Wywiady z ludźmi transportu drogowego
-
Leasingodawcy liczą na transport
Branża leasingowa znowu w górę. W ostatnim czasie obserwowaliśmy również boom na usługi wynajmu długoterminowego. Bogaty program full service leasing stwarza ogromne możliwości do działania firmom oferującym tę usługę.
-
Nowy sezon mobilizuje do działania
Nadszedł czas wytężonej pracy. Walka o klienta zdominowała działania wszystkich producentów pojazdów. Wyniki sprzedaży z ubiegłego roku pokazały jak bardzo skurczył się rynek i jak trudno było sprzedać dostawczaka, ciężarówkę, naczepę lub tylko samą zabudowę. Okazało się nagle, że popyt na nowe pojazdy cofnął się do poziomu tego sprzed 5-7 lat. Analitycy ostrożnie prognozują, że roczne wzrosty przez następne kilka lat będą osiągały zaledwie 7-10 punktów procentowych. Czy najtrudniejsze dopiero przed nami? Z pewnością nie chodzi już o statystyki sprzedaży, ale o to żeby jakoś przetrwać, wspólnie z firmami transportowymi, trudny okres. Poniżej zamieszczamy komentarze przedstawicieli najbardziej wpływowych na polskim rynku firm branży pojazdów użytkowych. Prezentują oni swój punkt widzenia na obecną sytuację i kreślą plany na najbliższe miesiące. -
Autoroute.EU - profesjonalne transakcje w najlepszych cenach
Hans Kraaijeveld (40 l.) jest biznesmenem, który już w dzieciństwie wiedział, że chce zostać prywatnym przedsiębiorcą. Przeciągający się czas w szkolnych ławach zmienił na własną firmę i w ten sposób znalazł swoje miejsce w handlu samochodami. Był to koniec lat dziewięćdziesiątych, czas zamkniętych klik i starych układów - niezbyt przyjazna rzeczywistość dla początkującego biznesmena. Jednakże szybko pojawiła się nowa szansa. Świat digitalizacji, w tym Internet, ujrzał światło dzienne. Rzeczywistość zmieniła się diametralnie, a Hans podjął wyzwanie - stworzenia czegoś wyjątkowego. -
Dobry rok dla naczep Wieltonu
Rok 2009 zamknął się w Polsce rejestracją 5379 szt. nowych naczep. Największym powodzeniem cieszyły się oczywiście wywrotki, których sprzedano 2127 szt., co stanowiło 40 proc. ogólnej liczby sprzedanych naczep. Na drugim miejscu uplasowały się naczepy skrzyniowo-plandekowe oraz kurtynowe, których sprzedano 1640 szt. (30 proc. ogólnej sprzedaży). Ubiegłorocznym liderem sprzedaży nowych pojazdów był Wielton, którego szefowie zdecydowali się jeszcze bardziej powiększyć udziały na rodzimym rynku. Do wymiany na lżejsze, jeszcze bardziej nowoczesne produkty zachęca dyrektor Działu Sprzedaży Wielton SA Tomasz Bartoszewicz. -
Leasing pojazdów- czas wyczekiwania
Gdy władze Związku Polskiego Leasingu podsumowywały pierwsze półrocze 2009 r. widać było, że nastroje w branży nie są najlepsze. Bacznie obserwowano polską gospodarkę w poszukiwaniu zwiastunów oznaczających koniec recesji. Nadzieją na poprawę sytuacji rynkowej miał być sektor małych i średnich przedsiębiorstw, który zawsze jako pierwszy reaguje na zmiany gospodarcze. Musiało minąć jeszcze kilka miesięcy zanim w statystykach coś drgnęło. Dziś mówi się ostrożnie o początku końca kryzysu. Czy leasing, jako swoisty barometr gospodarki, właściwie prognozuje "odbicie od dna" - z pewnością jeszcze nie we wszystkich sektorach transportu.
-
MAN Rental - dobry sposób na ciężarówkę
Od czerwca 2009 w ofercie MAN Trucks & Bus Polska pojawił się nowy produkt, którego celem jest dostosowanie oferty finansowania środków transportu do aktualnych potrzeb przewoźników. Specyfika współczesnych czasów dowodzi, że klienci coraz częściej realizują zakupy pojazdów użytkowych pod konkretne kontrakty. Są to więc 2-3 letnie zadania o ściśle określonych warunkach i wymaganiach ze strony zleceniodawców. Oferta wynajmu samochodów ciężarowych jest nowym rozwiązaniem na polskim rynku. Z dużym zainteresowaniem przyglądamy się rozwiązaniom prawnym, które w sposób charakterystyczny regulują warunki wynajmu. Pokrótce postaramy się je przybliżyć naszym czytelnikom.
-
Jak to robią w EWT
Okres ostatnich miesięcy mocno zachwiał rynkiem pojazdów użytkowych. Producenci zostali zmuszeni do ograniczenia produkcji, ale nie ograniczyli kontaktów z klientami, wręcz przeciwnie większym zainteresowaniem cieszą się usługi serwisowe i oferta after sales. Firma Schmitz Cargobull jest jednym z czołowych producentów naczep i zabudów do samochodów ciężarowych. Posiadając osiem fabryk i 36 przedstawicielstw handlowych Schmitz odgrywa bardzo ważną rolę na rynku pojazdów użytkowych. Począwszy od branży chłodniczej poprzez dystrybucję miejską i transport długodystansowy, aż do segmentu pojazdów budowlanych - wszędzie tam można spotkać produkty tej marki.
W Ołtarzewie niedaleko Warszawy mieści się biuro handlowe autoryzowanego przedstawiciela Schmitz Cargobull – firmy EWT Truck & Trailer. O aktualną sytuację na rynku pojazdów użytkowych zapytaliśmy Ireneusza Jagiełło, prezesa spółki.
-
Z wizytą w KH-KIPPER
KH-KIPPER to jeden z największych w Polsce producentów naczep, przyczep i zabudów dla branży budowlanej. Dynamiczny rozwój tej firmy to zasługa efektywnego zarządzania przedsiębiorstwem. Wynikiem tego są nowoczesne wyroby wysoko cenione przez klientów. Tuż przed największą imprezą budowlaną - tragami AUTOSTRADA POLSKA w Kielcach - gościliśmy w KH-KIPPER, prosząc o kilka słów wypowiedzi na temat aktualnej sytuacji w firmie.
-
Branża walczy o klienta
Rok 2008 w branży pojazdów użytkowych przeszedł już do historii. Pomimo tego, że dla wielu producentów był to rok bardzo dobry, to z pewnością jego końcówka zaskoczyła wielu. Jak zwykle, gdy publikujemy wypowiedzi największych graczy na rynku motoryzacyjnym - zwykle zadajemy pytanie o plany na przyszłość. Tym razem nie padają prognozowe cyfry - lecz konkretne plany, jak przyciągnąć do siebie klienta. Obserwujemy więc, że gdy spada sprzedaż pojazdów, następuje znaczny rozwój usług posprzedażnych. Na uwagę zasługuje rozbudowa sieci serwisowych oraz rozkwit fabrycznych form finansowania lub wynajmu pojazdów. Po mimo kryzysu producenci nie rezygnują również z wprowadzania nowości produktowych. Mamy więc nadzieję, że 2009 rok okaże się równie ciekawy, pod względem wydarzeń branżowych, jak poprzednie.
-
Ciężarówki w leasingu
Branża transportowa przechodzi obecnie trudny czas. Zła passa dla firm sektora STL trwa już pół roku i chyba nikt w tej chwili nie jest w stanie określić kiedy nastąpi przełom. Jak wiadomo redukcja przewozów wynika z kryzysu w przemyśle produkcyjnym. Mniej pracy dla transportowców oznacza brak inwestycji w nowe środki transportu. Ostatnie statystyki pokazują o ile mniej pojazdów trafiło do odbiorców, dotyczy to również usług prowadzonych przez firmy leasingowe.
Piotr Warmuła, kierownik w Europejskim Funduszu Leasingowym odpowiedzialny za segment pojazdów ciężarowych -
Wynajem długoterminowy wypiera leasing?
Fraikin Polska działa w naszym kraju od lutego 2007 r. Firma zajmuje się krótko- i długoterminowym wynajmem samochodów użytkowych (dostawcze i ciężarowe). Jej dynamiczny wzrost świadczy o tym, że istnieje ogromne zapotrzebowanie na tego rodzaju usługi. W niespełna dziesięć miesięcy obroty spółki wyniosły 65 mln zł. Partnerami Fraikin Polska są takie koncerny samochodowe jak: DAF Trucks, IVECO, Renault Trucks, Mercedes-Benz oraz Fiat Professional. Dzięki różnorodnym zabudowom auta przystosowane są do transportu wielu rodzajów ładunków.
-
Leasing nie słabnie
W ostatnim czasie wiele informacji jakie docierają do nas z rynków finansowych na świecie nie brzmią zbyt optymistycznie. Przyczyną tego jest niewątpliwie kryzys gospodarczy, który dotkliwie odczuwają m.in. kraje Europy Zachodniej. Z uwagą śledzimy zachowanie instytucji finansowych, gdyż mają one decydujący wpływ na rozwój inwestycji. Ważnym elementem w tym łańcuchu usług są również firmy leasingowe, z jednej strony zależne od kapitału banków z drugiej stymulujące rozwój gospodarki.
O sytuacji leasingu w Polsce rozmawiamy z panem Andrzejem Krzemińskim, prezesem Europejskiego Funduszu Leasingowego SA.
-
NECK- IT - skutecznie chronimy paliwo
Paliwo stanowi obecnie ponad połowę kosztów działalności przedsiębiorstwa transportowego. Chcąc obniżyć te wydatki należy przede wszystkim zadbać o to, żeby nasze działania podejmowane w celu poprawy ekonomiki taboru nie zostały zniweczone przez czynniki zewnętrzne. Do takich przypadków należy m.in. nierzetelne rozliczanie paliwa oraz jego kradzieże. Na nasze pytania odpowiada Paweł Protasiewicz, dyrektor polskiej spółki Truck Protect zajmującej się sprzedażą wkładek antykradzieżowych NECK-IT.
-
Nie ilość ale jakość - Lotos rozwija sieć stacji paliw
Rynek paliwowy wciąż jest bardzo nieprzewidywalny. Podwyżki cen ropy powodują, że transport staje się coraz bardziej nieopłacalny. Czy grozi nam kryzys paliwowy? O najbliższych planach naszego rodzimego potentata rozmawiamy z prezesem spółki Lotos, panem Pawłem Olechnowiczem.