieru była nałożona równomiernie na całej powierzchni blachy. Jeśli miernik grubości lakieru wskazuje odchyły rzędu 30-40% od normy, nie świadczy to o tym, że samochód był poddawany naprawom lakierniczym. Należy pamiętać o tym, że producenci aut zastrzegają sobie możliwość ponownego lakierownia jeszcze w czasie procesu produkcji, w sytuacji gdy kontrola jakości wykazała wady lub nieprawidłowości.

Kiedy można pewność, że auto odwiedziło lakiernika?
Jeśli miernik grubości lakieru samochodu (dostępny na: www.motoautko.pl/mierniki grubości lakieru) wskazuje odchylenie od normy wynoszące około 100%, wówczas można mieć pewność, że pojazd był ponownie lakierowany. Jeśli wskazania wynoszą w okolicach 350 μm i więcej, świadczy to o szpachlowaniu.

Mierzenie grubości lakieru krok po kroku
Po pierwsze – umyj samochód
Pomiaru należy dokonywać na czystej karoserii, ponieważ warstwa brudu sprawi, że mierniki grubości lakieru samochodu wyświetlają zawyżone wyniki.

Po drugie - wybierz odpowiednie miejsca pomiaru
Zbieranie wyników warto zacząć od dachu – jest on najmniej narażony na uszkodzenia, w związku z czym wysokie odczyty mogą świadczyć o poważnym wypadku, w wyniku którego samochód dachował. Nie inaczej należy traktować słupki. Po uszkodzeniu w wyniku wypadku znacznie trudniej jest je wymienić na nowe, zatem wysokie wskazania dają stuprocentową pewność, że były dokonywane przy nich naprawy blacharskie.
Maska i drzwi to części, które zdecydowanie łatwiej wymienić na nowe. Wyższe wskazania na zderzakach czy błotnikach wcale nie muszą świadczyć o poważnych uszkodzeniach. Szczególnie w przestrzeni miejskiej samochody są narażone na drobne szkody parkingowe, jak zarysowania czy zadrapania lakieru.
Progi często są naprawiane ze względu na atakującą je korozję. W związku z tym wysokie wartości odczytane z miernika również mogą świadczyć o tym, że nie są one w najlepszej kondycji.
Pomiaru dokonuje się w kilkunastu miejscach na jednym elemencie. Jeśli z jednej strony wskazania urządzenia nie sugerują odbytych napraw, nie oznacza to, że podobnie musi przedstawiać się to drugiej stronie. Ponieważ lakiernicy po ponownym nakładaniu warstwy lakieru często zmniejszają różnicę w odcieniu poprzez nakładanie mniejszych warstw na sąsiadujące elementy.

Po trzecie – wyniki porównaj z normami
Pomiar jest banalnie prosty. Wystarczy do lakieru przyłożyć końcówkę z sondą i odczytać wartości wyświetlające się na wyświetlaczu.

Jakie miernik wybrać?
W tym miejscu trzeba zwrócić uwagę na to, w jakie sondy są zaopatrzone mierniki. Najtańsze mierniki posiadają wbudowaną sondę o płaskiej powierzchni. Takie rozwiązanie może nie dawać w pełni wymiernych pomiarów, ponieważ używanie tego typu urządzeń używa się jedną ręką, co powoduje wzmożone drgania, które z kolei zakłócają prawidłowy pomiar. Ponadto płaska sonda pozwala na dokonanie pomiaru jedynie na równych powierzchniach. Pod tego typu końcówki łatwiej przedostają drobimy kurzu, które również mogą zakłamać wyniki.

Lepszym rozwiązaniem są mierniki, które są połączone z sondą przy użyciu kabla. Wymagają obsługi dwiema rękami, co niweluje ilość drgań. Dobrze, jeśli sonda ma kształt kulisty, wówczas istnieje mniejsze ryzyko przedostanie się pod nią drobin pyłów, ponadto umożliwia ona pomiar grubości lakieru także na zaokrąglonych fragmentach karoserii.

Najlepiej sprawdzają się mierniki z ruchomą głowicą. Takie rozwiązanie nie tylko niweluje drgania, ale również pozwala na pomiar powłoki w zaokrąglonych miejscach. Tak precyzyjne pomiary umożliwiają mierniki grubości lakieru Nexdiag.

Tylko stal?
Na rynku znajdują się już urządzenia mierzące grubość powłoki lakieru na powierzchniach aluminiowych oraz plastikowych. Mierniki lakieru na aluminium przewyższają swoimi cenami urządzenia do powierzchni stalowych, gdy ich ceny zaczynają się od kwoty ok. 300-350 zł. Natomiast mierniki lakieru do powierzchni plastikowych są póki co mało popularne, ze względu na cenę, która może wynosić nawet 2500 zł.